Ondanks het vonnis van 20 maart jongstleden waarin de rechter stelt dat mensenrechten worden geschonden door het overmatige vliegverkeer en ondanks eerder geuite zorgen door de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), mag de dienst niet optreden tegen een forse overschrijding van de vliegherrie in Uithoorn.
Volgens ILT is de overschrijding van de geluidsnormen het gevolg van het vliegen volgens het Nieuwe Normen- en Handhavingstelsel (NNHS). In zo’n geval heeft de minister verboden om te handhaven. Het gevolg is dat – in dit geval – bewoners van Uithoorn een jaar lang veel te veel vliegherrie te verduren kregen zonder dat iemand er maatregelen tegen kan treffen.
In het lopende jaar lijkt het weer dezelfde kant op te gaan en worden grenzen met grote waarschijnlijkheid opnieuw overtreden, overigens niet alleen in Uithoorn dit keer. Dit jaar krijgen waarschijnlijk ook Amstelveen en Amsterdam te maken met overschrijdingen vanwege het onaangekondigde extra onderhoud van de Zwanenburgbaan.
Maandelijks rapporteren
Schiphol moet vanaf nu een maandelijkse rapportage indienen bij ILT, zodat de dienst een vinger aan de pols kan houden. Zonder tussenkomst van de rechter zal echter geen handhaving volgen, zo is de verwachting.
“De luchtvaartsector geeft onvoldoende invulling aan de gezamenlijke sectorzorgplicht. De sector had in een vroeg stadium – de eerste maanden van het winterseizoen – kunnen anticiperen op de overschrijding bij handhavingspunt 25 en de tweede baanregel”, aldus de inspectie.
Schiphol en de luchtverkeersleiding hebben lak aan de overschrijding en dus aan de burgers in de regio. Beide organisaties hadden kunnen ingrijpen om overschrijdingen te voorkomen, maar lieten de boel op zijn beloop in de wetenschap dat er toch geen handhaving zou volgen.
“Dit geval onderstreept de uitspraken van verschillende rechters en het eerdere signaal dat wij zelf afgaven aan de minister. Verankering van regels in de wetgeving is essentieel. Dit is nodig om adequaat te kunnen handhaven om omwonenden te beschermen”, aldus ILT.
Instrumentarium ontbreekt
De dienst wil graag handhaven, maar het instrumentarium ontbreekt. De afspraken zijn niet wettelijk vastgelegd en de vliegindustrie kan dus doen wat ze wil. “ILT kan slechts aan het eind van een gebruiksjaar de overschrijdingen vaststellen. Dit betekent dat er geen lik-op-stuk handhaving bestaat en er geen bestraffende maatregelen kunnen worden opgelegd.”
Samen met Mobilisation for the Environment heeft SchipholWatch een handhavingsverzoek ingediend bij ILT, ook met de vraag om preventief te handhaven als overschrijdingen dreigen. ILT heeft nog geen definitief besluit genomen op het verzoek. Als het verzoek niet wordt gehonoreerd, stappen MOB en SW gezamenlijk naar de rechter. Het eerdere vonnis in de zaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder speelt een belangrijke rol in die procedure.
dirk
Dit bewijst maar weer dat een computer storing de beste oplossing is, een heerlijke dag rust, dus computer hackers ga vooral uw gang , platleggen die troep.
Josje
Een lichtpuntje: dat SchipholWatch en MOB naar de rechter zullen stappen als het handhavingsverzoek niet wordt ingewilligd. Heel belangrijk, deze consequente lijn. Mocht dit ook nog geen soelaas bieden omdat de rechterlijke uitspraak opnieuw in de wind wordt geslagen dan wordt het tijd voor een massale gecoördineerde actie van gedupeerden om belasting te weigeren. Want als de overheid zich niet aan haar kant van de verplichting houdt en burgers nergens hun recht kunnen halen kunnen ze dit recht alleen nog in eigen hand nemen. Hopelijk hoeft het niet zover te komen en gaat er eindelijk gehandhaafd worden op overschrijding van geluidsnormen.
ir. B. van Marlen
Een inspectie die niet mag optreden heeft dus geen enkele functie. Dit is het gevolg van het werk van polderaars als Alders, die er geen moeite mee hebben de luchtvaart steeds maar weer de hand boven het hoofd te houden. Het NNHS diende slechts ervoor te zorgen dat de luchtvaart kon doorgroeien. Tevens werd heel veel lawaai naar de Polder- en Kaagbaan verplaatst, waar we nu ook in een continue herriestroom zijn komen te zitten. Alders werd geroemd bij zijn afscheid en heeft er hoogstwaarschijnlijk zelf geen last van.
Dit valse proces gaat verder met de Luchtruimherziening, met het doel om mensen op te offeren onder hoogfrequente vaste routes onder het mom van minder hinder. Het lijkt op de toeslagenaffaire en de gaswinning: voor economisch gewin mag je de leefomstandigheden en de gezondheid van mensen in dit land gewoon verzieken. Het is allemaal verankerd in de Luchtvaartwet en via Algemene Maatregelen van Bestuur.
Alleen de gang naar de rechter blijft ons nog over, of wegvluchten. Maar waarheen?
Economische waarde
De ambtenaren in gemeentes zijn altijd zo voorgelogen over de enorme economische waarde van de vliegwaanzin en ook de meeste mensen zijn goedgelovig en denken dat (-k)lm enige economische waarde heeft, dat het lastig is dat beeld bij te stellen en we zullen helaas moeten wachten op de wal die het schip keert.
Men weet helemaal niet dat de helft van de (-k)lm meteen opgeheven kan worden vanwege het helemaal niet vervoeren van mensen. De cityhoppers vliegen onnodig leeg heen en weer.
Een negatieve economische waarde.
Sil
Over mijn huis komt er om de 2 minuten een vliegtuig met gemiddeld geluid van 79 db.
Af en toe is het wat rustiger.
Het wordt nu wel een beetje veel en hard, luchtverkeersleiders.
Jan Barteld
Een minister die zich tegen de rechtsstaat keert dient direct ontslagen te worden. Hij valt de samenleving aan.
F.Adriaan
Alles goed en wel, uw antwoord is tamelijk cru dat een minister die tegen de wet in besluit dan maar ontslagen moet worden vanwege ondermijning van de samenleving, dezelfde samenleving herbergt talloze wetsontduikers en vijandiggezinden, die maar lekker de vrije hand laten?
JAn Barteld
Het bedrijfsleven is de baas in Nederland en de burger mag meekijken en zo nu en dan stemmen voor de schijn van democratie en voor de schijn van het bestaan van een rechtsstaat. De overheid staat boven de rechterlijke macht. EWat heeft het nog voor zin om te gaan stemmen … beschamend en gevaarlijk, zo wordt de democratie moedwillig ten gronde gericht. geen wonder dat veel jongeren er niet meer in geïnteresseerd zijn. De overheid richt zich keihard tegen de bevolking.
Rich
Moet je als burger eens wat illegaals doen dan wordt je aan alle kanten gepakt.
En deze maffia mag doen wat ze willen.
Zijn er nog wel eerlijke bestuurders
L
Het niet handhaven van de overheid van regels opgesteld door diezelfde overheid ,op het moment dat het gaat om de luchtvaart is een belangrijke reden waarom burgers het vertrouwen in deze overheid compleet kwijt raken . Zie eerdere proces Lelystad , en RTHa
en Schiphol waar nog steeds alles kan en mag zonder dat hier een wettelijke grondslag voor is. Omwonenden wat zijn dat ?
Haes
De grootste vijand van de burger is zijn eigen overheid.
ad
Kunnen we iemand ontslaan of degraderen wegens wanprestatie? Of wordt wanpresatie weer het opstapje naar promotie in deze vunzige wereld?
Paulus Limburg
Zal mij niks verbazen dat ILT een beste som geld van KLM krijgt om niet alles te vermelden.
Tevens staan de meetpunten ook allemaal 25 meter buiten de lijn van de vliegroutes.
” en anders ga je toch verhuizen”
Bas Ostendorf
Dat klopt idd bij mij in de buurt. Alleen is het 300 meter ofzo. Geniaal..
Gijsbert Westra
Gijsbert Westra
We beginnen nu toch echt wel op een bananenrepubliek te lijken.
Roderick Hakkenbar
Ik vind het zo absurd dat de omgevingsdienst de luchthaven compleet de gang laat gaan. Geen enkele controle!? Laat staan handhaving. Geen wonder dat de boel compleet ontspoort! Het lijkt wel alsof je in een land zonder regering woont.
Rob
Luchtvaart is liegen en bedriegen
DURE INGENIEURS
Als ze niets mogen, wat is dan het nut van goed betaalde ingenieurs bij de Inspectie Leefomgeving en Transport?
Rien
Schandalig!!!!
W Lieverst
NNHS, weer een nieuw regeltje uit de koker van de minister. Aan de ene kant zogenaamd het willen reduceren van het aantal vliegbewegingen en aan de andere kant regels invoeren die dit voorkomen.
Met die minister Madlener wordt het helemaal slecht hazen vangen.
Rekel
Hoezo?
Dirk
Maffia ……
Maaike
Dan hoop ik dat dit meteen wordt meegenomen bij het hoger beroep dat minister Harbers in gang heeft gezet. M.a.w. dat de rechter in dat hoger beroep wél sancties oplegt omdat inzichtelijk kan worden gemaakt dat de luchtvaart zich anders toch niet aan de wet houdt.
Siësta regel
Dit is precies de reden waarom de siësta regel is bedacht. Er is voor deze geluidspunten al jaren een overschrijding van de grenswaarden en dat maakt het ministerie heel kwetsbaar bij rechtszaken. Daarom en daarom alleen is die middagpauze in enen uit de lucht komen vallen. Niemand heeft er echt wat aan, ook de omwonenden daar willen liever rust op tijden dat ze er echt wat hebben. En het maakt de ellende bij de andere banen alleen maar groter.
Als zoveel van wat de Staat doet rond Schiphol de laatste jaren is dit een vermomde maatregelen die sympathiek oogt, maar enkel bedoeld is om haar rechtspositie te verbeteren. Haar rechtspositie tegen de burger dus. Alles om de huidige illegale situatie rond Schiphol in stand te houden.
sara
Dat is me een realisatie!