In wat onderzoeksbureaus SEO en To70 noemen “het meest pessimistische scenario” zijn de effecten van het Covid-19 virus op de luchtvaart van structurele aard.
Dit blijkt uit een rapport dat het duo schreef in opdracht van minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, luchtvaart). Dat rapport is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Volgens SEO en To70 is het mogelijk dat – wanneer het virus niet onder controle kan worden gebracht – reisrestricties langdurig van kracht blijven, het vertrouwen van reizigers niet terugkeert en bedrijven overstappen naar digitale vormen van communicatie.
‘Schiphol verliest hubfunctie’
“In dat scenario wordt social distancing de norm, dalen de bezettingsgraden en stijgen de ticketprijzen. In combinatie met de wereldwijde recessie leidt dit tot een significante daling van de vraag naar luchtvaart. Tal van vliegbedrijven gaan failliet en Schiphol verliest zijn hubfunctie”, aldus de bureaus in wat wij zouden noemen een droomscenario.
SEO en To70 gaan in deze variant uit van een structurele daling van de vraag naar vliegreizen van 70 tot 80 procent. Dit gaat dan gepaard met een relatief gering “welvaartsverlies van 1,3 miljard euro.”
Dit droomscenario is echter niet erg waarschijnlijk, stellen de bureaus. Uit hun onderzoek, bestaande uit onder meer interviews met luchtvaartdeskundigen, zou blijken dat de sector binnen twee tot vier jaar weer net zo groot en vervuilend is als in 2019.
Minder geld voor klimaatdoelen
“Ticketprijzen zullen in eerste instantie lager worden door overcapaciteit, maar zullen op termijn groeien als gevolg van kostenstijgingen, verminderde concurrentie en het feit dat er leningen moeten worden terugbetaald.”
To70 en SEO verwachten dat vooral de low-cost maatschappijen gezonder uit de crisis zullen komen, vooral omdat zij nauwelijks behoefte hebben aan extra financiering en overheidssteun.
Het duo waarschuwt voor negatieve gevolgen op de klimaatdoelen op de lange termijn. “De efficiëntieverbetering stagneert doordat er minder geld is om te investeren in nieuwe technologie, nieuwe toestellen en duurzame brandstoffen.”
sil
Schiphol zelf denkt daar inderdaad héél anders over…..
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/271422/schiphol-kan-volgend-jaar-meer-vliegtuigen-aan-met-slim-landingssysteem