Getting your Trinity Audio player ready... |
Vijf organisaties van omwonenden in het Duitse Hamburg stappen uit het overleg met de vliegindustrie. “Dialoog mag nooit een vervanging zijn van echte actie”, hekelt Martin Mosel het schijnoverleg. Hij is de voorzitter van de actieve BIG Fluglärm.
Bijna tien jaar werd er vergaderd over hinderbeperking door het vliegverkeer, met overheden, luchtvaartmaatschappijen en het vliegveld. Maar nu is er een heldere conclusie: BIG Fluglärm en vier andere organisaties stappen uit dit overleg en gaan op zoek naar “meer bindende manieren om te participeren”.
In 2015 werd de Alliance for Aircraft Noise Protection opgericht naar aanleiding van een door burgers ingebrachte motie. Het doel was om effectieve maatregelen te ontwikkelen om de overlast van het vliegverkeer terug te dringen. Het werd destijds gevierd als een mijlpaal, een teken van gezamenlijk werken aan een betere toekomst. Tien jaar later klapt het initiatief.
Participatie-simulator
“De alliantie was een politieke belofte, maar degradeerde tot een participatie-simulator”, vertelt Mosel. “In plaats van actie te ondernemen, luisterde de tegenpartij. In plaats van beslissingen te nemen werd er gediscussieerd. Participatie is geen vervanging voor actie wanneer de gezondheidsproblemen zich opstapelen.”
De stap van de vijf bewonersorganisaties is volgens eigen zeggen geen eendagsvlieg, maar het resultaat van jaren van observatie, ervaring en groeiende frustratie. Talloze suggesties, tips, opinies van experts en data-analyses werden ingediend – maar het pad naar verandering van beleid werd continu geblokkeerd.
In Hamburg speelt een groot conflict over nachtvluchten. Maar ook daar wilde politiek noch vliegindustrie ook maar één wijziging doorvoeren. Het lijkt allemaal sterk op de situatie in ons land waar de MRS en diens voorgangers als ORS en Alders-tafel al meer dan dertig jaar overleggen zonder enig resultaat voor de omwonenden. Integendeel: de situatie wordt ieder jaar erger.
‘Er gebeurde niets’
“De discussie was er, de analyses stapelden zich op, zelfs was er overeenstemming over de noodzaak tot hervorming – maar er gebeurde niets. Dat is precies het probleem van de alliantie”, aldus Mosel.
“De term ‘alliantie’ suggereert dat er sprake is van een gelijkwaardig partnerschap. In werkelijkheid werden omwonenden gewoon genegeerd en uitgelachen.”
BIG Fluglärm geeft aan dat er geen sprake is van een pauze, maar van een heus vertrek uit het overleg. De vereniging ziet het als een nieuw begin om omwonenden beter te beschermen tegen de nukken van de vliegindustrie. “Juridisch, politiek en via de publiciteit.”
Facade
Mosel: “We hebben geen behoefte meer aan overleg waarin iedere kritiek wordt weggepoetst. We willen een politiek die optreedt en instituties die de boel in de gaten houden. Maar niet langer onder het mom van een alliantie die bewezen heeft niets meer te zijn dan een facade.”
In ons land loopt de Maatschappelijke Raad Schiphol hetzelfde risico. Hoewel in de wet het adviesrecht is vastgelegd, heeft minister Barry Madlener inmiddels de raad meerdere malen gepasseerd. Zijn reactie op de adviezen is vaak nietszeggend en glad geformuleerd, maar geen enkele keer is er iets gebeurd met zo’n advies.


Martin Mosel
Dank u voor dit bericht en de vele reacties. We ontvingen ook interessante feedback uit Oostenrijk, Leipzig en Frankfurt. Wij hebben het hier samengevat. Ons artikel kan in het Nederlands vertaald worden. Bedankt!
➡️ https://www.big-fluglaerm.de/die-allianz-schweigt-hamburg-big/
Robert Buick
This has struck a chord with many of the groups around the Heathrow equivalent, NACF, (Noise and Airspace Community Forum) who’ve been working in a similar reality for over 10 years and effectively nothing at all has changed, apart from educating ourselves…
Dus…..
Dus het zijn de ganzen bij Schiphol
Dus het zijn de wormen in de kippeneieren
Dus het zijn de konijnen in de dekzeiltjes
Dus het zijn de koeien bij de boeren
Volgens mij zijn het de struisvogels in de politiek en de luchtvaart
B. van Marlen
Als u de webinars op http://www.uecna.eu zou volgen, dan zou u eer snel achter komen dat de valse spelletjes van de luchtvaart overal op soortgelijke manier worden gespeeld. Overleg is op zijn Duits gezegd werkelijk voor de ‘Bühne’, en niet bedoeld om echte inspraak te krijgen. Overal wordt weer een groeiscenario nagestreefd voor ‘de economie’. De rekening in verlies van gezonde levensjaren en klimaatopwarming wordt naar de toekomst afgewenteld en zeker niet betaald door de vervuiler.
De jongeren, die zich steeds minder iets aantrekken van het klimaatprobleem, vreemd genoeg want zij krijgen er steeds meer mee te maken, (vlieg)consumeren er nog lustig op los. Zal men het eens doorkrijgen wat de gevolgen hiervan zijn, of is het dan echt te laat?
Hamburg en klm
Hamburg, dat is toch die vlieghaven waar de klm 6 keer per dag naar heen en weer pendelt met half lege of lege toestellen?
Ook weer een reden om die hele klm nep organisatie op te heffen.
Philip
En wederom is er geen enkele schaamte
M. Fransen
Trumpiaanse toestanden
Rob
Huidige minister Hugo van de poppenkraam past ook geheel in lijn met alle voorgaanden, allemaal bezig om omwonenden zoet gehouden met praatjes en beloften en ondertussen werden en worden we keihard bedrogen en voor gelogen door deze minister en Den Haag die alles doen om de luchtvaart geen haar breedte in de weg te liggen