Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Als een regering niet meer luistert

0
(0)

ANALYSE – De afgelopen weken laten steeds meer en steeds grotere acties zien door groepen burgers die zich niet gehoord voelen door hun eigen overheid.

Deel op XDeel op Linkedin

Foto: Carolien van Oijen via Unsplash

Na de boeren, de leraren, de zorgwerkers en de bouwers lieten vandaag de milieubeschermers van zich horen. Een actievoerder van Extinction Rebellion ketende zich vast aan de auto van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen.

Alle acties zijn het gevolg van een regering die het contact met de samenleving volledig is verloren. Door blind de eenmaal ingeslagen koers te blijven volgen, geeft de bestuurlijke top het signaal af zich niets gelegen te laten liggen aan de wensen en behoeften van het volk.

Hoogmoed
Zo’n hoogmoed is in het verleden al vaak het begin van het einde van regeringen geweest. Leiders die het contact met hun achterban verliezen, hebben geen enkele legitimiteit meer. Hun macht verdampt totdat het volk ingrijpt en via demonstraties en acties verandering afdwingt.

Rutte 3 is dit stadium gevaarlijk dicht genaderd. Grote groepen burgers komen in opstand tegen het zwalkende en visieloze beleid van de vergeetachtige landsleider.

Zij voelen zich niet gehoord en niet begrepen. Rutte c.s. luisteren niet en creëren zo een voor ons land ongekende golf van protesten.

Verslonsd
De regering heeft veel overheidstaken verslonsd. Terwijl de collectieve lasten de pan uit rijzen, krijgt de burger steeds minder waar voor zijn geld. Politie, defensie, zorg en onderwijs kampen met groot achterstallig onderhoud. Groeiende vliegterreur en tegen het faillissement schurende bouwbedrijven zijn het directe gevolg van het regeren bij de dag.

Nederland hunkert naar een regering die wél verder wil kijken dan een periode van vier jaar. Een regering die beslissingen neemt in het algemeen belang in plaats van te acteren als de directie van de BV Nederland.

Veel Nederlanders is de globalistische en neo-liberale koers te veel geworden. Het maakt de leefwereld complex, onoverzichtelijk en onzeker. Mensen verlangen naar een leven waarin zij zich niet iedere dag zorgen hoeven te maken over hun inkomsten en zekerheden. Waarin zij geen tweede baan hoeven te zoeken om af en toe wat extra’s voor hun kinderen te doen.

Kleinschaligheid
Kleinschaligheid kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van dit algehele welzijn. Met kleinschaligheid hoef je als Nederlandse arbeider niet meer te concurreren met lage-lonen-landen, koop je vooral lokale producten die niet hoeven te worden ingevlogen en herontdek je de schoonheid van Europa dat minstens zo veel moois te bieden heeft als andere continenten.

De vliegindustrie is één van de belangrijkste facilitatoren van het globalisme. Rem deze vieze en overlastgevende industrie af en veel van de problemen van het globalisme zijn de wereld uit.

Maar dan kunnen we ‘s winters geen aardbeien meer eten. Inderdaad.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Klaar

    Cora en Carola hebben weer een list verzonnen.

    Lak aan de burger die overlast van Schiphol ervaart.
    Wat een brutaliteit van deze bestuurders…..
    https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/cora-en-carola-hebben-een-list-verzonnen

  2. Dit zit toch wel wat anders in elkaar vrees ik, hoewel ik het eens ben met de kritiek op bepaalde aspecten van globalisering. Consumenten willen graag zo goedkoop mogelijk zaken aanschaffen, kijk naar het succes van bv. Action, Lidl, Aldi, en de internetwinkels, enz. Ook wil men goedkope vakantievluchten, en goedkope levensmiddelen. Ze kijken waarschijnlijk niet voldoende naar wat die goedkoopte mondiaal teweegbrengt op het gebied van ecologie, klimaat, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. We lopen in dit land nu steeds meer tegen grenzen van de groei op qua milieubelasting, congestie in het verkeer, klimaataantasting en achteruitgang in de leefomgeving (o.a. door vliegverkeer). De protesten van boeren en bouwers zijn protesten van delen van de zgn. B.V. Nederland, die zich door eigenlijk nodige en te lang uitgestelde maatregelen gepakt voelen. Kleinschaligheid is een sympathiek idee, maar vergeet niet dat we met dit grote aantal inwoners economisch erg afhankelijk zijn van export. Alleen als men bereid is om veel meer te betalen voor zaken, waar men gewend aan is goedkoop te kunnen krijgen, zou deze afhankelijkheid misschien wat kunnen worden terug¬gedrongen. Maar dan moet men wel voldoende verdienen om dit te kunnen. Wat de wensen van het volk betreft: helaas zie ik heel veel stemmers op de VVD, FvD (Nota Bene klimaat ontkenners), PVV, dus dat geeft te denken. Overigens ben ik van mening dat doorgroeien van luchtvaart in het huidige tijdsgewricht totaal onverkoopbaar is. Hier moet snel een betere beprijzing komen, dus duurdere tickets.

  3. Madelon

    De aardbeien die je ‘s winters kan eten zijn niet lekker, hard en vol met gebruikt gif dat hier verboden is, maar dat terzijde: we moeten ECHT niet meer op de VVD stemmen. Er zijn zoveel competente bestuurders in spe te vinden, ik noem maar even Jeroen Dijsselbloem, Jesse Klaver gaat de goeie kant op, Wouter Bos, die lange vent die voor de veiligheidsraad werkte in Mali, kan even niet op zijn naam komen. Lees ook even de reactie van MOB op de genomen ‘nood’maatregelen van slapjanus Rutte. https://mobilisation.nl/nl/

  4. Klaar

    Sterke analyse!
    Herkenbaar, zo voel ik het ook…..
    En nu de juiste acties!

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate