De Gemeente Haarlemmermeer en de Rijksoverheid verzaken hun grondwettelijke zorgplicht door de uitstoot van kankerverwekkende stoffen op en rond Schiphol niet te handhaven. Dit stelt de GroenLinks-fractie uit Haarlemmermeer. De fractie stelt daarom aanvullende vragen aan het college.
Nadat eerder vragen werden gesteld in de Tweede Kamer over bodem-, grondwater- en luchtverontreiniging op Schiphol, ontstaat nu ook steeds meer rumoer over deze kwestie in de gemeente waarin Schiphol is gevestigd.
Eind vorig jaar werd aan burgemeester Marianne Schuurmans gevraagd waarom Schiphol al drie keer uitstel had gekregen voor de wettelijk verplichte rapportage van giftige uitstoot. Nu deze eindelijk is ingeleverd, een jaar na de deadline, blijkt de rapportage ook nog eens onvolledig en krijgt Schiphol opnieuw uitstel om de cijfers op een rijtje te krijgen.
Geen integraal beleid
“Het is onze zorg dat er geen integraal beleid lijkt te zijn voor de milieuvervuiling door zeer zorgwekkende stoffen op en rond Schiphol”, aldus Maaike Ballieux van GroenLinks Haarlemmermeer. “Het is ook niet duidelijk wie er nu precies over gaat. Welke verantwoordelijkheid heeft onze eigen gemeente en wat ligt bij het Rijk?”
Ballieux stipt aan dat de overheid dient te zorgen voor een schone, gezonde en veilige leefomgeving. “Dat is een grondrecht en dat recht geldt ook voor omwonenden van Schiphol en voor werknemers op de luchthaven.”
Zij constateert dat de uitstoot niet gemeten wordt, maar berekend. Dat gebeurt op basis van cijfers die door de vliegindustrie zelf worden aangeleverd, met name gegevens uit een database van het internationale vlieglobby-orgaan ICAO.
Net als bij Tata Steel onderschat
“Uit het recente rapport over Tata Steel blijkt waartoe deze werkwijze kan leiden: een ernstige onderschatting van de uitstoot van schadelijke stoffen, met alle risico’s van dien voor de volksgezondheid en de leefomgeving.”
Volgens milieubeschermer Johan Vollenbroek bestaan er uitstekende regels voor het reduceren van de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen. “In de provincie Zuid-Holland worden die adequaat toegepast, maar Noord-Holland kijkt gewoon weg.”
Om meer vaart achter de handhaving te krijgen wil GroenLinks nu van de burgemeester weten wat er precies ontbreekt aan de door Schiphol ingeleverde cijfers en wanneer het complete rapport wel beschikbaar komt.
De uitstoot van zeer zorgwekkende en deel kankerverwekkende stoffen is niet de enige vorm van milieuvervuiling door de activiteiten op Schiphol. Uit tal van bodemonderzoeken blijken ernstige vormen van verontreiniging, vaak ook met kankerverwekkende stoffen. Het gaat dan onder meer om niet-opgeruimd blusschuim en gelekte kerosine. Zo blijkt de bodem onder een voormalig pompstation voor de kerosine-pijpleiding uit Rotterdam ernstig vervuild.
Update 3 februari 2022, 09:30 uur
Quote van Johan Vollenbroek toegevoegd aan dit artikel.
Ad
Als complotten feitelijk kunnen worden vastgesteld, is het dan vreemd dat we ook in complotten gaan geloven? Of gaan overheden nu eens alle schijn van complotten ontkrachten door hun daden!
Josje
Belangrijke actie van Maaike Ballieux/GL Haarlemmermeer. Assertieve lokale politici zijn hard nodig om een front te vormen tegen de kongsi van (rijks)overheid en luchtvaartlobby. Bewustwording van de schimmige gedoogsituatie waarin de luchtvaart nu de kans krijgt ongelimiteerd de omgeving te vervuilen en de volksgezondheid te schaden is stap één. Dit moet het startpunt vormen voor het afdwingen van maatregelen.
Loek
Het is alleen maar lastig dat gezeur over schadelijke stoffen want het brengt het aantal vliegbewegingen (en de beoogde groei hiervan) in gevaar. En die is ‘essentieel’ voor de economie van Nederland. De regering legt de economie gezellig twee jaar plat vanwege de gevaren van een virus dat voor de meeste mensen ongevaarlijk is. Omdat de ic niet mag worden overbelast. En dat is waarom omwonenden van Schiphol aan hun lot worden overgelaten Ze zorgen niet voor voldoende overbelasting op de ic.
herry
Heel goed dat dit scherp aan de orde wordt gesteld. Het is hoog tijd om orde op zaken te stellen voor wat betreft het gedrag van organisaties zoals Schiphol, TATA, NAM en nog vele anderen. Vrijwel onbelemmerd vervuilen van de wereld waar wij in moeten leven.
Wat ik incorrect en misleidend vind is dat ICAO een “internationaal vlieglobby orgaan” wordt genoemd. ICAO (International Civil Aviation Organization) is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties. Vanwege het internationale karakter van de luchtvaart is het noodzakelijk dat lidstaten (ca 190) hun beleid gezamenlijk afstemmen hoe moeilijk dit soms ook is.
Hetzelfde gebeurt op andere beleidsterreinen zoals scheepvaart (IMO), gezondheid WHO).
SchipholWatch
Met het verschil dat de WHO er is voor de mensen, en ICAO voor de vliegindustrie. Ze houden meetings waar belangrijke afspraken worden gemaakt zonder toegang voor publiek en pers. Ze werken continu aan maatregelen om de CO2-uitstoot te kunnen laten groeien in plaats van terug te brengen. Dat noemen wij lobbyen. Zelfs de voorzitter van de VN Antonio Gutteres is publiekelijk kritisch op dit agentschap van zijn organisatie.
[email protected]
ICAO is er niet (alleen) voor de vliegtuigindustrie. ICAO draagt zorg voor internationale standaardisatie op allerlei luchtvaart expertisegebieden en voor het grootste gedeelte gericht op luchtvaartveiligheid en dus ook voor reizigers en omwonenden. Het helpt niemand om dit op een onjuiste manier weer te geven en zeker niet door Schipholwatch. Het op onjuiste voorspiegelen van informatie wordt al voldoende gedaan door de luchtvaartsector.
Rob
1 grote doofpot