Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vrijstellingen

Ruim meer dan helft fossiele subsidies naar luchtvaart

olie opslag

foto: Menno de Jong via Pixabay

4.9
(95)

Van de 4,2 miljard euro aan fossiele subsidies die de regering zegt jaarlijks te verstrekken, gaat 2,5 miljard euro naar de luchtvaart. Dat is liefst 60 procent van het totaal.

Dit meldt dagblad Trouw vandaag op de voorpagina. De subsidie aan de luchtvaart wordt gegeven via de vrijstelling van brandstofaccijns.

Het bedrag naar de luchtvaart komt nog bovenop de uitgebreide steunpakketten die de sector kreeg om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen. Toen ging alleen naar KLM al 6,5 miljard euro in de vorm van onder meer belastinguitstel, leningen, staatsgaranties en loonsubsidies.

Daarnaast besteedde het kabinet bijna 400 miljoen euro uit het ‘groene groeifonds’ aan onderzoekssubsidies om elektrisch of op waterstof vliegen verder te ontwikkelen – technieken die volgens vliegtuigingenieurs in de praktijk vrijwel niet op de benodigde schaal te realiseren zijn.

Zonder subsidies een kleiner Schiphol
Het percentage van alle fossiele subsidies richting luchtvaart is schokkend en roept opnieuw vragen op over het verdienmodel van de vliegindustrie. Zonder dergelijke mega-subsidies zou vliegen veel duurder worden en zou Schiphol fors kunnen krimpen.

Die krimp is noodzakelijk omdat het vliegveld nu alle grenzen van de afspraken op het gebied van klimaat, natuurherstel en overlast overschrijdt. Door zoveel subsidie richting de sector te sturen, ondermijnt het kabinet deze afspraken.

Dat blijkt ook uit het feit dat een bedrijf als KLM onlangs met veel tamtam verkondigde opnieuw honderd vliegtuigen te hebben aangeschaft die de komende tientallen jaren gaan vliegen op kerosine. De toestellen zouden zuiniger zijn en dus ‘duurzamer’.

Niets duurzaams aan
Maar ieder exemplaar produceert volgens eigen cijfers van fabrikant Airbus een uitstoot van zo’n één megaton gedurende de levensduur. Honderd toestellen veroorzaken dan 100 megaton extra CO2-uitstoot. Daar is niets duurzaams aan. Ter vergelijking: heel Nederland (inclusief de luchtvaart) stoot jaarlijks 168 megaton kooldioxide uit.

Overigens stellen critici dat de Nederlandse overheid veel meer subsidies toekent aan fossiele vervuilers dan de eigen opgave van 4,2 miljard euro. Onderzoekers noemen vaak een getal van rond de 17 miljard euro. Oud-topambtenaar en hoogleraar economie Sweder van Wijnbergen stelt tegenover Trouw dat de overheid de getallen bewust vaag houdt. “Ze proberen het te verdoezelen.”

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 95

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. gerrit

    Prima artikel in dagblad Trouw. De lobby van KLM en Schiphol naar politiek Den Haag toe moet wel heel sterk zijn. Bakken publiek geld gaan in rook op, steeds moet er geld bijgelegd worden. En terwijl de regering zich in diverse verdragen gecommitteerd heeft het milieuprobleem aan te pakken,  handelen ze averechts door KLM/Schiphol te steunen. Dat is tegenstrijdig. De regering bijt zich in z’n eigen staart. Maar waarom dan toch doorgaan op de ingeslagen weg van subsidiëren? Het werkgelegenheidsargument kan het niet meer zijn. Er is een groot tekort aan arbeidskrachten in de regio Amsterdam. Misschien nationale trots? Elk land wil graag een eigen luchtvaartmaatschappij hebben. De KLM profiteert hier van. Extra vervelend is dat de KLM via het bijeenharken van passagiers uit andere landen (hub-functie) het milieuprobleem voor ons land nog vergroot. Hub? Weg ermee. En dan nog het gedrag van conservatieve politici. Schiphol was, is en moet blijven. Zo ondersteunden we in het verleden ook Fokker, RDM, NDSM,  Verolme en andere industriële paradepaardjes. Tegen beter weten in.  Overheid, leer van het verleden, zet je nationale trots opzij en houd je aan je beloften ten aanzien het sparen van het milieu. Stop subsidiëring Schiphol/KLM. Nu. 

    14
  2. Roland

    Wat goed dat dit een keer aan de kaak wordt gesteld!
    Dit beleid is schokkend, staat diametraal op welk milieudoel dan ook, en de belastingbetaler mag er nog nog voor opdraaien ook – briljant!
    Helaas blijkt dit een internationaal fenomeen te zijn, als er in NL belasting geheven wordt over brandstof dan tanken ze gewoon in het (vooralsnog) belastingvrije buitenland – het is al tientallen jaren een bron van ongelofelijke bevoorrechting van het
    vervuilende vliegverkeer en zeer waarschijnlijk niet 1-2-3 opgelost, helaas!
    Of komt dit hier nog bovenop?…

    19
  3. Manon

    N.B. gaat het hier om 17,5 miljard, daar vallen de miljoenen bij in het niet.

    2
  4. Langs de lijn

    60% fossiele subsidies naar luchtvaart

    60 miljoen voor juridische procedures door I&W pro luchtvaart: naar I&W

    100 miljoen voor consultancy pro luchtvaart naar: I&W

    Kabinet Rutte zou door de mand moeten vallen, maar struisvogelpolitiek viert hoogtij…………………

    23
  5. Pieter Kroon

    Onthutsend

    5
  6. rrustema

    Die 100 nieuwe vliegtuigen moet je vooral voorkomen nu. Daarom https://stopairbus.petities.nl

    20

Geef een reactie

Translate