Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Algemeen

Met app Explane uw klacht naar BAS sturen?

(leestijd circa 2 minuten)
0
(0)

Met de makers van de site Over mijn dak onderzoeken we de mogelijkheid om onze app Explane uit te breiden zodat iedere meting ook direct als klacht kan worden doorgestuurd aan het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS).

Deel op XDeel op Linkedin

De site Over mijn dak (https://overmijndak.vlieghinder-oegstgeest.nl/)

Hiervoor zou dan een tweede versie van Explane worden gebouwd, die via Over mijn dak uw BAS-account kan koppelen aan de app. De koppeling gaat wél geld kosten omdat het systeem moet worden gebouwd en onderhouden. We denken aan een jaarlijks abonnementsprijs van 40 euro.

De technologie van Over mijn dak zorgt ervoor dat er maximaal één klacht per dag richting BAS wordt gestuurd om niet buiten de klachtenstatistieken te worden gehouden. Mogelijk wordt dat gekoppeld aan de hoogste meting op die dag.

BAS hanteert een maximum van 500 klachten per jaar. Daarna wordt uw overlast niet meer serieus genomen door Schiphol en de luchtverkeersleiding – de twee samenwerkende partijen in BAS.

Als bonus in de pro-versie willen we een mogelijkheid inbouwen om uw metingen eenvoudig te kunnen delen op sociale media als Twitter en Facebook.

Graag uw mening!
Om een indruk te krijgen van de belangstelling voor de nieuwe functies, willen we graag uw ‘zienswijze’ horen.

Vindt u het nuttig als u met één druk op de knop een klacht kunt neerleggen bij BAS? En wilt u daarvoor dan jaarlijks een bedrag betalen? Vindt u 40 euro teveel of zou u dat er wel voor over hebben? Heeft u nog andere wensen voor de pro-versie?

Heel graag horen we uw mening, zodat we daarmee rekening kunnen houden bij de eventuele ontwikkeling van Explane Plus. Reageer onderaan dit artikel of stuur uw mening naar [email protected].

Let wel, de gratis versie van de app blijft gewoon bestaan. Het allerbelangrijkste vinden we dat iedere omwonende de overlast kan blijven vastleggen en in kaart brengen op https://reports.explane.org/nl/.

Update 7 oktober 2019
Na het lezen van alle feedback die we mochten ontvangen op dit bericht, hebben we besloten niet door te gaan met het project. We gaan Explane dus NIET geschikt maken voor het automatisch insturen van officiële klachten naar BAS.

De belangrijkste redenen voor deze beslissing zijn dat medewerking aan BAS indirect medewerking betekent aan de door ons zo verfoeide vliegindustrie en het feit dat wij met een dergelijke faciliteit mogelijk een deel van onze onafhankelijkheid kwijtraken.

SchipholWatch praat niet mét de sector, maar óver de sector. Dat houden we zo.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hoeveel normale Nederlandse bedrijven hebben een Klachtensite??

  2. Welk normaal bedrijf in Nederland heeft een klachtensite??

  3. Gert

    Hele goede initiatieven om meetresultaten te krijgen. Ik doe mee.

    BAS doet niets met de klachten? Maakt niet uit. Als “wij” met gevalideerde meetresultaten komen is dat munitie in de strijd.

    Gevalideerd: dat is zeer belangrijk, anders ga je nat.

  4. Koos

    Ik heb weinig waardering voor BAS,. Da’s meer een overdrukventiel voor Schiphol en de overheid, dan een serieus klachtenloket die werk maakt van meldingen …
    Ik steun het initiatief van Explane om metingen via “Over mijn dak” en mijn BAS-account te kunnen melden en heb daar zeker € 40 / per jaar voor over

  5. Madelon

    Zodra vragen en/of klachten vervelend worden voor BAS word je geweigerd en worden de klachten niet meer beantwoord en niet meegeteld. Zo een club heeft dus geen enkele waarde en geen enkele status anders dan zoethoudertje van Schipho!.
    En dan die waardeloze site met tijdslimieten en voorgekookte antwoorden…..
    Het lijkt mij dus niet zinvol.

  6. Klaar

    Ik ben degene die je gewezen heeft op de site van Overmijndak en maak al geruime tijd van hun registraties. Mooi dat dit initiatief tot stand is gekomen om te koppelen.
    Omdat ik in Oegstgeest woon in Overmijndak daar actief is betekent dat een onnodige verdubbeling.
    Ik ben uiteraard bereid een financiele bijdrage te betalen aan zinvolle acties tegen de ontoelaatbare overlast die Schiphol veroorzaakt.
    In Oegstgeest wordt ik gek van het lawaai van de steeds lager vliegende vliegtuigen.

    • Beste Klaar,

      U ervaart evenals ik (in regio Amersfoort) een toenemende geluidsoverlast door Schiphol vliegverkeer. Als u dat wil, kan ik u wel een rapport toesturen over de trend (frequenties en hoogtes) binnen uw regio, als u mij uw postcode bekend maakt.

      Met vriendelijke groeten, Gert.

  7. Peter de Boer

    Ik steun het initiatief om rechtstreeks vanuit de Explane app meldingen te versturen naar het BAS platform en ben bereid daar een jaarlijkse fee van rond €40 te betalen.

  8. Rolf Polak

    Bas registreert alleen en lijkt weinig tot geen invloed te hebben op baangebruik, baanonderhoud. De rapportages zijn wel goed.

    • Standaert

      BAS is een instrument van de luchthaven Schiphol en heeft er dus geen belang bij uw klachten serieus te nemen. Dus toch maar naar Overmijndak?
      Vriendelijke groet

  9. Hans van Est

    Momenteel meer geïnteresseerd in de Raspberry. Een apart zelfstandig apparaat als ik het goed begrepen heb. Lijkt mij overzichtelijker dan de Explane app.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate