Het heeft geen enkele zin om als burger in overleg te gaan met de vliegindustrie. Dat bleek deze week weer toen het Rotterdamse vliegveld Zestienhoven een malafide tussenrapportage uit het participatietraject met veel tamtam stuurde aan minister Harbers – die het stuk binnen het uur doorstuurde aan de Tweede Kamer.
Een malafide tussenrapportage? Jazeker, in het stuk herkende geen van de betrokken bewonersdelegaties zich. Integendeel, ze zijn stuk voor stuk en zonder uitzondering ziedend over de rapportage.
Niets, maar dan ook helemaal niets van hun inbreng zien ze terug. De honderden uren vrije tijd die zij ieder staken in het proces blijken nutteloos. Het resulterende document is de opmaat naar een verdubbeling van de overlast en vervuiling door RTHA.
Ron Louwerse, baas van het vliegveld stelt desondanks: “Het was een intensieve samenwerking de afgelopen periode. Ondanks alle diverse belangen, ligt er nu een pakket waarin alle partijen zich op hoofdlijnen kunnen vinden”.
Nu deelnemende burgers precies het tegenovergestelde beweren, kan gerust gesproken worden over weer een schoffering door Louwerse. Bewonersdelegaties noemen het rapport letterlijk frauduleus.
Gewaarschuwd
Niet dat ze niet waren gewaarschuwd. De Alders-tafel, het overleg binnen de Omgevingsraad Schiphol, het doordrukken van groeiplannen voor Eindhoven Airport. Alle manipulaties waren al bekend en toch gingen de Rotterdamse burgers braaf aan tafel zitten met de vliegindustrie. Dead men walking.
Het traject rond RTHA is de zoveelste herhaling van de strategie die alleen maar mogelijk is omdat het beslissende Ministerie van Infrastructuur louter oog heeft voor de belangen van de grootste vervuilers in dit land en geen enkele empathie met de burger en de natuur.
Het is een patroon dat we inmiddels kennen: een overheid die vooral tégen de burger werkt. Zie de toeslagenaffaire. Zie Groningen. Zie Tata. Zie de zwarte lijsten bij de Belastingdienst. Zie het stikstofdossier. Zie de leugens van ministers tegenover het parlement. Zie de compleet zwartgelakte WOB-documenten. Zie Lelystad Airport.
Sjoemelende overheid
Deze sjoemelende, liegende, manipulerende werkwijze van de regering is doorgesijpeld tot de laagste echelons van overheidsmanagers. Inmiddels denken ook vliegveldbaasjes en beleidsambtenaren dat het helemaal OK is om de bevolking te besodemieteren. Geholpen door een klein aantal – steeds dezelfde – dubieuze advieskantoortjes die het geen enkel probleem vinden de burgers het bos in te sturen.
Het is dan ook de hoogste tijd om helemaal te stoppen met overleg tussen luchtvaartindustrie en burger. Overleg leidt slechts tot verdraaiing van feiten, tot onheuse rapportages en desondanks tot het verplichte groene vinkje bij ‘burgerparticipatie’. Want dat is het enige doel van de sector, dat groene vinkje. Inhoudelijk is er nog nooit ook maar iets gedaan met de inbreng van burgers.
Stop dat overleg met de vliegbranche en breng het overleg terug naar waar het thuishoort: aan een tafel met alleen de burger en de overheid. De vliegbranche heeft geen plek binnen het democratisch overleg – er is geen luchtvaartbedrijf dat een stem uitbrengt bij de verkiezingen.
Lobby eruit, burgers erin
De overheid moet samen met de burger gaan bepalen wat de grenzen zijn waarbinnen de vliegindustrie mag opereren in ons land. En die sector heeft zich maar te schikken naar die kaders. Dat is hoe een democratie hoort te werken: lobby eruit, burgers erin.
E.C. Lehr
BAS dan ook maar helemaal boycotten ? Klopt het dat een melder maar 500 meldingen per jaar mag/kan doen bij Bas ?
Louis
Helemaal eens! Jarenlange gesprekken met de sector leiden tot niets. Bij Alders was het al “tekenen bij het kruisje” want anders mocht je niet meer meedoen bij volgende overleggen. Adviesbureaus (inderdaad doorgaans dezelfde bureaus) werken niet voor de burger maar voor de luchtvaart. Na zo’n 13 jaar participatie hebben wij het opgegeven en zijn we verhuisd. Voelt niet goed, maar er restte ons weinig andere mogelijkheden.
Loek
Als een ondernemer zijn spullen te breed op de stoep zet ontstaat er hinder en zal hij hier snel iets aan moeten doen. De luchthaven is ook een ondernemer maar dan is overlast ineens problematisch. Logisch, want dat los je niet op met je spulletjes een meter verplaatsen. Dat los je op met luisteren naar omwonenden en gewoon minder vluchten, maar dat komt ze niet goed uit. Dat past niet in het verdien- en groeimodel. Maar gelukkig hebben ze een overheid die er is voor de ondernemer, en niet voor de burger. Die burger moet gewoon zijn bek houden.
Josje
Mijn gemeente Amsterdam heeft dat verdienmodel overgenomen. Om omzet en toerisme te faciliteren mogen horeca-ondernemers tegenwoordig de halve publieke ruimte in bezit nemen voor hun terrassen. Als gewoon burger mag met je boodschappentas tussen de tafeltjes en de geparkeerde auto’s doorlaveren, zo’n krappe doorgang dat je vaak maar liever uitwijkt naar de straat. En dan hoef ik er nog niet langs met een kinderwagen of rollator. De burger telt inderdaad niet meer mee, behalve als consument, om te zorgen dat de terrassen en vliegtuigen vol zitten.
ReindeR Rustema
Luchtvaartlobby eruit, burgerlobby erin. Want als het om ‘de burger’ gaat dan is die ook makkelijk gek te maken. Alsof je niet meer op vliegvakantie kan, alsof onze nationale trots op het slachtblok moet, etc.
Michiel
Yes duidelijk toch? Kan een kind begrijpen dit. Hoef je geen jarenlange vrijwilliger bij een praatclub voor te zijn. Lobby eruit, niets mee te schaften, wie heeft ze überhaupt ooit binnengelaten?
Hoe gaan we de fraude en corruptie in al deze lagen ooit nog te lijf?