Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Onbetrouwbaar Schiphol koopt voor tientallen miljoenen boerenbedrijven op

demonstratie boeren op Schiphol

De financieel directeur van Schiphol beloofde vorig jaar geen boerenbedrijven op te kopen (foto: screendump NOS Journaal)

4.8
(128)

Vorig jaar december beweerde financieel directeur Robert Carsouw ten overstaan van honderden boeren dat Schiphol niet van plan was boerenbedrijven op te kopen voor stikstofruimte. Nu blijkt uit een bericht van RTL Nieuws dat het vliegveld er tientallen miljoenen euro’s aan uitgeeft.

Deel op XDeel op Linkedin

Het is de perfecte illustratie van de onbetrouwbaarheid van Schiphol. Omwonenden kampen al decennia met niet nagekomen beloften, nu zijn de agrariërs aan de beurt om met dit gedrag te worden geconfronteerd.

Op dit moment heeft Schiphol al zo’n 16 miljoen euro uitgegeven aan het opkopen van stikstofruimte. Voor 11 miljoen euro werden drie boerenbedrijven in Noord-Holland aangekocht, het overige geld ging naar het opkopen van (overtollige?) stikstofruimte van boeren.

Niet duidelijk wordt uit het RTL-bericht of deze boeren een te ruime vergunning hadden voor de eigen activiteiten en daarom – overigens niet-bestaande – stikstofrechten konden verkopen of dat zij helemaal stoppen met hun bedrijf.

Tweede Kamer is tegen de strooptocht
De Tweede Kamer nam deze week een motie aan waarmee het Schiphol wil verbieden om op stroopjacht te gaan naar stikstofruimte. Desondanks meldt het vliegveld doodleuk door te gaan met deze praktijken.

De aankopen van Schiphol staan lijnrecht tegenover beloften die Carsouw vorig jaar december deed aan boeren. Als ludiek protest waren de agrariërs op hun trekkers opgestoomd naar het vliegveld en boden zij Carsouw een ‘koopcontract’ aan. Ze wilden Schiphol uitkopen zodat ze met die stikstofruimte hun bedrijven konden voorzetten.

Temidden van de chaos nam de financiële topman van Schiphol het contract in ontvangst, maar weigerde er zijn handtekening onder te zetten. Carsouw hield de boeren voor in hetzelfde schuitje te zitten. De boeren hoopten toen nog dat Schiphol samen met hen een vuist wilde maken tegen het stikstofbeleid van de overheid.

Nu blijkt klip en klaar dat Schiphol op jacht is naar boerenbedrijven en daarmee juist tégen het belang van de boeren ingaat. Terwijl de regering heeft beloofd boeren met een zogenaamde PAS-melding, een soort voorlopige vergunning, versneld te helpen, kaapt het vliegveld schaarse stikstofruimte die daarvoor nodig is weg voor de neus van de minister. De agrariërs blijven met lege handen en in grote bestaansonzekerheid achter.

Eind op weg?
Met de huidige aankopen verwacht het vliegveld een heel eind op weg te zijn om de eigen stikstofuitstoot te compenseren. Of dat inderdaad het geval is, is nog maar zeer de vraag.

Schiphol rekent zich rijk op basis van vermeende historische rechten en verwacht daarom niet veel uitstoot te hoeven compenseren. Ook hanteert het ministerie van Infrastructuur nog steeds de afkapgrens als zouden vliegtuigen boven de 900 meter vlieghoogte geen stikstofoxiden meer uitstoten en hoeft er niet verder te worden gekeken dan 25 kilometer afstand van het vliegveld.

Volgens calculaties van de TU Delft wordt op deze manier 90 procent van de NOx-uitstoot niet meegerekend.

Naar de rechter
Alle berekeningen zijn gebaseerd op deze drie aannamen, maar vroeg of laat zal de rekenwijze worden aangevochten bij de rechter en moet nog maar blijken of deze de Schiphol-vriendelijke rekenmethoden accepteert. De kans is groot dat in ieder geval de dubbele afkap op 900 meter en 25 kilometer sneuvelt, omdat deze in strijd lijkt met richtlijnen en voorschriften van de Europese Unie.

Bovendien is het risico groot dat de rechter Schiphols historische rechten fors zal inperken. Stikstofdeskundige Johan Vollenbroek gaat er vanuit dat deze rechten voor het laatst toewijsbaar zijn op een datum eind jaren ’90 van de vorige eeuw, toen het vliegveld zo’n 275.000 vliegbewegingen per jaar faciliteerde. Schiphol zelf gaat uit van historische rechten voor 480.000 vliegbewegingen.

Als de rechter het eens is met Vollenbroek – wat vaak voorkomt – dan is Schiphol nog heel ver verwijderd van voldoende stikstofcompensatie en zal het mogelijk honderden miljoenen euro’s extra moeten uitgeven aan de opkoop van honderden boerenbedrijven. Een schier onmogelijke opgave, temeer omdat in de regio van het vliegveld niet zoveel boerderijen zijn overgebleven.

Ook zal Schiphol bij de rechter moeten aantonen dat het voldoende andere maatregelen heeft getroffen om de stikstofuitstoot te reduceren, voordat het middel van compensatie mag worden ingezet. Zo zijn het schrappen van korte vluchten of het weren van overstappers uitstekende alternatieven om tot een lagere NOx-uitstoot te komen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 128

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. G

    Waarom zo lang wachten en niet nu al naar de rechter? De rechtstaat moet de overheid/ politiek controleren. Te gek voor woorden in een land als Nederland.

    5
  2. Jan V.

    Europese wetgeving bepaald dat GROENE stikstof (NH3) niet ingewisseld kan EN mag worden voor GRIJZE stikstof (NOX). En vice versa.

    Dus wanneer dit voor een europese rechter wordt uitgevochten zal blijken dat Schiphol wederom onnodig belastinggeld heeft verspilt…..

    8
  3. Dirk

    Jammer dat Schiphol niet in heel Nederland boeren opkoopt om stikstof uitstoot te compenseren , ik als boer in Brabant wil al jaren stoppen maar kan geen koper vinden. De overheid roept al jaren dat het haast moet maken met saneren van boerderijen maar stelt dit steeds verder uit. Eigen schuld dat bedrijven als Rijkswaterstaat en Schiphol hun eigen boontjes doppen. Als hier een serieuze gegadigde komt zou ik ook niet wachten op de overheid.

    3
  4. anton nelis

    Dit is allemaal zo slecht voor het toch al wankele politiek vertrouwen. !! Onbegrijpelijk dat de politiek dit doorzichtige spel meespeelt. Waar gokken ze op? En zo vreselijk veel verspilling van belastinggeld.
    Tip voor Ties Joosten: vragen 20 euro subsidie voor het boek De Blauwe Fabel aan dan kan je het aanbieden voor 9.95. Moet lukken want dat is een peulenschil hetgeen Schiphol en KLM erdoor ragt! Het boek is zeer de moeite waard ergo het laat je schrikken.

    6
  5. Hans Erik Hazelhorst

    Wat mij niet duidelijk is (misschien weet iemand dit?): wat gaat er gebeuren met

    1. bedrijven die uitgekocht worden. Worden stallen etc. afgebroken? Wordt de grond beplant met bomen en struiken (rewilding)? Of krijgt het terrein een andere bestemming als bedrijfsterrein of woonwijk?
    2. de boeren zelf. Gaan die een andere baan zoeken? Of gaan ze zich elders vestigen en zetten ze hun stikstofuitstoot daar voort?

    4
  6. Haes

    Boevenbende. Meer woorden hoef je er niet meer aan vuil te maken….

    19
  7. Bianca

    Heeft Schiphol niet een nog te lopen lening af te betalen aan de overheid? Geleend geld van de belastingbetaler? Voor tientallen miljoenen boeren uitkopen kan wel? Ik kan met mijn lege bankrekening echt geen nieuwe auto kopen, hoe doet Schiphol dat? En ook nog op een zeer oneerlijke manier.
    Groene “stikstof” (ons voedsel) inruilen voor grijze “stikstof”(vakantievluchten)…wie houdt ze in vredesnaam tegen?
    Hoe meer boeren er mee ophouden, hoe minder producten er op de markt komen en hoe duurder alles weer wordt. Is dat wat ze willen? Groenvoer en zuivelproducten met het vliegtuig importeren vanuit het buitenland ipv producten van de boeren uit de nabijheid?
    Dit is toch helemaal kierewiet of niet?!

    29
  8. Lex

    Ongelofelijk dat Schiphol, dat voor ca 90 % eigendom is van de Nederlandse staat en de gemeente Amsterdam , dit blijkbaar kan doen zonder ingrijpen van de raad van commissarissen . Schandelijk dat je zo in gebreke blijft.

    41
  9. Kijk naar de toekomst

    MINISTERIE VOOR I&W WERD FACILITAIR BEDRIJF?

    Van Rijkswaterstaat was al bekend dat men als bedrijf boeren uitkocht.

    Maar in de nieuwe NOVEX SCHIPHOL REGIO, die de Provincies NH, ZH, Utrecht en Flevoland beslaat, dreigt een verdergaande aanpak. Het ontwikkelbedrijf Schiphol SADC misbruikt de gaten in de wet om nu al boeren uit te kopen waarbij de stikstofruimte richting luchtvaart en de verworven grond naar de grote projectontwikkelaars achter de nagestreefde “Holland Metropool” wordt overgeheveld.

    Alle 56 gemeenten en 4 Provincies staan onder regie van Rijk en de MRA 2.0 waar de topbestuurders Halsema, Van Dijk en Verbeek – in hun nieuwe bureau op de Zuid As – het proces begeleiden.

    In een gemeente als Uitgeest – welke te gronde dreigt te gaan aan een straks hyper preferente Polderbaan voorzien van “Next-Gen” technologie te vergelijken met het rampscenario rond Brisbane, Australie – is intussen de partijpolitiek inzake het Schipholdossier door de D66 burgemeester opgeheven en vervangen door een “collectief metropool verband” zoals met het Zuid As Trio is afgesproken.

    Maar of dit opzetje stand gaat houden zal afhangen van de langzamerhand groeiende tegenbeweging en de “Krimp-coalitie” die zo hard nodig zijn om al dit wanbeleid te stoppen.

    Daarbij geldt wel: de tijd dringt!

    30
  10. Klaar

    Natuurlijk speelt dit kabinet het spelletje mee. Doen ze al zo lang Schiphol bestaat. De hoop is nu gevestigd op Johan Vollenbroek…

    40
  11. Wouter

    Ik snap nu wel waarom die boeren niet met hun trekkers de boel bij Schiphol blokkeren: Schiphol is een melkkoe!

    24
  12. In wiens belang?

    Onbegrijpelijk.
    Zoals Dolf Jansen vandaag zei op radio 1: het gaat maar door, hoe kan dat toch? Zoveel informatie, zoveel aandacht en het vernielen van alles gaat maar door.
    En de miljoenen, van ons belastinggeld?
    Wiens belang is hiermee gediend?
    Waarom is er geen enkele journalist die de olieboycot en het prijsplafond ook in het licht van kerosine fabricage beschouwt? Echt in geen enkel artikel wordt het maken van kerosine van de Russische diesel besproken.
    De olifant weer.

    30
  13. Saskia

    Ik denk dat de regering hier allang van afwist en het spelletje meespeelt met Schiphol, het is te hopen dat de rechter deze zaak nou een snel gaat regelen dit duurt al VEELS te lang! Ikzelf ben bang dat er niks zal veranderen en dat Nederland 1 groot vliegveld zal worden, eigenlijk is het dat al!
    Schiphol heeft samen met de regering teveel macht, hier kan alleen van bovenaf worden ingegrepen en hopelijk gebeurd dit op een eerlijke manier!!

    47

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate