Toch weer nieuwe prijsvechters naar Schiphol

Middenin de verhitte maatschappelijke discussies over de toekomst van Schiphol, blijken er toch weer nieuwe prijsvechters naar de nationale luchthaven te komen.

Foto: HAL9001 via Unsplash

De directie van de luchthaven jammert al maandenlang dat ‘beperkte groei’ noodzakelijk is om de ‘hub-functie’ te kunnen garanderen. Hierin wordt zij ondersteund door de directie van KLM die ons economische rampspoed voorspelt als de onderneming wordt beperkt in haar ambities.

En dan verschijnt op 27 december, enkele dagen nadat bekend werd dat de Omgevingsraad Schiphol niet tot een eensluidend advies aan de minister kan komen over de MER van Schiphol, een artikel op Vliegtuigradar24.nl dat de low cost carrier Level volgend jaar naar Schiphol komt met een paar vakantiebestemmingen die waarschijnlijk al worden aangevlogen vanuit Amsterdam.

Level is nota bene een zusterbedrijfje van het beruchte plofticketsbedrijf Vueling.

Omwonenden begrijpen letterlijk niets meer van dit geschiphol. Klagen dat niet verder mag worden gegroeid, dat dit de economie van ons land om zeep helpt, dat KLM haar taak moet kunnen uitvoeren omdat er anders niets meer overblijft van het bedrijf. En ondertussen inzetten op het binnenhalen van nieuwe prijsvechters tegen afbraaktarieven waarvoor nergens anders in Europa kan worden geland.

47 miljoen subsidie prijsvechters
Prijsvechters die volgens eigen zeggen van KLM de afgelopen jaren zijn binnengehaald met subsidies (‘incentives’) ter hoogte van 47 miljoen euro. Zie hiervoor onderstaande bijdrage van het vliegbedrijf aan de discussie rond de Alderstafel.

Omwonenden zijn zó kwaad op dit beleid (of is het beter te praten over ‘gebrek aan beleid’), dat zij de luchthaven ervan verdenken nieuwe maatschappijen voor Lelystad te kunnen faciliteren en het gedrocht van de ‘autonome groei’ te kunnen omzeilen: een prijsvechter kortstondig dulden op Schiphol om deze kort daarna door te schuiven naar Lelystad. En dan achteraf beweren dat dit géén autonome groei is.

addy rutgers on Twitter

Sluwe groeistrategie directie @Schiphol met support van belanghebbende leden en bestuurders in @Omgevingsraad . Zullen kiesmannen/vrouwen het tij weten te keren @SchipholWatch ? https://t.co/13X1zdiDFZ

RedGelderland on Twitter

Onbegrijpelijk! #Schiphol zit aan plafond vliegbewegingen met 500K. Wil zich zgn focussen op de “hub-functie” . Reden waarom #LelystadAirport moet uitbreiden. Guess what? In 2019 komt er gewoon een nieuwe #prijsvechter bij. Leg dat maar eens uit. https://t.co/sVI7n4Ep0M

Dit artikel is 1033 keer gelezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *