‘Keuze nodig tussen overbodige vluchten en ruimte om te wonen’

In de Randstad moet een keuze gemaakt worden tussen de economisch gezien overbodige vluchten van Schiphol en de ruimte om te bouwen, wonen en werken.

Foto: Christopher Ong via Unsplash

Dit stelt Mobilisation for the Environment (MOB) van stikstof-activist Johan Vollenbroek in een advies aan de Commissie Remkes. De regering stelde die commissie in om oplossingen te vinden voor de stikstofproblematiek.

Vollenbroek wist eerder met een uitspraak van de Raad van State de regering te dwingen nu eens eindelijk échte maatregelen te nemen tegen de giftige stikstofdepositie.

“Een forse krimp naar 375.000 vliegbewegingen op Schiphol is mogelijk én noodzakelijk. De luchtvaart draagt nu substantieel bij aan de stikstofproblematiek en veroorzaakt zo veel gezondheids- en natuurschade.”

Steentje bijdragen
MOB is van mening dat de luchtvaartsector net zo goed zijn steentje moet bijdragen als de landbouw, de industrie, het autoverkeer en de scheepvaart.

“Krimp is heel goed mogelijk omdat de economische waarde van Schiphol schromelijk en systematisch wordt overschat”, aldus Vollenbroek.

Zijn visie wordt ondersteund door het gisteren gepubliceerde rapport van de twee economen Walter Manshanden en Leo Bus. Zij concludeerden ook al dat Schiphol al lang niet meer de toegevoegde waarde heeft die het ooit had. De meerwaarde van steeds maar nieuwe vluchten neemt substantieel af met iedere extra vliegbeweging.

“De industrie en de landbouw dienen steeds de best beschikbare technieken toe te passen, maar die eis lijkt niet te gelden voor de luchtvaart. “Dat blijkt onder meer uit het feit dat de NOx-emissies van vliegtuigmotoren in de afgelopen 20 jaar niet zijn afgenomen, terwijl de industrie in diezelfde periode 80 procent reductie heeft weten te bereiken”, legt Vollenbroek uit.

Luchtvaart lui door vrijstellingen
“Tot op heden lijkt er weinig tot geen inspanning te zijn geweest van de luchtvaart om de NOx-emissies te beperken. Het is bedroevend dat juist deze sector de hand boven het hoofd wordt gehouden met allerlei stimulerende maatregelen en subsidies en het ontbreken van allerlei belastingen. Het heeft de sector lui gemaakt in het toepassen van de best beschikbare technieken.”

Vollenbroek acht het niet alleen noodzakelijk dat Schiphol krimpt, maar zelfs goed voor de Nederlandse economie. “Een beperking van het aantal vliegbewegingen op Schiphol helpt om de bouw weer vlot te trekken.”

Geen vergunningen
Het helpt Schiphol bovendien niet dat het niet beschikt over de benodigde vergunningen. “Daardoor zijn sowieso 100.000 vliegbewegingen illegaal.”

Eerder diende Vollenbroek een handhavingsverzoek in om Schiphol te houden aan maximaal 400.000 vliegbewegingen als gevolg van het ontbreken van de benodigde vergunningen. Het verzoek is in beraad bij het verantwoordelijke ministerie van Landbouw. Dat heeft zichzelf tot 1 april volgend jaar de tijd gegeven om te antwoorden, maar MOB heeft bezwaar aangetekend tegen deze veel te ruime termijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *