Rotterdam Airport pacht grond van de gemeente Rotterdam voor 12 cent (!) per vierkante meter per jaar, zo meldde FTM al in 2019. Dat is pure staatssteun aan de vliegindustrie, want die grond levert even verderop 600 euro per vierkante meter op. Waarom komen Rotterdammers niet in actie?
Ook in 010 bestaat er grote behoefte aan woningen. De huur- en koopprijzen van bestaande én nieuwe woningen rijzen de pan uit. Op de plek waar nu een vervuilend vliegveld is gevestigd is ruimte voor tienduizend nieuwe woningen – huur en koop.
De Rotterdamse bewonersvereniging BTV heeft een kant-en-klaar plan liggen voor een groene stadswijk op de plek van het huidige vliegveld dat vrijwel uitsluitend vakantievluchten van Transavia faciliteert. Een groot deel van de gemeenteraad heeft zich al positief uitgesproken over die plannen.
Een appel en een ei
En toch gebeurt er niks in de stad van ‘niet lullen, maar poetsen’. Rotterdam The Hague Airport (RTHA), zoals het zichzelf pretentieus noemt, huurt het enorme terrein voor een appel en een ei van de gemeente Rotterdam en vervuilt ondertussen de bodem en veroorzaakt luchtvervuiling en geluidsoverlast.
Aan pacht heeft de gemeente in 2006 eenmalig een bedrag van 13,9 miljoen euro ontvangen. Daarmee kocht RTHA de pacht af tot respectievelijk het jaar 2100 (landzijde) en 2050 (luchtzijde). Omgerekend voor het 222 hectare grote terrein is dat 12 cent per vierkante meter per jaar.
Bebouwd met tienduizend nieuwe woningen en een gemiddelde erfpacht van 1.100 euro per woning, kan de pachtsom oplopen tot 11 miljoen euro per jaar. Tot 2050 is dat het duizelingwekkende bedrag van 286 miljoen euro en tot 2100 zelfs 836 miljoen euro.
Verkapte steun
Het verschil tussen beide bedragen is pure overheidssteun aan de vliegindustrie. Dat is verboden volgens de regels van de Europese Commissie die toeziet op eerlijke concurrentieverhoudingen.
Het bedrag loopt nog verder op omdat de bewoners van Rotterdam Central Park ook belasting zouden gaan betalen over de WOZ-waarde van hun woning. In de stad aan de Maas ligt dat rond de 70 euro per ton woningwaarde. Het zou, bovenop het pachtgeld, bij de huidige gemiddelde woningprijs van 440.000 euro nog eens 3 miljoen euro per jaar opleveren aan de stad. Tot 2050 is dat 80 miljoen euro, tot 2100 gaat het om 234 miljoen euro.

Opgeteld loopt de stad Rotterdam tot het jaar 2100 ruim een miljard euro mis door de grond onder het vliegveld zo goedkoop te verpachten aan de Amsterdamse Schiphol Groep.
Belemmering woningbouw
En daar houdt het niet op. Want RTHA belemmert ook nog eens de woningbouw in Rotterdam en omliggende gemeenten. Grof geschat staat het vliegveld de bouw van 20.000 woningen in de weg, in onder meer Rotterdam, Schiebroek en Lansingerland. Dat vertaalt zich in een extra derving van pacht- en OZB-inkomsten voor de gemeenten.
Het zou goed zijn als deze gemeenteraden gaan samenwerken om het vliegveld om te bouwen tot een groene woonwijk. Daarmee vloeit heel veel extra geld naar de gemeenschap, kan de woningnood worden bestreden en gaat tegelijkertijd de kwaliteit van de leefomgeving met sprongen vooruit door het wegnemen van de herrie en vervuiling van het vliegverkeer.
Zelf actie ondernemen
Als de gemeenten het lef niet hebben, dan kunnen omwonenden zelf actie ondernemen, bijvoorbeeld via de BTV, de grootste vereniging van vliegveld-omwonenden van ons land. Voorzitter van die club is Alfred Blokhuizen, tevens voorman van SchipholWatch.
Desgevraagd ziet hij wel iets in het plan. “De Europese Unie is fel gekant tegen staatssteun en de spotgoedkope pachtprijs voor RTHA is eigenlijk niet anders te duiden dan verkapte subsidie aan de vieze vliegindustrie.”
Hij belooft de redactie van SW met het bestuur van de BTV in overleg te treden om deze misstand aan de kaak te stellen. “Als de gemeenten geen gehoor geven, kunnen we altijd nog naar de rechter stappen om te laten toetsen of hier de Europese regels worden overtreden.”


Hans Erik Hazelhorst
Welke wethouder heeft die pachtovereenkomst dan in 2006 afgesloten?
B. van Marlen
‘Netwerkcorruptie’ is geen verzonnen kreet, het bestaat echt en is hier te zien!
Mike
Aan rotterdam pacht betaald tot 2050 luchtzijde ?!
Hoe zit dit boven mijn prive-grond, waarover gevlogen wordt ?
Ik krijg niets van rotterdam of rtha. Of toch wel : herrie, stank, fijnstof en onzichtbare stoffen uit de pfas categorie.
Is hier niets te juridisch te bereiken ?
Jan Barteld
Interessant, de Rotterdamse burger financiert een Amsterdams bedrijf ( de Schiphol groep) zonder er een cent voor terug te krijgen. Dat is als Feyenoord dat Ajax ondersteunt… Gebruik dit aandacht trekkende frame, Rotterdammers, wethouders van Rotterdam, om deze misstand te bestrijden !!! Daar bereik en activeer je mensen mee …
rrustema
Hoe zit het met de grond van Schiphol?
Listenbedrog
Je wordt er net zo moedeloos van als van de toeslagaffaire. Ook hier zal de rechter er aan te pas komen. We weten allemaal hoelang dit duurt en….al gaande is. Schiphol maakt al een terugtrekkende beweging wetende dat ze zo fout zitten als een ……..
Den Haag maakt zich minder zorgen , die vertrekken toch om de paar jaar. Daarna hoogstens een enquete en daar hebben ze de geheugenpoetser voor.
Mario
Onmiddellijk sluiten dat RTHA!
Kijk naar de toekomst
GAAN SCHIPHOLWATCH EN ROTTERDAM HET VERSCHIL MAKEN?
Het Rotterdams gemeentebestuur steunt de luchtvaartsector tegen EU beleid in. Dat maakt dit artikel klip en klaar duidelijk. Daarbij is intussen de situatie dat, mits Schiphol inschikt en KLM inbindt, alle Nederlanders goed verbonden blijven via een gesaneerde HUB met veel minder overlast, vervuiling en aantasting van ons klimaat..
Op de plek van “Zestienhoven” kan een “groene parkwijk” worden gebouwd, zoals door de oppositie in Rotterdam wordt nagestreefd. Waar uiterst kritisch naar gekeken moet worden is de positie van de TU Delft. De topbestuurders daar proberen snoeiharde kritiek van de Onderwijs Inspectie via de rechter weg te poetsen. Tegelijkertijd proberen ze een kleine 20,000 studenten extra – na een studentenstop in Delft! – via een besloten deal met het Rotterdams College bij de Erasmus Universiteit te plaatsen en woonwijken nog verder te verzieken met enorme overlast.
Verontruste bewoners kregen een “inspreekmoment” in de MEHK commissie inzake de exorbitante stijging van meldingen van vliegoverlast, maar de wethouder liet verstek gaan. Net als zijn collega “Bouwen, Wonen en Buitenruimte” in haar commissie bij tientallen schrijnende overlastverhalen uit de wijken schitterde door afwezigheid.
In de stad Rotterdam komen eigenlijk alle aan deze vasthoudende website verbonden misstanden in dit voorjaar van 2024 samen!