Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Piloten noemen nachtsluiting ‘onnodig’ zonder geloofwaardig alternatief

piloot in cockpit

foto: Thomas Fengler via Pixabay

4.7
(161)

Vandaag publiceert de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) een pamflet waarin de club de nieuwe regering oproept af te zien van een nachtslot op Schiphol. Het zou onnodig zijn, zo beslissen zij mede namens omwonenden waarmee geen enkel overleg is geweest.

Deel op XDeel op Linkedin

Het getuigt van een opmerkelijke mate van arrogantie dat de piloten van vooral KLM zonder enige vorm van empathie menen dat de verwoestende nachtvluchten op Schiphol moeten blijven bestaan. Met als enige argument dat vliegreizen “voor de Nederlander met een kleinere beurs toegankelijk blijven”.

“Volgens VNV zijn er effectiever manieren om de geluidsdruk te verlagen”, zo meldt het pamflet. Die zouden zijn opgenomen in het plan ‘Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland‘. Maar dat plan komt niet verder dan ‘stiller vliegen’, ‘samen naar een nieuwe balans met de omgeving’ en ‘minder hinder in de nacht’. Boterzachte voornemens van een sector die niet uitblinkt in het nakomen van afspraken, vooral niet als die niet hard zijn verankerd in de wet.

Dat ‘minder hinder in de nacht’ moet worden bereikt door de inzet van de ‘stilste’ (lees: minst luidruchtige) toestellen in de nacht. VNV gaat daarbij volledig voorbij aan het feit dat het absolute geluidsniveau van een overdenderend vliegtuig nauwelijks van belang is: van het stilste toestel worden mensen net zo wakker als van het luidruchtigste. De slaaponderbreking, zeker als die meerdere malen per nacht plaatsvindt, is funest voor de gezondheid, productiviteit en leervaardigheden van de slachtoffers, waaronder tienduizenden kinderen.

Gebrek aan empathie
Het deert VNV allemaal niet. De club houdt liever vast aan het onhoudbare frame dat stillere toestellen wel soelaas bieden. Dat het in de dagelijkse praktijk letterlijk niets helpt, wordt zorgvuldig vermeden. Het gebrek aan empathie is stuitend. Als het geld maar blijft rollen, dat is het enige argument.

Nachtvluchten zijn volledig overbodig, zo blijkt uit ervaringen in het buitenland. Andere grote luchthavens als Frankfurt en Heathrow hebben al zo’n slot en deze vliegvelden floreren als nooit tevoren. Schiphol heeft de nachtopening juist altijd ingezet als marketingtool om (vracht-) maatschappijen te trekken die nergens anders welkom zijn.

De VNV-piloten, overwegend van KLM-huize, stellen op dramatische wijze dat een nachtslot grote gevolgen heeft, maar weten die stelling niet te onderbouwen. “Luchtvaartmaatschappijen als Transavia en TUI Fly, maar ook onze cargosector, worden met een nachtsluiting in hun continuïteit bedreigd”, klinkt het angstig alsof er een reeks faillissementen staat te wachten.

Overdrijven van de gevolgen
Die aanname wordt echter niet van argumenten voorzien. Dat is des te vreemder omdat eerder een directeur van Corendon aangaf dat vakantietickets slechts zo’n 20 tot 30 euro duurder worden van een verbod op nachtvluchten. Voorwaar geen onoverkomelijke hindernis bij een vakantie die vaak in de duizenden euro’s per persoon loopt.

Om over de luchtvracht maar te zwijgen. Vrachtvluchten vertrekken notoir te laat vanaf Schiphol om na middernacht met luidruchtige 747’s vlak over woonwijken heen te scheren, met geluidsniveaus tot boven de 90 decibel. Er zal weinig vracht zijn die niet kan wachten om tienduizenden omwonenden wel een normale nachtrust te kunnen bieden. En die vracht die niet kan wachten, kan zonder uitzondering beter worden ingepland, zo blijkt iedere dag in onder meer Londen en Frankfurt.

Whataboutism
Voorzitter Camiel Verhagen van de pilotenbond maakt zich aan het einde van zijn pamflet nog even schuldig aan een mooi staaltje whataboutism. Volgens hem zijn er veel meer mensen die last hebben van weg- en treinverkeer dan van het vliegverkeer. Alsof dat ook maar iets afdoet aan de ernst van de geluidsoverlast door zijn eigen sector. Het is een denigrerende poging de aandacht te verleggen naar een ander onderwerp, terwijl hij dondersgoed weet dat complete woonwijken iedere nacht wakker liggen van zijn herrie.

Ook meent Verhagen dat omwonenden in Nederland beter zijn beschermd tegen zijn industrie dan in andere Europese landen het geval is. Maar ook dat doet niks af aan de ernst van de overlast rond Schiphol. De rechter heeft nota bene bepaald dat in ons land al decennialang mensenrechten worden geschonden: het vliegverkeer van KLM, Transavia en andere firma’s maakt 365 dagen per jaar inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van honderdduizenden omwonenden. Dat is een serieuze overtreding van de wetgeving (en van de grenzen van het fatsoen). Verhagen en de zijnen hebben er geen boodschap aan, “want ergens anders is het nog erger”.

In hetzelfde pamflet pleit VNV overigens – net als SchipholWatch – voor het stoppen van de ontwikkeling van een vierde aanvliegroute naar Schiphol. Maar de pilotenclub heeft hiervoor een ander argument dan wij. Zij vrezen dat de aanleg van zo’n vierde snelweg door de lucht het snelgroeiende aantal tegenstanders van de luchtvaart een nieuwe boost zal geven en dat het verzet tegen de sector daardoor nog steviger zal worden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 161

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    Zojuist een artikel gelezen gepubliceerd door Follow the Money. De vloot van de KLM is ouder dan van andere luchtvaartmaatschappijen en daardoor onnodig lawaaieriger en vervuilender dan nodig.

    19
  2. Geert

    Dat zijn toch allemaal geen argumenten meer van Transavia en die piloten,gewoon tegen beter weten in Maar ja het is hun broodwinning dus begrijpelijk.
    Eén baan voor het leven bestaat niet meer mijne heren dus na de inkrimping moet je wat anders zoeken,er is genoeg hoor!.Zeker voor intelligente mensen als jullie.

    14
    • W Lieverst

      Iets van een Melkert-baan? Dan kunnen ze ook eens kennis maken met het reguliere leven. De piloten denken altijd een bepaalde status te hebben, maar het zijn ook maar mensen.

  3. frank

    Ik geloof niet dat een pilotenclub een beroepsgroep is die zou moeten beoordelen of nachtsluiting el of niet nodig is.
    In tegenstelling tot gewone buschauffeurs en treinmachinisten hebben piloten wel een zekere vrijheid in het kiezen van hun route.
    Jammergenoeg horen daar niet de vertrek- en landingstijden bij.
    Maar bij de routekeuze zou wel naast veiligheid, brandstofgebruik ook steeds de overlast in woonkernen betrokken moeten worden.
    Misschien moeten we piloten hieraan helpen herinneren en ze meer confronteren met overlast veroorzaakt door hun routekeuzes Vooral tijdens de nachtvluchten boven onze huizen.

    2
    • Lege pendels, nietsnutten.

      Ik raakte een keer in gesprek met een piloot in de tram, hij wilde zijn oude woonplaats weer eens zien, Amstelveen. Jaren geleden was hij al verhuisd naar Brabant vanwege de verschrikkelijke geluidsterreur.
      U denkt toch niet dat die piloten in hun eigen herrie wonen? Ze kijken wel uit.
      Wij zitten indertussen iedere 2 minuten in de vliegherrie van 80-90 dB 17 uur achtereen iedere dag van het jaar. Allemaal met dank aan een schijnheilig stel ministers Harbers en Van de Wal, ja, zij wonen riant buiten de “geluidscontouren” want ze weten precies hoe erg het is en hoe ongezond.
      Lege pendels, continu lege luchtvervuilers om de mythe in stand te houden dat het goed is voor de ‘economie’.

      3
    • W Lieverst

      Met het begrijpend lezen en rekenen is tegenwoordig slecht gesteld op de scholen. Zal dit ook voor de aardrijkskundelessen van toepassing zijn?

  4. Mike

    ‘We zijn beter beschermd tegen de industrie dan in andere landen.’
    Dat kan wel kloppen, want rondom de Rotterdamse haven wordt idd de industrie streng gecontroleerd op geluid en uitstoot.
    Dit in tegenstelling tot de luchtvaart, welke een gedoog wet-regelgeving heeft, wordt er niets gecontroleerd of gemeten. Dus handhaven is zonder correcte meetgegevens al onmogelijk.
    Over het rond laten waaien van de PFOS rondom alle luchthavens maar te zwijgen.

    12
  5. SK

    ‘Ook meent Verhagen dat omwonenden in Nederland beter zijn beschermd tegen zijn industrie dan in andere Europese landen het geval is’

    Waaruit blijkt dit meneer Verhagen?

    Noemt u de voorbeelden t.o.v. de andere landen maar op.

    Uiteraard alles aangepast naar grootte van land, inwoneraantal en vliegbewegingen
    overdag en ‘s nachts, bebouwde kom rondom vliegvelden etc.

    Alvast een voorzetje om rekening mee te houden:

    * Nederland is een van de kleinste landen van Europa
    * Nederland is een van de dichtst bevolkte landen van de wereld
    * Schiphol is daarnaast een van de grootste vliegvelden ter wereld en mag zich
    tevens de derde grootste luchthaven van Europa noemen.

    Graag zien wij uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet!

    p.s. graag onderbouwd met concrete cijfers en feiten – dus geen berekeningen en
    wenselijke toekomstige scenario’s

    22
  6. Buurtbewoner

    Ook De Nooijer van Transavia jammert nog even verder: https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nachtsluiting-schiphol-kost-transavia-meer-dan-200-miljoen-euro

    Er wordt geschreven over het verminderen van overlast voor “buurtbewoners”.
    Let wel, het gaat tegenwoordig om héél veel van die buurtbewoners!
    Want in ons kleine landje strekt die buurt zich inmiddels uit van Dordrecht tot Alkmaar en van Den Haag tot Almere en Amersfoort!!

    23
    • Jonathan de B

      De juiste titel van dat artikel moet natuurlijk zijn: “Transavia verdient 200 miljoen euro over de rug van tienduizenden burgers die iedere dag weer opnieuw uit hun slaap gebulderd worden.”
      Even alles in het juiste perspectief plaatsen maakt het begrijpelijker wat er werkelijk gebeurt.

      22
      • Peter Bos

        Het probleem met Transavia is dat ze een low-budgetmaatschappij willen zijn, maar hun bedrijfsvoering daar onvoldoende op ingericht is. Daarom moeten hun vliegtuigen vrijwel continu in de lucht zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Easyjet en Ryanair, die ook van en naar Schiphol vliegen maar dat bijna nooit in de nachturen doen. Maar ja, daar liggen de salarissen van de piloten een stuk lager.

        2
    • Jonathan de B

      Dit voorstel is een wassen neus. Wie heeft er nou genoeg aan nachtrust tussen 00:00 en 05:00 / 06:00. Beter dan niks, maar volstrekt onvoldoende.
      Laten we nou niet blij worden van een halve maatregel. Gewoon dicht van acht tot acht. Daar moeten we naar streven.

      17
  7. Ruud Ravenhorst

    Wat goed, deze reactie van de pilotenclub! Ze laten hiermee feilloos zien dat ze buiten de werkelijkheid staan en hun ogen dichthouden voor mensen buiten de cockpits. Waarmee ze hun eigen club (terecht natuurlijk) bikkelhard onderuit halen.
    Het einde van deze sekte is hiermee weer een beetje dichterbij.
    Bedankt VNV!

    18
  8. Hans Erik Hazelhorst

    Verplicht elk piloot om tijdens zijn verlof een paar nachten in de bulderzone te slapen.

    28
  9. W Lieverst

    In het stuk van de VeV werd ook gesteld dat er door de komst van de vierde route, bewoners die normaalgesproken nu geen last van het lawaai ervaren dit in ene wel krijgen. Hoe zit het dan met de burgers rondom Lelystad Airport? Hypocriet!

    17
  10. Slaap Transavia klant slaap

    Ooit, ooit toen ik nog vloog, gebeurde steevast dit in de nachtvliegtuigen van Transavia:

    nadat iedereen was gaan zitten, welkom aan boord geheten en de nood instructies hadden gehad, waren de stewardessen zo stil mogelijk en deden de piloten het licht uit zodat iedereen kon gaan slapen. Ondertussen op de grond werden de omwonenden de hele nacht uit hun slaap gehouden. En dat is nog steeds zo.

    Het feit dat er aandacht voor nachtrust is in de vliegtuigen die s nachts vliegen zegt genoeg: iedereen heeft voldoende nachtrust nodig.

    Wanneer krijgen de omwonenden hetzelfde recht op nachtrust* als de Transavia klanten?

    *ook in de vroege ochtenduren waarin iedereen nog slaapt.

    47
  11. Derk

    Gewoon dicht in de nacht. Vanaf 23.00 tot 7.00. Het is idioot dat het nog niet het geval is. Laat die piloten onder de aanvliegroutes maar eens meeluisteren.

    47
    • Jonathan de B

      Nee, dicht van 20:00 tot 08:00. Kinderen moeten ook kunnen slapen. Niet iedereen gaat pas om 23:00 slapen en niet iedereen moet in 07:00 al opstaan.

      10
  12. Maaike

    “Met als enige argument dat vliegreizen “voor de Nederlander met een kleinere beurs toegankelijk blijven”.”

    Opmerkelijk hoe een vliegvakantie als recht wordt gebracht terwijl het een luxe is. Gezonde nachtrust is pas een recht, geen luxe.

    Het is een marketing truc, niet meer en niet minder: het is een poging de vakantieganger bang te maken in de hoop hen zo achter de luchtvaart te krijgen.

    71
    • HansB

      Ja, en de nachtrust van een Transavia klant is belangrijker dan die van een omwonende: “Stel je voor dat je na middernacht landt in Duitsland of België. Vervolgens moet je nog met de bus terug naar Schiphol om je reis verder te vervolgen naar huis. Zo heb je veel extra reistijd, terwijl je zo snel mogelijk in bed wilt liggen “.

      26
      • Ger

        Overdag al veel te veel lawaai,laten de hoge heren eens een weekje hier in Uithoorn logeren dan piepen ze wel anders!!!

        4
    • Stef

      Pilootjes wonen hier waarschijnlijk niet in de omgeving evenals alle woordvoerders en voorstanders met mooie praatjes over stillere vliegtuigen! Heb nog geen zweefvliegtuig hier zien overkomen. Droom lekker verder en laat ons gewoon een normale nachtrust hebben.
      Vliegen is ok maar wel met aanvaardbare aantallen en normale tijden.

      2
    • Mike

      In hun reactie vinden ze de nachtrust van hun reiziger belangrijk dan die van de omwonenden.

      Quote : ‘Stel je voor dat je na middernacht landt in Duitsland of België. Vervolgens moet je nog met de bus terug naar Schiphol om je reis verder te vervolgen naar huis. Zo heb je veel extra reistijd, terwijl je zo snel mogelijk in bed wilt liggen. ‘

      Schiphol zit vol zegt men dan, maar ze vliegen ook van Eindhoven en RTHA.
      Met drie vliegvelden in de zomer zo’n 15 keer heen-en-weer naar Mallorca. 15x 170 (gemiddelde tussen 8K2 en MAX8) is ruim 2500 mensen per dag !!

      Niet gek dat de inwoners zelf op een Mallorca dit zat gaan worden aan overtoerisme. Als je hier ook nog eens alle andere landen bij op telt is dit eigenlijk een regelrechte milieuramp voor dat eiland. Hoe zit het eigenlijk met hun nachtrust ?

      8
      • Mike

        PS. Ik reageer aansluitend op iemand, waar juist elders buiten deze reactie als nieuwe reactie ook al is gereageerd. Ik kan mijn reactie helaas niet weghalen. Excuses.

        1
  13. Monique

    “Zij vrezen dat de aanleg van zo’n vierde snelweg door de lucht het snelgroeiende aantal tegenstanders van de luchtvaart een nieuwe boost zal geven en dat het verzet tegen de sector daardoor nog steviger zal worden.”

    Waaruit je dus eigenlijk kunt concluderen dat de huidige omwonenden een zeer valide punt hebben en de overlast onacceptabel is voor de gemiddelde Nederlander.

    66

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate