De minister wil weten wat mensen en organisaties vinden van het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit voor Schiphol. Wij verdenken de minister van het onterecht en onjuist oprekken van milieugrenzen en van het treffen van maatregelen voor de bühne. Onze zienswijze.
“Met deze zienswijze uiten we onze fundamentele bezwaren tegen de ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol. De voorgestelde wijzigingen zijn onnodig, misleidend en lijken vooral bedoeld om de milieugrenzen stilzwijgend op te rekken en – in de eigen (eerdere) woorden van de Staat – het recht van Schiphol op het uitoefenen van een onrechtmatige exploitatie te legaliseren. Met deze ontwerpwijziging wordt de schijn van onbehoorlijk bestuur opgewekt.
De bezwaren worden hieronder achtereenvolgens toegelicht.
Schijnreductie van nachtvluchten. De voorgestelde verlaging van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 27.000 wordt gepresenteerd als een grote stap vooruit, maar in werkelijkheid ligt het aantal nachtvluchten al jaren onder de 27.000. Dit betekent dat de maatregel in feite een wassen neus is die geen echte verbetering oplevert voor omwonenden. Wanneer het ministerie serieus is over hinderreductie, dan moet de limiet substantieel lager worden vastgesteld dan het huidige praktijkniveau. En moet er ook sprake zijn van een voortdurende reductie. Iets waar het ministerie zelf op hint.
Het instrument van tariefdifferentiatie wordt fors meegerekend, zeker in het herziene pakket nadat de Minister KLM en Schiphol tegemoet is gekomen en de sector er publiekelijk vrolijk mee schermt. Maar de luchtvaartsector vecht de nieuwe tarieven tegelijkertijd aan bij de ACM. Het effect is daarmee dus verre van zeker. U zou het effect van tariefdifferentiatie dus wel enigszins mogen meerekenen, maar zeker niet onvoorwaardelijk. Daarmee is het halen van de 15% zeer twijfelachtig. De ontwerpwijziging gaat dus ten onrechte uit van stellige effecten.
Ook is het doel steeds verder verwaterd. Eerst ging het om krimp naar 440.000 vliegbewegingen, toen werd het per saldo 20% geluidsreductie, toen 17% en wordt nu 15% voorgespiegeld, met een hele vage belofte daar binnen enkele jaren alsnog 20% van te maken.
General Aviation (GA) als ontsnappingsroute. De ontwerpwijziging richt zich alleen op handelsverkeer en laat General Aviation buiten beschouwing. Dit is een kunstmatig, en dus misleidend onderscheid, want GA omvat ook grote, lawaaiige vliegtuigen zoals de Boeings van de typen 737-800, 747-400 en 777-200. Hierdoor ontstaat een ontwijkingsmogelijkheid: vluchten kunnen onder GA worden geregistreerd om buiten de beperking te vallen. Deze ontwijkingsmogelijkheid wordt niet duidelijk benoemd en het zal duidelijk zijn dat deze ontwijkingsmogelijkheid niet leidt tot minder geluidshinder. Het maximum aantal vliegtuigbewegingen moet gelden voor alle vluchten, ongeacht of ze onder handelsverkeer of GA vallen. Alleen zo kan ontwijking worden voorkomen en is de hinderbeperking effectief. De ontwijkingsmogelijkheid laten bestaan, en ook nog eens via misleiding, is een indicatie van onbehoorlijk bestuur.
Oprekking van de natuurvergunning zonder deugdelijke onderbouwing. De Natuurvergunning die nu genoemd wordt door het ministerie en niet onherroepelijk is – hetgeen wel een vereiste is – staat de vergunninghouder maximaal 440.000 vliegtuigbewegingen toe in een gebruiksjaar, maar met de voorgenomen wijziging wordt 478.000 het nieuwe maximum. Dit kan niet anders gezien worden dan een sluipende verruiming van de milieugrenzen, zonder dat er een nieuwe milieutoetsing wordt gedaan die verplicht is en in tegenspraak met het gelijkwaardigheidsprincipe.
Het ministerie beroept zich in het ontwerpbesluit op een MER uit 2021. Daarvan concludeerde de Commissie voor de milieueffectrapportage (CMER) echter al dat het milieueffectrapport voor het toen beoogd nieuwe LVB een aantal ernstige tekortkomingen bevat, met name om de uitstoot van stikstofdioxide en koolstofdioxide en om de geluidbelasting. De geluidsbelasting wordt zelfs 15% groter t.o.v. de legitieme situatie van het LVB 2008 aldus de Commissie MER. Zie hier opmerking uit het CMER-rapport.

Een verdere aanwijzing dat er sprake kan zijn van onbehoorlijk bestuur is het gegeven dat de CMER in haar oorspronkelijke rapport spreekt van ‘legaliseren’. Dat wijst ondubbelzinnig op het feit dat de situatie daarvoor illegaal was. Daarnaast gebruikte ze kwalificaties als ‘onjuist’ en ‘ten onrechte’. Het rapport is volgens NRC onder druk van de luchthaven en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aangepast.
Ongeacht de inhoud van deze MER, het ministerie kan deze niet als basis gebruiken daar zij geen enkele formele status heeft. Het proces om op basis van deze MER een nieuw LVB vast te stellen is namelijk gestaakt, waarschijnlijk vanwege de kritiek van de CMER.
Het argument dat vliegtuigen enigszins stiller zijn geworden, rechtvaardigt een substantiële verhoging naar 478.000 bewegingen niet. De natuurvergunning is daarnaast gebaseerd op meer dan alleen geluid; stikstofuitstoot, fijnstof en andere milieueffecten spelen ook een rol. Wat mist is een onafhankelijke analyse die aantoont dat 478.000 bewegingen niet meer schade aanrichten dan de vergunde 400.000 tot 420.000. Het ontbreken van deze analyse is een vorm van onbehoorlijk bestuur. Als stillere vliegtuigen daadwerkelijk een verbetering (gaan) betekenen, dan zou dat moeten leiden tot strengere geluidsnormen en daardoor minder daadwerkelijke overlast, niet tot een vrijbrief voor extra vluchten om de hinder op hetzelfde niveau te houden.
Daar komt bij dat moderne vliegtuigen juist meer NOx uitstoten. Sinds 1990 is de uitstoot van de luchtvaart verdrievoudigd.
Referentiesituatie. Het besluit gaat uit van een onjuiste referentiesituatie, namelijk de huidige gedoogde situatie. Maar dat is niet de legitieme referentie. Het feit dat de minister nu denkt via een spoedwet procedure een onjuiste referentie te mogen gebruiken is op geen enkele manier aannemelijk gemaakt. Zo merkt de CMER op in haar advies over het definitieve LVB – die nu ingehaald wordt door deze spoedwet – op dat:

Diverse organisaties hebben reeds kritiek geuit op deze werkwijze, waaronder onze stichting SchipholWatch. Zelfs al wordt de referentiesituatie gehandhaafd, dan nog geeft dat geen grond voor de uitbreiding. Immers het ministerie geeft zelf toe dat het Luchthavenverkeersbesluit voor Schiphol (LVB 2008) feitelijk maar 400.000 tot 420.000 vliegbewegingen passen.

Besluit versterkt rechten sector op exploiteren van een niet rechtmatige exploitatie. Het resultaat van dit besluit zal zijn dat het (ten onrechte) de rechten versterkt van de sector op wat de Staat en ministerie zelf een onrechtmatige exploitatie hebben genoemd. Uit dezelfde vragenset, onder 10.

In het besluit ontbreekt de onderbouwing op het punt van het overtuigend weerleggen waarom dit versterken van de rechten van de sector niet leidt tot een verdere onrechtmatige exploitatie. Dit draagt bij aan het karakter van onbehoorlijk bestuur.
Aantal vliegtuigbewegingen (VTB) gebruiken als stuurmiddel is strijdig met Wet luchtvaart als dat het enige middel blijft. Dit besluit stelt de in het Regeerprogramma vastgestelde doelen te regelen; namelijk de rechtspositie van omwonenden van Schiphol zo snel mogelijk te herstellen en de geluidsbelasting met 20% terug te dringen en stelt dit te bereiken door de lopende balanced approach-procedure voort te zetten en middels twee maatregelen van het BA-maatregelenpakket, namelijk het maximum aantal vliegtuigbewegingen in de nacht en voor het etmaal, te realiseren. Hiermee koppelt het ministerie geluidsreductie aan een maximum aantal vliegtuigbewegingen. Dat voldoet echter niet aan de eisen van de Wet luchtvaart, artikel 8.17 lid 4 en 5. Het aantal VTB is geen grenswaarde zoals daar gedefinieerd is. Op zich vormen lid 4 en 5 minimumregels en sluiten aanvullende nieuwe regels niet uit, maar dat laat onverlet dat het ministerie door nu zo te handelen de facto een stelselwijziging introduceert. En niet meer stuurt op milieunormen, maar op aantallen. En daarmee niet voldoet aan de minimumeisen.

Het aantal VTB is ongeschikt als (enige) meetlat voor geluidsbelasting. Er is immers geen eenduidige relatie tussen het aantal VTB als absolute variabele en de geluidbelasting. Simpel voorbeeld: als alle vluchten worden uitgevoerd met Boeing 747’s is de geluidsbelasting (ceteris paribus) heel anders dan wanneer dit gebeurt met Airbus A220’s. In die zin kan helemaal niet worden gestuurd op geluidbelasting via het aantal VTB.
Het besluit stelt echter het aantal VTB wel boven de grenswaarden zoals die in het LVB zijn vastgelegd (zie nota van toelichting). Dus het lijkt er op dat als het aantal vluchten maar onder de 478.000 blijft, burgers zich nergens op kunnen beroepen met die grenswaarden in de handhavingspunten. Bovendien staat erbij dat het niet handhaven wordt doorgezet (anticiperend handhaven in uw termen). Kortom, de wetgeving uit het LVB 2008 wordt buitenspel gezet en er komt een harde grens 478.000 voor in de plaats waarvan totaal onduidelijk is hoe de geluidsbelasting zal uitpakken en waarbij omwonenden zich nergens op kunnen beroepen. Juridisch creëert het ministerie een onduidelijke situatie die de rechtszekerheid van burgers juist aantast in plaats van vergroot en schijnrechtszekerheid voor de sector vergroot. Dit lijken verdere aanwijzingen te zijn voor onbehoorlijk bestuur en is in strijd met het vonnis van de rechter op 20 maart 2024 in de zaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder.
Tegenstrijdigheid in beleid. De Minister stelt dat het besluit niet MER-plichtig is omdat de grenswaarden in de handhavingspunten niet veranderd worden. Dat lijkt in tegenspraak met de waarheid. Twee weken nadat het ontwerpbesluit LVB er lag, werd er een tijdelijke regeling afgekondigd voor 2025 waarmee de grenswaarden alsnog gewijzigd werden. De minister maakt niet duidelijk hoe beide stellingen tegelijkertijd waar kunnen zijn. Dit lijkt een verdere aanwijzing te zijn voor onbehoorlijk bestuur.
Gelijkwaardigheid is niet aangetoond. De Wet luchtvaart stelt dat gelijkwaardigheid met LVB 2003 moet worden aangetoond. Dat is niet gebeurd. De minister verwijst naar een MER besluit uit 2021, waar de Commissie MER zware kritiek op had en welke ook nooit is ingevoerd. Dergelijk fantoombeleid draagt bij aan het karakter van onbehoorlijk bestuur.
Besluit is voor groepsrisico per definitie niet gelijkwaardig. Voor groepsrisico is gelijkwaardigheid onterecht en daarom niet legitiem losgelaten. Dit wordt bevestigd door Staatssecretaris V&W Schultz en recent door de Minister aan de Eerste Kamer bevestigd


De minister geeft slechts aan met welk instrument hij zou sturen. Dat is niet voldoende om aan het gelijkwaardigheidscriterium te voldoen; hij moet ook aantonen dat het doel daadwerkelijk bereikt wordt. Dat wordt des te prangender daar zijn voorganger aangaf dat dit onhaalbaar is en was. Als er nieuwe feiten of informatie voorhanden is waarom de situatie gewijzigd zou zijn, dient de minister dit aan te geven. Het nalaten daarvan draagt bij aan de indruk van onbehoorlijk bestuur.
Tussentijdse wijziging is onnodig en politiek gestuurd. Het ministerie claimt dat deze wijziging noodzakelijk is, omdat Schiphol in mei 2025 de capaciteit moet vaststellen voor de uitgifte van slots. Echter, dat lijkt niet terecht. De EU-slotverordening stelt dat capaciteitsparameters uiterlijk in mei worden vastgesteld, maar dat betekent niet dat dit per se via een formele LVB-wijziging moet. Er ontbreekt dus een bewijs dat een formele wijziging van het LVB vereist is om dit te doen. Schiphol heeft in het verleden (en tot op heden) veelvuldig gewerkt met beleidsafspraken en anticiperend handhaven. Alternatieve methoden, zoals een tijdelijke regeling of beleidslijn, lijken in dezen niet onderzocht. In 2017-2018 werd bijvoorbeeld de “Tijdelijke regeling volumeplafond nachtvluchten Schiphol” gebruikt en de Inspectie Leefomgeving en Transport is al een decennium aangewezen om niet te handhaven. Waarom kan zoiets nu niet? Deze tussentijdse wijziging lijkt nu vooral een manier om 478.000 vliegtuigbewegingen politiek te verankeren vóórdat de bredere discussie over milieugevolgen en juridische houdbaarheid heeft plaatsgevonden. Dit kan worden beschouwd als een onacceptabele handelswijze en daarom weer een vorm van onbehoorlijk bestuur.
Wat als de integrale LVB-herziening vertraging oploopt? Het ministerie stelt dat deze wijziging slechts een tussenstap is, en dat later dit jaar een volledige LVB-herziening volgt. Maar wat als die grote herziening vertraging oploopt, zoals eerder al gebeurde en eigenlijk standaard is op dit complexe dossier? Dan blijft het voorgenomen maximum van 478.000 langer de norm, zonder dat de bredere milieugevolgen zijn getoetst. In dat geval heeft de minister een twijfelachtige, en mogelijk onwettige piketpaal geslagen, die een definitieve stap richting 478.000 of een ander hoog maximum is, zonder dat dit ooit expliciet is besloten. Deze potentiële achterdeurconstructie schaadt de omwonenden en het milieu en tast ook de rechtszekerheid aan.
Waarom wordt geluidsruimte niet geborgd (of verkleind)? De ontwerpwijziging richt zich op het aantal vliegtuigbewegingen, maar niet op de totale geluidsruimte of geluidsbelasting. Als vliegtuigen (marginaal) stiller worden, waarom wordt dan niet gekeken naar de totale geluidsruimte, en vervolgens de ruimtelijke verdeling daarvan? Dit betekent dat de wijziging niet gaat om hinderbeperking, maar om een zo hoog mogelijk aantal bewegingen binnen (dan wel buiten) de juridische marges te realiseren. Waarom schrijft de Minister dat dan niet zo op, in plaats van de schijn van misleiding van burgers te wekken. Dit beleidsvoornemen lijkt daardoor aantoonbaar ingegeven door de luchtvaartsector zwaarder te wegen dan de belangen van omwonenden en het milieu. Dat is in tegenspraak met de eigen Luchtvaartnota van de Minister.
Conclusie en verzoeken
De voorgestelde ontwerpwijziging is misleidend, juridisch twijfelachtig en waarschijnlijk overbodig en lijkt vooral bedoeld om de milieugrenzen stilzwijgend op te rekken en – in de eigen (eerdere) woorden van de Staat – het recht van Schiphol op het uitoefenen van een onrechtmatige exploitatie te legaliseren. Het wekt de indruk van onbehoorlijk bestuur. Daarom verzoek ik u om:
- In de gewijzigde ontwerpwijziging duidelijk te maken waarom de bezwaren in deze zienswijze niet op juiste gronden geuit zijn en derhalve de bovenstaande conclusie onjuist is.
- als er daadwerkelijk toch een aanpassingen wordt gedaan, de nachtvluchtlimiet (aantallen) substantieel te verlagen tot een niveau dat daadwerkelijk bijdraagt aan hinderbeperking en in Ieder geval General Aviation ook binnen de beperking te laten vallen, om ontwijking via deze route te voorkomen.
- de verhoging naar 478.000 bewegingen op deze gronden niet door te voeren, en een onafhankelijke toetsing uit te laten voeren dat of überhaupt het huidige aantal bewegingen milieutechnisch houdbaar is ten opzichte van de laatst geldende legitieme referentiesituatie. Waarbij voor de volledigheid opgemerkt is -en ook nooit door het ministerie betwist is- dat een onherroepelijke natuurvergunning een vereiste is. Evenals een rechtmatig vastgesteld LVB waarbij alle milieueffecten beoordeeld zijn door een MER en een passende beoordeling. Van het LVB 2008 is het dus de vraag of zij rechtmatig is.
- de noodzaak van deze gehaaste, tussentijdse wijziging opnieuw te evalueren en alternatieve methoden te overwegen, in plaats van deze wijziging politiek door te drukken zonder afdoende laat staan volledige onderbouwing en daarmee verder rechtszekerheid aan te tasten door onbehoorlijk bestuur.
- het beleid in zijn geheel vorm te geven met inachtneming van het eerder genoemde vonnis van de rechter, uitgesproken op 20 maart 2024 in de zaak van de stichting RBV.
- een deugdelijke inventarisatie te maken van de financiële risico’s die de Staat loopt indien onverhoopt blijkt dat de nu beoogde legalisatie spaak loopt, bijvoorbeeld als gevolg van een eventuele vernietiging van de natuurvergunning van Schiphol.”
Deze zienswijze werd opgesteld in samenwerking met Lammert van Raan, oud-Lid van de Tweede Kamer namens de Partij voor de Dieren en destijds actief op het dossier luchtvaart.


Korina
Madlener snapt fair balance niet. De balanced approach heeft niets te maken met fair balance. Integendeel. Volgens balanced approach is elke ooit toegestane vliegbeweging super-super-belangrijk en kan krimp alleen bij zeer hoge uitzondering. En dat heeft dus helemaal niks te maken met een afweging of het belang van al die vliegbewegingen in balans is met alle nadelen van luchtvaart. Nadelen van overlast, ziekmakende vervuiling, gezondheidsschade, stilvallend Nederland door stikstof, klimaatschade.
Michiel van Parreeren
Geweldig en tenenkrommend en wat fijn vooral dat uit de kennis van van Raan nog steeds geput kan worden.
ir. B. van Marlen
Ik heb op de valreep op 31/03/2015 de onderstaande zienswijze met verschillende bijlagen ingediend. Dit zal, zoals voorheen, niets uithalen, maar toch!
========================================================
Het onlangs uitgebrachte rapport door de WMO over 2024 laat zien, dat de opwarming van het klimaat gestaag doorgaat, zelfs recent na de coronacrisis een versnelling laat zien (Fig. 2 in WMO, 2025).
Groei van de luchtvaart is strijdig met het klimaatbeleid en de voorgestelde innovaties ‘stillere en zuiniger vliegtuigen’ en Sustainable Aviation Fuels (SAF) gaan op termijn niet genoeg de emissies van broeikasgassen terugdringen.
Groei van de luchtvaart gaat de geluidshinder niet noemenswaard terugdringen en zelfs afwentelen op wat tweederangsburgers gaan worden onder de vaste routes van de luchtruimherziening, die driedubbel zullen worden belast met een continue herriestroom, ondanks de invoering van zgn. ‘stillere vliegtuigen’. Weliswaar zijn de piekwaarden iets lager (ca. 3 dB(A)), maar binnen de geluidsmaten Lden en Lnight kan en zal het verschil opgevuld gaan worden met meer vliegbewegingen (Van Marlen, 2024).
Recente rapporten laten zien, dat er naast CO2 ook veel andere zorgwekkende stoffen (ZZS) en ultrafijnstof wordt geëmitteerd voor vliegtuigmotoren. Onder vaste routes is het niet ondenkbaar, dat deze emissies de gezondheid van onderwonenden, naast de overmatige hoeveelheid geluid, negatief gaan beïnvloeden (MfE, 2025).
De systematiek van geluidszonering, de overgang van de geluidsmaten Ke en LAeq-nacht in Lden en Lnight, de gelijkwaardigheidscriteria en de gebrekkige handhaving zijn m.i. zeer discutabel en laten zien, dat de overheid onrechtmatig heeft gehandeld zonder praktische en effectieve rechtsbescherming tegen ernstige geluidshinder en slaapverstoring als gevolg van het luchtverkeer van en naar Schiphol wat door de Rechtbank Den Haag in zijn uitspraak van 20-03-2024 werd bevestigd. Het creëren van een uitzonderingspositie voor de luchtvaart t.a.v. geluid en emissies is al decennia aan de orde en het is nu hoog tijd om dit foute beleid definitief om te buigen met een duidelijke blijvende afname van het aantal vliegtuigbewegingen en het stoppen met uitbreiding van of het scheppen van nieuwe luchthavens elders (Van Marlen, 2024).
Literatuur
Marlen, B. van, 2024, Ernstige hinder en slaapverstoring door vliegtuiggeluid, p. 79.
MfE, 2025. Toxiciteit en verspreidingspatroon van vliegtuigturbinesmeeroliën in leefomgevingen van lucht-havens, Milieu Front Eijsden, p.10 (https://drive.google.com/file/d/1AWqbGgq4WvARtq7HtMo_cx62IDteZ_te/view), zie ook: https://schipholwatch.nl/2025/03/28/pfas-vervuiling-schiphol-mogelijk-veel-groter-dan-aangenomen/
WMO, 2025. State of the Global Climate 2024, p.24 (https://library.wmo.int/records/item/69455-state-of-the-global-climate-2024)
In de Bijlage ‘Ernstige hinder en slaapverstoring door vliegtuiggeluid’ licht ik het een en ander in detail toe.
========================================================
Men hanteert vaak het begrip ‘hinder’ of ‘hinderbeleving’, alsof dit vergelijkbaar is met een vlieg op uw voorhoofd, maar fysiologisch/medisch onderzoek laat zien, dat (vooral nachtelijk) vliegtuiglawaai een ware aanslag is op de gezondheid. Hiermee kandideren de overheid, LVNL, Schiphol en KLM wel degelijk voor een aangifte van mishandeling!
Meer informatie is te vinden op, een UECNA webinar met een presentatie van Dr. Thomas Munzel van 25/03/2025:
https://youtube.com/watch?v=pWhUJpkSyLY
Ruud Ravenhorst
En dan lees ik dit pas nadat de indieningstermijn is gesloten, grrr! Er zat niks anders op dan een donatie.
HOU VOL!
Goed, maar kan beter
Hmm, qua inhoud natuurlijk top…maar ik vind het niet een van jullie beste stukken. Moeilijk leesbaar, en grammaticaal en wat betreft opbouw vd tekst niet sterk. Jammer want dat leidt af van de sterke punten die ter sprake gebracht worden, en kan ertoe leiden dat het minder serieus genomen wordt.
Henk
Oh, ik vond het eigenlijk allemaal vrij duidelijk en helder geschreven.
Mark Fransen
Er zijn weer ontstellend veel letters gebruikt om ons gelijk t.o.v. de vliegminners duidelijk te maken. Ik volg dit sinds ongeveer 1990 en al die 35 jaar hebben mensen met alles wat ze in zich hebben, geprobeerd om deze ongelijke strijd te winnen. Al wat er is bereikt zijn schaterlachende beleidsmakers en vliegbestuurders tegen de achtergrond van almaar toenemende herrie en luchtvervuiling. Er is gewoon teveel slechtheid aan de kant van de vliegminners en te weinig fatsoen om rekening met elkaar te houden. Tien jaar geleden nam ik mij voor om nooit meer te vliegen en dat ga ik volhouden. En ik zal moeten accepteren dat we in een totaal doorgedraaide wereld leven. Ik wens iedereen die blijft doorvechten heel veel succes, uit de grond van mijn hart!
Roland
Sorry, maar zolang het geluid ( en de overlast)
“berekend “ in plaats van gemeten wordt zal het nooit een een eerlijk en helder beleid zijn! Wij zijn hier in de Osdorper polder beland in één herriegoot van jewelste, zoals door ing. Van Marlen voorspeld, dik in de 90 dB 15 uur per dag is eerder de regel dan de uitzondering, alleen maar omdat hier DE VERPLICHTTE MICROFOONS hier NIET staan, maar kilometers verderop. VOLKOMEN BELACHELIJK NATUURLIJK, MAAR ZE DENKEN ERMEE WEG TE TE KOMEN EN TOT NU TOE IS ZE DAT AARDIG GELUKT OOK..
Het SCHIPHOLLEN GAAT GEWOON DOOR TOT WE EEN ONS WEGEN, ZOVEEL STAAT NU
AL ZEKER BIJ VOORBAAT VAST MET DEZE REGERING !!!!!
Pepijn
Mag ik jullie zienswijze gebruiken? Is er een pdf beschikbaar?
W Lieverst
Wouw! Ik moet het nog een keer lezen om exact alle issues eruit te halen.
‘Gelukkig’ heeft de KLM de 5e ineo321 mogen verwelkomen. Dit zet echt zoden aan de dijk.
Bedankt voor deze waardevolle pennenvrucht.
Josje
Groot compliment voor deze zienswijze. Dat het onbehoorlijk bestuur ervan afdruipt bij dit luchthavenverkeersbesluit is helaas geen verrassing voor wie dit onderwerp volgt. ‘Rechten sector op exploiteren van een niet rechtmatige exploitatie’, hoe absurd wil je het hebben? Alleen hebben individuele burgers in hun eentje niet de tijd en de middelen om een gecompliceerd ambtelijk beleidsstuk op alle relevante punten onderbouwd te weerleggen. Daarom ben ik dolblij dat SchipholWatch er is. Samen staan we sterk. (En inderdaad: doneren kunnen we wel.)
Philip
En weer gaat het alleen over geluid, terwijl de uitstoot voor veel meer ellende zorgt, en voor veel meer zieken én doden zorgt.
Het klopt, minder vliegtuigen is minder uitstoot, maar ik heb door de presentatie van Ismée de Kleer, afgelopen maandag bij PUSH gekeerd dat al vanaf vóór de geboorte kinderen besmet worden met de meest verschrikkelijke gifstoffen. M.i. mag daar wat meer nadruk op gelegd worden.
Rob Van der Wel
Petje af weer, bedankt. De donatie is gedaan.