Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Nachtmerrie aan de formatietafel

Op het Hilversumse landgoed De Zwaluwenberg werd besloten over het lot van Lelystad Airport (foto via Wikimedia)

“OK, over de afhandeling van het toeslagenschandaal zijn we het dus eens. We gaan het nog eens vier jaar lang traineren. Het volgende punt is de luchtvaart. Voorstel van mevrouw Kaag is om Lelystad af te blazen, iemand bezwaar?”, vraagt formateur Remkes in het zompige zaaltje op landgoed de Zwaluwenberg in Hilversum.

Rutte steekt zijn vinger op. “Ik kan daar niet mee thuiskomen bij mijn achterban, de afspraak met KLM en Schiphol is al jaren geleden gemaakt om Lelystad te openen.”

Remkes wrijft achter zijn oren. “Uw achterban? Bestaat die uit bedrijven of uit kiezers?”

“Welnee, haha, zo bedoel ik het natuurlijk helemaal niet. Maar u snapt het toch wel. Die afspraken zijn gemaakt en zijn in het belang van de BV Nederland. Daar horen ook KLM en Schiphol bij”, pareert de gevallen minister-president.

“Meneer Rutte, beste Mark, luister nou eens goed naar mij. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat Lelystad helemaal niet open kan. Het voldoet niet aan de regels, de onderliggende besluitvorming rammelt aan alle kanten, er loopt een strafrechtelijk onderzoek naar de gang van zaken en het past niet binnen de klimaatafspraken”, legt Remkes uit.

Geen draagvlak
“En dan nog iets”, voegt collega-formateur Koolmees er aan toe, “er is helemaal geen draagvlak voor nog meer vliegtuigen boven ons land. De mensen zijn de herrie en overlast zat”. Koolmees schuift even zenuwachtig op zijn stoel: “Niet alles kan, zoals collega Remkes eerder al vaststelde”.

De joviale VVD-er weet nu dat hij de vis aan de haak heeft. “Haha, natuurlijk hebben jullie gelijk. Niet alles kan, maar dat betekent niet dat er niks meer kan. Jullie hebben de woningbouw gisteren al binnen gesleept. Dat gaat ten koste van de winsten van al die projectontwikkelaars en huisjesmelkers in mijn achterban. Dus dat betekent dat ik nu aan de beurt ben. Luchtvaart moet gewoon kunnen groeien.”

Hoho, denkt Koolmees, dat gaat zo maar niet. “Mark, doe even normaal man. Wij mogen de woningmarkt dan wel gaan vlottrekken, maar jij hebt zojuist én Groningen én de toeslagen cadeau gekregen. Die mensen laten we voor in ieder geval nog vier jaar lekker in de kou zitten. We starten nieuwe onderzoeken, vragen om het advies van deskundigen en starten helemaal opnieuw met de beoordeling van individuele gevallen in die dossiers. Daar komen we nooit meer uit. En die mensen ook niet.”

Hijgerige types
Kaag kijkt op haar horloge en bedenkt dat ze nog een afspraak heeft met Klaver en Ploumen. Met een knipoog naar Seegers: “Heren, laten we hier niet te lang over soebatten. Die vliegvelden zorgen wel voor heel veel schade aan klimaat en leefomgeving, maar wat kunnen we beginnen tegen die lui. Ik heb geen zin om Benschop, Elbers en Van Loon straks weer iedere week aan mijn bureau te zien. Ik wil af van die hijgerige types. Laten we kiezen voor de eenvoudigste weg. Lelystad gaat open, Schiphol mag groeien.”

Maar, zo voegt de doorgewinterde onderhandelaar van D66 eraan toe, dan wil ik wel een cadeautje kunnen meenemen voor mijn kiezers. “Abortus blijft legaal en we gaan opnieuw praten over de wet Voltooid leven. Als we dat kunnen afspreken, kan ik mijn kiezer wel koest houden.”

Seegers schudt zijn hoofd en vraagt zich voor de zoveelste keer af wat hij eigenlijk doet aan deze tafel. De demissionair premier knikt tevreden en Hoekstra houdt wijselijk zijn mond. Alles om te voorkomen dat er nieuwe verkiezingen komen, zo luidt zijn opdracht vanuit het partijbestuur.

Zo gezegd, zo gedaan. Op 1 maart 2022, daags na de presentatie van het nieuwe kabinet, opent de nieuwe luchtvaartminister Dijkstra Lelystad Airport. Nog diezelfde avond geeft hij een groot feest in de lokale bar bodega La Cave. Het valt hem tegen dat er maar zo weinig mensen op af komen. Zelfs zijn vrinden van KLM en Schiphol laten verstek gaan.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 61

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Het is helaas inderdaad waar dat dit thema bij het gros van de bevolking niet of nauwelijks leeft. Men heeft gewoon geen enkel idee wat het betekent om continu in het vliegtuiggejank te zitten. Van enige solidariteit is ook geen sprake, zodra we weer 130 km/h zouden mogen rijden trapt men het gaspedaal weer diep in, ondanks de extra herrie en uitstoot.

