‘Handhaaf anderhalve meter in vliegtuigen’

Juridisch adviesbureau Boomhouwer Klaaszn heeft burgemeester Marianne Schuurmans officieel verzocht over te gaan tot handhaving van de anderhalve-meter-regel in vliegtuigen van en naar Schiphol.

Foto via Twitter

Het bureau treedt op namens een cliënt die woont in de gemeente Haarlemmermeer, waaronder ook Schiphol valt. Daarbij wordt de eigen noodverordening van 1 juni jongstleden van de gemeente aangewezen als grondslag.

Volksgezondheid
“Minister De Jonge van Volksgezondheid kan nog niet zeggen hoe besmettingen in het vliegtuig kunnen worden voorkomen, aldus een recent artikel in Trouw. Dat is opmerkelijk nu de veiligheidsregio’s juist met het oog op die preventie via de Noodverordering van 1 juni 2020 aan bedrijven en burgers de anderhalve-meter-regel hebben opgelegd”, aldus het kantoor.

Op basis van die verordening dient de burgemeester dan ook aankomende en vertrekkende vliegtuigen op Schiphol te gaan controleren, zo concluderen de juristen.

Zelfde regels voor iedereen
“Handhaving is bovendien in overeenstemming met de dagelijkse praktijk. Immers mogen exploitanten van andersoortige luchtvaartuigen als helikopters en luchtballonnen evenmin vluchten uitvoeren als de afstandsregel niet te waarborgen is.”

Boomhouwer Klaaszn laat de burgemeester niet wegkomen met smoesjes. “Voor het geval u aanvoert dat de gezondheid wordt gewaarborgd met andere maatregelen, wijzen we erop dat RIVM noch OMT zich hebben uitgesproken over de effectiviteit van die maatregelen.”

5 antwoorden op “‘Handhaaf anderhalve meter in vliegtuigen’”

  1. Ongelofelijk. ALLE bedrijven moeten op straffe van hoge boetes zorgen dat kun klanten de 1 1/2 m separatie aanhouden, maar de luchtvaart bepaald ZELF dat dit voor hun niet van toepassing is en laden de vliegtuigen weer compleet vol, zonder dat er ook maar iets getest is of dat verantwoord is. In het OV en de treinen moet de 1 1/2 m maatregel wel geleverd worden op straffe van hoge boetes. We weten dat mondkapjes slechts schijnbescherming leveren. Ik zou zeggen, volg de 1 1/2 m regels zo veel mogelijk, verminder het aantal gebruikte stoelen en maak de tickets corresponderend duurder om dit verlies aan verkochte stoelen te laten compenseren door de mensen die toch zo nodig moeten vliegen. De tickets voor pretvluchten zijn toch al veel te goedkoop, omdat er o.a. geen BTW op de tickets en kerosine wordt geheven en dus voor de andere leveranciers van vervoer, zoals het spoor, touringcars niet tegen te concurreren valt. Schets mijn verbazing om vanmorgen in het nieuws te horen dat de airliners de tickets zelfs nog GOEDKOPER maken. Ze hebben kennelijk nog wat vlees op het bot of subsidieren wij deze prijsverlaging weer als belasting betalers. Kunt u het nog volgen ??

  2. TOP actie.
    Dit dealtje met KLM is geen lang leven meer beschoren.
    Wat een schoftentuig is die overheid toch met dat meten met twee maten.
    Gatver.
    Helemaal klaar met die vunzige politiek en die smerige opzetjes.

  3. Prachtig dit.
    Het wordt nu voor iedereen duidelijk dat de luchtvaart altijd zijn eigen regels maakt, ook dat ze de touwtjes in hadden hebben bij de overheid, provincie en gemeentes.

    Ik ben helemaal klaar met de luchtvaart.

    Oja, als je je geld niet terug krijgt van KLM dan kan je het opslot laten gooien via het retentierecht, hopelijk is er iemand zo handig, hier een voorbeeld:
    https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200606_47404733/schagenaar-dreigt-met-slot-op-winkel-en-krijgt-geld-gemiste-vakantiereis-terug-van-d-reizen-wat-moet-ik-met-een-reisvoucher

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *