Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

MOB en SchipholWatch verzoeken inspectie geluidsgrenzen Schiphol te handhaven

vliegherrie

Al sinds 2015 worden alle geluidsoverschrijdingen van Schiphol gedoogd. Dat moet stoppen (foto: ThePixelman via Pixabay)

4.5
(168)

Nu KLM krimp van Schiphol via de rechter heeft weten uit te stellen, vragen Mobilisation for the Environment (MOB) en SchipholWatch de wettelijke geluidsgrenzen op Schiphol te handhaven. Volgens interne stukken van het ministerie zijn er dan niet meer dan 400.000 vliegbewegingen mogelijk.

Deel op XDeel op Linkedin

Het handhavingsverzoek is gisteren ingediend bij de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) en een antwoord op het feit dat de juridische winst van KLM de onzekere rechtspositie van omwonenden opnieuw verlengt. Deze onwenselijke situatie duurt al sinds 2015 en zou uiterlijk eind 2019 worden beëindigd. Dat is inmiddels ruim drie jaar geleden.

Nu het vliegverkeer weer toeneemt, is de kans levensgroot dat Schiphol opnieuw de wettelijk vastgelegde geluidsgrenzen zal overschrijden. MOB en SchipholWatch willen daarom dat de Inspectie preventief ingrijpt, bij voorkeur door het vliegveld een boete in het vooruitzicht te stellen bij daadwerkelijke overschrijding.

In februari van dit jaar bleek uit een rapport van onderzoeksbureau To70, opgesteld in opdracht van met ministerie van Infrastructuur (I&W), dat er binnen de wettelijk vastgelegde grenzen op Schiphol niet meer dan 400.000 vluchten mogelijk zijn. Eerdere schattingen als zouden er meer vluchten mogelijk zijn, bleken onjuist.

Jarenlang teveel vluchten
Omwonenden zijn door deze foute aannames jarenlang teveel vluchten door de strot geduwd. Willens en wetens is de geluidsoverlast jaar na jaar uitgekomen boven wat democratisch was afgesproken – onder invloed van de luchtvaartindustrie die steeds opnieuw de eigen groeiwensen doordrukte ten koste van de leefomgeving, het klimaat en het milieu.

Omdat Schiphol naar alle waarschijnlijkheid dit en volgend jaar (veel) meer dan 400.000 vliegbewegingen gaat faciliteren, zullen opnieuw de grenzen uit het Luchthavenverkeersbesluit worden overschreden. Die kans is nog groter geworden nu KLM met succes in actie kwam om de krimp tot 460.000 vluchten af te wenden en vast te houden aan het oude maximum van 500.000 vliegbewegingen.

De komende overtredingen volgen op een lange reeks van overschrijdingen in de jaren 2015 tot en met 2019 en 2021. De Inspectie mag bij recidivistisch gedrag een last opleggen ter voorkoming van nieuwe feiten. Dat in 2020 geen overtreding heeft plaatsgevonden is louter te danken aan de covid-pandemie en niet aan enige serieuze pogingen van Schiphol om binnen de grenzen van de wet te blijven, zo beargumenteren we in ons verzoek.

Rechtspositie omwonenden ernstig geschaad
Tot op heden heeft ILT alle overtredingen gedoogd vanwege de constructie van het ‘anticiperend handhaven’. Dat gebeurt nu al acht jaar, sinds 2015. Al die tijd is de rechtspositie van omwonenden en het milieubelang ernstig geschaad. Voortzetting van deze werkwijze is juridisch onhoudbaar, aldus het verzoek.

Tot dat inzicht is de Inspectie zelf ook al gekomen. Eind 2021 stuurde de dienst een signaal aan minister Mark Harbers dat het anticiperend handhaven leidt tot een rechtsvacuüm en dat een rechter mogelijk een streep gaat zetten door die praktijken. Vanuit het kabinet is nog steeds geen duidelijkheid gegeven wanneer het anticiperend handhaven wordt gestopt en ondertussen blijven de rechten van omwonenden met voeten getreden.

In de wet is de plicht vastgelegd van ILT om te handhaven. Daarvan mag alleen worden afgeweken als er sprake is van bijzondere omstandigheden, zoals een concreet zicht op legalisatie van een illegale situatie. Maar daarvan is hier geen sprake, niet in het minst omdat van de verplichte natuurvergunning voor Schiphol nog steeds buiten zicht is.

Geen zicht op natuurvergunning
In november 2021 heeft nota bene minister Harbers zelf erkend dat die vergunning geen gelopen race is. Recentelijk wilde verantwoordelijk minister Christianne van der Wal (LNV) nog steeds geen datum noemen, terwijl de aanvraag al ruim drie jaar loopt en al meer dan twee jaar in concept in een lade ligt te verstoffen.

Inmiddels is ook Harbers tot de conclusie gekomen dat vermindering van de overlast door Schiphol niet anders mogelijk is dan via krimp. Dit bleek uit zijn voorgenomen krimpbesluit dat KLM via de rechter heeft weten uit te stellen. Omwonenden lopen aantoonbare schade op door deze vertraging, getuige de compensatieregeling die Harbers optuigde voor een kleine groep burgers. Het zijn stuk voor stuk extra redenen om nu wel over te gaan tot handhaving.

MOB en SchipholWatch begrijpen dat handhaving politiek moeilijk ligt, maar zijn ook van mening dat politieke wensen niet langer rechtvaardigen dat de illegale situatie op Schiphol blijft voortduren. De Inspectie heeft daarin een eigen verantwoordelijkheid die wettelijk is verankerd.

“De politiek heeft sinds uw signaal (van november 2021) ruim de tijd gehad om te zorgen voor een legitieme en handhaafbare situatie. Dat zij dit niet heeft gedaan, is een politieke keuze, maar ontslaat de toezichthouder niet van haar wettelijke taken. Als belanghebbenden en omwonenden rekenen we op uw plichtsbesef”, aldus het slot van ons verzoek. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Als u het kunt missen, steun ons dan alstublieft met een donatie om deze procedure te kunnen afronden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 168

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    Ook vanuit Zaanstad alle lof voor de actie van de MOB en SW. Niet zozeer bestaat er een rechtsvacuüm maar zijn onderwonenden slachtoffer van een staat in de staat met eigen rechten (die nog altijd aangevochten kunnen worden). Met de MER als weer smakeloze fopspeen moge duidelijk zijn dat de strijdt vooral juridisch is geworden.
    Ik meen mij te herinneren dat SW eerder een oproep deed aan iedereen met kennis van juridische zaken om te helpen. Dus juristen onder ons, neem contact op met SW en kijk wat u kunt bijdragen. 1,5 miljoen lotgenoten zullen u eeuwig dankbaar zijn.

    8
  2. Jaap de Groot

    Mij komt 400.000 vluchten nog hoog over om de geluidsgrenzen te respecteren. Als Schiphol zou krimpen van 500.000 naar 250.000 vluchten levert het geluidsniveau uitgedrukt in Lden dB(A) slechts een vermindering van 3 dB(A) op.

    13
  3. Hugo Timmer

    Beste Watchers en MOB, weer een prima stuk en dito actie! Ik doe graag nog deze aanvulling: IenW/ heer Harbers erkent idd dat Schiphol qua geluidsbelasting her en der over de schreef is gegaan. Maar is het dan niet van de zotte, dat het Ministerie, uiteindelijk wij belastingbetalers, deze compensatie betalen, en niet de vliegsector?! Wederom niet: de vervuiler betaalt? Zo pampert Harbers maar door…

    20
  4. Marcel Hooft van Huysduynen

    Belangrijk werk van MOB en Schipholwatch. Veel dank. De aanhouder wint!

    26
  5. Rekken

    Nog even rekken tot de nieuwe verkiezingen, 19 maart 2025, en dan mag Populientje en haar Bende van Boeren en Burgers het regelen. Of niet natuurlijk.
    Kan het ze schelen.
    Van Harbers zijn we dan in ieder geval af. Dat dan weer wel.

    6
  6. Rekel

    Met alle geluidsmeetpunten, dus ook nummer 33 bij Leimuiden! ,moeten de juiste waarden afgelezen worden en de overschreden waarden openbaar gemaakt worden!

    17
  7. Chris

    Heel benieuwd hoe ILT zich hier onder uit lult.

    Of ze geven aan dat ze wel zicht op vergunning zien of ze vragen Schiphol wat Schiphol zelf een redelijke boete zou vinden. Belastingbetaler betaalt deze immers en deze zal niet worden doorbelast aan de maatschappijen gok ik zo

    21
  8. Bourree

    Kan er meteen een massaclaim worden ingediend voor omwondenden die elk uur van de dag te maken krijgen met HUISVREDEBREUK? Er wordt zonder mijn toestemming binnen gedrongen in mijn veilige huisomgeving. Mijn privacy wordt aan alle kanten teniet gedaan en er is niemand die ons kan helpen. Laten we hopen op een rechter die wel begrip toont voor het onrecht dat ons jarenlang wordt aangedaan!

    58
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      We zijn al geruime tijd bezig met zo’n claim – vooral om de vliegindustrie wakker te schudden. Money talks ten slotte. Er zit echter heel veel werk in, dus is dat niet 1-2-3 geregeld. We boeken wel iedere week vorderingen. We hopen over enige tijd (lees: maanden) meer te kunnen vertellen.

      39
  9. Hugo van der Wees

    Op 16 mei as. vindt er een internetconsultatie plaats over lawaaioverlast en de Balanced Approach. Is dat bekend? Weer even schiphollen met het ministerie? Hoe zinvol of zinloos is die consultatie?

    26

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate