Luchtverkeersleiders willen niet inleveren

Een groep radicale luchtverkeersleiders voelt er niets voor om de loonsverhoging van 1 juli (2,25 procent) “pro-actief in te leveren”. Integendeel, ze vinden dat hun organisatie LVNL eerst maar eens de externe inhuur en de vele lopende miljoenenprojecten moeten terugschroeven.

Foto van een verkeerstoren door Mark Stenglein via Unsplash

Volgens informatie die aan SchipholWatch werd toegestuurd huurt LVNL ieder jaar voor 24 miljoen euro aan externe deskundigen in. Dat zou zo’n 10 procent van de totale begroting van dit zelfstandige bestuursorgaan (zbo) zijn.

“Zolang er nog miljoenen euro’s verslindende projecten doorgang vinden, zijn wij niet bereid na te denken over het inleveren van salaris. Wij hoeven geen ‘time based separation’ of ‘recat’ als dat inhoudt dat we dat zelf moeten betalen”, aldus de groep.

Nog meer overlast
Beide genoemde technologieën maken het straks mogelijk om nog meer vliegtuigen achter elkaar te kunnen afhandelen op Schiphol en daardoor nog meer overlast voor de omgeving te veroorzaken.

De groep treedt in het geweer tegen het zogenaamde Gilde – kennelijk een soort belangenorganisatie van luchtverkeersleiders. Deze zou zonder raadpleging van de leden al hebben ingestemd met het bevriezen van de – overigens zeer ruime – salarissen. Een luchtverkeersleider verdient direct na afronding van de opleiding 80.000 euro per jaar, oplopend tot 120.000 euro per jaar na ervaring te hebben opgedaan.

Volgens de opstandige luchtverkeersleiders is het de schuld van de overheid dat er minder inkomsten zijn voor hun werkgever LVNL. “De regering heeft het vliegverkeer stilgelegd en moet dus zelf maar opdraaien voor de gevolgen”, zo is samengevat de geventileerde mening.

Krediet van 150 miljoen euro
De overheid heeft LVNL inmiddels een krediet verstrekt van 150 miljoen euro om de gevolgen van het wegvallende vliegverkeer – en dus de wegvallende inkomsten van LVNL – op te vangen. De luchtverkeersleiders worden immers betaald per afgewerkte vlucht. De kosten worden opgebracht door de vliegbedrijven.

“Met het verminderde vliegverkeer zouden de tarieven met een factor drie moeten worden verhoogd. Dan kun je de reactie van de hard getroffen luchtvaartbedrijven wel raden.”

Toch geen commercieel bedrijf
Volgens de actievoerders moet de overheid – de belastingbetaler dus – hun organisatie dan maar met ‘ander publiek geld’ financieren. Zij merken fijntjes op dat een rechter waarschijnlijk LVNL toch niet zal zien als een zelfstandig bedrijf.

“Een rechter gaat alleen akkoord met het openbreken van cao’s als er sprake is van enorme financiële verslechtering”, zo menen zij. “Maar het is onze overtuiging dat een rechter LVNL niet zal zien als een commercieel bedrijf, maar gewoon als een overheidsinstantie.” Dat er inderdaad sprake is van een ‘enorme financiële verslechtering’ ontkent de groep dan weer niet.

Luchtverkeersleiders zijn mede-verantwoordelijk voor de routes die vliegtuigen nemen. Het komt regelmatig voor dat zij grote vliegtuigen laag over dichtbevolkte wijken sturen, ook middenin de nacht. Hun werkgever LVNL exploiteert samen met Schiphol het klachtencentrum BAS, dat nu onder vuur ligt van de Nationale Ombudsman.

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

3 antwoorden op “Luchtverkeersleiders willen niet inleveren”

  1. “Volgens de opstandige luchtverkeersleiders is het de schuld van de overheid dat er minder inkomsten zijn voor hun werkgever LVNL.”

    Ik kan nog wel wat schuldigen bedenken:
    • De Chinese overheid, wegens nalatigheid om de juiste informatie over corona tijdig te verstrekken.
    • De Nederlandse overheid, inderdaad, wegens te laat het luchtverkeer sluiten.
    • De luchtverkeersleiders zelf, KLM en Schiphol wegens te lang doorvliegen naar en van onveilige landen.
    • De Nederlandse en buitenlandse reizigers wegens te lang blijven doorvliegen en doorfeesten.

    Tekenend is dat men probeert de rekening naar anderen door te schuiven!

    1. De invasie van het luchtverkeer komt weer in volle gang alsof we al niet genoeg lawaai en caronna hebben!!

  2. Als door afname van het aantal vluchten de (LNVL en andere componenten) prijs per vlucht driemaal zo hoog wordt is er maar een oplossing om dat te bekostigen: in de ticketprijs. Zeker niet uit de algemene middelen opgebracht door de belastingbetaler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *