Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Klaagzang KLM in Telegraaf getuigt van narcisme

overstappers versus thuismarkt

Veel meer overstappers dan Nederlanders op de meeste vluchten van KLM (bron data: KLM, illustratie via Twitter)

Vanochtend mocht KLM-directeur Pieter Cornelisse leeglopen in De Telegraaf over zijn angst voor een opgelegde krimp van Schiphol. Het betoog duidt op een hoge mate van narcisme bij het bedrijf.

Volgens Cornelisse is zijn routenetwerk dynamisch en wordt dat gedragen door “de eigen markt, maar ook door elders uit Europa passagiers op te halen”. Zoals bijgaand plaatje laat zien, gebaseerd op cijfers van KLM zelf, zijn het toch vooral de buitenlandse overstappers die dit kunstmatige en weinig rendabele bedrijfsmodel ondersteunen.

Slechts op iets meer dan een handvol bestemmingen boekt KLM meer Nederlandse passagiers op zijn vluchten dan buitenlandse overstappers. Die overstappers zorgen voor twee keer zoveel herrie en vervuiling in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Immers maken deze mensen gebruik van vier vluchten om op hun plaats van bestemming aan te komen en weer terug te keren.

Voor alle andere bestemmingen van KLM geldt dat er vooral buitenlanders worden rondgevlogen. Deze mensen worden met lage ticketprijzen verleid om een extra overstap te maken op Schiphol. Dat vliegveld moet daarom veel groter zijn – en daarmee meer herrie en vervuiling veroorzaken – dan voor de Nederlandse markt nodig is.

Wie zit er op te wachten?
De KLM-directeur waarschuwt in de krant van wakker Nederland dat zonder die overstappers een groot aantal ‘directe’ bestemmingen niet meer mogelijk zal zijn. Maar wie zit er te wachten op bestemmingen waarop hooguit een kwart Nederlanders te vinden zijn?

Cornelisse weet dat wel uit te leggen. “Een bestemming als Kigali in Rwanda is een renderende route, vanwege het exclusieve toerisme voor gorilla-reservaten (…) en zakelijk verkeer vanwege de koffie- en theeindustrie.”

Als wij het goed begrijpen wordt zo’n bestemming, inclusief de bijbehorende aanvoervluchten, in stand gehouden voor een handvol koffie- en thee-inkopers van het Britse Unilever, plus een elitair clubje superrijken die graag een gorilla in zijn natuurlijke omgeving storen.

Uit de grafiek blijkt dat ook duidelijk. Het percentage Nederlanders op deze vluchten ligt rond de 10 procent. Maar liefst 90 procent betreft buitenlandse thee-inkopers en gorilla-watchers.

Nooit meer rechtstreeks naar Poznan?
Cornelisse hecht zeer aan het vervuilende overstapmodel en alle andere Nederlanders zouden dat ook moeten doen. “Dankzij de overstappers kunnen Nederlanders rechtstreeks vliegen naar Chicago en Poznan.” Gezien de vervoerscijfers zitten daar maar heel weinig Nederlanders op te wachten, en voor die kleine groep veelvliegers zitten wel 1,4 miljoen Nederlandse burgers in meer herrie dan de Wereldgezondheidsorganisatie WHO voorschrijft. Toch niet de minste club.

De KLM-er heeft daar geen boodschap aan. Als hij het heeft over de zwaar gehinderde omwonenden van Schiphol, praat hij over ‘de tegenstanders’. Kennelijk niet beseffende dat de meeste mensen geen tegenstander van de luchtvaart zijn, maar wel voorstander van een leefbare omgeving.

Alleen KLM wil een hub
“Als men Schiphol zwaar wil laten krimpen, dan kun je het opgebouwde netwerk van 167 routes in één seizoen kapotmaken”, zo weet Cornelisse. “Dan duiken andere partijen erin, want de vraag naar reizen zal blijven.” Het grote voordeel voor mensen in de verre omtrek van Schiphol is wel dat ‘andere partijen’ geen hubmodel nastreven en het aantal vluchten drastisch kan dalen, woningbouw in de regio weer mogelijk wordt en de klimaatschade wordt beperkt.

Dat heeft eigenlijk maar één nadeel. De thee-inkopers en gorilla-zoekers moeten mogelijk een keer elders overstappen om hun eindbestemming te bereiken. Maar elders is in 99 van de 100 gevallen op een vliegveld dat niet midden tussen de woonwijken ligt en dus veel minder overlast veroorzaakt voor de omgeving.

Verhuizing tegenwerken
Het vliegbedrijf had het allemaal voor kunnen en ook moeten zijn. Als in een vroeger stadium gepleit was voor de verhuizing van Schiphol naar een minder drukbevolkte omgeving, zou de weerstand tegen nog meer vliegverkeer lang niet zo groot zijn geweest. Maar KLM – hand in hand met Schiphol – verzet zich tot op de dag van vandaag tegen zo’n verhuizing met als resultaat dat iedere vraag naar groei ontaardt in een waar straatgevecht met omwonenden die hun leefomgeving daarmee nog verder achteruit zien hollen.

Nu al stort het vliegverkeer van en naar Schiphol honderden tonnen kankerverwekkende stoffen per jaar over de woonwijken uit, is het de grootste bron van klimaatschadelijk CO2 in ons land en leven er tienduizenden Nederlanders noodgedwongen in geluidsniveaus tot twintig keer boven de norm van de WHO.

De klaagzang van het narcistische KLM steekt schril af tegenover de situatie van omwonenden en de druk die de luchtvaart legt op het klimaat. Voor ieder verstandig denkend mens is het allang klip en klaar dat de luchtvaartindustrie in zijn huidige vorm de langste tijd heeft gehad.

Harde klimaatafspraken in combinatie met het uitblijven van radicale verbeteringen in de vliegtechniek, maken verdere groei ronduit gevaarlijk en krimp noodzakelijk. U heeft vast niet gemist dat het kwik op de Zuidpool inmiddels 40 graden boven het langjarig gemiddelde ligt.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 144

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

12 Reacties

  1. Peter Bos

    Op zich een interessante grafiek. Ik mis echter een duidelijke bronvermelding, alleen een verwijzing naar de KLM als bron is in mijn ogen te weinig. Dat is jammer, want de cijfers zijn uitermate geschikt om het ongelijk van de KLM aan te tonen…

  2. ReindeR Rustema

    Fascinerend plaatje! Nuchtere en herkenbare werkelijkheid. Alle vluchten voor de helft gevuld met instappers uit Nederland zijn overduidelijk voor familiebezoek, bestemmingen met een koloniaal verleden:

    – Paramaribo
    – Curaçao
    – Bonaire
    – Aruba
    – Singapore (hub dichtbij Indonesië)
    – Jakarta

    Vast ook nog wel een beetje ‘zakelijk’ als motief, als een consequentie van dat koloniale verleden.

    Daarna bestemmingen die ik associeer met vakantie in plaats van zakelijk: Miama, Bangkok, Cape Town. Dan pas San Francisco, deels zakelijk maar ook toeristisch. Daarna pas bestemmingen die ik ten eerste associeer met zakelijk. En hub in den verre voor toerisme.

    De Telegraaflezer hoeft echt niet de bereikbaarheid te vrezen van verre bestemmingen. Je kan dus altijd wel rechtstreeks naar de zon vliegen in voormalige kolonieën. Om zo ook nog wat bij te dragen aan welvaart uit toerisme daar. Soort schadevergoeding.

    Een oplossing kan zijn om KLM met de vluchten op de Antillen en Indonesië los te maken van KLM/AirFrance. Dat KLM wordt dan een _echt_ staatsbedrijf met de nutsfunctie om die verbindingen in stand te houden. Geen groei-ambities. Dan is er een zwaanbedrijf waar de Telegraaflezer gevoelens van trots bij kan voelen. De verkoop van KLM-shirts, speelgoed en andere merchandise komt dan ook ten goede van dat KLM.

    Al het andere moet zien te overleven zonder (Nederlandse) staatssteun. Slots op Schiphol voor vluchten die niet van dat beperkte KLM zijn worden dan op een vrije markt bij opbod verkocht op een permanente Schiphol-veiling (Dutch auction). Dan heeft Schiphol een belang bij schaarste en gaat het aantal vluchten drastisch omlaag.

    Bijbehorende petitie: https://groeischipholanders.petities.nl

    3
    • ReindeR Rustema

      Suriname was weggevallen. Vluchten op de Antillen, Suriname en Indonesië.

      • ReindeR Rustema

        Ja, TUI Fly heeft de Antillen ook al als bestemming. Dat zal als zonbestemming ook wel lucratief zijn. Geen nutsbedrijf voor nodig.

        1
    • Rob

      Indien je de frequentie verlaagt dan is er ruimte voor meer directe intercontinentale verbindingen voor KLM. Bijvoorbeeld niet 2 keer per dag, maar 1 keer.. Of op ‘dunnere’ bestemmingen naar 3 keer per week en niet iedere dag. Indien je kijkt naar eerdere analyses van SEO en de praktijk op kleinere Hubs zoals in Zwitserland dan blijft er veel meer over aan directe intercontinentale verbindingen dan de bovenstaande lijst. Verder heb je andere maatschappijen dan KLM/Skyteam die connecties verzorgen. De grote concurrerende maatschappijen zoals American Airlines, United, Emirates, Singapore Airlines bieden verder directe verbindingen met Hubs op andere continenten. Nederland blijft uitstekend verbonden zonder een grote KLM Hub. Wie gorilla reservaten wil bezoeken in Afrika zal een overstap moeten maken.

      2
    • Rob

      Voor verbinding naar de Antillen is geen ondersteuning nodig. Dat is een lucratieve bestemming en wordt daarom ook aangeboden door TUI Fly en binnenkort ook een Belgische maatschappij. En zo zijn er nog veel meer bestemmingen waarvoor er voldoende vraag is vanuit de thuismarkt (zij het met een lagere frequentie) en die rendabel zijn te opereren. Steun aan KLM en Schiphol (direct en indirect en via belastingvoordelen) leidt alleen maar tot overbodige verbindingen die nauwelijks gebruikt worden voor de thuismarkt (de vluchten naar gorilla reservaten en de zoveelste extra vlucht naar de US). KLM loshalen van AirFrance en doorstarten als een ‘nuts maatschappij’ is een interessante optie. Maar die kans heeft Nederland laten lopen bij de Corona steun. Destijds aansturen op een faillissement en doorstarten was een interessante optie. Nu is de steun indirect gegaan naar leasemaatschappijen, buitenlandse banken en oliehandelaren en blijven we zitten met een te groot KLM die bij iedere tegenslag weer ondersteuning nodig heeft. Het kan alsnog , soms is verlies nemen beter dan bljven doormodderen.

  3. Loek

    Ik ben pas kort zo’n ’tegenstander’. In 2019 viel het mij op dat de vliegtuigen zo laag over onze rustige woonwijk vlogen, hier in de omgeving Leiden op 30 km (!) afstand van Schiphol. Vooral de toegenomen frequentie viel op. Bij noordenwind gaat het hier de hele dag door en als de frequentie toeneemt gaat het een keer opvallen. De irritatiezone wordt betreden. Het is iedere keer weer een schok als ik besef dat wij feitelijk gedoemd zijn hiermee te moeten leven op deze plek. Dit betekent bij mooi, rustig weer (vaak bij noordenwind) altijd overlast van overkomende vliegtuigen. De frequentie van 2019 was al way too much. Toen kwam corona en dat was even fijn. Maar je dacht: eigenlijk zou dit normaal moeten zijn. Nu is de terreur weer flink opgevoerd en ik vrees toename. Ik heb geen enkel geloof meer in die kabinetten met de VVD. Ze staan voor vrijheid maar dan wel ten koste van anderen. Walgelijke club. Ze duwen mensen in hun leefomgeving de afgrond in, en zo ook dit hele land. De natuur Nederland is reeds zwaar aangetast, maar in de drukke randstad moeten er woningen en wegen bij! Waar is een gedegen langetermijnvisie!? En ook Schiphol gaat weer vrolijk verder. Maar het kan en mag niet zo verder! De hub-functie zou moeten worden afgestoten en vliegen moest op de bon. Dan kan iedereen af en toe een mooie vliegreis maken, en niet vier keer per jaar voor een paar tientjes naar Mallorca of Ibiza. Wij kenden iemand die regelmatig ging shoppen in Milaan, vloog ’s avonds gewoon weer terug! En wij kennen iemand die tien keer per jaar naar Ibiza vliegt. Krankzinnige overbodige luxe waardoor bij ons en vele anderen de overlast enorm is toegenomen. We moesten plotseling 100 km/h gaan rijden op de snelweg, terwijl Schiphol en andere luchthavens hun gang kunnen gaan. En zo zit ik plotseling in het kamp van ‘de tegenstanders’, want: “je gaat het pas zien als je het doorhebt”.

    17
  4. MHE

    Als zwaar gehinderde van Schiphol kan ik het alleen maar beamen dat ik geen boodschap heb aan degenen die elders zouden moeten overstapoen om hun verre bestemming te bereiken. Mijn bestemming is Amsterdam Zuidoost. En daar kan ik geregeld geen goede nachtrust genieten of overdag in mijn tuintje zitten. Geregeld dreunt het in mijn huis van de teringherrie van stijgers en landers Buitenveldertbaan. Mijn dagelijks woongenot is ver te zoeken. Ik ben letterlijk ziek van de geluidsoverlast.

    14
  5. Rob

    Goed geschreven en duidelijk verhaal. Laat dit stuk ook in de Telegraaf op de voorpagina afdrukken aub, zodat mensen ook deze cojfers duidelijk kunnen interpreteren. Er zijn veel meer mensen dit haantjes gedrag van de luchtvaart zat

    21
  6. Marionetten

    Schiphol is inderdaad een schoolvoorbeeld van een narcistische organisatie: ze praten over “tegenstanders”. Zulke organisaties denken namelijk in “je bent voor me” en zo niet, “dan ben je tegen me.”

    En onder andere daar zit m de crux: daarom is er nooit samengewerkt met omwonenden en zijn omwonenden op talloze wijze buiten spel gezet, omzeilt, genegeerd etc. En zijn er nooit leefbare oplossingen voor alle omwonenden rond de start/ landingsbanen tot stand gekomen met Schiphol.

    Er is bv niets mis om op 300.000 vliegbewegingen per jaar te maximeren (sterker nog er zijn legio valide redenen voor mbt klimaat, natuur, leefomgeving, toekomst, gezondheid omwonenden, leefbaarheid, economie, staatskas, woningbouw, stikstof etc. etc.) en om Schiphol zich te laten doorontwikkelen in nieuwe marktmogelijkheden elders. Het aantal is genoeg qua internationale verbindingen.

    Behalve bij op narcisme gestoelde organisaties want dan wordt een vermindering in vliegbewegingen (al jaren door omwonenden gevraagd) gezien als dat je “tegen ze bent”. En dan gaat het gekrenkte Schiphol ego nóg meer lobbyen, liegen, manipuleren en met loze en onmogelijke beloften rondstrooien.

    Benieuwd wanneer de Tweede en Eerste Kamerleden inzien met welke hoge mate van narcisme ze al jaren van Schiphol van doen hebben. En dat ze al jaren als marionetten bestuurd worden door Schiphol, zonder dat ze daar enig besef van hebben.

    31
  7. ir. B. van Marlen

    Met dit soort redenering is er maar een mogelijkheid: altijd maar groeien. Dit houdt in dat ons land steeds verder wordt verziekt in leefbaarheid voor het ‘verdienmodel’van de luchtvaart, een daarbij het klimaatbeleid stevig onderuit blijft worden gehaald.

    Zolang mensen die daarvoor pleiten zelf niet de gevolgen ondervinden van dit idiote beleid blijft dit gedrag dan ook doorgaan. Dit moet stoppen!

    32
  8. Rob

    Tja, dat de KLM zelf niet inziet dat argumenten als het vervoeren van exclusieve buitenlandse toeristen naar gorilla reservaten in Afrika de hardwerkende Nederlander nu niet echt motiveert om de KLM met miljarden te ondersteunen en dat je zwaar gehinderde omwonenden nog verder het harnas injaagt. Zoals het FD al eerder eens constateerde in een hoofdredactioneel commentaar: KLM ontbreekt maatschappelijke antenne. KLM en Elbers zijn meer van het Bokito gedrag om in gorilla termen te blijven.

    37

Geef een reactie

Translate