    Straks als we allemaal diep moeten investeren om van het gas af te gaan, terwijl de luchtvaart gewoon mag doorgroeien en het (leef)klimaat verder mag verzieken zal men dit misschien gaan inzien. Maar dan kom je nooit meer van die extra vluchten af, want die zijn dan wettelijk toegestaan!

    Men zal zich in de verre toekomst verbazen over de hoeveelheid egoïsme en idiotie die we nu zien.

    8
  2. Loek

    Bij nieuwe verkiezingen zullen groene partijen moeten afrekenen met de conservatieven. Maar of dat nu ineens wel haalbaar is…?

    Helaas vinden een hoop burgers alles wel prima, of zijn ze gewoon niet op de hoogte van de problematiek. Het groepje klagers op bijvoorbeeld vliegherrie.nl bestaat uit slechts een paar duizend mensen. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking kijkt RTL Boulevard, leest de Telegraaf of het AD, enz. Dergelijke media zorgen ervoor dat de conservatieve gedachte (zoals de pro-Schiphol-gedachte) er als zoete koek ingaat. Maar ook de ‘linkse mainstream media’ hebben weinig zin om tegen de stroom in te gaan. Hoogopgeleiden in mijn kennissenkring weten er vaak te weinig van af. Dan zien ze Benschop bij het programma ‘Buitenhof’ kletsen over investeren in schone luchtvaart, en dan zijn ze weer gerustgesteld, als ze al überhaupt al ongerust waren. Ze hebben verder geen zin om zich er in te verdiepen waardoor ze geen weloverwogen mening hebben. Hierdoor zijn ze geneigd om naar het conservatieve op te schuiven. Zo gaat dat nu eenmaal. Onze politieke leiders zijn goedgeklede en welbespraakte dames en heren, die zullen het toch wel weten? Doordat wij de artikelen van Schipholwatch lezen voelen we verbondenheid met lotgenoten en denken we dat het onderwerp leeft. Maar het leeft bij een grote meerderheid van Nederland totaal niet. Er moet eerst een vliegtuig neerstorten voordat de publieke opinie ‘om’ gaat.
    Wat mogelijk wel kan helpen is massale protesten bij de poorten van luchthavens. Ook die haalbaarheid is twijfelachtig omdat de vraag is wie er uiteindelijk komen opdagen. Verder moeten we gewoon geduld hebben. Hoopgevend zijn de recente en toekomstige rechtszaken.

    9
  3. NB

    Elke week zie ik bij de Hofbar het bewijs dat de overheid en de politiek er niet is voor de burger. Het maakt niet om welk thema het gaat. De burger, namens wie men zegt te handelen, wordt structureel vergeten.
    Bij de luchtvaart is het helemaal schrijnend. Dagelijks worden duizenden mensen geteisterd door ziekmakend lawaai en elke 70 seconden vliegt er een gifspuit over hen heen.
    Tijd voor juridische actie. Men komt niet voor ons op. Dat moeten we zelf doen!,

    12
  4. Ad

    Gezondheidszorg en een beetje reservecapaciteit voor een plots maar niet onverwacht virus of bacterie, dat mag je gerust afbouwen. Het gaat tenslotte maar over mensen. Maar tegen het licht van de grote klimaatopgaven volkomen bizarre overcapaciteit als die van luchthaven Lelystad afbouwen? Ho maar, want dat gaat niet over mensen maar over geld en de graaidrang van luchtvaart e.a. Die nachtmerrie wil de formatietafel vast nog even blijven faciliteren.

    11
  5. Jeroen

    Daarom moeten we nu al bij de rechter krimp het echte hinder beperking afdwingen.

    10
  6. RM Kemme

    Wel jammer dat dit geen fictie maar de realiteit is. Diep triest dat onze overheid vooral bezig is met zichzelf inplaats van “de burger”. Nog triester is dat “de burger” dit kennelijk helemaal niet erg vindt.

    23
    • mcp

      ” Alles om te voorkomen dat er nieuwe verkiezingen komen, zo luidt zijn opdracht vanuit het partijbestuur “.

      Nieuwe verkiezingen zijn wel degelijk gewenst omdat het oude mandaat inmiddels ruimschoots is bedorven.
      Een formatie heeft nog nooit zo lang geduurd, het CDA is op een historisch dieptepunt beland en D66 verliest peiling na peiling terwijl PvdA, Groenlinks en PVV worden uitgesloten.

      2
      • Jeroen

        Zitten we op de PVV te wachten? Die stemde ook tegen een motie voor een forse beperking van Schiphol. Verder hoor ik weinig opbouwende geluiden van die partij.
        PvdA en GroenLinks stemden overigens ook tegen, maar zijn in elk geval kritischer. We hebben nog een hoop zendingswerk te doen om een meerderheid in de tweede kamer te organiseren.

        3

Geef een reactie

Translate