Nu de coronapandemie weer oplaait in China en tegelijkertijd KLM het aantal vluchten naar dat land heeft verdubbeld, loopt Nederland mogelijk opnieuw grote risico’s. Uit recent vrijgegeven documenten blijkt dat Schiphol eerder ook al een grote rol speelde in de verspreiding van het virus binnen ons land.
De jongste cijfers uit China zijn alarmerend. Waar enkele weken geleden maximaal vijf procent van de bevolking besmet was met het covidvirus, stevent het land nu af op een besmettingsgraad van 30 procent, zo meldt epidemioloog professor Francois Balloux op Twitter.
Volgens Italiaanse autoriteiten is bijna de helft van alle passagiers in twee vluchten uit China positief getest. De Italianen onderzoeken nu of er sprake is van nieuwe varianten van het virus. Dit meldde gisteren het nieuwsplatform BNO News.
Gisteravond laat meldden de Verenigde Staten, Japan en Italië met onmiddellijke ingang een negatieve coronatest te eisen van vliegpassagiers uit China. Voor Nederland gelden vooralsnog geen beperkingen – dat zou KLM maar in de weg zitten.
KLM verdubbelt aantal vluchten naar China juist
De signalen zijn verontrustend, vooral omdat KLM juist heeft aangekondigd het aantal vluchten naar China te verdubbelen. Op het risicoland wordt door KLM gevlogen met grote toestellen waarin minstens 300 mensen tegelijkertijd kunnen plaatsnemen. Bij vijftig procent besmettingsgraad betekent dat volgens de Italiaanse cijfers per vlucht 150 nieuwe covid-patiënten, mogelijk van een nog onbekende variant.
Eerder werden covid-metingen in het rioolwater van Schiphol angstvallig geheim gehouden door de overheid. De luchtvaartsector beweerde bij hoog en bij laag dat er nauwelijks virussen werden ingevlogen aan de start van de corona-pandemie. Risico’s zouden te verwaarlozen zijn en zogenaamde hepa-luchtfilters in vliegtuigen zouden afdoende bescherming bieden tegen verspreiding van het virus.
Uit vorige week vrijgegeven documenten blijkt echter dat in 2020 het rioolwater van Schiphol maandenlang torenhoge covidconcentraties kende. De pieken in deze metingen waren niet alleen hoger dan bij metingen in andere delen van ons land, er werden ook méér pieken gesignaleerd die bovendien langer aanhielden.
Schiphol was het enige gebied in heel Nederland waarvan de Covid-metingen geheim werden gehouden. Gezien de nu gepubliceerde grafieken geeft dat een bijzonder nare smaak in de mond. In die periode gaf Schiphol hoog op over de eigen veiligheidsmaatregelen (onder meer afstand houden, waarschuwingen op de schermen, aparte bagagebanden per vlucht), terwijl de feiten klip en klaar bleken uit de wekelijkse metingen.
Vliegverkeer maximaal faciliteren
Het is het zoveelste voorbeeld van een overheid die er alles aan doet om het vliegverkeer maximaal te faciliteren, naar nu blijkt zelfs ten koste van de volksgezondheid. Hoewel de feiten wekelijks op tafel lagen, werd aan Schiphol en KLM als een van de weinige bedrijven in Nederland nauwelijks beperkingen opgelegd.
Het verklaart waarom China meerdere keren een vliegverbod oplegde aan KLM wegens het meebrengen van geïnfecteerde passagiers. Bovendien bleek uit cijfers van de Canadese overheid dat ook toen al op veel KLM-vluchten sprake was van besmettingen.
In ons land werd het volk dom gehouden met mooie praatjes over filters die achteraf toch niet zo goed bleken te werken en met prachtige berekeningen over de luchtcirculatie in vliegtuigen. Testen voor overstappers waren lange tijd niet verplicht.
Bedrijfsarts KLM
Dat het zover moest komen, heeft mogelijk te maken met het feit dat een bedrijfsarts van KLM al in een vroeg stadium betrokken werd bij het Outbreak Management Team (OMT) dat over covid-maatregelen adviseerde aan het kabinet.
Uit verslagen van het overleg waar deze arts aan deelnam, blijkt dat het team destijds stellig beweerde dat de kans dat mensen via Schiphol het covid-virus binnenbrachten “buitengewoon laag” was.
Ondanks de torenhoge covid-metingen in het rioolwater van Schiphol beweerde het OMT dat “luchthavens en vliegmaatschappijen hun eigen (internationale) procedures hadden voor de veiligheid en gezondheid van werknemers”. Met andere woorden: de overheid hoefde zich daar niet mee te bemoeien, de luchtvaart regelt zijn eigen zaakjes wel. Aan de gezondheid van passagiers werden helemaal geen woorden vuil gemaakt.
Kamervragen
Over die deelname van een KLM-arts aan het OMT was destijds al ophef. Zo stelde GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger vragen over diens onafhankelijkheid. Van alle OMT-leden was immers een eigen verklaring gepubliceerd dat zij geen andere belangen hadden dan de gezondheid van Nederland bevorderen, behalve van de KLM-arts.
Die verklaring werd toen als een konijn uit de hoge hoed alsnog tevoorschijn getoverd. De arts zou hem wel hebben ingevuld, het RIVM zou deze slechts vergeten zijn te publiceren op de openbare website. Uit de nu openbaar gemaakte stukken blijkt echter dat de verklaring van de arts toen nog moest worden beoordeeld door het RIVM. Pikant, omdat de arts al volop had deelgenomen aan het OMT-overleg.
Dezelfde KLM-arts schreef voor zijn werkgever een blog over gezondheidsaspecten van het vliegen. Nog voordat covid uitbrak, schreef hij daarop dat mensen aan boord van een vliegtuig bevattelijker zijn voor virussen vanwege de droge lucht. Dat staat haaks op de uitkomsten van het latere OMT-overleg waarin de gevaren van het virus voor passagiers juist minimaal werden genoemd.
Overigens was de afdeling communicatie van KLM er op 18 juni 2020 als de kippen bij om die oorspronkelijke tekst van de dokter aan te passen om zo de risico’s voor passagiers te bagatelliseren en strenge overheidsmaatregelen te voorkomen. Veel water drinken, heette het toen ineens. Dan zou het coronavirus geen vat krijgen op de passagiers aan boord.
Deze reconstructie van de gang van zaken aan het begin van de coronapandemie bevestigt ons donkerste vermoeden dat de metingen van de covidcijfers op Schiphol met een goede reden als enige van ons land bijkans tot staatsgeheim werden verklaard.
Die cijfers lagen immers fors hoger dan cijfers elders in het land, waarmee duidelijk was dat Schiphol in tegenstelling tot de beweringen van de vliegindustrie wel degelijk een grote rol speelde in het verergeren van de covid-crisis.
Grote gevolgen voor economie
De crisis had grote gevolgen voor de economie van ons land. Talloze bedrijven moesten hun deuren langdurig sluiten en verloren omzet en opgebouwd vermogen. De belastingbetaler moest een deel van die schade ophoesten via ongekende steunmaatregelen. Zelfs de virusimporteurs uit de luchtvaartindustrie kregen staatssteun tot ongekende hoogten. Zo werd op het dieptepunt van de crisis KLM gesteund met allerlei pakketten tot een totaalwaarde van 6,5 miljard euro.
Nog steeds maakt KLM gretig gebruik van staatsgegarandeerde kredietfaciliteiten die de belastingbetaler miljarden euro’s kunnen kosten. Tegelijkertijd voert het bedrijf nu het aantal vluchten naar risicoland China fors op. En de overheid vindt dat prima, althans treft geen maatregelen zoals andere landen dat wel doen.
Dit artikel is gebaseerd op meerdere documenten, vrijgegeven in het kader van de Wet open overheid. Document 1, document 2, document 3 en document 4.
Adri Verheij
Onbegrijpelijk dat er t.a.v. Chinese luchtreizigers door de overheid geen veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Ik hoorde iemand op nieuws zeggen dat men China niet wil schofferen. Belachelijk! Ze liegen en bedriegen de internationale gemeenschap net zo hard als de Russen. Testen van luchtreizigers uit een Coronaland betekent dat je de controle houdt en risico’s vermijdt. Zo ‘n virus kan muteren en dan zijn wij de klos.
Ger
Waarom lees je over deze vele wantoestanden die regelmatig boven water komen niets in de pers of op TV? Is er op een of andere manier een verbod daarop?
Daan van der Vorm
Ik ken zoveel mensen, waaronder mij zelf, die na een paar dagen na een vliegreis C kregen, altijd al een bizar verhaal gevonden van KLM Schiphol . Opnieuw een bewijs dat de overheid ons bewust voorliegt en voortdurend de waarheid achterhoudt, bah
Josje
Inderdaad, zoals Joor hieronder zegt, verbaast dit niet gezien de reputatie die Schiphol heeft opgebouwd met liegen en bedriegen. Sterker: er werd destijds al hardop gespeculeerd over die geheime Covid-metingen. Ook was het idiote verhaal over het Hepa-filter totaal ongeloofwaardig en bleek de controle op coronatesten van vliegpassagiers een wassen neus. Ieder met een greintje gezond verstand kon ook toen al bedenken dat het een heel slecht idee is om een grote groep mensen afkomstig uit diverse werelddelen voor langere tijd dicht op elkaar in een nauwe ruimte te proppen als er een levensbedreigende pandemie heerst. Ondertussen werd het de brave burger ten strengste ontraden in eigen land te reizen als er geen dringende reden was. Ik, iets minder braaf maar wel oppassend, heb meermalen in een vrijwel lege bus of trein gezeten om even de stad te ontvluchten en de natuur op te zoeken. Alwaar de vliegtuigen net zo hard boven mijn hoofd raasden als voor corona (op één doodstille wandeling na aan het begin van de pandemie toen het vliegverkeer even stil lag – een paradijselijke ervaring).
En nu er zomaar een volgende covid-episode kan aanbreken krijgt ons nationale troetelkind KLM, icoon van het globaliseringskapitalisme, opnieuw ruim baan. Het faciliteren van de pandemie is collateral damage. Het is verbijsterend, schandalig en volkomen irrationeel.
Stein
Dit artikel zo doorlezend hoor ik het Gerrit Hiemstra van het Nos Journaal voorlezen…Helaas…een korte vlaag van “wishfull thinking” die mij bekroop…Maar dit zijn toch feiten die flink onder de aandacht gebracht moeten worden,eigenlijk best een “een vandaag”of “nieuwsuur” waardig onderwerp….Die “wij van WC eend adviseren Wc eend “praktijken moet toch echt eens ophouden,want dat maakt ons land tot wel een hele treurige bedoening..Ieder weldenkend mens kan toch op z’n vingers natellen dat een paar uur (of meer )vliegen/opgesloten zitten met 300 man een bijna zekere kans geeft op het oplopen van een virus…
https://www.marketwatch.com/story/this-disturbing-visual-of-how-viruses-spread-in-planes-might-make-you-feel-a-lot-better-about-staying-at-home-2020-04-29
Ad
Hoera Hepa filters. Ik weet niet precies wanneer die in werking gaan maar ik vermoed uitsluitend zolang sprake is van een toestel met alle deuren gesloten. D.w.z. alleen tijdens taxiën en vliegen. Daarbuiten is het dik prijs met besmettingskansen in de vele en vaak lange rijen bij het inchecken, bij de veiligheidscontroles, bij winkels en horeca, bij de gate, in de slurf bij het instappen, bij het in het toestel je plek zoeken en je handbagage een plekje geven. En na landing nog een keer.
Je verschuilen achter geweldige Hepa filters is de zoveelste luchtvaartvolksverlakkerij die ook door hen die over de volksgezondheid zouden moeten waken graag wordt ondersteund.
Jan Steensma
Dit is het zoveelste bewijs dat we zo snel mogelijk van dit kabinet af moeten, Rutte en zijn kornuiten denken alleen maar aan zichzelf en hun eigen toekomst.
Haes
genoeg feiten voor verschillende strafzaken in dit artikel, tegen de arts, tegen het rivm en tegen het ministerie…. maar dat is blijkbaar te hoog gegrepen voor onze “rechtsstaat”.
en dan vraagt de overheid zich nog af waarom de burger haar niet meer vertrouwt… wat een onbedaarlijke giller…als het niet zo intens treurig was.
Boevenbende
Het ‘beleid’ in de vliegindustrie is een soort Cosa Nostra: in Trouw van vandaag een artikel over de scheidend directeur van Inspectie Onleefomgeving en Wantransport.
Er is een tekort aan personeel en de echte problemen mogen ze daar niet onderzoeken of benoemen, regering heeft veto recht. Aha. Zo dus.
Hoe komen we van deze boevenbende af?
Rob
Luchtvaart = liegen en bedriegen
sara
Dit is het dus precies.
dirk
het zou je arts maar zijn …
Ik zweer/beloof dat ik de geneeskunst zo goed als ik kan zal uitoefenen ten dienste van mijn medemens. Ik zal zorgen voor zieken, gezondheid bevorderen en lijden verlichten. Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen. Ik zal aan de patiënt geen schade doen.
Blijkbaar heeft deze arts een paar alinea’s gemist toen hij of zij de eed ging afleggen .
Klote Lor Moer
Wat doet zo wie zo een KLM-bedrijfsarts in het OMT?
De KLM- bedrijfsarts die zo goed zorgt voor een gezonde werkomgeving voor platformmedewerkers en beveiligers? O nee, daar doen ze niets aan daar.
Interne gezondheid voor eigen medewerkers, externe gezondheid voor omwonenden en klimaat/ natuur en gezondheid van passagiers……. het interesseert ze geen Klote Lor en Moer.
Joor
Tja, ik kan niet zeggen dat ik dit verrassend vind. Het is blijkbaar de norm in de lichtvaart om de boel te bedotten. Het wordt pas echt nieuws als ze dat (per ongeluk?) eens niet doen. Dank, SchopholWatch, voor het blijven ontmaskeren van ministerie en industrie.
ir. B. van Marlen
Dat de luchtvaart optimaal de pandemie verspreidde verbaast me niets. Ik had het al beschreven in de les ‘Vliegen en corona’ in mijn blog. Ook dat na corona de groei weer gewoon door zou gaan en men niets heeft geleerd.
Een herhaling hiervan is dus heel goed mogelijk met meer vluchten naar en van China. Ook dan zullen de werkelijke kosten op anderen worden afgewenteld, de gebruikelijke usance.
De geheimhouding laat m.i.ook het leugenachtige karakter van de luchtvaart zien.
Die KLM-arts is een goed voorbeeld van wat ik noem: ingekapseld gedrag.
Marjolein Ploegman
Is er een link naar de documenten die vorige week zijn vrijgegeven? De WOB-link leidt naar documenten van april 2022.
SchipholWatch
Inderdaad waren we vergeten links naar alle documenten op te nemen die voor dit artikel zijn gebruikt. Die staat er nu wél onder!