Ja leuk, we boeken een vliegvakantie!

Winston en Yvonne willen er even tussenuit. Gewoon een weekje weg van de dagelijkse beslommeringen. Een paar dagen Ibiza, dat lijkt het hippe stel wel wat. Lekker dansen op het strand, dronken worden in de club en misschien weer eens een diepgaand gesprek met z’n tweeën.

Lekker naar Ibiza, op kosten van de maatschappij (foto: David Švihovec via Unsplash)

Zo gezegd, zo gedaan. Ze boeken op de site van Transavia – want die vliegt als één van de weinige nog op Ibiza – een retourticket voor de toch wat tegenvallende prijs van 122 euro. Mind you: per persoon, niet eens samen.

Via een duistere site in onderverhuurde huisjes vinden ze ook nog een appartementje voor 33 euro per nacht, vlakbij het strand. Dat valt dan weer mee en compenseert het dure vliegticket.

Voor het weekje samen – inclusief gesprek over wel of geen kinderen – zijn ze zo 400 euro kwijt. Op Ibiza International Airport komen ze er een week later achter dat het tripje toch net wat duurder was dan begroot. Ze blijken gemiddeld 150 euro per dag te hebben uitgegeven aan drank, uit eten en ander vermaak.

1500 euro kostte het mini-avontuurtje het setje dus. Gelukkig is de corona-test op Schiphol straks gratis. Komende maand maar een paar overuren schrijven, dan komt het wel weer goed.

Plus: de kosten voor de samenleving
Dit lieve stel van 32 (zij) en 28 jaar (hij) zadelt de samenleving op met nog wat extra kosten. Zelf weten ze daar niet van, maar wij rekenen het voor ze uit.

De vliegreis kostte Winston weliswaar 122 euro per persoon, maar dat kon alleen maar omdat de samenleving 500 euro aan kerosineaccijns kwijtschold. En de normale CO2-heffing ook niet in rekening bracht.

Omzetbelasting werd het tweetal evenmin gevraagd. Een kostenpost van zo’n 50 euro op de prijs van de tickets. Voor rekening van de belastingbetaler dan. Die moet op alle andere uitgaven wél 21 procent belasting betalen, onder meer om te compenseren voor de vrijstelling van Yvonne en Winston.

Verder betaalt het duo niets extra voor de staatssteun aan KLM en dochter Transavia. Een bedrag dat inmiddels oploopt tot 500 euro per werkende Nederlander. Maar goed: dat hadden deze tweeverdieners toch moeten betalen, of ze nou wel of niet vliegen. Was dat op alleen de luchtreizigers verhaald, dan zou een ticket ‘iets’ duurder zijn geweest.

Staatssteun per klant
Immers, slechts 40 procent van de Nederlanders vliegt ieder jaar. Als alleen luchtreizigers zouden bijdragen aan de steun, zou deze post op een bedrag van 1250 euro per persoon komen.

Maar lang niet iedereen die vliegt, doet dat met KLM. Veel mensen kiezen voor goedkopere aanbieders als RyanAir of Easyjet. Dat meegerekend praat je al gauw over 2500 euro staatssteun-toeslag per KLM-klant.

Bijzonder is dat zij voor hun vervuilende vliegreis niets hoeven bij te dragen aan de kosten van de volksgezondheid. Die schieten omhoog door hun vliegreis. Omwonenden slapen niet die nacht omdat zij door de budgetvlucht van Transavia al om 5 uur ’s ochtends worden gewekt en hun productiviteit die dag nihil is.

Dure medicijnen
Een deel van de burgers onder de vliegroute naar hedonistisch Ibiza gebruikt dure medicijnen om hartfalen tegen te gaan en de bloeddruk op een acceptabel niveau te houden. Een ander deel wordt behandeld met nog veel duurdere chemokuren om de gevreesde ziekte onder controle te krijgen. Bij velen tevergeefs.

Hoewel het corona-virus naar alle waarschijnlijkheid niet met de fiets vanuit China naar Europa is gekomen, hoeven Winston en Yvonne evenmin een corona-tax te betalen over hun niet-noodzakelijke tripje naar oranje gebied. Terwijl de negatieve gevolgen van het virus, op zowel de volksgezondheid als de economie, inmiddels iedere dag de voorpagina’s van vrijwel alle kranten siert.

Het kan het opnieuw verliefd geraakte stel niets schelen. Zij pikken op Schiphol nog even twee corona-tests mee à 150 euro. Dachten ze. Maar helaas is hun budgetvlucht niet voor het eerst uren vertraagd en komen ze pas ’s nachts om 1 uur aan op Schiphol. Hele buurten wakker en teststraat gesloten.

Terug in Almere maken ze de balans op. Die 1500 euro was prima besteed. Ze gaan nu tóch voor kinderen. Dat de maatschappij ook duizenden euro’s heeft bijgedragen aan hun avontuurtje, mag de pret niet drukken. Je leeft maar één keer!

Wat vond u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld / 5. Aantal stemmen:

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

Jammer dat dit artikel niet zo interessant was voor u!

Help ons het artikel verbeteren.

Wilt u aangeven hoe we het stuk kunnen verbeteren? Als u antwoord wilt, laat dan ook uw e-mail adres achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *