De lezer herinnert zich ongetwijfeld dat KLM en consorten met twee dozijn Zuidas-advocaten naar de rechtbank trok om de Europese ‘balanced approach’ af te dwingen voordat Schiphol mag inkrimpen. Nu blijkt dat KLM minder welgevallige regels aan de laars lapt waardoor de Europese Commissie (EC) al sinds 2011 een inbreukprocedure heeft lopen.
Zo’n inbreukprocedure betekent dat de EC schendingen heeft geconstateerd van het Europees recht en vervolgens een nationale regering op het matje roept om een en ander te corrigeren.
In een overzicht dat minister Harbers eind juni naar de Tweede Kamer stuurde met de verbloemende titel ‘Uitvoering EU-richtlijnen’ beschrijft hij dat de EC al op 27 januari 2011 een ingebrekestelling stuurde aan Nederland over een bilaterale overeenkomst met Rusland. Die overeenkomst gaf Nederlandse luchtvaartondernemingen (lees: KLM) het recht om over Rusland heen te vliegen om zo de reistijd en -afstand te verkorten naar bestemmingen in het Verre Oosten.
Zo’n overeenkomst mag binnen de Europese regels worden afgesloten tussen een EU-land en een niet-EU-land, maar dan moet daarin wel een bepaling zijn opgenomen die garandeert dat alle voorwaarden op dezelfde wijze worden toegepast op alle Europese luchtvaartfirma’s – niet alleen op bedrijven die in ons land zijn gevestigd.
Al 13 jaar in overtreding
En daar schort het aan bij de overeenkomst met Rusland. Daardoor is er sprake van concurrentievervalsing in het nadeel van andere Europese maatschappijen. Nederland is inmiddels dertien jaar in overtreding. In de Kamerbrief benoemt de minister niet wat hij gaat doen om een einde te maken aan de overtreding.
In 2017 ontstond er onenigheid over het bilaterale verdrag met Rusland. Het Russische bedrijf Air Bridge Cargo (ABC) had geklaagd over te weinig slots op Schiphol, zo blijkt uit stukken van de Tweede Kamer. Als vergelding dreigde het land met ingang van het nieuwe winterseizoen het luchtruim te sluiten voor vluchten van KLM.
Dat leidde tot paniek in de tent. In het diplomatieke overleg tussen Nederland en Rusland werd daarom een opmerkelijke deal in de steigers gezet. KLM moest maar eens om de tafel gaan zitten met de Russische vliegfirma. Uitkomst van dat overleg: KLM stelde een aantal van de eigen slots ter beschikking aan ABC.
Chantage
Het is om meerdere reden een opmerkelijke deal. Er werden zomaar schaarse slots op Schiphol aan ABC gegeven. Als KLM die niet gebruikte, hadden die volgens de regels op een transparante manier via de slotcoördinatie moeten worden herverdeeld.
Maar het meest opvallend is dat KLM en de Nederlandse Staat zich lieten chanteren door een land dat drie jaar eerder de MH17 – ook wel de KL4103 genoemd – uit de lucht had geschoten. Met 298 doden tot gevolg, waaronder talrijke slachtoffers die hun ticket bij KLM hadden geboekt. Kennelijk achtte KLM en het ministerie het zó belangrijk om over Siberië te kunnen vliegen dat het morele kompas even werd afgeschakeld.
De Tweede Kamer wilde daar meer over weten. Toenmalig SP-Kamerlid Cem Laçin stelde er vragen over. Toen bleek dat de vluchten van ABC zelfs onder een zogenaamde codesharing-overeenkomst werden uitgevoerd, een gezamenlijke activiteit van KLM met ABC dus.
Die overeenkomst is des te opmerkelijker omdat aan het hoofd van AirBridge Cargo een oud-kolonel van het Russische leger stond. In de Britse krant The Telegraph wordt deze Alexey Isaikin een goede vriend genoemd van de Russische president Vladimir Putin. Via onder meer een in Nederland gevestigd bedrijf was hij destijds mede-eigenaar van ABC. Isalkin belandde na de invasie van Oekraïne al snel op de sanctielijst vanwege zijn nauwe banden met het Kremlin.
Paul
Er moet wat mij betreft een collectieve oproep worden gedaan aan de club van Pieter Omzigt om de perverse relatie tussen de overheid en de luchtvaartindustrie tot op de bodem uit te zoeken. Ik zit daar volgende week maar hoe meer mensen, hoe beter.
Aalsmeer
Had ik iets anders verwacht van (k)lm? Nee, eigenlijk niet. Ter aanvulling op bovenstaand artikel: Het was de enige maatschappij die doorvloog op China, toen alles in maart 2020 in lock down ging en het bekend was waar het virus vandaan kwam. Bij de Olympische Spelen van enkele jaren geleden, liepen de sporters Corona op, omdat ze in een lijntoestel vlogen met personeel, dat niet getest was op Covid. De Coronasteun werd deels gebruikt voor een salarisverhoging van de piloten, niet voor het grondpersoneel. Het is de maatschappij waar men het slechtst zorgt voor de mensen, die het zwaarste werk doen. De piloten vertonen het asociaalste vlieggedrag ooit: laag over woonwijken, vaak ‘s nachts (Campinas, Johannesburg) en oorverdovend hard. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het ontbreekt er chronisch aan respect voor de medemens. Als dat niet verandert, blijft het dweilen met de kraan open.
Jan Barteld
Wat voor regels/inbreukprocedures zijn het als je ze zonder gevolg al 13 jaar kunt overtreden zonder veroordeling door de rechter die je gedwongen wordt ook echt op te volgen…Tandeloze rechtspraak aldus wekt geen vertrouwen in het effectief functioneren van de rechtspraak. De rechter krijgt wel geld voor zijn/haar werk…uit wiens beurzen ?
ad
De ene mafia doet zaken met de andere.
Vrijheid doet zaken met het tegendeel ervan.
Gedupeerden (mensen) hebben het nakijken
Over oorlogsgebied vliegen want dat is goedkoper, MH17
Hoe stoppen we dit.
Woongenot
We zullen moeten lijden tot de boel implodeert. Helaas het is niet anders.
De arrogantie van de macht noemen ze dat. Op Eindhoven is de boel vandaag al in de soep gelopen, niets vertrekt of komt aan, maar hier blijft het nog verschrikkelijk.
Al maanden lang minstens 17 uren per etmaal, voortdurend gebruik van de B baan, ook al staat er op de site van onze vrinden bij ‘bas’ dat de herrie tot 18.35 uur duurt, het gaat gewoon de hele avond, de hele nacht onverminderd door met de overlast.
In ieder geval het ‘meldsysteem’ van onze vrinden is al stuk, nu de rest nog voor een betere luchtkwaliteit, minder uitstoot van kankerverwekkende stoffen en eindelijk weer ‘woongenot’. Wat is dat ook al weer?
M. de Jong
Zou je dit niet “wetteloos gedrag” kunnen noemen?
Wim Stachelhausen
Ik noem het gewetenloos gedrag.
Mike
Illegaal zelfs
coen eggen
nee, het wordt natuurlijk alleen maar erger: het stuk onbenul dat nu minister van List en Bedrog ( ook wel I&W genoemd) gaat spelen heeft al aangekondigd dat hij de luchtvaart geen strobreed in de weg gaat leggen, er zelfs alles aan gaat doen om Schiphol te faciliteren.
anton
Het houdt niet op, het tart alles.
dirk
En zo gaat de schiphol en klm mafia gewoon lekker door, en over onze overheid maar te zwijgen, die zijn nog een stuk erger, hebben we net weer verkiezingen achter de rug , nauw nu gaat het een stuk beter worden, HOE DOM ZIJN WE MET Z,N ALLEN.
Michiel C.
Een overheid die zich niet aan zijn eigen wetten houdt, is corrupt en verspeelt elk recht tot uitoefenen van gezag.
Kees
Zucht….
Wat gaat er nog meer gevonden worden.
Hoe gaat de huidige regering hier mee om (of…niet)
Mike
Niet dus