Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Groeiende afkeer van afwimpel-technieken bij klachten over vliegherrie

website BAS

illustratie: BAS

4.6
(279)

Organisaties als het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) werken met uitgekookte en doordachte strategieën om meldingen van overlast zoveel mogelijk af te wimpelen. Doel is vooral om het lawaai en de gevolgen ervan zo onzichtbaar mogelijk te houden.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een studie van universitair docent Aysegül Yildirim van de Goldsmiths University of London. Hij doceert sociologie en deed uitgebreid onderzoek naar de manier waarop de vliegindustrie omgaat met klachten over geluidsoverlast.

De belangrijkste conclusies van het onderzoek zullen ‘cliënten’ van BAS bekend voorkomen en verklaren deels de weerstand die de website vliegherrie.nl ondervindt uit de vliegindustrie.

Yildirim onderscheidt twee belangrijke pijlers onder de strategie van de sector: ontkenning en het zaaien van verwarring.

Ontkenning wordt toegepast om de overlast te minimaliseren of het aantal slachtoffers zo laag mogelijk te houden. Via verwarring worden melders overladen met technische details om de aandacht af te leiden van de inhoud van klachten.

Slachtoffers milieuvervuiling
Yildirim noemt melders consequent slachtoffers van milieuvervuiling. Geluidsoverlast is volgens hem één van de minst zichtbare vormen van milieuverontreiniging, deels omdat de vliegindustrie zo bedreven is in het toedekken van de gevolgen, de omvang en de inhoud.

En juist daarin speelt vliegherrie.nl een belangrijke rol. Deze site maakt zichtbaar wat omwonenden in de verre omtrek van vliegvelden dagelijks meemaken, wat de overlast doet met hen en welke gevolgen zij dagelijks ondervinden.

BAS probeert in naam van Schiphol en de luchtverkeersleiding om de meldingen op deze site te bagatelliseren. Zo meldde BAS-manager Vanessa de Boer eind april aan Het Parool dat zij zich zo min mogelijk bezighoudt met vliegherrie.nl. “Wij verifiëren en valideren elke melding. Wij maken echte analyses en kunnen ook echt iets met onze data. Er wordt aantoonbaar naar ons geluisterd”, aldus De Boer.

Twijfel zaaien
Zij probeert hiermee het belang van de authentieke meldingen te minimaliseren en twijfel te zaaien over de validiteit van de inmiddels ruim meer dan 400.000 openbare meldingen. Deze tactiek past precies binnen de onderzoeksresultaten van onderzoeker Yildirim.

De Britse docent toont in zijn studie aan dat er alleen in Londen al 70.000 mensen te maken hebben met teveel vliegtuiglawaai. Dat leidt volgens vele onderzoeken tot stress, hart- en vaatziekten, obesitas en voortijdige dood. “Vlieglawaai is een speciaal type milieuvervuiling dat meer aandacht zou moeten krijgen van criminologen.”

“Het is uit de wetenschap bekend dat machtige grote bedrijven goed in staat zijn om de negatieve gevolgen van hun activiteiten uit het nieuws en uit de publieke discussie te houden. Wangedrag door bedrijven komt daardoor nauwelijks in het nieuws.”

Vliegindustrie succesvol in maskeren
Vanwege dit georkestreerde gebrek aan aandacht, bestaat er veel te weinig aandacht vanuit de politiek voor vliegherrie. Dat resulteert weer in een tekort aan regels en wetten en leidt tot veel meer slachtoffers dan nodig zou zijn. Mede daarom zijn de Europese normen voor vlieglawaai veel soepeler dan wat de Wereldgezondheidsorganisatie verstandig vindt.

“Slachtoffers van vlieglawaai worden niet gezien en dus niet beschermd door het strafrecht. Er bestaan geen goede manieren om aangifte te doen en de immense macht van de vliegindustrie voorkomt dat dit verandert.”

In Nederland werkt SchipholWatch al geruime tijd aan juist zo’n strafrechtelijke aangifte tegen de veroorzakers van de vliegherrie. Samen met een gerenommeerde strafadvocaat proberen we Justitie zo ver te krijgen om de directies van onder meer Schiphol, KLM en Transavia voor de rechter te krijgen als verdachten.

Melders aanwijzen als het probleem
De vliegindustrie maakt – onder meer via BAS – ondertussen gebruik van een aantal technieken om de feiten zoveel mogelijk onder de pet te houden. Zo wordt verantwoordelijkheid voor de herrie ontkend, worden de gevolgen niet erkend, wordt bestreden dat er slachtoffers zijn en worden de klagers weggezet als de oorzaak van de problemen. Bovendien wordt vaak onterecht beroep gedaan op grotere belangen, zoals de economie of de maatschappij als geheel.

De antwoorden die melders krijgen van de vliegindustrie zijn stuk voor stuk voorgekookt en goed doordacht. Veel BAS-melders zullen de standaard antwoorden bekend voorkomen.

Uit interviews van Yildirim met slachtoffers blijkt dat organisaties als BAS veelal ontkennen. Mensen die klagen over toegenomen herrie krijgen te horen dat er niets is veranderd terwijl ze kunnen aantonen dat er – bijvoorbeeld door de concentratie van vliegbewegingen – veel meer overlast is. Ook komt het vaak voor dat na een melding geen vliegtuig bij die melding kan worden gevonden en ontkend wordt dat de overlast heeft plaatsgevonden. Het letterlijk ontkennen is slechts één van de vele technieken om de mensen koest te houden.

Wijzen naar anderen
“Vliegvelden gaan nooit echt in op de inhoud van klachten. Ze proberen de aandacht af te leiden van het punt waarover het gaat of schuiven de verantwoordelijkheid af op een andere organisatie.” Zo verwijst Schiphol graag naar de verkeersleiding als het gaat om de vliegroutes en probeert het zo uit te komen onder de klachten.

Weer een andere manier om mensen monddood te maken is om met uitgebreide technische beschouwingen te antwoorden op klachten. Een melder wordt dan overladen met technische informatie waar hij of zij totaal geen behoefte aan of verstand van heeft. Maar de sector hoopt de aandacht zo af te leiden van het feit dat er sprake is van ernstige overlast.

Al te bekend bij melders bij BAS is ook het antwoord waarin allerlei gegevens van een vliegtuig worden opgestuurd als antwoord op een klacht. Het tijdstip, het type vliegtuig, de vlieghoogte en de richting van het toestel. Hierbij worden ruwe gegevens gepresenteerd als uitleg. Helaas een uitleg waar niemand iets mee opschiet.

Maar omwonenden zijn niet gek, zo concludeert Yildirim in zijn rapport. “Al deze tactieken leiden ertoe dat mensen steeds meer weerzin krijgen tegen de vliegindustrie. Het al bestaande lijden onder de herrie wordt nog eens versterkt door de frustratie over de slechte antwoorden uit de vliegsector. Mensen hebben snel genoeg in de gaten dat klagen geen enkele zin heeft. Dat leidt vaak tot extreem negatieve gedachtes over deze industrie.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 279

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rien

    Zojuist een melding gedaan bij BAS.
    Omdat het onmogelijk is om elke minuut een klacht in te dienen bij BAS over de geluidsoverlast die zo ernstig is dat er sprake is van grove schending van de privicy, heb ik alle vliegbewegingen die voor mij geluidsoverlast geven gedurende het hele jaar van de Aalsmeerbaan, de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan.
    Daarvoor heb ik de gegevens van 2019, voor corona, genomen.
    Dat zijn er 95.000 van de Aalsmeerbaan, 85.000 van de Zwanenburgbaan en 120.000 van de Kaagbaan.
    In totaal heb ik bij BAS in één keer 300.000 meldingen van overlast gemeld met de opdracht deze in de cijfers mee te nemen.
    En ik heb om een bevestiging daarvan gevraagd. Kijken hoe wasseneus BAS hierop
    reageert. Omdat ik als zeer lastige veelmelder bij hun bekend sta krijg ik al tijden geen reactie meer van hen op mijn klachten. Maakt trouwens niets uit, want hun reacties waren louter uiterst formeel en totaal waardeloos.
    Terwijl ik dit schrijf denderen achterelkaar de zogenaamde stille kisten vanaf de Aalsmeer- en de Kaagbaan .

    10
  2. Herrie

    Schipholwatch bedankt voor het plaatsen van deze studie. We weten nu allemaal dat BAS, Schiphol, LVNL, KLM, Transavia maffiosi zijn. Het doel van BAS is, dat melders/klagers afhaken en geen meldingen meer maken. Hoe minder meldingen hoe beter zien ze bij I&W. Zo werkt manipuleren. Het zijn een stelletje narcisten. En de politiek trapt hier met open ogen in.

    18
    • Anton

      Volgens mij is het erger: de politiek werkt hier met “open ogen” aan mee. Politici in Den Haag weten volgens mij heel goed wat er aan de hand is, maar kiezen er voor de burgers, door wie ze gekozen zijn, de die ze geacht worden te vertegenwoordigen en beschermen, te laten verrekken ……………

      9
  3. Mario

    Het is uit de wetenschap bekend dat machtige grote bedrijven goed in staat zijn om de negatieve gevolgen van hun activiteiten uit het nieuws en uit de publieke discussie te houden.

    Niet alleen Schiphol!!
    Ook bureau Jeugdzorg !!
    En dan gaat het over het onteigenen van je eigen kroost.

    5
  4. Marieke

    Ik probeer al jaren bij BAS een KLACHT in te dienen, maar consequent wordt mij gezegd dat ik kan ‘melden’. Uiteraard tevergeefs, sowieso worden de opmerkingen nooit gelezen. Ook kun je de ‘melding’ aangeven wat de oorzaak is. En dan kun je kiezen voor de oorzaak ‘slaapverstoring’ . Omdraaiing van oorzaak en gevolg dus, welke BAS weigert aan te passen. Ik ben nl de enige die ‘klaagt’.

    27
  5. Avocado

    Tijdje terug belde ik naar BAS voor een klacht over een vrachtvliegtuig en reageerde de medewerker: u wilt toch ook avocado’s kunnen kopen in de supermarkt?

    BAS staat voor Bewoners Afweerpunt Schiphol. Een ‘lege’ gesponsorde stichting die geen rekening hoeft te houden met richtlijnen voor behoorlijk openbaar bestuur. Een marionet van de sector zonder eigen verantwoordelijkheid, laat staan ruggengraat.

    Tegenwoordig dien ik klachten in bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

    39
  6. Jaap

    Heel herkenbaar. Ook ik heb wel eens vragen aan BAS voorgelegd en dan kreeg ik antwoorden die net niet op mijn vraag sloegen. Nog een keer geprobeerd en weer een antwoord op een vraag die ik niet gesteld had. Weer niet wijzer geworden. Uiteindelijk een van die vragen maar eens aan de Lucht Verkeerleiding Nederland voorgelegd. Dat kan namelijk ook. Dat was op 23 mei van dit jaar. Ik zou uiterlijk na 6 weken een reactie krijgen, maar dat is niet gebeurd. Gerappelleerd en gehoord dat het erg druk was en dat ik nog twee weken geduld moest hebben. Na een maand maar weer eens gerappelleerd, want na ruim 2 1/2 maand nog steeds geen antwoord. In mijn vraag had ik iets opgenomen wat ik van een piloot had gehoord. Misschien dat men daar geen raad mee weet….. Overigens verwacht ik niets van het antwoord.

    41
  7. ad

    Al 40 jaar woon ik met voortdurend toenemende overlast onder een Aalsmeerbaan uitvliegroute. Ook al is de schipholherrie alleen maar toegenomen, ook toen het af en toe nog dragelijk was was de reputatie van BAS, zo’n slager die het eigen vlees keurt, geen beste. Ik heb er dan ook nog nooit een seconde over gedacht mijn overlast bij ze te melden. Velen met mij stappen niet naar BAS. Dus hoezo hebben ze daar wetenschappelijk onderbouwd inzicht? Nee mensen neem je toevlucht maar tot clubs als vliegherrie.nl en natuurlijk Schipholwatch.

    40
  8. BASta

    Schiphols BAS rept over omwonenden als ‘Klanten’ verreweg de meeste, zo niet alle mensen met klachten zijn waarschijnlijk gewoon omwonenden, Als het Schiphol in de kraam te pas komt noemt men deze mensen buren, maar wie noemt z’n buren nu klant of cliënt? Regels, wetten, toezicht, gedogingen inzake Schiphol is een jungle waar zelf harde eisen mbt staats subsidie relatief zijn. Maar goed, even terug naar BAS, want daar heb je als omwonende/buur/cliënt zo goed als helemaal niets aan. En het onlangs Gouden toegekende Oor te oordelen worden omwonenden alweer ergens voor gebruikt, nl allerlei tevredenheid cijfers. Want een tevreden klant/buur/omwonenden., Waar,..Wie dan!? Dit klopt gewoon van geen kant en schreeuwt om; A, Een dergelijk Hoorapparaat en B Een serieus onderzoek over het in vredesnaam WAAROM..!? En tot dan, gooi BAS met de opvallend diepe bureaulades waarin meldingen verdwijnen als sneeuw voor de zon, plus de tamelijk zelfbestuivende klant-omwonenden tevredenheidsonderzoeken, incl de Gouden Oor trofee voorlopig maar op een van die bergen forever chemical rotzooi daar op die luchthaven, Weg Ermee!

    41
  9. Roland

    “Geachte heer Kxxxx, we hebben uw klaagzang vernomen “, dat was de reactie van BAS na een melding van wekenlange onmenselijke overlast door starten vanaf 36C door noordelijke windaanvoer. 15 uur plus dagelijks in de 85dB door starters op 400m hoogte voor drie weken – dat doet iets met een mens! De TOTALE MENSVERACHTENDE ARROGANTIE van dit bedrijf, de overheid en de hele vlieghandel is AL JAREN met geen pen meer te beschrijven, ik klaag dan ook niet meer bij BAS, HET HEEFT NIET ALLEEN GEEN ZIN, MAAR OOK GEEN ENKEL EFFECT!!!! Alles wat krom is wordt recht gepraat, er worden statistieken vervalst, meldingen “verdwijnen “ en er worden verkeerde cijfers naar de politiek gestuurd ( ik kan het bewijzen!), dus zelfs in de Tweede Kamer worden wij terechte melders van overlast BELACHELIJK GEMAAKT DOOR ZWAAR DOOR DE INDUSTRIE GESPONSORDE IDIOTEN , geen enkele klacht wordt serieus genomen, ook al is het een K**LM Jumbo die je om 02:30h uit bed knalt. De slager die zijn eigen vlees keurt, hoe vaak hebben we het niet horen langs komen? DIRECT OPHEFFEN die bende, die ( boven de 99% foute voorspellingen van het te verwachten baangebruik) NERGENS GOED VOOR IS, INDERDAAD DE KRAAN BOVEN DE PRULLENBAK! ALLEEN MOOIPRATERIJ VOOR DE INDUSTRIE EN DE FOUTE POLITIEK! EN VOORAL: HET NIET SERIEUS NEMEN VAN ALLE TERECHTE KLACHTEN – BAH!!!! BAS – WEG ERMEE, ZO SNEL MOGELIJK! WAT EEN TOTALE AANFLUITING VAN ONS BEWONERS WEDEROM – MAAR GOED, WIJ ZIJN OOK NIET ANDERS GEWEND!!!!!

    32
  10. Mike

    BAS, DCMR, één pot nat. Je zou in de tekst BAS kunnen vervangen voor DCMR en het komt overeen.
    Als een vliegtuig niet is gestart van een vliegveld in je regio, dan gaat dit standaard de vuilnisbak in. Het komt niet van dat vliegveld en dus is het geen overlast. Ook al vliegt het tachtig rondjes boven je woning.
    Heb je last van verbrande kerosine dampen en maak je melding, dan krijg je reactie dat men wel eens kan morsen tijdens het tanken.
    Komt een toestel recht op je huis af met de neus naar beneden, maar corrigeert dan weer. Je maakt melding en opvolgend krijg je bericht over de hoeveelheid DB’s op het meetpunt met niet overeenkomende hoogtevermelding.
    Overlast tijdens het taxien.., dan krijg je wederom melding over DB’s, maar is er geen toestel aan te koppelen.
    Andere vragen : Geen antwoord.

    Ook hier weer. Er is geen controle en de politiek slikt het gesjoemel als zoete koek, hoe oud en bedorven de koek ook is.

    40
  11. Gouden oor

    Eind mei heb ik een mail gestuurd naar ‘Gouden oor’ nav dit artikel op Schipholwatch

    https://schipholwatch.nl/2024/05/29/hilarisch-onderscheiding-bas-voor-goed-luisteren-naar-klanten/

    Ik kreeg een snel en correct antwoord dat de certificerende instantie wordt ingelicht.

    Tot op heden niets meer vernomen, dus vandaag een mail gestuurd met een link naar dit onderzoek en het verzoek om een update.

    Wordt vervolgd.

    44
  12. Derk

    Ik ben ook gestopt bij BAS omdat ze niets doen aan vliegherrie. Iedere keer een slap verhaal als er geklaagd wordt. Als er lager dan 600 meter wordt gevlogen dan komt er een huil verhaal dat dat niet klopt. Flightradar is volgens kun waardeloos. Hoe kun je dat zeggen. Volgens mij is BAS waardeloos.

    42
  13. Wilfried

    Mijn handen jeuken. Steeds meer. Die hele clan, bestaande uit de VVD (en in mindere mate NSC en PVV), luchtvaartmaatschappijen, krachtige lobby en alle switchers tussen deze organisaties. Ik hoop dat ze eens in een eerlijk proces op hun nummer worden gezet en allemaal een passende straf krijgen. Nederland raakt het zat. De hele luchtvaart liegt continue en moffelt ook nog eens alle glasheldere en goudeerlijke klachten weg zoals in bovenstaand artikel weer uiterst goed uiteen is gezet.

    79
    • Geert

      BAS zegt:”als je niet klaagt gaat men er vanuit dat er geen overlast is dus geen milieuvervuiling of herrie.”
      En dus kan men er een schepje bovenop gooien en de vluchten uitbreiden ,er is immers geen overlast!!
      Dat een vliegtuig standaard herrie veroorzaakt en de oorzaak is van een aantal nare ziektes is voor een aantal scrupuleuze verantwoordelijken niet relevant,voor hun bestaan klachten niet of je nu wel of niet klaagt.
      In ieder geval dien ik al 15 jaar klachten in maar men wil het niet oplossen en dat komt door de verachtelijke mentaliteit.

      18
  14. Menno

    Ik krijg wekelijks van [email protected] via de email een lijst met tien gevallen van overlast, met mijn postcode en huisnummer in Castricum voorgedrukt.
    Die stuur ik via een link in één email door naar BAS en zet ze op vliegherrie.nl.
    TEKST EMAIL:
    Upgrade naar een slimmere Gmail
    Beveiligde, snelle en geordende e-mail
    Openen
    Zoeken
    meldwekker vliegtuighinder: 10 vluchten
    M
    Meldwekker
    [email protected]
    Details verbergen
    Aan:
    M
    [email protected]
    Datum:
    4 augustus 2024, 17:45
    Beste Menno,

    Op jouw verzoek sturen we je een overzicht van vluchten over jouw postcode 1902NL huisnummer 19.

    Als je hinder hebt gehad door vliegverkeer kan je dat zelf melden aan het Bewonersaanspreekpunt Schiphol.

    Je kunt als alternatief je melding sturen via een e-mail naar het Bewonersaanspreekpunt Schiphol. Pas dan wel het overzicht in de e-mail aan naar eigen inzicht en completeer de e-mail met je eigen aanhef en afsluiting.

    Tevens is het mogelijk een melding van overlast door vliegverkeer op vliegherrie.nl achter te laten. Deze dienst is door bewoners- en milieuorganisaties in het leven geroepen, is geheel onafhankelijk van het Bewonersaanspreekpunt Schiphol, en registreert alle meldingen, dus ook de meldingen van de door BAS uitgesloten ‘veelmelders’.

    Onderstaand vind je ter oriëntatie 10 mogelijke tijdstippen van hinder door vliegverkeer rond je postcode over de afgelopen wekelijkse periode.
    Dagdeel: ochtend .

    2024-07-29 09:23
    2024-07-29 10:24
    2024-07-29 10:28
    2024-07-29 10:31
    2024-07-29 11:18
    2024-07-31 10:01
    2024-08-03 09:01
    2024-08-03 09:15
    2024-08-03 10:41
    2024-08-03 11:01

    Als je in detail wilt onderzoeken hoe er gevlogen werd over jouw postcode, dan kan je eventueel op deze pagina kijken.

    Je kunt je meldwekkerinstellingen aanpassen of de meldwekker tijdelijk stoppen door hier in te loggen.

    Als voldoende mensen hinder melden, dan geeft dat zeker een politiek signaal. Laat daarom ook ook anderen weten van deze meldwekker op meldwekker.nl!

    Groet!

    38
  15. Aalsmeer

    Dus nu hebben we dit: ‘De onophoudelijke vervuiling en geluidsoverlast door Schiphol is een vorm van geweld tegen de mensen in de omgeving, zo betoogt drs Nienke van Baal van de Universiteit van Utrecht in de recent gepubliceerde thesis ‘Living with toxicity’
    Dit geweld heeft langdurige sociale, milieu- en gezondheidseffecten op de mensen en kan worden geschaard onder het concept van ‘slow violence’ (traag geweld) zoals in 2011 door Harvard University-professor Rob Nixon gedefinieerd in het onderzoek ‘Slow Violence and the Environmentalism of the Poor‘. (SW ‘Schiphol pleegt puur geweld tegen omwonenden’ 24-08-22). We zijn respectievelijk twee en dertien jaar toenemend en heftig geweld en talloze studies en artikelen daarover verder. Nu weer een nieuwe studie met schokkende uitkomsten, maar wat wordt er gedaan om de slachtoffers te helpen? Hier is duidelijk sprake van pure onwil.

    77
    • Aalsmeer

      Vergat ik nog te noemen dat de rechter op 20 maart j.l. een opzienbarende uitspraak deed in deze kwestie, namelijk dat er sprake is van mensenrechtenschending. Daar wordt niets tegen ondernomen en BAS krijgt een gouden oor?

      28
  16. W Lieverst

    Het is gewoon een ordinair callcenter zonder toegevoegde waarde.
    Misschien is het wel in Zuid-Afrika of het Oostblok gevestigd.

    36
  17. E.C. Lehr

    Niet melden bij BAS ?? Niets doen en me erbij neerleggen ?? Me erbij neerleggen dat de lucht boven de Veluwe grijs wordt gevlogen van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat ?? Dat boven Arnhem de vliegindustrie van vroeg tot laat hoorbaar en zichtbaar aanwezig is; van en naar Schiphol, van en naar Duitse luchthavens, van Europees en intercontinentaal vliegverkeer ?? Dat Boeing en Airbus voorspellen dat over een 20 jaar het aantal vliegtuigen in gebruik verdubbeld zal zijn ?? Moet ik me daarbij neerleggen ?? Dankzij, ik denk “Stop de 4e aanvliegroute”, is het aantal melders bij BAS verdubbeld t.o.v. vorig jaar en schommelt op dit moment rond de 2000 melders per week. Melden is een druppel op de gloeiende plaat ? Wel eens gehoord van die druppel die de emmer doet overlopen ? Kom op, doe wat u kan zodat de vliegindustrie natte voeten krijgt en totdat het water ze naar de lippen stijgt. Alle beetjes helpen.

    68
  18. Bourree

    De omgekeerde wereld
    In deze tijd is het toch compleet van de zotte dat de verantwoordelijkheid nog steeds wordt gelegd bij de melders cq slachtoffers van de gierende, bulderende en krijsende herrie veroorzaakt door de vliegindustrie.

    Het is de omgekeerde wereld. Wij zouden transparant geinformeerd horen te worden wanneer een bedrijf van plan is een complete leefomgeving in woonwijken, dorpen en steden te ruineren. Elke dag opnieuw, vaak om de twee minuten in een trein van lawaai en uitstoot. De luchtverkeersleiding weet dondersgoed wat de consequenties zijn voor de burgers in de woonwijken als zij de piloten laag, veel te laag en teveel over woongebieden leiden. Het is van te voren allang bekend waar de overlast wordt gecreeerd. Kun je gewoon op het scherm zien. Daar heb je helemaal geen meetstations voor nodig. Zeker niet als de de data vervolgens aan alle kanten manipuleert ten voordele van het eigen bedrijf.

    Geen of weinig melders houdt in dat er geen overlast bestaat. Teveel meldingen worden uitgelegd als zeuren en maken je al snel een “teveelmelder” die niet meer mogen meedoen in dit spelletje van manipulatie van cijfers en statistieken. Inmiddels zijn er meer mensen die niet meer melden bij het nep-klachtenbureau van Schiphol zelf omdat het jarenlange melden nog nooit heeft geleid tot enige actie ten behoeve van omwonenden. BAS is een brievenbus boven de prullenbak.

    Dat het volledige luchtruim is weggegeven aan deze industrie blijft een schande. De veilige en gezonde leegomgeving voor inmiddels half Nederland is opgeofferd aan een walgelijk arrogante industrie die niets te maken wil hebben met goed ondernemerschap. Maar wat zijn ze toch goed bezig: Lekker greenwashen en vanaf 2030 geen sauzijsenbroodjes meer. Fijn bedrijf!

    Steun Schipholwatch!
    Bourree

    116
    • Bourree

      Correctie: saucijzenbroodjes 🙂
      De nieuwe minister: Vliegtuigen maken nu eenmaal lawaai….
      Dooddoener: Mensen gaan nu eenmaal dood! Dus dat is ook weer opgelost!

      85
      • W Lieverst

        Met die nieuwe club in Den Haag gaat de overlast alleen maar groter worden. Van die Madlener hoeven we niks te verwachten. De burger heeft gekozen voor minder asiel en een lager eigenrisico, maar krijgt er meer lawaai bij en vergeten dat ze zelf vaak onder aanvliegroutes wonen.

        46
        • Overbeek

          Madlener woont in Oostvoorne en in Oostvoorne worden de duinen etc straks belast door artelerievoertuigen van Defensie. Hoort hij ook wat herrie en uitstoot van de industrie. Bovendien vliegen hier ook heel veel vliegtuigen met veel herrie en uitstoot in het bos en over het strans. Misschien is hij wat doof?!

          26
  19. Ingrid

    Het enige positieve aan de coronatijd:”de vliegherrie verdween”.
    Ik heb dat als zeer bevrijdend ervaren!
    Ook ik ben gestopt met melden. Het helpt geen zier.
    Economie is belangrijker dan mensen levens maar dat weten we al jaren.
    En dan heb ik het nog niet eens over wat die kerosine uitstoot allemaal doet met onze aarde.
    Maak die tickets 5x zo duur en probeer het openbaar vervoer op die manier betaalbaar te maken.

    69
    • Jonathan de B

      Maak een account aan bij overmijndak.nl dan gaat het melden automatisch.
      Deze site plaatst dan namens jou iedere dag een periode melding voor tijden dat over je hoofd is gevlogen. Kan ook door melden naar vliegherrie.nl

      40
  20. Joor

    Ik ben al lang geleden gestopt met het melden bij BAS. Heeft geen enkele zin. Een vraag wordt beantwoord met van-kastje-naar-de-muur. Voordat je het weet ben je een veel-melder en tel je niet meer mee in de statistieken. En als je af en toe een melding doet ook niet, want das geen overlast. Opheffen die wc-eend.

    55
    • Persoonlijk aansprakelijk stellen

      Ze lachen je gewoon uit bij “BAS”. Ik wil niks te maken hebben met die nietsnutten.
      De hoge piefen in de vliegindustrie met hun dikke inkomen persoonlijk aansprakelijk stellen en boetes opleggen is het enige dat helpt.

      33
  21. Oscar

    Klagen bij BAS heeft geen zin, wij roepen het allemaal al jaren. Het is een poepput, klacht erin en deksel dicht. En die deksel gaat er nooit meer af.
    Het ontkennen van het bestaan van of de klachten op vliegherrie.nl geeft aan dat men als de dood is voor de werkelijkheid en veel liever de klachten in die bodemloze put genaamd BAS laat verdwijnen. Elke klacht bij BAS is zinloos, en dat is precies het doel en het nut van BAS.

    59

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate