Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Minister liegt in Tweede Kamer over kankerverwekkende emissies vliegverkeer

Minister Mark Harbers

Minister Mark Harbers loog in de Kamer over gevaarlijke uitstoot vliegverkeer (foto: Buck Bijlsma via Wikipedia)

4.9
(165)

Alle bedrijven in Nederland zijn verplicht de uitstoot van kankerverwekkende stoffen zoveel mogelijk terug te brengen. Behalve Schiphol. Want het vliegveld valt onder wetgeving die niets zegt over de gevaarlijke uitstoot.

Deel op XDeel op Linkedin

Minister Mark Harbers heeft meermaals in de Tweede Kamer beweerd dat de uitstoot van kankerverwekkende stoffen door het vliegverkeer van en naar Schiphol wordt geregeld in de Wet luchtvaart. Maar die wet zegt helemaal niets over die uitstoot, zoals wij eerder al meldden.

Nu blijkt uit recent vrijgegeven documenten dat de minister zich zeer welbewust is van deze misstand, maar desondanks volhoudt dat alles koek en ei is. De minister speelt zo een gevaarlijk spel met de gezondheid van medewerkers van Schiphol en met die van omwonenden.

Op basis van officiële gegevens van het RIVM blijkt dat vliegtuigen jaarlijks 280.000 kilogram aan kankerverwekkende stoffen uitstoten in een straal van ongeveer tien kilometer rond Schiphol. Het merendeel van die gevaarlijke emissies dwarrelt neer op kinderrijke woonwijken onder de vliegpaden.

Weer uitzondering luchtvaart
Alle andere bedrijven in ons land zijn verplicht dergelijke uitstoot te rapporteren en te minimaliseren, waarbij ze verplicht gebruik moeten maken van de best beschikbare technieken – ook al zijn die soms peperduur. Voor het vliegverkeer geldt dat niet, omdat de bestaande luchtvaartwetgeving er geen woord aan vuil maakt.

Desondanks beweert minister Harbers tegenover de Tweede Kamer dat de uitstoot gereguleerd is in de Wet luchtvaart, zoals overduidelijk blijkt uit antwoorden die hij geeft op vragen van Kamerlid Lammert van Raan.

“Emissies van vliegtuigen worden gereguleerd via de Wet luchtvaart”, zo liegt hij alsof het gedrukt staat.

De minister neemt hiermee grote en onaanvaardbare risico’s met de gezondheid van tienduizenden, mogelijk honderdduizenden Nederlanders. Niet alleen omwonenden worden dagelijks geconfronteerd met de kankerverwekkende stoffen, ook de meer dan 20.000 platformmedewerkers van Schiphol hebben ermee te maken, zoals duidelijk bleek in de reportage ‘Ziek van Schiphol‘ van het journalistieke tv-programma Zembla.

Daarin vertelden medewerkers dat zij vrijwel geen collega’s kennen die de pensioengerechtigde leeftijd gezond bereikt hadden. De meesten stierven aan kanker voordat ze de 65 jaar hadden bereikt.

Vaker kanker
De GGD onderzoekt op dit moment of kanker vaker voorkomt onder vliegroutes dan daarbuiten, zo bleek toen deze gezondheidsorganisatie bij SchipholWatch gegevens opvroeg die zijn verzameld door gebruikers van de app Explane.

Dat luchtvaart niet valt onder de regels voor kankerverwekkende uitstoot die voor de rest van Nederland wel gelden, is een gevaarlijke leemte in de wet. Het gebrek aan regels heeft ook juridische consequenties: alle betrokken partijen weten immers dat de wet onvoldoende beschermt en gaan desondanks door met het in gevaar brengen van de leefomgeving. Daarmee komt bestuurdersaansprakelijkheid voor KLM en Schiphol in zicht.

Schiphol voelt zich in het dossier ‘zeer zorgwekkende stoffen’ zelfs zo onaantastbaar dat het al meer dan twee jaar te laat is met het rapporteren van het deel van de uitstoot die niet valt onder de luchtvaartwet – de zogenaamde grondgebonden activiteiten.

Die activiteiten zijn volgens de vrijgekomen documenten verantwoordelijk voor slechts 0,1 procent van de totale uitstoot van gevaarlijke stoffen, maar dienen door het vliegveld wél te worden gerapporteerd en gereduceerd.

Geen euro voor beperking uitstoot
De 99,9 procent van de uitstoot die zou zijn gereguleerd in de luchtvaartwet, valt erbuiten: Schiphol noch de vliegmaatschappijen hoeven ook maar één euro uit te geven aan het terugdringen van gevaarlijke uitstoot en hoeven er evenmin over te rapporteren.

De vliegfirma’s maken dankbaar gebruik van deze maas in de wet. Zo weigeren ze een paar cent per liter extra te betalen voor zwavelarme kerosine. Die brandstof is ruimschoots beschikbaar, maar wordt op Schiphol niet of nauwelijks verkocht. Terwijl aangetoond is dat verbranding van de zwavelarme variant minder ultrafijnstof en minder zwaveloxiden oplevert.

Ultrafijnstof veroorzaakt volgens het RIVM onder meer ademhalings- en hartproblemen bij kinderen en volwassenen en kan zelfs doordringen tot in de foetus. De Gezondheidsraad adviseerde de regering vorig jaar dringend maatregelen te treffen om de uitstoot van deze zeer kleine deeltjes tegen te gaan. Zwaveloxiden zorgen vooral voor ademhalingsproblemen.

De uitgestoten uitlaatgassen bevatten talloze zeer gevaarlijke componenten, zoals benzeen, vluchtige organische stoffen en formaldehyde. Aan de Kamer vertelt Harbers dat het allemaal geregeld is, maar in de praktijk is er helemaal niets geregeld. En dat weet hij.

Roep Harbers op het matje!
SchipholWatch roept alle Kamerleden op geen genoegen te nemen met de levensgevaarlijke spinsels van deze minister en hem hiervoor ter verantwoording te roepen. De grote vraag is waarom hij de Kamer willens en wetens verkeerd heeft voorgelicht.

Nog belangrijker is de vraag wanneer de minister de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen door de luchtvaart wél gaat reguleren en dus ook reduceren. Die vraag raakt rechtstreeks aan de gezondheid van tienduizenden burgers.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 165

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Richard

    Weer zoon politieke leugenaar wie zit er eigenlijk voor de mensen die op ze stemmen ze belazeren ieder een als er gestemd moet worden zijn de intentie s weer goed tot ze weer op het pluche zitten dan praten de lobbyisten ze heel makkelijk weer om een paar steek pennings en er gebeurt weer wat de lobbyisten willen

  2. Heel ziek

    GGD/RIVM kan daarnaast patiënten met kanker, diabetes, hartproblemen of andere ziekten voortkomend uit ZZS benaderen met vragenlijsten. Hebben zij ooit onder of nabij een route gewoond, zo ja waar en hoe lang?
    Routes worden verlegd, mensen verhuizen, kinderen gaan studeren of uit huis en vele jaren later denken mensen niet meer aan vliegtuigen. En geen enkele krant schrijft over de kwalijke gevolgen van de luchtvaart.
    Voormalig omwonenden, die geen trauma hebben overhouden aan de geluidsoverlast kunnen er ook ziek van worden.

  3. A Dokter

    Inderdaad zitten ze er alleen om hun zakken te vullen. HUN TAAK als VOLKSVERTEGENWOORDIGER doet hen niets. Schijt aan het volk. Na de kamerperiode lekker op wachtgeld (zolang mogelijk) of een nieuw leuk baantje.

    2
  4. Geert

    Hr.Harbers heeft in een van de vorige kabinetten van Pinokkio Rutte als staatssecretaris al eerder de Kamer misleid en voorgelogen.Het zegt iets van het hele zwikkie daar in Den Haag dat ie nu weer terug is als Minister op een post waar hij door kan gaan met liegen als ervaringsdeskundige.P.Rutte zal wel gedacht hebben ik moet een grote leugenaar op die post hebben want daar is nogal wat te verbergen.

    17
  5. Ad

    Voor de rechter met die Harbers

    13
  6. Jan

    Tip alle nieuwsredacties om druk te zetten op de politiek.

    https://publeaks.nl/

    16
  7. Rekel

    Er heerst een ziekmakend virus in die contreien: eerst Rutte met “geen herinnering…” : een leugen . En nu Harbers, die ook zaken ” weglaat”, dus ook niet de waarheid spreekt! 2 Pinokkio’s is te veel en niet geloofwaardig meer…

    13
  8. mike

    Kunnen we als burgers geen aangifte doen, zoals ook al eerder tegen politici is gedaan?
    Dat een strafwettelijk onderzoek gestart moet worden door het OM ?
    Mogelijk kan dit al een voortraject zijn, op kosten van de staat, om de andere rechtzaken bij te staan.
    Uiteindelijk liegt hij over iets wat serieuze schade bij de burgers veroorzaakt.

    21
  9. Michel

    Op ‘t matje, en meteen door naar de rechter. Dit is crimineel gedrag en moet worden bestraft, niet alleen de minister, maar ook kijken naar de topambtenaren die dit jarenlang hebben veroorzaakt en gesteund! Zet m op RBV

    27
  10. Hans Boshuizen

    Waarom is er een Tweede Kamer ?
    Roep hem ter verantwoording en bestraf deze leugenaar. Pak deze cimineel op.
    Hoe kan je zo omgaan met de gezondheid van zoveel mensen.

    27
  11. Dick

    Wat een leugenachtig beest die Harbers … aan de allerhoogste boom ermee in de vorm van een rechtzaak , het is toch onmogelijk dat zijn positie gehandhaafd blijft als er tastbaar aantoonbaar is dat hij liegt en de kamer op het verkeerde been zet ….. ik ga ervanuit dat de rechtzaak beerputten gaat opentrekken waar niemand omheen kan …

    18
  12. Janneke van Bemmel

    Zijn kamerleden nog wel volksvertegenwoordigers of zitten ze er alleen voor hun eigen hachje om later een goedbetaalde baan te krijgen, bijvoorbeeld bij Schiphol? Dit kan en mag toch zo niet voortduren!?!

    24
  13. Ciska Rijswijk

    Wat kunnen we doen?

    10
  14. Josje

    Heb de Kamervragen van Van Raan even gecheckt. Nog een stuitend antwoord van de Minister is dit: ‘Er wordt nog onderzocht of ook de uitstoot van andere stoffen [dwz afgezien van stikstof en ultrafijnstof] door de luchtvaart, zoals de ZZS, de omgeving van luchthavens dusdanig negatief beïnvloedt, dat de uitstoot hiervan moet worden gereguleerd’. Terwijl de schadelijkheid van die stoffen het onderwerp is van een groot aantal vragen en je wel buitengewoon onnozel moet zijn om wel het ernstige effect op luchtvaartpersoneel te onderkennen maar tegelijk te betwijfelen of het zeer intensief bestoken van onderwonenden met diezelfde stoffen schadelijke effecten heeft. Ondertussen verschuilt de Minister zich achter regelgeving die geen betrekking heeft op de kernactiviteit van de luchtvaart, nl. het vliegen, wat in een los zinnetje ook openlijk wordt toegegeven, maar dit verdrinkt in de uitgebreide blabla van niet-relevante antwoorden.
    Men is op het Ministerie zo gewend aan framing, misleiding en het doen van loze toezeggingen dat men denkt hiermee weg te komen. Maar het is kwaadaardige misleiding, en ook voor een keiharde leugen geneert men zich niet als zouden deze emissies worden ‘gereguleerd door de Wet Luchtvaart’. Ik probeer me in te leven in hoe de Minister en zijn ambtenaren dit voor zichzelf rechtvaardigen. Ik geloof dat als je het voor elkaar krijgt het niet handhaven van geluidsnormen te framen als ‘anticiperend handhaven’ je gaat denken dat je alles kunt maken. Vernuftige framing en gegoochel met woorden is de standaard praktijk geworden om de eigen agenda ten koste van alles door te drukken, wat heeft geresulteerd in een frauduleuze en corrupte, dwz niet-integere manier van beleid maken op dit Ministerie. Mijn hoop is gevestigd op het feit dat al deze kwalijke praktijken aan het licht komen en er systematisch een dossier van wordt aangelegd door o.a. Schipholwatch. Een zwartboek dat een sterk wapen is in de verdediging van het recht op bescherming van onze gezondheid en leefomgeving.

    75
  15. Pep

    Ik kan het helaas niet mooier verwoorden (excuse my French). Maar wat onze overheid (Harbers), Schiphol en KLM betreft kunnen we allemaal de kanker krijgen. We don’t care that you die as long as we can fly!

    46
  16. Jan

    Een motie van wantrouwen is de enige passende reactie hierop. Kom op kamerleden, neem eens je verantwoordelijkheid!

    63

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate