Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

Participatie RTHA mondt uit in loopgravenoorlog

demonstratie RTHA

Tijdens een demonstratie vorige maand op RTHA bleken zes partijen uit de Rotterdamse gemeenteraad sluiting van het vliegveld te willen onderzoeken (eigen foto)

Het participatieproces van een nieuw luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA) ontaardt in één grote chaos nu de grootste bewonersvereniging van ons land uit het traject is gezet, maar wel aan tafel wordt uitgenodigd. Andere bewonersvertegenwoordigers twijfelen om ook uit het traject te stappen.

Daarmee lijkt het proces – dat met subsidies van onder meer de gemeente Rotterdam en het ministerie van I&W wordt begeleid door het sjieke bureau WesselinkVanZijst – af te stevenen op een novum: een participatietraject zonder de stem van de burger.

Eerder werd de Rotterdamse bewonersvereniging BTV uit het traject geweerd omdat deze club de voorwaarden van geheimhouding niet willen en kunnen ondertekenen.

Ook nam BTV afstand van het tussenrapport waarin gezamenlijk de feiten op een rij zouden worden gezet, maar waarin allerlei gedroomde wensen van de luchtvaartsector terechtkwamen.

BTV wilde er dan ook niet voor tekenen. De eisen van de vliegsector stroken immers niet met die van omwonenden en BTV wil niet haar juridische positie ondermijnen door een handtekening onder het tussenrapport. Het zou dan in een later stadium, als het uitloopt op juridische procedures, de eigen positie verzwakken. Het vliegveld zou dan eenvoudig kunnen beweren dat ‘de bewoners destijds hebben getekend’ zodat BTV geen poot meer heeft om op te staan.

Dergelijke tactieken worden rond de luchtvaartsector veelvuldig toegepast. Recentelijk maakte zelfs oud-minister Barbara Visser zich hieraan schuldig in een brief aan de Tweede Kamer waarin zij beweerde dat omwonenden van Schiphol aan de Alderstafel hadden ingestemd met de uitstoot van kankerverwekkende stoffen.

Loopgravenoorlog
Het uitblijven van de handtekening van BTV was het startschot voor een ware loopgravenoorlog in het Rotterdamse. De vereniging was niet langer welkom op de participatiebijeenkomsten, maar bureau WesselinkVanZijst vertelde aan de buitenwereld dat de vereniging zelf was opgestapt.

De e-mail waarin van BTV wordt geëist te tekenen voor onder meer geheimhouding.

Vervolgens werd na maanden gepoogd door het begeleidende bureau om BTV tóch weer aan tafel te krijgen. De initiatiefnemers kregen kennelijk in de gaten dat een participatieproces zonder burgers niet erg geloofwaardig is.

Persona non grata
Maar ondertussen had de directie van Schiphol Groep – eigenaar van RTHA – al laten weten niet langer met voorzitter Alfred Blokhuizen van de BTV te willen praten. Wat de reden daarvan is, werd niet toegelicht. Blokhuizen vindt dat een vreemde gang van zaken. Het lokale management van RTHA stuurt uitnodigingen, terwijl het hoofdkantoor het gesprek niet aandurft.

“Ik weet niet wat ik daarvan moet denken. Ben ik nu wel of geen gesprekspartner? En als ik aan tafel ga zitten en afspraken maak met het management van RTHA, worden ze dan later teruggefloten door Schiphol”, vraagt Blokhuizen zich af.

Ondertussen heeft de BTV alweer een nieuwe uitnodiging ontvangen voor de discussies over een zogenaamde ‘voorkeursvariant’, waarin wordt bepaald welk scenario in de toekomst te volgen is. Daarvoor moet dan wel een geheimhoudingsverklaring worden ondertekend. Volgens BTV een onmogelijke eis, omdat het een vereniging is. De afgevaardigden in het overleg zijn conform de regels van de club verplicht volledige openheid van zaken te geven aan alle leden.

Maandenlang geen antwoorden
Inmiddels zijn de onderlinge relaties zo bekoeld dat brieven van BTV niet langer werden beantwoord door bureau WesselinkVanZijst en dat de bewoners volledig worden afgesneden van de informatievoorziening.

Opmerkelijk genoeg ontving de vereniging gistermiddag vlak voor vijf uur wél een antwoord op mails die dateerden van 18 december vorig jaar. Dat was kort nadat WesselinkVanZijst door SchipholWatch om een reactie was gevraagd op dit artikel. Die reactie beperkte zich tot de mededeling dat het bureau er de voorkeur aan geeft een en ander met BTV te bespreken.

Het gesteggel over wel of niet participeren is nu ruim vijf maanden bezig, waardoor BTV een achterstand in kennis heeft opgelopen en volgens eigen zeggen niet meer op gelijkwaardige wijze kan deelnemen aan het traject. Vragen om die achterstand in te halen zijn door het bureau weliswaar positief beantwoord, maar tot op heden hebben de procesbegeleiders geen enkele actie ondernomen.

Voor de BTV is het langzamerhand welletjes. In een brief op poten schrijft de vereniging aan het sjieke bureau dat het eindelijk openheid eist. “Als u onze deelname niet meer op prijs stelt, kunt u dat beter open en eerlijk communiceren.”

Door gemeenten aangestelde vertegenwoordigers
Behalve de BTV zitten ook een drietal vertegenwoordigers die zijn aangesteld door de omliggende gemeenten aan tafel, waaronder Rotterdam. Dat zijn krachten die tegen een soort vrijwilligersvergoeding namens de lokale overheid deelnemen aan het participatietraject. Dit drietal overweegt ook uit het overleg te stappen, maar heeft nog geen definitieve beslissing genomen.

Het trio zegt desgevraagd zeer ontstemd te zijn over uitspraken van RTHA-manager Ron Louwerse in dagblad Trouw van 23 december vorig jaar als zouden zij instemmen met groei van de luchthaven. Ook suggereerde de lokale baas dat de bewonersvertegenwoordigers hadden erkend dat gehele of gedeeltelijke sluiting van het vliegveld geen optie is. Dat is in hun ogen juist wél een mogelijkheid.

Als de aangestelde bewonersvertegenwoordigers alsnog blijven zitten, lopen ze het risico in de valkuil terecht te komen die BTV juist probeert te vermijden. Ze worden dan door het vliegveld medeplichtig gemaakt aan een eventuele uitbreiding, zoals ook wel blijkt uit de opstelling van vliegveldbaas Louwerse in Trouw.

Daarmee zouden ze de rechtspositie ondermijnen van omwonenden, terwijl het vliegveld alsnog een groen vinkje kan plaatsen bij het ‘succesvol’ afronden van weer een pseudo-participatietraject. Geheel conform de bestuurscultuur op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 73

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bruens

    De gehele luchtvaart is gebaseerd op bedrog in cijfers!!

  2. Rob

    De hele luchtvaartsector is gebaseerd op liegen en bedriegen

    12
  3. Kijk naar de toekomst

    En in de Regio Alkmaar:

    Gevaarlijke struisvogelpolitiek

    Bezinning op Schiphols “Global City Regio” noodzakelijk

    De termijn van PvdA CEO Schiphol Dick Benschop verloopt op 22-04-2022. Bij verlenging zal Schiphols toekomstdroom van een Megastad rond de luchthaven – de z.g. Global City Regio “Holland Metropool” – voorlopig in stand blijven. Ondanks een stroom aan berichten over wantoestanden op de woningmarkt, almaar toenemende criminaliteit, onveiligheid en aantasting van de woon- en leefomgeving zweren landelijke partijen als VVD, CDA, PvdA/Groen Links en D66 nog bij de megalomane “Majeure projecten” en bijbehorende tweedeling in de samenleving. Maar bij een tijdige vervanging ontstaat de kans om de luchtvaartsector te gaan saneren en af te rekenen met de negatieve invloed op de ruimtelijke ordening die al jaren van Schiphol uitgaat.

    Als enige gemeente in regio Kennemerland/Alkmaar heeft Uitgeest- zij het met zeer krappe meerderheid – de overdracht van macht en middelen naar het vehikel MRA 2.0/Holland Metropool bekrachtigd:

    Terwijl deze regio ten zeerste wordt bedreigd met het rampscenario van een HYPERPREFERENTE Polderbaan met “Next-Gen” hoogfrequent vliegsysteem, viert de struisvogelpolitiek hoogtij. Een delegatie van Schiphol en de LVLNL werd uitgenodigd om bizarre sprookjes over hinderbeperking op te lepelen. Daarbij komt dat de via burgerparticipatie opgestelde Omgevingsvisie van Uitgeest – waar het College van B&W aan is gehouden! – nu wordt ingewisseld voor het beruchte SMASH!* project met bijbehorende urbanisatie en hoogbouw, een ontwikkeling waar de Omgevingsvisie Uitgeest 2030 nu juist een stokje voor steekt.

    Door Uitgeest Lokaal en Progressief Uitgeest is al gestemd voor behoud van een eigentijdse dorpsidentiteit. Het wordt nu van belang dat de kiezer op zal komen voor hetgeen rond de woon- en leefomgeving eerder is vastgesteld en kort samengevat komt dat neer op:

    # STEM MASSAAL LOKAAL (minus UVP) #
    *SMASH=Structuurvisie MRA Schiphol Haarlemmermeer
    Door het Ministerie voor I&W gestimuleerde grip op Ruimtelijke Ordening door een kongsi van KLM, Schiphol, MRA bestuur en gemeente Haarlemmermeer. Poging om in 1 klap de Omgevingsvisies van Provincie en 32 MRA gemeenten te omzeilen.

    9

Geef een reactie

Translate