Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Eigen lucht eerst

Alfred Blokhuizen

Voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch maakt zich druk over Amerikaanse inmenging in onze politiek (foto: FotoOK)

(leestijd circa 3 minuten)
4.7
(222)

Inmiddels zijn we beland in een situatie waarin onze schone lucht en onze leefruimte zijn overgedragen aan een paar grote buitenlandse bedrijven.

Deel op Linkedin

Vandaag publiceerde dagblad Trouw een artikel over de dreiging van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen om naar de rechter te stappen als Schiphol moet krimpen. Ze willen onze overheid dwingen om haar plannen voor een beperking van het vliegverkeer te schrappen. Met andere woorden: buitenlandse bedrijven willen bepalen wat er in ons land gebeurt.

Schiphol is de afgelopen decennia ongeremd gegroeid en heeft daarmee een steeds groter deel van Nederland onder een deken van uitlaatgassen en lawaai gelegd. Dit gebeurde in strijd met milieuregels. Daarom moet de luchthaven nu met slechts 5 procent krimpen – een minimale correctie op jarenlang wanbeleid. Maar zelfs dát kleine offer is voor de luchtvaartsector al te veel. En alsof dat nog niet erg genoeg is, willen ze deze ‘krimp’ op termijn gewoon compenseren via de vliegvelden van Rotterdam en Lelystad. Een sigaar uit eigen doos.

Het is verleidelijk om hier in te gaan op de loze beloften over “stillere vliegtuigen” en “innovatieve oplossingen”. Maar laten we daar geen tijd aan verspillen. We weten allemaal hoe dat eindigt: uitstel, ontwijking en uiteindelijk nóg meer groei.

De rechter spreekt zich uit, maar wie luistert?
Verschillende rechters hebben zich al uitgesproken over het handelen van de Nederlandse staat en de luchtvaartbedrijven. Hun oordeel? De rechten van burgers zijn ernstig aangetast door de ongebreidelde groei van Schiphol. Toch blijft de luchtvaartsector doordrammen. Er lopen rechtszaken tegen vliegvelden die zonder de benodigde vergunningen opereren en ondanks alles gewoon blijven uitbreiden. Gezondheid, leefbaarheid, milieu? Het interesseert ze niets. Het draait om geld.

Iedereen weet intussen wel dat luchtvervuiling en lawaai door de luchtvaart leiden tot meer longziekten, hart- en vaatziekten en slaapstoornissen. Toch blijven politici en vliegmaatschappijen net doen alsof dat probleem niet bestaat.

Amerikaanse chantage: bluf of bittere ernst?
De dreiging van Amerikaanse luchtvaartbedrijven lijkt misschien bluf, maar is dodelijk serieus. Ze eisen zeggenschap over onze lucht en proberen ons te dwingen te buigen voor hún kortetermijnbelangen. Wat onze democratie in Nederland of Europa beslist? Dat vinden ze onbelangrijk. Zij beschouwen de lucht als hún eigendom. En wij, de burgers die de vervuiling inademen, moeten vooral niet het lef hebben daar iets van te vinden.

Waar zijn we in hemelsnaam in terechtgekomen?

Ook luchtvaartliefhebbers zouden zich zorgen moeten maken
Zelfs voor de grootste luchtvaartliefhebbers is deze ontwikkeling gevaarlijk, al beseffen ze dat niet altijd. De juichreacties op sociale media over de Amerikaanse dreigementen laten zien hoe naïef sommige mensen zijn. Want als buitenlandse bedrijven zó gemakkelijk invloed kunnen uitoefenen op ons beleid, wat weerhoudt hen er dan van om straks op ándere terreinen hun wil op te leggen?

Willen we écht dat buitenlandse ondernemingen ons leven bepalen? Dat ze onze democratische afspraken negeren en ons simpelweg chanteren? Waar stopt dit?

Van vrijheid naar privatisering van de lucht
Luchtvaartregels waren ooit bedoeld om veilig en vrij reizen mogelijk te maken. Daar valt iets voor te zeggen. Maar inmiddels zijn we beland in een situatie waarin onze schone lucht en onze leefruimte zijn overgedragen aan een paar grote buitenlandse bedrijven. Wij, als burgers, hebben nauwelijks nog iets te zeggen over de lucht die we inademen.

Volgens de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen – en ook de bazen van KLM en Transavia – moeten we dat gewoon accepteren. Zij beslissen over onze gezondheid, die van onze kinderen en kleinkinderen, en de leefomgeving van mens, dier en plant. Wij moeten ons vooral niet aanstellen, zeggen ze in koor. De lucht is van hen. Iedereen die daar iets van vindt, kan opzouten.

Dat moeten we niet laten gebeuren. Misschien wordt het tijd dat we als land gaan pleiten voor: Eigen lucht eerst!

Auteur Alfred Blokhuizen is voorzitter van SchipholWatch. Deze column verscheen eerder op opinieplatform Joop van BNNVARA.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 222

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Relaas Wouter Veldhuis

    Vandaag hoorde ik op radio 1 om 15.30 uur van de EO een interview met ene Wouter Veldhuis.
    Hij heeft het onzalige idee 45.000 woningen te laten bouwen onder de vliegroute van de Kaagbaan.
    Die vliegbaan hoeft alleen maar een stukje opgeschoven te worden richting Sassenheim.
    En het verschil tussen 12 en 15 toestellen per uur hoor je niet.
    Dat er 40-50 toestellen per uur overkomen verzwijgt hij.
    En o, wat is de vliegindustrie belangrijk voor onze economie.
    Foute meneer.

    13
  2. Wilfried

    Als er 1 duidelijk voorbeeld is waarin de overheid faalt en tekort schiet richting haar burgers dan is het wel het slepende dossier luchtvaart. Hopelijk en wellicht ook zetten de aankomende rechtszaken veel recht de komende tijd, in het voordeel van de omwonenden, milieu, klimaat en het oplossen van de enorme vervuiling in een grote straal
    rondom Schiphol. Waarbij NL eens wel als autonoom land handelt en zich niet laat kennen en in een hoekje laat duwen door een paar vervelende bedrijven uit de States.

    23
  3. B. van Marlen

    Langzamerhand komen we er achter dat we met de VS onder Trump een nieuwe vijand erbij hebben gekregen, naast het verschrikkelijke Poetin-regime. Zorg voor de leefomgeving, de rechtsstaat, de democratie en de zwakkeren in de samenleving, het wordt allemaal stelselmatig onderuitgehaald voor eigen gewin. Niet alleen in de VS, bij ons kan men er ook wat van.

    ‘Baas in eigen lucht’ is mijn devies, maar het zal niet helpen.

    Wat we wel kunnen doen is de VS zoveel mogelijk boycotten, en er zeker niet naar op vakantie gaan.

    24
    • rrustema

      Misschien is een grote terugval in vakantie- en zakenvluchten naar de VS een extra nagel aan de doodskist van KLM!

      4
  4. Loek

    Op Flightradar valt me regelmatig op dat het aandeel KLM-vliegtuigen relatief groot is ten opzichte van het totale aantal vliegtuigen. Aangezien KLM 70% overstappers vervoert, zie ik vaak dat 30 tot 60% van de vliegtuigen gevuld is met overstappers. Dat is heel veel: 1 op 3 of 1 op 2 vliegtuigen! Naar mijn mening is dit een groot probleem. Ik ben niet tegen vliegtuigen, maar wel tegen het enorme aantal, dat mede ontstaat door de rol die KLM speelt als een soort lucht-taxi-bedrijf. Het zijn in feite overbodige vluchten, waarvan de overlast en milieuschade niet in verhouding staan tot de ‘voordelen’. In de ‘belangenafweging’ komt de burger er heel slecht vanaf. Een sterk punt bij de rechter zou je denken.

    26
    • rrustema

      Dank voor het tellen! Yeah, KLM moet verdwijnen. Die analyse is al eerder gemaakt. https://stopklm.nl

      13
    • Half volle vliegtuigen

      En die taxivluchten zijn ook nog eens half gevuld. Als je alles zou inkrimpen naar helemaal volle vliegtuigen, dan zou de krimp naar de helft van de vliegtuigbewegingen per jaar gerealiseerd zijn.

      13
  5. Mike

    Het gaat op lokaal niveau ook al een stapje verder. Geen opgehoogde druk of rechtzaken, gewoon publiekelijk voor het karretje spannen.
    Lokaal krantje ‘De Havenloods’ een advertentie (advertorial) van Leefbaar Rotterdam met raadslid Joey de Waard, die de propaganda van de luchtvaart nog eens nadrukkelijk verteld.
    Op de achtergrond staat hij voor RTHA, alsof hij een woordvoerder van de luchtvaart zelf is.

    Zie ook : https://www.leefbaarrotterdam.nl/nieuws/groeiplannen-van-zestienhoven/
    Van de havenloods (https://www.dehavenloods.nl/) zelf niet, mogelijk omdat het een advertentie betreft. De tekst is wel hetzelfde.

    Een voor de hand liggende conclusie, leert meteen waar de partijgelden vandaan komen en waar deze naartoe gaan. In ieder geval niet naar de problemen in de haven van Rotterdam.

    12
  6. Henk Visser

    Dank aan Trouw en Alfred hier eens op te wijzen.
    Geen opzienbarend nieuws. Toen minister Harbers terugkrabbelde op zijn voornemen Schiphol te laten krimpen kwamen de dreigementen vanuit Washington keihard binnen. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen (KLM partner Delta) zou benadeeld worden en Nederland kon rekenen op vergelding en sancties.
    Toen al heb ik binnen actiefora duidelijk gemaakt dat onder invloed van de EU en de VS Nederland geen soevereine staat meer is maar gechanteerd kan worden en zich daar zonder tegenstand bij neerlegt. Dove oren vielen mij ten deel.

    Fundamentele aspecten in de verhouding tussen de VS en Europa heeft de EU nooit kunnen en/of willen inzien. Diepere inzichten in de machinaties en drijfveren van een supermacht dat unipolaire dominantie nastreeft, in boeken, artikelen, lezingen en podcasts al decennia uitgelegd door de professoren Jeffry Sachs en John Mearsheimer, alsmede journalist Chris Hedges en econoom Richard Wolff.
    De VS, dat zichzelf beschouwd als een exceptionele hegemon, zal altijd de eigen economische en militaire belangen vooropstellen. Vetorecht in de VN helpt hierbij.
    Inherent hieraan voert het een beleid dat concurrentie, ook partners, dient te verzwakken met alle middelen (tarieven, sancties, intimidatie).

    Inmiddels begint Europa langzaam te ontwaken uit de politieke shock die de fascistische coup in de USA teweeg gebracht heeft. Begint misschien het besef tot de decennialange gedrogeerde hersencellen van Uncle Sam dicipelen door te dringen dat Amerika niet onze vriend is en nooit geweest. Of zoals Henry Kissinger het zo treffend verwoorde: To be an enemy of the USA can be dangerous. To be a friend can be fatal.

    De lucht boven ons is niet van ons. Het is al sinds WW2 geclaimd door de VS omwille van economisch en militair belang. In elk land is de luchtvaartsector gelieerd aan de staat omdat het in oorlogstijd een cruciale bijdrage levert, evenals het spoor. Niet voor niets de enige sectoren die niet geprivatiseerd zijn.

    Op een historische dag kwam Roodkapje bij haar oma en vroeg: oma, wat heb je een raar rood petje op met daarop ‘Make America Great Again’. En wat zijn je tanden opeens groot. Granny opende haar bek en zei: Onozel kind, dat petje is nieuw, maar mijn alles verslindende muil heb je nooit opgemerkt. Mijn tanden staan al 80 jaar in je nek.

    29
  7. Roland

    Bravo voor dit opiniestuk!
    Maar uiteindelijk gaat het niet om “geld” of “winst”, maar om belastingvoordelen, waarvoor wij ook weer op mogen komen draven . Onze overheid SUCKS wat het vliegbeleid betreft!!! Het feit dat onze lucht, rust en gezondheid opgeofferd mogen worden aan een totaal verrot systeem dat al meer dan dertig jaar op volle toeren doordraait heeft mij al lang élke geloofwaardigheid in de politiek doen verliezen. Schiphol had 30 jaar geleden naar zee moeten verhuizen, het is puur de politiek aan te rekenen dat dit niet (met alle winst voor iedereen daarvan gebeurd is). VOLKOMEN WAARDELOOS DAT WIJ HIER NU DAGELIJKS OVERBODIG IN DE SHIT ZITTEN.

    21
  8. Eigen verstand eerst

    Heel goed artikel met een duidelijk en heel logisch adagio: Eigen lucht eerst!

    Het is echt heel ernstig dat buitenlandse bedrijven gaan over onze lucht en die zo vervuilen dat hier in Nederland de zorgkosten jaar na jaar schrikbarend toenemen. En de reden is echt niet alleen de vergrijzing, wat we zouden moeten geloven. Nee, de reden is grotendeels dat de luchtvervuiling, bodemvervuiling, leefomgevingsvervuiling, drinkwatervervuiling, voedselvervuiling en lawaaivervuiling mensen ziek maakt en de zorgkosten daardoor sky high zijn. Maar the sky is niet meer de limit. De limiet van het toelaatbare is allang ver overschreden.

    Eigen lucht eerst
    Eigen gezondheid eerst
    Eigen gezonde bodem eerst
    Eigen schoon drinkwater en onvervuild voedsel eerst
    Eigen gezonde leefomgeving eerst

    En eigen verstand eerst (deze laatste is voor de blinde politici die naar mijn mening de vliegtuiglobby achternaloopt als makke hondjes en door hun eigen beslissingen zelf ook moeten leven in een vervuild en ziekmakend Nederland).

    26
  9. Bas

    Ik heb het artikel niet gelezen in de Trouw,
    maar op welke manier denken de Amerikanen dan precies de rechter overtuigen dat milieuwetten en mensenrechten niet voor hun gelden?

    14
  10. W Lieverst

    Wat mij heeft bevreemd is dat Nederland toestemming moet vragen aan de EU om te krimpen. Zelf heb ik in EU-wetgeving gelezen dat dit pas vanaf 50.000 vluchten krimp noodzakelijk is.

    Het is natuurlijk idioot dat de VS zich weer bemoeit met ‘privé aangelegenheden’ in ons land.

    48
  11. Maat houden?

    Vandaag ben ik eens aan het checken op flighttracking casper aero wat hier iedere 90 sec. zoal over onze hoofden komt.
    Dat zijn waanzinnig veel treinafstanden.
    Ik zie al meer dan 10 x Air France uit Parijs komen en evenzoveel van (-k)lm.
    Uit Londen tientallen. Dubbelop BAW en (-k)lm, met een paar minuten verschil.
    Heel veel Turkse en andere Arabische mega toestellen. Minstens 50.
    Meer dan 20 cargo’s uit China.
    In totaal meer dan 100 cargo’s.
    Tientallen giga Amerikanen.
    En dan nog al die toeristen ertussendoor.
    wat een waanzin.
    Nederland kan weer geen maat houden.

    55
  12. rrustema

    Als we zelf geen luchtvaartindustrie hebben (KLM/Transavia) dan is er ook geen lobby die de lokale politiek onder druk zet. Dan is het makkelijker om beslissingen te nemen in het belang van het electoraat.

    54

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate