Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Nederland, word wakker (of slaap straks nooit meer)

Eén jaar vliegen van en naar Schiphol in één plaatje (illustratie: donderdorp.nl)

De luchtruimherziening – zeg maar de nieuwe vliegroutes over onze wijken – is in concept gepresenteerd door VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen onder het mom van minder vervuiling. Maar pas goed op: de vaste vliegroutes gaan de levens van tienduizenden Nederlanders tot een hel maken.

Wie zijn die burgers die nog meer overlast gaan krijgen van de vliegtuigen? Dát zegt de minister niet. Logisch, want het bekendmaken van de vliegroutes zou zomaar tot een ware volksopstand kunnen leiden.

Wat is het geval? Het Nederlandse luchtruim is een zooitje. Het is hier zo druk dat vliegtuigen veel en vaak moeten omvliegen om niet met elkaar in botsing te komen. De jets van KLM moeten ver uit de buurt worden gehouden van de F16s van de luchtmacht. Bovendien is het in ‘normale’ jaren zó druk geworden in onze luchten dat Schiphol niet nóg meer vliegtuigen kan afwerken.

Groei faciliteren
Dat moest dus anders, want Schiphol moet kunnen groeien. Aldus ‘ons’ ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zo meldde Van Nieuwenhuizen al eerder in haar door vriend en vijand afgebrande luchtvaartnota.

Dus stond de ‘luchtruimherziening’ op het programma. In dat plan staat te lezen dat vliegtuigen minder hoeven om te vliegen en dus voor minder uitstoot en vervuiling gaan zorgen. Weggestopt tussen de regels valt er ook te lezen dat het de ‘capaciteit’ zal vergroten. Zeg maar meer vliegtuigen in hetzelfde stukje lucht.

Dat wordt onder meer bereikt met nieuwe navigatietechnieken, meestal aangeduid met NextGen. Daarmee kunnen de verkeersleiders voortaan om de 70 seconden een vliegtuig over uw dak heen sturen. Nu is dat nog ‘maar’ om de 120 seconden. Bijna een verdubbeling van de overlast dus.

Alles over één paadje
Maar er is meer, veel meer. De luchtruimherziening werkt ook met vaste vliegroutes, zogenaamd om de overlast te verminderen. Het idee hierachter? Als alle vliegtuigen precies over één lijntje vliegen, hebben er minder mensen last van het vliegverkeer. Dat rekent lekker weg, want nu waaiert het verkeer van en naar Schiphol immers uit over half Nederland, zie ook de illustratie bij dit artikel.

Goed nieuws, zou u denken. Fout. Weliswaar ondervinden een aantal medeburgers minder herrie van de vliegtuigen, maar wat als uw huis nu staat precies onder zo’n vaste vliegroute?

U raadt het al: iedere 70 seconden een vliegtuig boven uw huis. Niet een paar uur per dag, maar 24 uur per dag, vooral als de beoogde groei naar bijna 800.000 vluchten per jaar wordt doorgezet.

Aanslag op levens onderwonenden
Dat is een werkelijk onleefbare situatie voor de mensen met een huis onder de vaste vliegroutes. Dag en nacht geterroriseerd worden door een onafzienbare en oneindige reeks van vliegtuigen. Stuk voor stuk met 70 tot 90 decibel over de slaapkamer van de kinderen. Niets meer en niets minder dan een aanslag op hun levens.

Word daarom alstublieft wakker, medelanders. Deze megalomane uitbreiding van de luchtvaart in ons land mag geen doorgang vinden. Normale, hardwerkende mensen worden kapotgemaakt door de geldzucht van een paar mislukte hulpmanagers bij Schiphol en KLM.

Geen enkele informatie
Word wakker. Want de kans is groot dat dit scenario ú overkomt. De plannen voor de luchtruimherziening van Cora van Nieuwenhuizen geven veel informatie over de vermeende voordelen, maar zeggen HELEMAAL NIETS over de exacte ligging van die nieuwe vliegpaden.

Die lijntjes kunnen – zonder inspraak, zonder overleg, zonder beroepsrecht – zomaar boven uw huis komen te liggen. De minister kan het beslissen op een achternamiddag in haar ivoren toren in Den Haag. En dan?

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 76

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Cici

    Veel succes gewenst met de rechtszaak. En een zekere mw minister van N. mag wat mij betreft nu echt wel een functie elders…

  2. Mike

    Met vele ‘producten’ heeft de overheid zich jaren ‘dom’ gehouden, waarvan vele burgers de dupe zijn geworden. Dit allemaal door de macht van deze bedrijven en/of de sterke lobby.
    Het mooiste voorbeeld vind ik zelf altijd nog : ‘Asbest’.
    Toen de schadelijkheid bekend is geworden, mocht het daarna nog vele jaren toegepast worden (economisch belang, geen alternatief).

    Met de luchtvaart zal dit nog even duren, ben ik bang, daar ze vele getallen onder de tafel weten te houden. De lobby is zo machtig, dat zelfs handhaving geblokkeerd kan worden (!). Als er al handhaving is, wordt dit door de luchtvaart zelf gedaan of vertellen ze hoe en waar de metingen verricht moeten worden.

  3. Haes

    De nieuwe toelageaffaire komt eraan! Deze keer geen overheid die haar burgers mishandelt via het ministerie van financieën maar nu via het ministerie van infrastructuur en waterstaat. Deze keer gaat het niet over 8 jaar leugen, bedrog en mishandeling maar nu over minstens 50 jaar systematische ondermijning van de gezondheid van vele tienduizenden door dezelfde verziekte kombinatie van arrogante wetteloosheid en machtsmisbruik. Omtzigt noemde ons land ivm de toelage affaire al eerder een bananenmonarchie. Hoe terecht!

  4. Josje

    Ik voorspel dat de rechtszaak tegen de overheid die is aangespannen door de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) gewonnen wordt en een keerpunt zal betekenen in de strijd tegen de ongehoorde vliegterreur. Niet voor niets is advocatenkantoor Prakken d’Oliveira gespecialiseerd in mensenrechten. Het is niet voorstelbaar dat het zo grof schenden van het recht op gezondheid en welzijn bij de rechter stand houdt. De schadelijkheid van lawaai van een dergelijke duur en intensiteit (lange perioden van vrijwel continu 70 of 80 dB) is al lang bekend. Het absurde is dat dit zolang is gedoogd: kwestie van macht, grote belangen en vuile verdeel- en heerspolitiek.

Geef een reactie

Translate