Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Exclusief

Waarom doen jullie nooit mee?

Foto: Miguel Ángel Sanz via Unsplash

5
(5)

Meer dan eens krijgen we de vraag: waarom doet SchipholWatch niet mee aan het overleg over de luchtvaart in ons land?

Deel op XDeel op Linkedin

Dat is voor ons een principiële kwestie. SchipholWatch is een groep burgers die enorme overlast ervaren van Schiphol en de vliegbedrijven die er gebruik van maken. We hebben geen verstand van vliegen, maar ondervinden (tot voor kort) dagelijks de herrie en vervuiling.

Regelmatig worden we uitgenodigd om deel te nemen aan een overleg zus of een overleg zo. Dat doen we niet, omdat wij ons niet geroepen voelen de problemen van de luchtvaartsector op te lossen.

‘Los de problemen zélf op’
De sector is verantwoordelijk voor een enorm probleem in de Randstad (en inmiddels ver daarbuiten). Volgens de GGD’s in de regio ondervinden zo’n 2,5 miljoen mensen de schadelijke effecten van het vliegen.

Waarom zouden burgers met een gewone baan en eigen verantwoordelijkheden zich om niet gaan inzetten om de problemen op te lossen van een sector die hen dagelijks het leven zuur maakt?

Wij gaan ervan uit dat de sector zelf moet komen met echte oplossingen en dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor voldoende draagvlak in de samenleving.

Niets gedaan met inbreng burgers
Daarbij komt dat blijkt uit ervaringen van burgers die wél deelnemen aan allerlei overlegstructuren, dat er met hun inbreng helemaal niets wordt gedaan.

De voorbeelden zijn legio. Mensen als dr ir Leon Adegeest besteden honderden uren aan het weerleggen van gekleurde rapporten. Zorgverlener Richard Abbenhuis van de bewonersorganisatie BTV heeft tientallen uren aan tafel gezeten met de sector. Zonder enig resultaat.

De kiesmannen van de Omgevingsraad Schiphol brengen dagen per jaar door in het overleg met de ‘sectorpartijen’ en gewone burgers bieden een heus welkom aan lieden als Schiphol-directeur Dick Benschop in huiskamergesprekken.

Luchtvaartnota voorgekookt
Niets, maar dan ook helemaal niets van hun inbreng zien we terug in de vrijdag jongstleden gepresenteerde luchtvaartnota. Het is een nota die maar door één partij is gedicteerd, en dat is de vliegsector. Ongebreidelde groei, tot wel 800.000 vluchten op Schiphol, luchtkastelen als elektrisch vliegen en ‘duurzame’ kerosine – het staat er vol mee.

Hinderbeperking komt in de hele nota nauwelijks voor, de schadelijke gezondheidseffecten worden gebagatelliseerd vanwege ‘te weinig feiten bekend’ en de veiligheidsrisico’s worden weggebonjourd.

Overleg heeft geen zin meer
Voor ons is het allemaal een bevestiging dat overleg geen zin heeft. De tijd die dit kost, kan ons inziens beter worden besteed aan bewustwording van geteisterde omwonenden. Het weerleggen van leugens, het onderuithalen van onjuiste berekeningen en het plaatsen van kanttekeningen bij de ontwikkelingen rond Schiphol.

Zo vaak ontvingen we een al dan niet dringende uitnodiging om toch vooral maar eens te komen praten. Van de spindokters van Schiphol, de KLM en het ministerie van Infrastructuur.

Niet praten met, maar over de luchtvaart
Wij zeggen altijd nee. Wij praten niet met de luchtvaart, maar óver de luchtvaart. Met de artikelen op onze website hopen we mensen, burgers, kiezers bewust te maken van de ellende die de megalomane luchtvaart in ons land veroorzaakt.

Zo heeft iedereen zijn rol. De bewonersdelegatie van het Schiphol-overleg, ook wel Alders-tafel genoemd, kan gelukkig wél het geduld opbrengen om in de eindeloze vergadersessies te pleiten voor meer empathie met omwonenden, Adegeest heeft de kennis allerlei valse rapporten onderuit te halen en Johan Vollenbroek is slim genoeg om de juridische gronden onder nog meer vliegtuigterreur weg te slaan.

Onwelgevallige feiten
En wij, wij proberen zoveel mogelijk feiten boven water te halen. Want met feiten heeft de sector niet zoveel. En met feiten zullen we uiteindelijk in staat zijn de menselijke maat op te leggen aan deze vieze, vervuilende en veel te veel overlast gevende industrie.

Daarnaast proberen wij de verbinding te zoeken. We werken mee aan het bekendmaken van de kleine of grote overwinningen van andere burgers, we zoeken de samenwerking met milieu- en klimaatbeschermers als Greenpeace en Extinction Rebellion en we ondersteunen crowdfunding-acties van stikstofridders als Johan Vollenbroek.

U kunt ook actie ondernemen!
Heeft uzelf een goed initiatief om de verdere groei van de luchtvaart tegen te gaan? Neem gerust contact met ons op. Samen kunnen we kijken hoe we elkaar kunnen helpen. Mail ons op [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 5

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. KarinSteenwijkerland

    GO! GO! GO! ga zo door.

  2. Na al die jaren van overleg in diverse gremia, participatie, huisbezoeken, Kiesmanschap ORS en het starten van regionale samenwerkingsverbanden en alternatieve zienswijzes – waaronder zelfs het bedenken van een alternatieve rekenmethode (LOI – Lijndense Overlast Index) – om je als klein dorp te kunnen verdedigen tegen de sector, is het uiterst zuur te moeten constateren dat de enorme hoeveelheid vrije tijd die in dit dossier is gaan zitten zinloos is geweest. Ik onderschrijf de onafhankelijke koers van SW. Ons rest nu alleen nog burgerprotest.

  3. Yvo Bergsvoort

    Vroeger, toen bestuurders en politici nog heer, graaf of hertog heetten en hun vazallen nog kapitein of gildemeester, kon je als je iets deed wat hun niet beviel gedwongen, afgersanseld, opgeknoopt of in de vergeetput terecht komen. Tegenwoordig spreken ze je aan met mevrouw of meneer en heb je zogenaamde inspraak. Maar, wanneer je de deur uit bent lachen ze je keihard uit en doen toch wat ze van plan waren.
    Het verschil? Nu betaal je meer belasting en mag je eens in de vier jaar een hokje rood maken. Drie miljoen mensen stemmen nooit. Gedwongen worden we voor mijn gevoel nog steeds.

    1
  4. Ad

    Ik heb alle begrip voor de uitstekend gemotiveerde keuze van Schipholwatch om zich niet te laten paaien als schaamlapje aan te schuiven bij zogenaamde overleggen met een door en door ziek gepamperde luchtvaartsector. Een sector die stinkende wonden in vele vormen over ons uitstort.

    1
  5. Het ‘poldermodel’ past hier niet, terecht wordt gesteld, dat meepraten inderdaad alleen maar voor de bühne is, niet om werkelijk wat aan het verpesten van de leefomgeving en het klimaat te doen.

    De overlegorganen van Schiphol en omwonenden doen mij wel eens denken aan de ‘Joodse Raad’ in WW2, overigens zonder de bedoeling om het vreselijke lot van deze medeburgers te misbruiken.

    Het leugenachtige karakter van deze sector kent zijn gelijke niet. U kunt mijn naam: ir. B. van Marlen van de cursus ‘Schiphollen’ met twintig jaar ervaring en vele uren lees- en schrijfwerk bij uw lijstje zetten.

    Mijn cursus heeft als hoofddoel: leugens en bedrog zichtbaar maken en ik hoop, dat ik daar enigszins in slaag.

    1
  6. Hoe vind ik woorden om Deze Luchtvaartnota te bekritiseren:
    Directeur Schiphol E. Benschop: Nooit wijdt hij een woord over de nog openstaande beloften over nog niet geleverde hinderbeperking .De Harde eis van de ORS Omwonenden . Dus eerst : Leveren van deze niet nagekomen beloften ! 2) Tickettax en BTW heffen . Het dat oude model van Chicago op, dat al 76 jaar bestaat.
    Er is iets onvoorstelbaar mis met het Luchtvaartdossier Dr M Huijs promoveerde aan de TU Delft op het Schipholdossier met zijn werktitel: “‘ 20 jaar manipulaties met sjoemel modellen, bedrog en niet werkende beloften . Vele wetenschappers stellen met 385.000 vluchten kan Schiphol voort . Formeel zijn er BELEIDSREGELS , maar die worden ALTIJD ontdoken , via niet te controleren rekenmodellen .en ondoorgrondelijke statistieken .geholpen door een niet goed bij zijn hoofd zijnde minister van Ven W Eurlings . En de rest van de politiek heeft dat onvoldoende door, of is in de minderheid. Ik vond het zeer begrijpelijk dat Schipholwatch niet gaat meedoen aan besprekingen . Zolang dit ministeriële gedoe aanblijft , Zal er NIETS veranderen . Cora zit er omdat ze er zit, Ja Kerosine Cora
    Ze gaat het op den duur NIET redden is mijn verwachting. Eindelijk heeft de meerderheid van onze bevolking het vieze spel van de Sector door. Tientalle goede artikelen verschenen in de Pers. Cora dacht : Die oude mannen uit de Schipholregio te kleineren en gaf buro Motivaction de opdracht een opinie peiling te doen NU IN HEEL NEDERLAND : Welaan Cora moest de uitkomst slikken : Meer dan 60 % wil GEEN Groei meer
    Jan Griese ORS kiesman , kent het belazeren nu 30 jaar .
    Voorzitter van 550 leden van de Schiphol Werkgroep Amstelveen Buitenveldert.

    1
  7. Klaar

    Helemaal mee eens. Praten en overleggen is zinloos en alleen maar voor de buhne. Rechtszaken aanspannen is de enige taal die begrepen wordt en soelaas biedt. Dat is wel gebleken. De Overheid en Schiphol heeft lak aan de burger. Zoveel is duidelijk. Schande die luchtvaartnota. Ook dat interesseert ze niets. Wat de burger ervan vindt……. Ga Zo Door Schipholwatch!

    1

Geef een reactie

Translate