KLM stapt naar de rechter in een poging om de afgesproken krimp van Schiphol tegen te houden. De move is een dreun in het gezicht van omwonenden en een slag voor klimaat en milieu.
In een persbericht dat aan elkaar hangt van hele en halve onwaarheden, suggereert de vliegfirma uit Amstelveen dat Nederland niet meer goed met de wereld verbonden kan blijven met de maximaal 460.000 vliegbewegingen die vanaf eind dit jaar ingaan.
Dat zou betekenen dat Nederland tot en met 2015 slecht verbonden was met de rest van de wereld. Pas in 2016 overschreed het vliegveld voor het eerst de grens van 460.000 vliegbewegingen.
Een groot deel van de huidige vliegbewegingen is bedoeld om buitenlandse overstappers met een spotgoedkoop ticket te verleiden tot een tussenstop op Schiphol. Deze groep reizigers – 70 procent van alle KLM-passagiers, oplopend tot meer dan 90 procent op een groot aantal vluchten – zorgt voor veel extra herrie en overlast, terwijl deze weinig tot niets toevoegen aan de Nederlandse economie.
“Wat goed is voor KLM, is dat niet automatisch voor Nederland”, zo meldde KLM-staatsagent Jeroen Kremers al over de transferpassagiers. De overstappers zorgen voor veel extra drukte op Schiphol, doen een plas, drinken een espressootje en vliegen door. Wat rest is de overlast en herrie – de overstap vergt voor iedere reiziger twee extra energieverslindende en milieuvervuilende starts, heen en terug.
KLM negeert de feiten
KLM noemt het besluit van de regering om te krimpen “eenzijdig”. Er zou niet gekeken zijn naar alternatieven. Daarmee negeert de vliegfirma dat al dertig jaar overleg plaatsvindt tussen de vliegindustrie, de overheid en de mensen in de omgeving.
In al die jaren is de overlast en vervuiling alleen maar erger geworden, nooit minder. Afspraken zijn keer op keer geschonden, resulterend in een explosieve groei van het aantal meldingen van vliegoverlast en gezondheidsproblemen.
Volgens KLM kan er juist meer gevlogen worden met minder geluid en CO2-uitstoot. De grote vraag is dan waarom dat niet gebeurt.
De feiten liggen anders: vliegtuigen die KLM stiller noemt, worden door omwonenden niet ervaren als minder luidruchtig. Maar omdat zo’n kist één of twee decibel minder herrie maakt, werd dat steeds direct vertaald in meer vliegbewegingen, dus meer overlastmomenten – ook ‘s nachts.
Berekeningen in dienst van groei
De kromme geluidsberekeningen stonden steeds volop in dienst van de groei van het vliegverkeer. Met de bescherming van omwonenden hadden die calculaties helemaal niets te maken.
Tot op heden heeft KLM geen alternatieve en haalbare alternatieven gepresenteerd voor de reductie van de klimaatgevaarlijke CO2-uitstoot. Terwijl Shell bijna twee jaar geleden door de rechter werd opgedragen de eigen uitstoot en die van klanten als KLM drastisch omlaag te brengen, heeft de blauwe firma nog niet eens een begin van een plan.
Vliegen op alternatieve brandstoffen, elektrisch vliegen, op waterstof door de lucht – het zijn allemaal ideeën die niet zijn gebaseerd op beschikbare technieken of voldoende beschikbare grondstoffen. Het bedrijf komt vooralsnog niet verder dan het bijmengen van een half procent biokerosine op alleen uitgaande vluchten – dit levert een CO2-besparing op die niet opweegt tegen de gedroomde groei.
Geen banen nodig, maar mensen
KLM haalt er vervolgens de werkgelegenheid bij in het persbericht. Meer dan honderdduizend banen komen in gevaar, zo suggereert het bedrijf. Maar een krimp van nog geen 10 procent leidt niet tot het verlies van die banen, integendeel. Mogelijk kan Schiphol met 40.000 vluchten minder de druk eindelijk wel aan met het beschikbare personeel, zodat de lange wachtrijen tot het verleden kunnen gaan behoren.
Bovendien heeft Nederland op dit moment totaal geen behoefte aan extra banen, integendeel. Het zijn juist de mensen die schaars zijn. De vliegindustrie houdt nu arbeidspotentieel vast in een vervuilende en laagrenderende sector, terwijl deze mensen bij een andere werkgever veel meer kunnen betekenen voor de samenleving, ook nog eens met veel minder schade aan klimaat, milieu, leefomgeving en volksgezondheid. Met in de meeste gevallen een gezondere werkomgeving en betere arbeidsvoorwaarden.
Binnen de kaders brengen
Het besluit van het kabinet om Schiphol te krimpen is ingegeven door het groeiend verzet tegen het overmatige vliegverkeer boven een van de drukstbevolkte gebieden in Europa. Bewoners stapten naar de rechter en de regering weet dat zij daarmee een groot risico loopt op gedwongen krimp.
De krimpbeslissing is een vlucht naar voren om het vliegverkeer alsnog maximaal te faciliteren binnen de afgesproken kaders. 40.000 of 60.000 vluchten minder is een mooi begin, meer niet. Uiteindelijk zal ook KLM zich aan de klimaatafspraken moeten gaan houden.
De regels worden al decennialang overschreden door de vliegindustrie. De facto is er geen sprake van enige handhaving en KLM maakt daar maximaal misbruik van. Grenzen op het gebied van geluid, van uitstoot en van vervuiling zijn al die tijd slechts papieren exercities geweest.
Dat bleek onlangs weer toen minister Mark Harbers (Infrastructuur) op de proppen kwam met zijn experimenteerregeling om meer dan 400.000 vluchten mogelijk te maken. Ten koste van omwonenden die een verdere verruiming van de geluidsnormen maar moeten slikken.
Nu, na dertig jaar overleg met vele gebroken beloften, staan we aan het begin van een historische ontwikkeling – krimp van het vliegverkeer. KLM voert een achterhoedegevecht met zijn poging dit te voorkomen via de rechter. En steekt daarbij een hele dikke middelvinger op naar alle mensen die wonen rond Schiphol. What’s new?
Mario v O
KLM lijkt jeugdzorg wel.
Ook ikke en de rest kan stikken!!
dirk
Hoe kan je in godsnaam een kort geding aanspannen als je een gedoogbeleid vanuit de overheid hebt , een bedrijf dat niet voldoet aan de benodigde vergunningen .
Ik denk dat het heel goed is dat de maatschappijen naar de rechter gaan, want vraag 1 zal moeten zijn……… we gaan even de benodigde vergunningen nakijken vanuit europa, mbt vliegherrie, milieunormen , melden uitstoot….
Mijn inziens gaan ze hier hun eigen graf graven , waarom zou de overheid dit monster gedogen / blijven steunen ( KLM steun/ niet houden aan afspraken , gedogen … al 7!!! jaar op rij etc….)
Ad
KLM e.a. Vliegmaatschappijen, je zou je toch schamen om de overheid – tevens je grootste aandeelhouder, promotor en wegkijker bij ongemak – nu door de rechtbank te laten dwingen om vooral jullie brave schoothond te blijven.
Die slapende hond lijkt al een beetje licht toe te laten via de oogharen. Wake-up now!
Manon
Laat KLM maar een kort geding aanvoeren. Het is een onafhankelijke rechter die de feiten moet beoordelen. Hoe kan een firma zonder enige vergunning denken, dat het met een kort geding de aarde nog meer kan vervuilen? Vijfentwintig jaar geleden hoorde menig VVD-er zeggen dat mensen uit het groene fundament idealistische pubers waren. Ik zie in de KLM-ers en overige vliegmaatschappijen een groep verwende peuters die al veel te lang hun zin hebben hebben gekregen. Nu gaan ze stampvoeten, omdat ze hun zin niet meer krijgen. We weten allemaal dat je verwende kleuters duidelijkheid en structuur moet bieden, duidelijkheid en structuur is precies wat KLM en de andere vliegmaatschappijen nodig hebben. Dus eerst een vergunning voordat je überhaupt mag vliegen. Goh ik hoop op een snelle uitslag, wat zal dat voor een rust en schonere lucht zorgen! Want wet is wet, daar hoor je je aan te houden!!!
Edwardo Lousteau
Ik woon met mijn gezin onder de aanvliegroute van de buitenveldertbaan sinds 2020 (Elsrijk, Amstelveen).
Zelfs nu de Zwanenburgbaan in groot onderhoud is, ja we horen de vliegtuigen wel maar we hebben er geen last van. Op mijn vorige adres in Amsterdam had ik veel meer last van verkeersherrie (snerpende motoren, met name met mooi weer).
Wij hebben bewust dit huis gekocht onder de aanvliegroute, wetende dat we geluid kunnen ervaren van het vliegverkeer.
Ik begrijp de ophef dus eigenlijk niet. Misschien kan iemand het me uitleggen. In onze optiek brengt de luchtvaart juist voordelen. Werkgelegenheid, verbinding met de wereld (vakantie, familie, vrienden, zaken), transport van goederen. Ik voel me roepende in de woestijn!
SchipholWatch
Elsrijk ligt niet onder de vliegroute, maar er een kilometer vandaan. En aangezien ze hier op slechts 100 tot 200 meter hoogte vliegen wordt in uw wijk de overlast goed gedempt door de tussenliggende bebouwing. Welk belang heeft u om de overlast te bagatelliseren?
Weer een flying monkey
Weer een flying monkey: luchtvaart weer neergezet als slachtoffer, tegenstanders als daders. Weer alleen bekeken vanuit de luchtvaart.
Hebben tegenstanders ooit gezegd dat Schiphol dicht moet? Nee. Omwonenden en belangenorganisaties kijken naar het gehele plaatje: geluidsoverlast, leefomgeving, klimaat, natuur, biodiversiteit, geen natuurvergunning, kinderen, woningbouw, stikstof, CO2 uitstoot, ZZS, PFAS, geen mogelijkheden tot verduurzaming luchtvaart op korte termijn etc.
Dat zijn heel veel zeer valide redenen om luchtvaart sterk te minderen.
Diek
Elsrijk is geen aanvliegroute …. Daar hoor je hooguit wat geronk , mijn kinderen zitten op school in de wijk Elsrijk , is een heel ander verhaal dan wanneer je op de Kalfjeslaan woont , of op de Hoeksewaard
Katinka Verdonk
Het gaat om geluidsoverlast, maar ook om luchtvervuiling. Ook Schiphol zal minder uitstoot moeten veroorzaken, net als de agrarische sectot, het verkeer en industrie! Nog verder groeien past daar niet bij. Als de vliegtuigen schoner kunnen: be my guest. Maar het moet minder. En wij zullen dus minder moeten vliegen!!!!
Rudolf Minkhorst
Eind jaren 60 werd Uilenstede gebouwd en Buitenveldertbaan geopend. Jankende Caravelles, brullende DC8, gierende Friendships, het werd geaccepteerd.
Nu heel veel stillere en zuinige vliegtuigen vindt opeens de gemeenschap het overdraagbaar. Opeens na 60 jaar vindt de ILT dat Uilenstede niet mag uitbreiden vanwege het “lawaai”.
Ik ben als 1 jarige in 1950 bij de Kalfjeslaan komen wonen en heb mijzelf nooit gestoord aan het vliegverkeer.
Het lijkt erop dat de hele maatschappij aan het kantelen is en met de dag onverdraagzamer wordt.
SchipholWatch
Fijn dat u geen overlast ondervindt, maar dat wil niet zeggen dat het vliegverkeer voor u geen gezondheidseffecten heeft, dat heeft het wel. Geluidsoverlast (en de uitstoot) zijn sluipmoordenaars. En ja, gelukkig komen mensen tegenwoordig meer op voor hun leefomgeving. Waarom zouden we die laten verpesten voor de winsten van een paar grote bedrijven die al decennialang geen rekening houden met hun omgeving? Wij zouden dat niet onverdraagzaam noemen, maar assertief.
Onzin vergelijking
U zou zich heel erg veel zorgen moeten maken om uw gezondheid.
60 jaar geleden gingen er geen 1200 toestellen per dag over uw hoofd.
60 jaar geleden werd er geen 13 miljoen liter kankerverwekkende verbrande kerosine over uw hoofd en over uw familie uitgestort.
De vergelijking gaat niet op.
Voor 90% buitenlanders die hier alleen maar overstappen, ons riool vervuilen en ons drinkwater verbruiken om de klm in de lucht te houden is een gotspe.
60 keer per dag naar Londen vliegen terwijl dat elektrisch met de trein kan is belachelijk. 6 keer per dag naar Legoland in Denmarken: gaan er echt 1000 mensen per dag vanuit NL naar Legoland.
Reken maar dat de helft van die lullige vluchtjes van de klm volstrekt overbodig is.
Dick
Ook ik heb op de
kalfjeslaan gewoond EN in de flat op de Hoeksewaard , fijn dat u er geen hinder van heeft, maar het is een onleefbaar gebied , geluid , vervuiling is enorm , hefzelfde geldt voor de omgeving onder de Aalsmeerbaan , de mensen zijn niet minder tolerant, ze zijn zich meer en meer bewust vd gevaren en zijn of haar omgeving.
Ik vind het ook zeer bijzonder dat er sinds 1 week steeds meer mensen zich melden op Schipholwatch met een positieve instelling naar de luchtvaart …
Josje
Heel veel stillere en zuinigere vliegtuigen – goede framing voor marginale verbeteringen aan het ontwerp van vliegtuigmotoren, maar het doet er niets aan af dat de overlast ook in Buitenveldert/Amstelveen extreem is. Het vliegverkeer is sterk geïntensiveerd de afgelopen decennia en de frequentie van vliegbewegingen creëert een vrijwel continue stroom herrie. Vanwege het de zeer lage vlieghoogte is de overlast tegenwoordig (bewust) sterk geconcentreerd, maar extra heftig voor wie urenlang 80+ dB te verduren krijgt. Meldingen op Vliegherrie.nl spreken boekdelen. Velen kunnen er niet goed meer tegen. Het geeft geen pas om de ervaring van deze mensen te bagatelliseren. Het is urgent dat deze aanslag op welzijn en gezondheid stopt.
Pieter
Fijn voor jou Edwardo, maar heel veel mensen hebben er niet zelf voor gekozen. Die wonen al tientallen jaren rondom Schiphol, zijn er geboren en getogen. Of die wonen ergens waar ineens een aanvliegroute heen verlegd wordt, denk bijvoorbeeld aan Noord-Holland of Almere.
Jij vergelijkt appels met peren!
(En blijkbaar woon je niet eens onder een aanvliegroute)
Jonny
We mogen vooral niet vergeten, niet vergeten!!, dat Schiphol-zonder-vergunning deze jankende luchtvaartmaatschappijen al decennia lang faciliteert. Niet vergeten!
rrustema
Wat ik niet begrijp: “Een kort geding is voor spoedeisende zaken die naar hun aard snel beslist moeten worden.” Een staking, een publicatie voorkomen, dat werk. Zegt Wikipedia. Maar het overschrijden van de beperking doen ze toch helemaal zelf? In de Volkskrant las ik dat het kort geding procedureel is. Tegen de experimenteerregeling van een jaar. Hoe kan je daar een kort geding tegen gebruiken? Ik krijg toch echt de indruk dat ze nu ook graag terug willen slaan via de rechter, ook al is het slechts voor de bühne.
Mike
Aan een dood paard moet je niet trekken… ik zie dit als de laatste stuiptrekkingen van een overgesubsidieerde fake-economie.
Veel geld innen via allerlei vage constructies en maar blijven roepen over economische belangen en de ‘blauwe trots’. O, O, wat gaat het toch goed met ons !!
Welke ‘blauwe trots ? Het is een commercieel bedrijf wat, zonder de hulp van de Fransen, al lang gesloten zou zijn. Het is wat dat betreft al lang geen KLM meer.
Als we nog lang aan dit dode paard moeten trekken, kost dat nog ettelijke miljarden in directe en nog meer aan indirecte kosten.
Gewoon rustig in laten slapen en Schiphol zonder KLM (euh.., AirFrance) flink inkrimpen. Een win-win.
Het wordt tijd dat de blauwe droombubbel uit elkaar spat.
Laat die Fransen het maar met die kouwe kak uitzoeken.
WOZ waarde
Ik heb een vraag.
Wij hebben geprotesteerd tegen de WOZ waarde van ons huis vanwege vermindering woongenot door het vlieg-tuig herrie en kankerverwekkende uitstoot.
De gemeente Amstelveen heeft dat afgewezen.
Heeft iemand wel succes gehad?
CODE ROOD = STOP!
WOZ waarde is hier in één jaar tijd met ruim €50.000 gestegen! Woonhuis ligt op 1250 mtr afstand uitvliegroute Aalsmeerbaan en het is hier een totaal onleefbaar gebied als deze baan in gebruik is voor starters. Zowel binnenshuis als buitenshuis onleefbaar! De overlast door vliegtuigen is extreem, ze vliegen vaak op minder dan 300 mtr over je dak met tot 98.1 dB gemeten door Sensornet Aalsmeer meetpunt nm40. Ga ook bezwaar maken tegen de hoge alsmaar stijgende WOZ, is toch waanzin en onbestaanbaar zoveel te moeten betalen terwijl je hier dagelijks vergiftigd wordt door vliegtuigen!
Ikke en Ikke
Als alle respondenten hun zin krijgen en Schiphol wordt per direct gesloten dan zakt de WOZ vanzelf. Amstelveen dankt zijn bestaansrecht voor een grootdeel aan Schiphol.
Ondanks dat de meeste respondenten hun ogen er voor sluiten, Schiphol is een banen motor voor de regio.
40% van de huishoudens kunnen nauwlijks rond komen.
Dus weg met Schiphol zolang ik de rekening maar niet hoef te betalen.
SchipholWatch
Waarop baseert u dat een groot deel van Amstelveen het bestaansrecht ‘te danken’ heeft aan Schiphol? Heeft u een linkje naar die informatie?
Beseft u wel dat banenmotoren tegenwoordig ongewenst zijn, zeker als ze veel overlast en vervuiling geven? De economie heeft extra mensen nodig, geen extra banen. De Schipholmedewerkers zitten nu vast in een vieze industrie, terwijl ze elders een veel grotere bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. Vaak ook nog beter betaald en met betere arbeidsomstandigheden.
Op dit moment betalen Amstelveners (en nog vele anderen) de rekening van Schiphol met hun gezondheid. Vindt u dat normaal?
E.C. Lehr
Nou, spannend hoor. Hoe lang kunnen ze daarmee alle maatregelen omzeilen en traineren ? En het argument van werkgelegenheid ? https://www.nhnieuws.nl/nieuws/315519/onervaren-stagiairs-vullen-roostergaten-personeelstekort-schiphol-bibberen-van-angst?fbclid=IwAR3wZhDp_T9TZ3aDvo49ETLneB7lZRv_5JgEZEcWbcv4JeEfYNq_HtyOW7c
Wat een eindeloze rotclub.
Flying monkeys
Het is de hoogste tijd dat I&W de te innige relatie met de luchtvaart verbreekt en voor zichzelf kiest.
Zonder dat I&W het wist, zijn ze stapje voor stapje in een ongezonde relatie gezogen. Dat het zo’n 30 jaar heeft geduurd om te gaan ontwaken uit deze relatie die vol zit met leugens, misleiding, manipulatie en gaslighting is ze niet helemaal kwalijk te nemen. Het kost tijd om te beseffen dat ze fungeerden als flying monkey voor de luchtvaart.
Het begrip flying monkey bestaat echt. Flying monkeys worden gemanipuleerd door de narcist en zij geloven alles wat narcisten zeggen. Daardoor laten ze zich voor het karretje spannen om alleen de doelen van de narcist na te streven. Hierbij draaien de narcisten de slachtoffer (luchtvaart, zeggen ze) en de dader (omwonenden, zeggen ze) om en worden daarin door de flying monkeys geloofd. De flying monkey zorgt er dan voor dat de verkeerde gesteund wordt, namelijk de dader (luchtvaart) in plaats van de slachtoffers (omwonenden).
Beste I&W, bent u ondertussen al wakker geworden?
Pieter
Ik vrees dat zo lang er een VVD-bewindspersoon op I&W zit, men daar niet ontwaakt. En met een aantal luchtvaartminnende stromannetjes in de provincie, kunnen ze nog wel even in dromenland blijven.
Roland
Helaas weten de omwonenden maar al te goed hoe de vork in de steel zit: de vliegtuigindustrie, de belanghebbenden (waaronder de Staat der Nederlanden) en vooral de KLM en SCHIPHOL ALLES, de (dacht ik RECHTEN hebbende en door
ZIJN BELASTINGCENTEN BIJDRAGENDE) burger NIETS, NADA, NUL, DIKKE MIDDELVINGER!
Ik hou het zonder meer voor mogelijk dat deze gang naar de rechter met Harbers, I&W en de regering is afgesproken om de afgesproken krimp te dwarsbomen, HET KAN HAAST NIET ANDERS! Eerst miljarden subsidie krijgen en dan de hand bijten die je voedt – hoe geloofwaardig is dat???????
Rechten zoals bijvoorbeeld het recht op GEZONDHEID en ONGESCHONDEN WOONGENOT, bescherming tegen GELUIDSOVERLAST,
EEN GOEDE NACHTRUST ENZOVOORT, HET KAN ALLEMAAL DE PRULLENBAK IN WAT DE K**LM BETREFT.
De WHO heeft aangegeven dat Nederland hier FALIEKANT in overtreding is, inmiddels ook het RIVM, maar wat doet I&W en minister Harbers????? NIETS!!!!!!!
EN KOMT MET PLANNEN OM SCHI*HOL in de toekomst de mogelijkheid TOT VERDERE UITBREIDING TE FACILITEREN, DE OVERLAST EN DE
ERBIJ HORENDE MILIEUSCHADE alleen maar WEG TE LIEGEN EN TE VERGROTEN, IN EEN TIJD ALS DEZE, waarin ACTIE van IEDEREEN VEREIST IS!!!
EERST KRIMP AANKONDIGEN, MAAR GELIJK WEER TERUG DRAAIEN MET EEN “EXPERIMENTEER-REGELING” – EXCUSE ME???????????
STILLE VLIEGTUIGEN????? ELEKTRISCH VLIEGEN????? CO2-NEUTRAAL????? DUS OOK GEEN NO-X, PFAS, GELUIDSOVERLAST ENZ. MEER???? KOM OP, NATUURLIJK GAAT DAT NIET GEBEUREN, EN ALS ER AL EEN DECIBEL MINDER GEPRODUCEERD WORDT IS HET GELIJK ZOALS DE AFGELOPEN DERTIG JAAR EEN EXCUUS OM WEER MEEEEEEEEEEEER TE VLIEGEN….
Het woord “SUSTAINABILITY” wordt je in elke zin om de oren geslagen, maar slaat ECHT NERGENS OP WAT DE LUCHTVAART BETREFT!!!!!!!!
SCHIPHOL EN DE KLM ZIJN EN BLIJVEN DE GROOTSTE VERVUILERS VAN NL, IN EEN DICHTBEVOLKT GEBIED MET MEERDERE HONDERDDUIZEND
ERNSTIG GEHINDERDEN, WAT EEN TOTALE WAANZIN OM HIERMEE IN DEZE TIJD DOOR TE GAAN….??????!!!!!!
GEEN GEËXPERIMENTEER MET ONZE GEZONDHEID, MIJNHEER HARBERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!! VALT HIER BIJZONDER SLECHT!!!!
EN ZEKER NIET OM DE KLM EN ALLE OVERSTAPPERS MET ONZE BELASTINGCENTEN TE FACILITEREN!!!!!!!!
HET EINDE IS BEREIKT EN DE WEERSTAND WORDT ALLEN MAAR GROTER!!!!!!!!
Ik kan u één ding verzekeren: het vertrouwen in deze in dit opzicht TOTAAL FALENDE overheid is geslonken tot ABSOLUUT NUL!
Wij zien elkaar voor de rechter, die een vernietigend rapport over de gang van zaken zal uitspreken. Vliegen zonder natuurvergunning, niet meetellen van
stikstofuitstoot boven de 900m vlieghoogte, foute BEREKENINGEN” van geluid (al minstens 20 jaar lang) ten gunste van de sector, een factoor twee meer kankergevallen
in de regio, gesjoemel met alles wat ten voordeel van de luchtvaartsector uitvalt. Geld boven de burger, niets geleerd uit Tata, Groningen, de Toeslagenaffaire….
De Tweede Kamer wordt ook LLAAANNNNGZZAAAAAM wakker, maar daar verwacht ik wel meer actie van de komende tijd.
Schiphol wordt zonder meer het volgende MEGA-hoofdpijndossier van deze of een volgende regering, en ik heb ABSOLUUT geen medelijden met ze!
NIETS gedaan met alle signalen vanuit de maatschappij de afgelopen 30 jaar – ja men wist wel beter daar op het ministerie…
Op het net staan meer dan genoeg meningen dat de verantwoordelijken gewoon crimineel bezig waren en zijn, en ik ben door eigen ervaring geneigd om me hierbij aan
te sluiten. Een overheid die niet meer opkomt voor bescherming voor de rechten van de burger – FOEI!!!!!!!!!!!!!!
Misschien is per direct stoppen met alle overheidssubsidies aan de K**LM een idee ????
Sinds tientallen jaren ALLE signalen uit de maatschappij negerend – ja, het zal bij mijnheer Rutte weer HARD BINNEN KOMEN!!!!!
DAAR GAAT NOG EEN HEEEEELE GROTE BEERPUT OPEN DE KOMENDE JAREN, ik verheug me op al het gekronkel!!!!!!!!