Gisteren ontving vliegveld Brisbane een meer dan stevige uitbrander van de Australische ombudsman. Het vliegveld is deels in handen van de Schiphol Groep en staat onder leiding van een voormalig commercieel directeur van Schiphol. ‘Down under’ blijkt het bedrijf er dezelfde sjoemelpraktijken op na te houden als hier.
Na opening van de nieuwe startbaan in juli 2020 regende het klachten van mensen die van de ene dag op de andere in de vliegherrie kwamen te zitten. Dat was voor de Aircraft Noise Ombudsman (ANO) reden genoeg een groot onderzoek te starten naar de gang van zaken rond de uitbreiding.
Het resulterende rapport werd gisteren gepubliceerd en is vernietigend voor zowel de vliegvelddirectie als de luchtverkeersleiding ter plekke. De ANO concludeert dat de aan- en uitvliegroutes slecht zijn ontworpen en toont meerdere grove fouten aan in de communicatie met de bewoners rond het vliegveld. De mensen zijn kort gezegd voor de gek gehouden.
Schijnoverleg
De conclusies van de Australische ombudsman worden breed uitgemeten in toonaangevende media als ABC News en de Brisbane Times.
Die tactiek van schijnoverleg en het verstrekken van misinformatie is een handelsmerk van Schiphol. Ook in ons land worden bewoners decennialang aan het lijntje gehouden en wordt allerlei informatie verstrekt die achteraf niet blijkt te kloppen, zo concludeerde onlangs drs Rachelle Verdel in een uitgebreide scriptie in opdracht van de Universiteit Utrecht.
“Air Services Australia is technisch gezien verantwoordelijk voor de indeling van het luchtruim en de vliegroutes, maar Brisbane Airport heeft vanaf het begin van dit project in 2006 de leiding genomen”, aldus dr Sean Foley, woordvoerder van een plaatselijke belangengroep van omwonenden.
Nederlander aan het roer
CEO van het vliegveld is de Nederlander Gert-Jan de Graaff. Hij werd in 2007 door Schiphol geparachuteerd naar Brisbane om het uitbreidingsproject te begeleiden. “De Graaff is daarom verantwoordelijk – als het niet juridisch is dan op zijn minst moreel – voor de ramp die zich nu heeft voltrokken.”
Naar schatting van dr Foley tast de nieuwe landingsbaan de leefomgeving aan van zo’n 600.000 mensen rond het vliegveld. Dalende toestellen vliegen onder de 1000 meter over een lengte van dertig kilometer over de woonwijken heen.
Toezichthouder ANO is snoeihard in zijn bevindingen. De burgers zijn misleid met mooie verhalen over minimale impact van het vlieglawaai. Air Services had nooit de communicatie met omwonenden uit handen mogen geven aan Brisbane Airport. Bovendien zijn aanpassingen die na de start van het project werden gedaan in het geheel niet gecommuniceerd met de omgeving. Omwonenden konden daarom niet beschikken over adequate informatie over de te verwachten overlast.
Het klinkt allemaal erg bekend in de oren. Ook in ons land werd de destijds als Milieubaan aangemerkte Polderbaan er doorheen gedrukt op basis van valse informatie. Oud-directeur Cerfontaine gaf dit later openlijk toe op televisie. Die ranzige praktijken blijken nu geëxporteerd te zijn naar de andere kant van de wereld.
Geheime wijzigingen terugdraaien
Als gevolg van de bevindingen moet Air Services Australia zijn werkwijze grondig aanpassen. Het mag niet langer vliegvelden een leidende rol geven in het ontwerpen van de vliegroutes en moet voortaan zelf een actieve rol gaan spelen in de communicatie met belanghebbenden. Ook moet de organisatie aan de omgeving uitleggen waarom de oorspronkelijke luchtruimontwerpen zo veel afwijken van de huidige praktijk. Mogelijk moeten de veranderingen die tot aan de opening van de extra startbaan geheim werden gehouden, worden teruggedraaid.
De Graaff startte volgens zijn eigen Linkedin-profiel als commerciële man bij de Schiphol Groep. In 2006 werd hij naar Australië gestuurd, waar hij in 2010 officieel de leiding kreeg over het uitbreidingsproject. Na enkele korte uitstapjes werd hij in 2018 de Benschop van Brisbane.
Ombudsman nodig
Liegen en bedriegen lijkt de norm te zijn in de luchtvaart. Gezien het gedrag van deze sector zouden alle bellen moeten gaan rinkelen bij de overheid. Toezicht en handhaving zou de hoogste prioriteit moeten krijgen bij een sector die keer op keer aantoont een onbetrouwbare gesprekspartner te zijn. Desondanks blijft het ministerie van Infrastructuur alles uit de kast trekken om deze branche te faciliteren.
In Australië hebben de burgers het geluk te beschikken over een onafhankelijke ombudsman voor vliegtuigoverlast die snoeiharde conclusies durft te trekken. Zo’n functie kennen we in Nederland niet, maar gezien de tienduizenden recensies over het vliegverkeer op vliegherrie.nl, wordt het de hoogste tijd om zo’n functionaris aan te stellen.
Journalisten die meer willen weten over dit buitenlandse schandaal rond de Schiphol Groep brengen we graag in contact met de in het artikel genoemde bewonersvertegenwoordiger dr Sean Foley.
Maarten van de Sanden
MAA een grote kopie van de Schiphol praktijken.
Provincie geeft niet toe dat het economisch belang niet opweegt tegen de kosten en baten.
Polderbaan omwonende
Op de Polderbaan vliegen dalende toestellen op 520-600 meter “hoogte” over een lengte van 35 kilometer over de woonwijken heen. In Brisbane dus op 3000 meter “hoogte.” Dat is meer dan 5x zo hoog en dáár ervaren ze veel vliegherrie. Waarom wordt hier door onze volksvertegenwoordigers nóg steeds niet erkent dat de vliegherrie onder de Polderbaan echt niet te doen is (dag- en nacht). De Polderbaan is al open sinds 2003. Dat is bijna 18 (!) jaar ondertussen zonder enige correctie over de vlieghoogte (laagte).
SchipholWatch
Excuses, het had 3.000 voet moeten zijn. We hebben het artikel aangepast.
Rob vd Wel
Shipholled by de Bende van Benschopachtigen, een kronkelend en ruggengraatloze soort.
ir. B. van Marlen
Liegen en bedriegen LIJKT niet alleen de norm te zijn in de luchtvaart, het IS de norm!