Getting your Trinity Audio player ready... |
In het vierde kwartaal van dit jaar, voor Schiphol eindigend op 31 oktober, steeg het aantal melders over de Buitenveldertbaan met liefst 62 procent. Het aantal meldingen groeide met bijna 35 procent.
BAS, het bewoners aanspreekpunt van Schiphol, wijt de enorme toename aan het reguliere onderhoud aan de Polder- en de Oostbaan, maar het eerstgenoemde onderhoud viel grotendeels buiten de periode.
Daarnaast kon enige tijd de Zwanenburgbaan niet worden gebruikt bij slecht zicht als gevolg van de installatie van een nieuw landingssysteem.
De groei van het aantal meldingen steekt schril af tegen de toename van het vliegverkeer. Dat was slechts 2,5 procent meer dan in dezelfde periode van 2023.
Grootste groei in Amstelveen
Vooral in Amstelveen-Noord nam het aantal melders fors toe, naar meer dan 230. Maar ook de melders uit Muiden lieten fors meer van zich horen.
Over het landen op de Buitenveldertbaan blijken veel meer mensen klachten te melden dan over het opstijgen. Dat komt omdat er vaker wordt geland dan gestart op die baan, maar ook omdat landers op honderd tot tweehonderd meter boven de woonwijken passeren, terwijl starters veel hoger zitten.
Over de vliegherrie door de Zwanenburgbaan werden iets minder klachten ingediend, maar steeg het aantal verschillende melders wel met 22 procent. Ook over de Kaagbaan werd door 15 procent meer mensen geklaagd, vooral uit Oegstgeest, Warmond en Hoofddorp.
Regio zit aan zijn taks
De nieuwste cijfers tonen aan dat de regio rond Schiphol aan zijn taks zit. Slechts een geringe toename van het vliegverkeer resulteert in forse stijgingen van het aantal meldingen en individuele melders.
Terwijl de ambtenaren en de minister van I&W allerlei geitenpaadjes verzinnen om de luchtvaart zo min mogelijk in de weg te zitten, wordt geen gehoor gegeven aan het vonnis van de rechter in maart van dit jaar.
Die oordeelde dat de belangen van omwonenden jarenlang niet goed zijn meegewogen en dat hier voor 20 maart 2025 iets aan moet gebeuren. Vooralsnog lijkt de minister het vonnis weinig serieus te nemen.
Overstappers belasten
Immers, de enige oplossing die zorgt voor een afname van de hinder is een forse krimp van het aantal vluchten. Dat kan vrij eenvoudig worden geregeld door bijvoorbeeld overstappers te belasten. Zij betalen nu geen tickettaks, waar Nederlanders die op vakantie gaan dat wel doen.
Door het belasten van tickets voor buitenlandse overstappers, worden de tickets duurder en zullen minder mensen kiezen voor een overstap op Schiphol. Ons land verdient gemiddeld ongeveer een tientje aan een overstapper, dus invoeren van de taks levert weinig schade op. Daar tegenover staat dan wel een fikse reductie van de overlast en vervuiling in de regio.
Registreren bij "bas"
Hoe lukt het jullie je te registreren bij “bas”? Voortdurend foutmeldingen en uiteindelijk geen ‘contact meer met de server’, dus is een stijging van 64% waarschijnlijk laag geschat, er zullen meer mensen zijn die zich niet eens kunnen registreren bij deze neppe club.
Het moet echt stoppen met die voortdurende subsidie voor de grootste vervuiler van Nederland.
Nutteloze (-k)LM
Het is genoeg geweest met de verschrikkelijke vliegterreur.
Schaf die hele (-k)LM af, nutteloze toko met z’n gewichtigdoenerij om totaal overbodige vliegtochtjes: net 2x achter elkaar uit Frankfurt, uit Aalborg, uit Hamburg en uit Bremen op 250 meter over onze daken, wat een lulligheid toch, al die treinafstanden. Vandaag alweer 10 uren iedere 90 seconden opschepperij: kijk eens hoe belangrijk wij zijn, wij zijn de grootste vervuiler van Europa want we vliegen met lege sigaren uit eigen doos heen en weer naar nietszeggende en nutteloze betemmingen. We hoeven alleen maar de kindse Matlener een speelgoed vliegtuigje te geven en we zitten weer 4 jaar op rozen, de 3 miljard staatssteun is weer binnen.
Philip
En er is geen één rechter die uit zichzelf zegt:” ik heb het een jaartje aangekeken, maar ik voel me nu voor paal staan. Ik ga jullie afbreken!”
Nee rechters werken alleen in opdracht. Bah.
Noobody-b.bsky.social
Rechters mogen niet uit zichzelf achter misstanden aangaan.
Dat moeten officieren van Justitie doen of burgers die aangifte doen.
Nic
Buitenveldert is onleefbaar geworden. En nee, we wisten dit niet toen we hier heeeel lang geleden kwamen wonen. Er wordt soms ,dagen achtereen, dag en nacht non-stop gevlogen op 100/150 meter hoogte. Zelfs is ons recent door Schiphol geïsoleerde huis worden we knettergek. Ook als we alles potdicht houden. Over onze tuin hebben we niets te melden, daar konden we dit jaar geen gebruik van maken. Het Amstelpark, het Amsterdamse Bos, de Kalfjeslaan en het Gijsbrecht van Aemstelpark? Onbruikbaar, qua herrie en qua ultrafijnstof. Het ligt echt niet aan ons, het wordt gewoon steeds erger. En wie doet wat????? Waar kunnen we heen????
W Lieverst
BAS kunnen ze beter maar afschaffen. Bellen heeft geen enkele toegevoegde waarde. De omwonenden worden toch niet serieus genomen. Afschaffen, deze asociale tent!
Miep
Ik overweeg om terug te verhuizen naar mijn geboortestad Amstelveen. Maar na al deze berichtgeving durf ik het niet meer aan.
Sil
Dit is in Assendelft Zuid precies eender. Urenlang elke anderhalve minuut, met een gemiddeld gebulder van 77 db, een vliegtuig over ons huis. De herrie hier is sinds 2021 enorm toe genomen.
Mario
@Sil
En zeker met mooi weer.
Onder de Buitenveldertbaan in Duivendrecht is het met mooi zonnig weer vaak stil
In tegenstelling tot Assendelft!
Mario
Meer dan de halve provincie Noord Holland is onleefbaar geworden.
De halve provincie Zuid Holland is onleefbaar geworden.
De halve provincie Utrecht is onleefbaar geworden .
En ook een deel van Gelderland is onleefbaar geworden.
Roderick Hakkenbar
Wat mij het mooist lijkt is dit Schiphol verplicht word alle banen tegelijk te gebruiken en dat er niet meer dan zeg 50 landingen of opstijgingen p/u mogen plaatsvinden bij bepaalde hoogtes. Doen ze vast nu ook al met variabele windsituaties.
rrustema
Belasten van tickets voor buitenlandse overstappers is een goed plan. Waar en hoe kan ik laten weten dat ik dat voorstel steun?
Geert
Ook in Duivendrecht en de Bijlmer net voor Amstelveen is het net zo erg. In de Bijlmer over de boom die alles zag. Bij heel veel vliegvelden speelt hetzelfde en overal worden de omwonenden aan het lijntje gehouden. Het doet me denken aan de ramp in Faro, gewoon gas geven en doorgaan. Die industrie heeft een mentaliteitsprobleem.