Kamerdebat KLM: vieze nasmaak

Wij van SchipholWatch hebben een vieze nasmaak van het kamerdebat over de voorgenomen staatssteun aan KLM. Nog maar anderhalve week geleden beloofde minister Cora van Nieuwenhuizen de belastingbetaler voorwaarden te stellen aan deze steun op de terreinen van milieu en hinderbeperking. Vandaag bleek van die belofte weinig over.

Foto: Mika Baumeister via Unsplash

KLM moet van deze regering koste wat kost worden gered, zo bleek wel uit de antwoorden van de ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (luchtvaart).

Over mogelijke voorwaarden aan de steun bleven antwoorden uit. Hoekstra verschool zich achter de onderhandelingen, Van Nieuwenhuizen maakte duidelijk helemaal niet te voelen voor milieu-eisen.

Voorlezen bedrijfsfolder KLM
Terwijl Hoekstra nog enigszins op de materie wilde ingaan, kwam Van Nieuwenhuizen niet verder dan het citeren uit de greenwashing-campagnes van KLM. “De meest duurzame luchtvaartmaatschappij ter wereld”, “uitstekend bezig” en “grote ambities”, zo oreerde onze minister van luchtvaart over de KLM.

Op vragen van kamerleden wat de eisen aan KLM inhouden, kon geen van de bewindslieden een goed antwoord geven. Het bleef steken bij nietszeggende algemeenheden. Van Nieuwenhuizen maakte het zelfs zo bont regelmatig te verwijzen naar de nieuwe luchtvaartnota die inmiddels al járen op zich laat wachten en iedere keer opnieuw is uitgesteld.

Zelfs op een eenvoudige vraag van kamerlid Lammert van Raan (PvdD) of de ministers hadden nagedacht over het gegeven of KLM überhaupt in staat zou kunnen zijn om de leningen in de toekomst te kunnen terugbetalen, kwamen geen antwoorden. Hoekstra schoof de vraag ongemakkelijk door naar Van Nieuwenhuizen die de legitieme vraag vervolgens ‘vergat’ te beantwoorden.

Schandalige opstelling VVD
Ronduit schandalig was het optreden van VVD-er Roald van der Linde. Hij pleitte actief voor het weglaten van voorwaarden aan de staatssteun voor KLM. Geen enkele voorwaarde is volgens hem te billijken: niet op het gebied van milieu, niet op hinderbeperking en ook niet op klimaat.

Het KLM-monster moet vooral ongestoord kunnen herstellen in zijn optiek. De overlast en vervuiling waarmee 2,5 miljoen van zijn kiezers te maken hebben, doet er kennelijk niet toe.

Zelfs in deze precaire fase van het bestaan van KLM blijkt er bij de Nederlandse regering totaal niet te zijn nagedacht over krimpscenario’s. Terwijl een topbelegger als Warren Buffett deze week niet wist hoe snel hij uit de vliegaandelen moest stappen, wil Hoekstra niet eens denken aan een kleinere KLM.

“Ook na de corona-crisis zal KLM moeten krimpen, wil het zijn aandeel leveren aan de beperking van de klimaateffecten”, aldus kamerlid Van Raan. “Dat kan zo maar een halvering van het huidige bedrijf betekenen.”

Einde steun nog lang niet in zicht
Uit het hele debat werd één ding overduidelijk. De Nederlandse regering gaat in eerste instantie KLM helpen met steun in liquide middelen. Het bedrag dat daarvoor wordt uitgetrokken is nog niet bekend, maar ligt tussen de twee en vier miljard euro belastinggeld.

Daarmee is de steun nog lang niet ten einde. Hoekstra sluit expliciet niet uit dat er daarna nog meer belastinggeld in moet worden gepompt. Dat kan zelfs door waardeloze nieuwe aandelen in KLM te kopen, zo gaf hij aan.

Zonder de steun van de belastingbetaler is het voor KLM in juni van dit jaar afgelopen, zo wist Hoekstra nog wel te melden. Een faillissement is dan niet meer te vermijden, omdat het geld dan op is.

6 antwoorden op “Kamerdebat KLM: vieze nasmaak”

  1. Inderdaad laat dit debat zien met wat voor ‘tuig’ we werkelijk te maken hebben.

    Ik had deze uitkomst al voorspeld, alles wat in mijn cursus Schiphollen (Liegen en bedriegen) staat geldt nog steeds en zal blijven gelden.

    U mag straks hard meebetalen aan het verder verzieken van uw leefomgeving!

    Als men er over 10-20 jaar achterkomt dan het echt mis is met de opwarming, hebben de aandeelhouders en deze politici allang hun zaakjes voor elkaar! De rekening komt dus voor de toekomstige generaties.

    Daarbij komt dat de luchtvaart straks weer de tweede coronagolf over de wereld uitsmeert, want de mondkapjes en de temperatuurmetingen zullen geen voldoende bescherming bieden.

    Economie gaat voor gezondheid, en we maken normaal wat niet normaal is, als u dat maar weet!

    Van rechts Nederland en de Christen democaraten is niets te verwachten. U weet waar u niet op moet gaan stemmen straks.

  2. Deze regering verliest alle geloofwaardigheid voor een groenere, gezonde toekomst. Juist nu er kansen liggen. Het bericht dat KLM start met korte, Europese vluchten, is een bewijs dat zowel van onze overheid als KLM zelf niets te verwachten valt. Het ontbreken van visie kost ons nu een corona-crisis (wegbezuinigen van de vaccinatie poot van het RIVM en negeren van pandemie waarschuwingen) en straks een klimaat-crisis. De keuze is aan de kiezer. Ik geniet nog even van de stilte en heldere hemel. We doen dit onszelf aan, vergeet dat niet!

  3. De slogan: “ De vervuiler betaalt”, wordt volgens de VVD: Betaal de vervuiler! Gekker moet het niet worden. Het riekt naar eigen belang eerst. Laat de mensen (klootjesvolk) maar in het ultra fijnstof stikken! Beloof onderzoeksresultaten en laat het daarbij. Hoe democratisch is dat. Misselijk makende politiek!

  4. Dit is wat ik verwacht had. Liegen en bedriegen zijn ze steengoed in. Uiteraard moet hun toekomstige baan veilig gesteld worden. Walgelijk.

Laat een reactie achter op Moon Wolters Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *