Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling, Rechtszaken

Natuurvergunning Schiphol onderuit: rechter prikt door sjoemelberekeningen heen

Nieuwkoopse Plassen

De Nieuwkoopse Plassen worden bedreigd door de uitstoot van stikstofoxide van vliegtuigen (foto: Jan Arkesteijn via Wikipedia)

Getting your Trinity Audio player ready...
(leestijd circa 5 minuten)
4.8
(149)

De rechtbank in Den Haag deelt vandaag een mokerslag uit aan Schiphol en de ministeries van Infrastructuur en Landbouw. De natuurvergunning is vernietigd vanwege sjoemelberekeningen. Wat nu?

Deel op Linkedin

Volgens de rechter voldoet de natuurvergunning niet aan de cruciale eisen voor intern en extern salderen van de stikstofdepositie op beschermde natuurgebieden. Het is niets minder dan een overwinning voor de natuur en de partijen die al jaren strijden tegen de ongebreidelde groei van het vliegveld, waaronder MOB, de gemeente Nieuwkoop, Greenpeace en Milieudefensie.

Het vonnis legt pijnlijk bloot dat de aanpak van Schiphol en de overheid tekortschiet om aan de natuurwetgeving te voldoen, vooral waar het gaat om de schadelijke effecten van stikstof. De uitspraak volgt op beroepen tegen het besluit van toenmalig minister Christianne van der Wal om Schiphol een natuurvergunning te verlenen.

Een natuurvergunning is in ons land vereist als een activiteit belangrijke gevolgen kan hebben voor een Natura 2000-gebied. De exploitatie van Schiphol heeft effecten op tal van beschermde (en onbeschermde) natuurgebieden.

Significante gevolgen
Om te bepalen of er significante gevolgen bestaan, werd in het verleden vaak gekeken naar de ‘referentiesituatie’, de situatie zoals die was toegestaan op basis van eerdere vergunningen op sleuteldata. In dit geval waren dat 1994 voor de Vogelrichtlijngebieden en 2004 voor de Habitatrichtlijngebieden.

De nieuwe activiteit – in dit geval de aangevraagde exploitatie met maximaal een half miljoen vliegbewegingen per jaar – mocht dan worden vergeleken met die referentiesituatie. Dat zou dan het ‘bestaande recht’ zijn en wordt ‘intern salderen’ genoemd.

Eind december vorig jaar heeft de Raad van State de spelregels echter aangescherpt. Zij bepaalde dat de referentiesituatie niet meer mag worden gebruikt om op voorhand significante gevolgen uit te sluiten. Nu mag de referentiesituatie alleen nog worden ingezet als mitigerende maatregel. En dan komen we bij het cruciale punt: voor het inzetten van een mitigerende maatregel, ook als het intern salderen betreft, geldt het ‘additionaliteitsvereiste’.

Additionaliteit
Dit betekent dat de maatregel – in dit geval het voortzetten van de activiteit tot het niveau van de referentiesituatie, in plaats van deze te verminderen – niet al noodzakelijk mag zijn als maatregel om instandhouding van de natuur te kunnen garanderen.

In de vergunningsprocedure heeft het ministerie twee referentiesituaties gehanteerd: voor Natura 2000-gebieden die voor 2003 waren aangewezen golden bestaande rechten tot 460.000 vliegbewegingen via het Aanwijzingsbesluit 2000 en voor gebieden na die datum ging het uit van 480.000 vliegbewegingen op basis van het Luchthavenverkeersbesluit uit 2008.

MOB en de gemeente Nieuwkoop betoogden in deze zaak dat het ministerie deze referentiesituaties veel te rooskleurig had voorgesteld en ten onrechte aannam dat Schiphol al over dergelijke omvangrijke ‘bestaande rechten’ beschikte. Zij voerden aan dat bij het bepalen van de referentiesituatie rekening moest worden gehouden met destijds bestaande praktische beperkingen op Schiphol (terminalcapaciteit, vliegtuigtypes, procedures) en niet alleen met theoretische mogelijkheden. Ook stelden zij dat eerdere besluiten meer beperkingen oplegden dan het Aanwijzingsbesluit uit 2000.

De rechtbank volgde dit betoog niet, maar geeft het ministerie en Schiphol op dit punt gelijk. De rechter oordeelde dat het ministerie terecht mocht uitgaan van de publiekrechtelijke begrenzingen zoals vastgelegd in de Aanwijzingsbesluiten, ondanks dat deze besluiten niet wettelijk zijn vastgelegd.

Onverwachte acceptatie referentiesituatie
De rechtbank concludeerde dat op de referentiedatum 1994 meer dan 460.000 vliegbewegingen mogelijk waren (zelfs 516.000 tot 540.000) en dat het Aanwijzingsbesluit uit 2000 (met 460.000 vliegbewegingen) wel degelijk een beperking inhield. Voor de gebieden aangewezen na 2003 achtte de rechtbank het aannemelijk dat het LVB uit 2008 ruimte biedt aan 480.000 vliegbewegingen, hoewel toenmalig minister Mark Harbers meerdere malen heeft bevestigd dat dit aantal uitkwam op 400.000 tot maximaal 420.000.

Hoewel de rechtbank de vaststelling van de hoeveelheid vliegbewegingen dus grotendeels goedkeurt, gaat het mis bij de toepassing van de nieuwe rechtspraak over additionaliteit.

Het ministerie en Schiphol stelden zich aanvankelijk op het standpunt dat het additionaliteitsvereiste niet gold voor het intern salderen met de referentiesituatie, omdat het beëindigen van de Schiphol-exploitatie naar hun inzicht geen maatregel tot instandhouding is. Schiphol ging zelfs zover te betogen dat er in dit geval helemaal geen sprake was van intern salderen, omdat de vergunning slechts een ‘vastlegging van bestaand recht’ zou zijn.

Argumentatie van tafel
De rechtbank veegt dit argument resoluut van tafel: de aangevraagde vergunning omvat een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen en is daarmee een nieuw project. Intern salderen met de referentiesituatie is aan de orde en dus geldt ook het additionaliteitsvereiste.

Nadat de Raad van State in december 2024 duidelijkheid gaf over de additionaliteitseis heeft het ministerie (overigens te laat, maar de rapporten werden door de rechter alsnog toegelaten) getracht de additionaliteit te onderbouwen. De rapporten schetsten een beeld van historische dalingen van stikstofemissies en depositie in Nederland en gaven prognoses voor een voortgaande daling in de betrokken Natura 2000-gebieden tot 2030.

De rechtbank accepteert dat hiermee aannemelijk is gemaakt dat sprake is van een ‘blijvende daling’ van stikstofdepositie in de betrokken gebieden.

Onvoldoende
Maar dat blijkt niet voldoende, oordeelde de rechtbank. De uitspraken van de Raad van State impliceren een strengere motivatieplicht voor additionaliteit wanneer mitigerende maatregelen (zoals intern salderen) ook als passende maatregelen kunnen worden ingezet, zeker in gebieden waar sprake is van (dreigende) verslechtering of verstoringen met belangrijke effecten.

In die gevallen moet niet alleen een blijvende daling aannemelijk worden gemaakt, maar moet ook inzichtelijk worden gemaakt dat hiermee wordt voorzien in de noodzakelijke daling van stikstofdepositie binnen een afzienbare termijn om het behoud van de natuur te borgen en verslechtering te voorkomen.

En op dit punt faalde het ministerie volkomen. De rechter oordeelt dat het ministerie met de overlegde rapporten er niet in is geslaagd om dit inzichtelijk te maken. De prognoses van een algemene daling volstaan niet; er had concreet moeten worden aangetoond hoe de inzet van het ‘bestaande recht’ en de overige maatregelen bijdragen aan het wegnemen van de noodzaak tot andere maatregelen tot behoud van de natuur in de specifieke gebieden met problemen.

De rapporten geven dit essentiële inzicht niet. Dit gebrek aan motivering, in strijd met het additionaliteitsvereiste zoals aangescherpt door de Raad van State, is de doorslaggevende reden waarom de rechtbank de natuurvergunning vandaag vernietigt.

Verstoring diersoorten
De beroepen brachten ook bezwaren naar voren met betrekking tot verstoring door geluid en optische verstoring. De rechters oordelen hierover grotendeels dat de beoordeling voldoet aan de eisen, inclusief het gebruik van intern salderen met de referentiesituaties. In tegenstelling tot bij stikstof acht de rechtbank het niet onderbouwd dat voor geluid of optische verstoring maatregelen nodig zijn in de betrokken gebieden.

Er zijn echter wel specifieke punten van kritiek op de geluidsbeoordeling. De rechtbank vindt dat het ministerie onvoldoende heeft gemotiveerd hoe de referentiesituatie voor geluid is bepaald voor drie Natura 2000-gebieden, namelijk Eilandspolder, de Oostelijke Vechtplassen en de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck.

Ook is onvoldoende gemotiveerd waarom de toename van de geluidsbelasting voor de Nieuwkoopse Plassen & De Haeck niet nader is beoordeeld. Dit vormt een bijkomend falen van de vergunning, aldus de rechtbank.

Schiphol onder druk
De vernietiging van de natuurvergunning betekent dat Schiphol op dit moment actief is zonder de wettelijk vereiste natuurvergunning. Dit zet het vliegveld (en de overheid) onder forse druk. Het vonnis maakt duidelijk dat een nieuwe vergunning alleen kan worden verleend als de stikstofproblematiek fundamenteel anders wordt aangepakt.

De overheid moet nu niet alleen aantonen dat er een algemene daling is van stikstof, maar specifiek en concreet aantonen hoe de activiteiten van Schiphol zich verhouden tot de noodzaak voor herstel en het voorkomen van verdere schade in de kwetsbare Natura 2000-gebieden. De lat lig veel hoger, in lijn met de eisen van natuurbeschermers zoals MOB.

Het ministerie moet nu een nieuw besluit nemen, waarbij de tekortkomingen die de rechtbank heeft vastgesteld, hersteld moeten zijn. Dit kost veel tijd en is complex, gezien de eis om de noodzakelijke daling binnen een afzienbare termijn aan te tonen voor gebieden die onder druk staan.

Greenwashing uit den boze
De kans is groot dat dit alleen mogelijk is met verdergaande, echte stikstofreductie vanuit de luchtvaartindustrie zelf, bovenop de algemene en blijkbaar onvoldoende gemotiveerde dalingen.

De uitspraak is een duidelijke boodschap: de natuurwetgeving, inclusief de striktere interpretatie van salderen en additionaliteit door de hoogste bestuursrechter, is niet vrijblijvend. Greenwashing met ontoereikende rapporten die een ‘blijvende daling’ suggereren zonder de link te leggen naar de ecologische noodzaak voor herstel, wordt niet langer geaccepteerd door de rechter.

Het vonnis opent opnieuw de mogelijkheid om een handhavingsverzoek in te dienen op het illegaal actief zijn zonder natuurvergunning. Hoewel dit verzoek door de rechter nu is afgewezen (omdat Schiphol immers beschikte over de onhoudbare natuurvergunning) is dat nu niet meer het geval.

De druk op Schiphol om écht te verduurzamen en mogelijk te krimpen om aan de natuurwetgeving te voldoen, is hiermee aanzienlijk toegenomen. Het vonnis is een cruciale stap richting een luchtvaart die wél rekening houdt met de grenzen van onze leefomgeving.

Steun ons. Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 149

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. STER

    Te ingewikkeld verhaal om goed te begrijpen. Wat betekend dit nu allemaal? Schiphol is illegaal maar alles gaat gewoon door? Net als de uitspraak van de Rechter op 20 maart 2024 wordt ook totaal genegeerd. Er verandert toch niks voor omwonende en de rechten van Schiphol zijn en blijven dus ondanks dat het illegaal is, belangrijker dan de rechten van de mensen en dieren die dagelijks geteisterd worden door extreme vliegtuig overlast. Hoe kan dat? Daar waar de gezondheid en leven en welzijn van mensen en dieren gevaar lopen moeten de rechten van een illegale grootvervuiler zoals Schiphol eindigen en STOPPEN!!!

    15
  2. SK

    Een mooie overwinning en hulde aan diegenen die zich hier met hart en ziel voor hebben ingezet en dat blijven doen. Heel veel dank hiervoor!

    Het blijft echter in en in triest dat zelfs in de rechtszaal de daadwerkelijke en aantoonbare schade die de luchtvaart veroorzaakt keer op keer wordt ontkend.

    Feit is dat er geen stille en schone vliegtuigen bestaan.

    Ook niet als je de regels, wetten, metingen en handhaving negeert/aanpast, weglaat, een andere naam geeft of een vliegveld onder een andere categorie schaart waardoor Schiphol ineens geen piekbelaster zou zijn.

    Wellicht dat Schiphol zelf (het gebouw) geen piekbelaster is maar zij is wel degene die haar bestaansrecht/verdienmodel ontleent aan het afsluiten van contracten met luchtvaartmaatschappijen om zoveel mogelijk van hun diensten gebruik te maken.

    Immers zonder vliegtuigen geen vliegveld.

    Daar vliegtuigen een enorme hoeveelheid stikstof, (ultra) fijnstof, en kankerverwekkende stoffen etc. uitstoten maakt Schiphol(Group) zich hiermee automatisch schuldig aan het ondernemen van een activiteit die stikstofdepositie veroorzaakt in een Natura 2000-gebied, of op andere wijze significant negatief effect heeft op een beschermd gebied of dier – en plantensoorten.

    Zeker gelet op de sterk toegenomen vliegbewegingen van de laatste decennia waardoor de meerdere Natura 2000 gebieden die zich binnen de ‘gehanteerde’ 25 (vlieg)km straal rondom Schiphol (Group vliegvelden) bevinden dagelijks extreem worden belast en vergiftigd.

    Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen, stille en schone vliegen bestaan niet! Punt!

    https://schipholwatch.nl/2023/02/24/glashard-bewijs-dat-meeste-stikstofuitstoot-luchtvaart-wordt-weggerekend/

    https://schipholwatch.nl/2023/03/28/impact-luchtvaart-op-natura-2000-gebieden-ruim-vijf-keer-hoger-dan-voorgespiegeld/

    https://schipholwatch.nl/2022/07/22/milieuschade-vliegverkeer-jaarlijks-35-miljard-euro/

    https://schipholwatch.nl/2024/05/15/minister-gebruikte-ware-trukendoos-om-natuurvergunning-schiphol-te-regelen/

    20
  3. E.C. LEHR

    Ik voel me dom. Stikstofdepositie, geluidsbelasting, opwarming van de aarde/klimaatverandering – als ik het artikel goed begrijp, gaat het bij het verlenen van een natuurvergunning en bij deze rechtszaak vooral over de effecten van vliegen in de directe omgeving van Schiphol ? Terecht, daar is de belasting onmenselijk groot, lijkt me. Maar begrijpen doe ik die beperking niet als het gaat om het verlenen van een natuurvergunning. Evenmin dat geluidsbelasting en optische verstoring niet als bezwaar worden meegenomen ??? Bij windmolens wel maar bij vliegen niet ?? Ik constateer voor mezelf dat de geluidsbelasting ver buiten Schiphol aanwezig is en ook de uitstoot van vliegen; bijv. in de vorm van immer aanwezige contrails (vliegbewolking). De laatste heeft een bewezen effect op de opwarming van de aarde, en dus klimaatverandering en dus rampen. Ik ben een ongeoefende leek, mijn hoofd kan al deze redeneringen niet aan. Ik weet alleen uit de losse pols dat ik nu vakantie heb op de Noord-Veluwe; dat het hier héél stil is op het ruisen van de wind in de bomen en vogelzang na TÕT Schiphol weer een serie zware joekels van en naar het verre oosten uitspuugt of inneemt. Dat dendert hier donderend, gierend en fluitend op ca. 3000 m. hoogte over en bij al dat gesuis, gerommel, alle verschillende hoge en lage tonen, voel ik de hersenen door m’n hoofd schudden. Hetzelfde gebeurt thuis in Arnhem, al vliegen ze daar weer wat hoger (en vaker). En dat alles heeft volgens de rechtbank geen effect op mens, dier, natuur, biodiversiteit, klimaat ?? Ik voel me echt dom en zie dat er een lange weg te gaan is. Positief: het staat wèl op de agenda en ik zal alle organisaties die dit aankaarten steunen, met dank voor hun eindeloze inzet en behaalde successen.

    36
  4. Noobody-b.bsky.social

    Nog een domper:
    “Volgens de bezwaarmakende partijen zouden de stikstofberekeningen van Schiphol overigens ook rammelen. Dat bezwaar wees de rechter af. Schiphol heeft op correcte wijze de berekeningen uitgevoerd. De luchthaven hoeft de stikstofuitstoot van het vliegverkeer buiten een straal van 25 kilometer niet mee tellen, ook al leidt die volgens de milieuorganisaties eveneens tot schade aan de natuur. Ook hoeft Schiphol geen rekening te houden met emissies van vliegtuigen die hoger vliegen dan 900 meter”.

    NRC:
    https://archive.is/LOLur#selection-2533.0-2533.495

    19
    • rrustema

      Die 25 kilometer en 900 meter staan waarschijnlijk in bestaande wet- en regelgeving? Dan kunnen juristen daar niet vanaf wijken.

      Hoe kunnen we KLM de verkiezingscampagnes in fietsen? Hoe meer erover gepraat wordt hoe beter! Massaal lezersbrieven schrijven naar alle redacties. Naar campagnebijeenkomsten gaan, politici en campagnevrijwilligers die folders uitdelen erop aanspreken. Want die laatsten gaan (ook al zijn het geen politici) weer terugrapporteren naar het hoofdkwartier wat goede ‘gesprekspunten’ zijn.

      12
      • Korina

        Ik weet het niet. Maar volgens mij komt die 25km uit Aerius-berekeningen en is die later wel bevestigd in jurisprudentie (en is gebruik van Aerius ook wel wettelijk vastgelegd).
        Maar deugen doet het natuurlijk niet. Alsof je bij een snelweg ook steeds rondjes van 25km rond de benzinepomp trekt. Schiphol heeft wel degelijk bewezen ook een heel negatieve invloed op natura2000 verder weg dan 25km.
        Mijn vertrouwen in de rechtsstaat is weer een heel stuk minder.
        Zo zou je volgens die rechters zelfs in de wet kunnen zetten dat zwaartekracht niet bestaat. Maar daarmee is het natuurlijk niet waar.

        18
  5. rrustema

    De Volkskrant schrijft dat de strategie van het ministerie was om bewust stukken voor een wankele vergunning in te dienen. Dat leverde twee jaar extra tijd op.

    En deze uitspraak moet ook weer aangevochten worden in hoger beroep enzo. Weer een jaar ofzo extra?

    Zoals we de mentor van Trump in the film The Apprentice zien. Hij leert hem drie regels: “always attack, never admit wrongdoing, and always claim victory, even if defeated.” Eindeloze rechtszaken.

    48
    • Noobody-b.bsky.social

      De grootste domper is dat de rechter vindt dat in 1994 al 540.000 vluchten mogelijk waren, wtf???
      Zelfs de vaststelling van 400-420k van Harbers negeert hij.

      Verder lees ik iets te vaak “onvoldoende gemotiveerd” wat voor mij betekent dat ze net zo lang overnieuw mogen “motiveren” tot het wel geaccepteerd wordt door de rechter.

      En misschien klopt het wel wat de Volkskrant zegt, dat men expres “onvoldoende gemotiveerd” heeft om een hoger beroep te kunnen aantekenen en zo tijd te winnen.

      18
  6. Riny Sprengers

    ik ben blij met de uitkomst, maar schrik toch van het feit dat de rechtbank het aantal vliegtuigbewegingen van de aanwijzingsbssluiten accepteert. Ervaar ik toch als een domper, Wel fijn dat het geluidsoverlast bij de Nieuwkoopse plassen nu op de kaart staat.

    42
    • Haes

      Niet te volgen dit verhaal. Is dit nu hoe het toegaat in de “transparante” rechtsstaat?
      Dan heb ik weinig vertrouwen in het vervolg. In dit juridisch schimmenspel duikt vast wel weer een nieuwe truuk op om het onrecht te laten voortduren. Want dáár gaat het om….

      14
  7. Roland

    Dat is een mooie stap, eigenlijk kon het ook niet anders. Iedereen wist dat. Nu die IDIO*T Madlener ook verdwenen is blijft er maar één conclusie over: voor verdere vooruitgang NIET meer stemmen op PVV en VVD!

    64
    • MH Emanuel

      Wat een moeilijk artikel

      18
      • Haes

        Niet te volgen dit verhaal. Is dit nu hoe het toegaat in de “transparante” rechtsstaat?
        Dan heb ik weinig vertrouwen in het vervolg. In dit juridisch schimmenspel duikt vast wel weer een nieuwe truuk op om het onrecht te laten voortduren. Want dáár gaat het om….

        4

Geef een reactie op Reactie annuleren

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate