Eerder vandaag noemde oud-minister Jeroen Dijsselbloem (PvdA) in het tv-programma Buitenhof de voorgenomen staatssteun aan KLM ‘riskant’. Volgens hem kan de staat beter het belang in het vliegbedrijf vergroten zodat ook de andere aandeelhouders meebetalen.
De voorganger van de huidige minister van Financiën, Wopke Hoekstra, stipt hiermee een gevoelig punt aan. Het verlenen van steun via leningen en staatsgaranties op commerciële leningen draagt volgens hem niet bij aan de levensvatbaarheid van KLM.
“KLM zit al zwaar in de leningen. Om het bedrijf dan nog verder te belasten met leningen, creëert een riskante situatie”, aldus Dijsselbloem.
Volgens hem is het dan ook beter dat de steun wordt gegeven door Air France-KLM nieuwe aandelen uit te laten geven die worden ingekocht door de regering.
Totale bedrijf niet meer dan 1,5 miljard waard
Hoe werkt dat dan? Het vliegbedrijf wordt nu op de beurs verhandeld tegen een koers van 3 euro 60 per aandeel. De totale waarde van het geheel – het Franse en het Nederlandse deel opgeteld – ligt met die koers op net iets meer dan anderhalf miljard euro.
Om de onderneming te helpen met een kapitaalinjectie, moet AFKL nieuwe aandelen uitgeven. Aangezien de totale waarde van het bedrijf ver onder de verlangde steun ligt, moeten dat héél veel nieuwe aandelen worden. Zelfs veel meer dan er nu al zijn uitgegeven in het lange bestaan van de onderneming.
Dat betekent dat de koper van al die nieuwe aandelen een enorm belang krijgt in de gecombineerde onderneming en dat de huidige aandeelhouders blijven zitten met een miniem belang.
Op dit moment hebben Frankrijk en Nederland ongeveer ieder 15 procent van de aandelen in handen. Na uitgifte van de nieuwe aandelen en aankoop ervan door de twee landen zouden ze samen nagenoeg 100 procent eigenaar worden. Het belang van de huidige aandeelhouders zou tot onder de één procent dalen.
Belang niet-betalende aandeelhouders daalt tot vrijwel nul
Daarmee bereiken de twee Europese regeringen dat de andere aandeelhouders vrijwel volledig buitenspel worden gezet, tenzij ook zij nieuwe aandelen willen inkopen. Daar ziet het echter niet naar uit: de meeste beleggers (inclusief de piloten van KLM verenigd in SPAAK, die nu nog 5 procent van de aandelen beheren) hebben een realistischer kijk op investeringen dan de door nationale trots geplaagde overheden.
Of het voor de belastingbetalers in ons land en in Frankrijk zo’n feest zal zijn, moet nog maar worden bezien. Mocht het duo besluiten over te gaan tot de de facto nationalisatie, dan koopt de burger hiermee een bedrijf dat gebukt gaat onder enorme schulden en weinig florissante toekomstverwachtingen heeft op de korte en middellange termijn.
Mooie toekomst achter de rug
De burger koopt dan zogezegd een bedrijf met een mooie toekomst achter zich en weinig perspectief op een snelle ‘return on investment’.
Nog afgezien van een voorzienbaar traag herstel van de inkomsten, zijn de eerste rechtszaken tegen de verstrekte en algemeen als waardeloos geziene vouchers al in voorbereiding. Dat kan bovenop de lopende lease-, financierings, brandstof- en salarisverplichtingen het bedrijf zomaar nog vele extra miljarden euro’s gaan kosten.
B. van Marlen
Private aandeelhouders b.v. uit China en de VS, zullen, als ze hun aandeel al niet tijdig hebben verkocht, gebaat zijn bij snel en krachtig herstel van de vliegmarkt.
Klimaat en geluidshinder voor inwoners van Nederland zal ze waarschijnlijk een zorg zijn.
Dit aandeelhoudersbelang heet in de luchtvaartnota het ‘publieke belang’, dat het Rijk sterk verdedigt.
Ik vraag u: wilt u voor de portemonnaie van deze lieden straks voortdurend in de herrie zitten onder de ‘optimale vaste vliegroutes’en er zelfs nog aan meebetalen ook? Ik niet!!!