Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

‘Omwonenden zijn ventiel voor het overbelaste systeem op Schiphol’

Oostbaan

De Oostbaan wordt deze zomer veelvuldig ingezet, ook 's nachts (foto via Wikipedia)

(leestijd circa 2 minuten)
4.6
(123)

“De omgeving fungeert als ventiel voor een overbelast systeem. Een grotere inspanning van de aanvrager is nodig om de werkzaamheden binnen de bestaande kaders uit te voeren.”

Deel op XDeel op Linkedin

Dit zegt de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een overlegorgaan van gemeenten en provincies, over de aangevraagde verruiming van de geluidsgrenzen als gevolg van het onderhoud aan de Buitenveldertbaan deze zomer.

De BRS is ervan overtuigd dat er verbeteringen mogelijk zijn als er maar stevig met Schiphol wordt gesproken.

Voorzitter Esther Rommel van de BRS beklaagt zich bij minister Barry Madlener over de late indiening van de aanvraag om de grenzen weer op te rekken. “De aanvraag is opnieuw op het laatste moment ingediend, terwijl het onderhoud al is aanbesteed. Participatie is nu ineffectief omdat er geen ruimte is om de opzet aan te passen.”

Planning ongelukkig
Ook noemt Rommel de planning “ongelukkig”. Opnieuw is het groot onderhoud gepland in de zomer met aanvullende werkzaamheden tot zelfs medio november. “Dit leidt ertoe dat slechts van half november tot half maart standaard baangebruik mogelijk is. Het structurele gebruik van afwijkingsbevoegdheden ondermijnt de rechtszekerheid.”

Verder stoort het Rommel, in het dagelijks leven gedeputeerde van de Provincie Noord-Holland, dat het normale en grote onderhoud door Schiphol worden samengevoegd in één plan. Daarmee overtreedt Schiphol en mogelijk het ministerie de Wet luchtvaart.

“In de RBV-zaak oordeelde de rechtbank dat economische belangen in belans moeten worden gebracht met die van omwonenden. Bij de voorgestelde regeling ontbreekt die balans.”

Aanvraag te laat
De BRS stelt daarom voor om in het vervolg het tijdstip van participatie te vervroegen, zodat er nog iets gewijzigd kan worden aan de plannen. “Cyclische werkzaamheden zijn lang van tevoren bekend.”

Daarnaast willen de provincies en gemeenten dat een internationaal bureau wordt ingeschakeld om uit te zoeken waarom het onderhoud op Schiphol altijd zo lang moet duren. Bij vergelijkbare luchthavens in het buitenland kan dit veel sneller.

Verder wil de BRS meer maatregelen om de overlast voor bewoners te verminderen gedurende het onderhoud. Dat is hoog nodig om te kunnen voldoen aan het vonnis in de zaak die Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) aanspande tegen de Staat.

Tot slot noemt de BRS een aantal vrijstellingen die de minister wil verlenen “misleidend”, omdat die niet onder ‘groot onderhoud’ zouden vallen, maar slechts onder het reguliere onderhoud.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 123

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bourree

    Ter herinnering:
    Deze gegevens waren erg snel aangepast en weer zoekgeraakt. Schiphol is verdwenen uit de lijst en de regeringspartijen gaan achteroverhangen onder het mom: Alles op de boeren…
    De BBB moet het maar oplossen voor Nederland. Wij vliegen lekker door!

    https://schipholwatch.nl/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot-from-2023-06-15-16-11-54.png

    31
  2. Nic

    Wat een slappe statements van de BRS. Daar lachen ze alleen maar om en hooguit knikken ze er een beetje bij, maar ze zullen er maling aan hebben.
    Wij hebben vorig jaar onder de Buitenveldertbaan de hele zomer opgehokt gezeten en dan hadden we nog steeds geen leven in onze geïsoleerde woning. Het is een hele nare stressvolle zomer geweest voor ons. Nu is Amsterdam Centrum aan de beurt. We gunnen niemand zoveel ellende, maar we hopen wel dat het helpt om Schiphol kleiner te maken nu de bewoners van de grachtengordel dezelfde marteling zullen ondergaan. Want wij onder de Buitenveldertbaan tellen niet mee, niet als mens, niet als Nederlandse burger. Misschien zij wel… En wie weet hebben we daar dan allemaal baat bij… behalve Schiphol & Co dan…

    39
    • Vergaderen in Buitenveldert?

      We kunnen de bestuurders van Amsterdam uitnodigen komende zomer in het ‘gezellige’ Buitenveldert te komen vergaderen. Met al die gezellige ‘groene’ bermen en ‘mooie’ bomen. (not).
      Een stille zomer lijkt me wel wat, al in geen jaren visite uitgenodigd in de tuin omdat je maar nooit weet of het hier dan weer onleefbaar wordt gemaakt door de vliegindustrie.

      10
  3. Hans

    Ik vrees dat helaas niemand op het ministerie of op Schiphol zich iets aantrekt van wat BRS vindt. BRS heeft denk ik ook geen vuist om mee te slaan, figuurlijk.

    21
  4. Winny Lieverst

    Madlener is havist en heeft moeite met begrijpend lezen en met luistervaardigheid heeft hij ook veel moeite. Wat de mensen zeggen hoort hij niet en hetzelfde geldt voor de vliegtuigen.

    21
    • Thomas

      @Winny Lieverst.
      U doet Havisten hier ernstig tekort en ook alles en iedereen die daar onder zit (MBO, praktisch opgeleiden). Niet netjes.
      Thomas, een Havist die zeer veel leest en dat ook begrijpt….

      10
      • opleiding

        Dat is wel zo Thomas, maar als je als “minister” in de regering van Nederland zit mag je toch wel iets meer opleiding hebben, zeg nou zelf, hoe is je Engels, je Frans, je Duits, je wiskunde na 5 jaar havo? Vloeiend? Begrijp je dan statistieken? Begrijp je dan juridische teksten?
        Ik geef maar een klein voorbeeld hoor, maar bij een ministerspost hoort geen havo en makelaarsbaantje. Vind ik.
        En hij is niet de enige in kabinet Rancune 1: meer dan de helft is laag opgeleid.

        7
    • Dré Prijs

      Voor iemand die impliciet duidelijk maakt geen havist te zijn is het opvallend dat u denkt dat vliegtuigen spreken. Zo’n redenering verwacht ik zeker niet van een havist. 😉

      7
  5. Rich

    Kan dit onderhoud wel in verband met stikstofprobleem
    Of geld dat weer niet voor Schiphol maar alleen voor industrie en boeren

    37
  6. Ineke

    Zal geen effect meer hebben op dit geplande groot onderhoud
    Te laat!!!
    Wij zijn al vorig jaar beloofd dat er bij volgende langdurige klussen maatregelen genomen zouden worden om de onderwonenden te ontlasten
    Dit is niet nieuw!!!
    En nu is het weer uitstel en rekken
    Het is toch onacceptabel dat wij door al die smoesjes en vergaderingen en geitenpaadjes keer op keer het sluitstuk zijn
    Vorige min Harbers heeft expliciet beloofd dit op te lossen
    Maar ja een woord van een minister is niks waard

    59
    • Sjors

      Dit doet me denken aan een opmerking van wijlen Wim Kok: “Dit was eens, maar nooit weer”, een jaar later gevolgd door “Dit was eens, maar nooit weer zó”.

      25

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate