Eind oktober meldde Schiphol te komen met nieuwe tarieven die verduurzaming van de luchtvaart zouden stimuleren. Dat bleek maar deels waar te zijn, maar nu blijkt de nieuwe stikstofbelasting ook nog eens een wassen neus.
“Nieuw is een heffing voor de uitstoot van stikstof. Per uitgestoten kilogram stikstof tijdens landen of stijgen betalen luchtvaartmaatschappijen 4 euro”, aldus het ronkende persbericht van Schiphol-baas Dick Benschop.
Dan kunnen de vliegtuigmaatschappijen hun borst wel nat maken, denkt u nu. En dat is ook precies de bedoeling van Benschop. Kijk hem eens goed bezig zijn in het kader van milieu en klimaat.
En als straks stikstofstrijder Johan Vollenbroek een eerste proces aanspant wegens het ontlopen van de stikstofwetgeving, dan kan Schiphol bij de rechter pronken met de nieuwe stikstofheffing. “We doen er echt alles aan, edelachtbare, kijk maar”, horen we de advocaten al voorlezen.
Wat gaat dat kosten?
Vier euro per kilogram uitgestoten stikstof dus. Om hoeveel geld gaat dat dan per start? Uit een rekenwijzer (Excel-spreadsheet) van de European Union Aviation Safety Agency (EASA) blijkt dat bij voorbeeld de veelgebruikte Boeing 737-800 tijdens het landen en de daaropvolgende start 12,1 kilogram stikstofoxyden uitstoot. Uiteraard worden alleen de emissies meegerekend tot een hoogte van 3000 voet ofwel iets meer dan 900 meter.
Boven die grens verdwijnt alle uitstoot op magische wijze, aldus de regels in de luchtvaartindustrie. Het prijskaartje: net geen 50 euro voor een toestel met 180 passagiers. Ofwel nog geen 28 cent per luchtreiziger.
Voor die 28 cent per passagier denkt Schiphol de schade te compenseren die aan onder meer Natura 2000-gebieden in de verre omtrek van het vliegveld wordt aangericht.
Geen zoden aan de dijk
De nieuwe heffing van Benschop zet dus totaal geen zoden aan de dijk. Internationaal liggen NOx-heffingen dan ook veel hoger, tot wel 50 euro per kilogram.
Eerder schreven we al dat de NOx-belasting van Schiphol bovendien in de hand werkt dat de klimaatschadelijke CO2-uitstoot juist groter wordt. Dat verhaal werd enkele dagen later bevestigd in een artikel van Trouw, waarin luchtvaartingenieur ir Joris Melkert bevestigde dat een lagere stikstofuitstoot veelal gepaard gaat met meer CO2-emissies.
Ad
Wassen neuzen, is dat niet de core-business van Schiphol?
Hans Boshuizen
Slimme zet van Benschop, maar het blijft de firma list en bedrog. Denkt Benschop nu echt hiermee klimaat en milieu te redden. Bah. Een echte salonsocialist.
Jaap de Groot
Luchtreizigers die niet nadenken zal het een goed gevoel geven. En daar gaat het om, toch?
Rob
Liegen bedriegen, list en bedrog oftewel Schiphol en KLM