Inmiddels loopt het aantal mensen dat meedoet in de aangifte tegen de directies van KLM, Transavia en Schiphol naar de duizend toe. Advocaat Bénédicte Ficq meldde eerder deze week aan het AD dat al 840 mensen meedoen.
Aanmelden kan nog steeds, door een mailtje te sturen aan [email protected]. Vermeld daarin uw naam en adresgegevens en de aard van de mishandeling die u zelf ervaart, zoals slaaponderbreking of onophoudelijke vliegherrie. Al uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld, zoals altijd in het contact tussen advocaat en cliënt.
Deelname aan de strafaangifte is gratis omdat onder meer SchipholWatch de kosten betaalt. Zijn er in het gezin meerdere mensen die bijvoorbeeld slaapdeprivatie ondervinden, dan is het verstandig iedereen individueel aan te melden.
Directeuren op het matje
De aangifte richt zich tegen de top van Schiphol, KLM, Transavia en mogelijk de luchtverkeersleiding en het ministerie. Deze mensen nemen de uiteindelijke beslissing om onophoudelijk door te gaan met nachtvluchten, ondanks de aantoonbare gezondheidsschade bij omwonenden.
Volgens de wetenschappelijke literatuur leidt slaapverstoring onder meer tot stress, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten. Eerder al constateerde de rechter dat de belangen van omwonenden structureel ondergeschikt worden gemaakt aan die van de vliegindustrie. De slaapverstoring wordt louter vanuit economische overwegingen veroorzaakt en staat daarmee niet in verhouding tot de aangerichte schade.
Met de aangifte hopen we een strafrechtelijk onderzoek door het Openbaar Ministerie aan te zwengelen, gevolgd door een strafproces tegen directeuren als Marjan Rintel, Marcel de Nooijer en Michiel van Dorst, maar ook tegen oud-directeuren als Dick Benschop en Piet Elbers. Hoe meer mensen meedoen, hoe duidelijker de zaak wordt voor het OM.
Veel meer herrie dan toegestaan
Doel van het strafproces is om deze mensen ter verantwoording te roepen vanwege de decennialange mishandeling van tienduizenden omwonenden, zelfs buiten alle regelgeving om. Het is inmiddels allang bekend dat Schiphol veel meer overlast bezorgt dan volgens de wet is toegestaan. Dat wordt al meer dan vijftien jaar gedoogd door de Staat, zonder enige bescherming van omwonenden.
In het gunstigste geval volgt hiervoor een veroordeling, waarbij een celstraf volgens de wet niet is uitgesloten. In ieder geval worden de verantwoordelijken met de neus op de feiten gedrukt en hopen we dat zij beter nadenken voordat ze beslissingen nemen die een verregaande invloed heeft op het leven en de gezondheid van honderdduizenden burgers.
Volgens strafpleiter Ficq is het geen probleem om aan te tonen dat zware nachtelijke geluidsoverlast aan te duiden is als mishandeling. Hiermee wordt lichamelijk en psychisch leed toegebracht aan de slachtoffers. “Ernstige slaapverstoring benadeelt de gezondheid en dat laatste wordt gelijkgesteld aan mishandeling.”
Traag geweld
In 2022 werd in een studie van de Universiteit van Utrecht al aangetoond dat de vervuiling en geluidsoverlast door Schiphol een vorm van geweld is tegen de mensen in de omgeving. Onderzoekster drs Nienke van Baal noemde dit ‘traag geweld’ met grote effecten op de langere termijn.
“Eén overvliegend toestel zal door vrijwel niemand worden gezien als gewelddadig, maar juist het grote aantal vliegtuigen en de korte periodes van rust ertussen, maakt het vliegverkeer gewelddadig richting de omgeving”, zo meldde zij toen al.
“De Nederlandse overheid is mede-schuldig, want zij heeft een belang in Schiphol en KLM en verzaakt haar plicht om bewoners te beschermen.” Dit werd op 20 maart vorig jaar door de rechter bevestigd in de rechtszaak die door de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder werd gewonnen.


Roland
“Alle overtredingen van Schiphol worden er al meer dan 15 jaar gedoogd door de Staat, zonder enige bescherming van de omwonenden” , het staat er toch echt! HOE IS DIT IN GODSNAAM MOGELIJK???? Wij zijn hier KAPOT gegaan van alle VLIEGTERREUR, klagen bij ALLE INSTANTIES, Amsterdam , IenW, Schiphol,Bas, Omgevingsraad, enz. Het hielp allemaal GEEN ENE MOER, nu dooddoener MADLENER komt met zijn uitspraak “ GA DAN MAAR VERHUIZEN “, dat doet het vat écht overlopen. WAAR DENKEN AL DIE MIEZERIGE
KL**TZAKKEN BIJ DE KLM EN HET MINISTERIE MEE BEZIG TE ZIJN…????
Een rechtszaak tegen al die foute boel lijkt me meet dan rechtvaardigt. STEUN ALLES TEGEN HET HUBMODEL, TEGEN DIT BELEID EN TEGEN VERDERE MINACHTING VAN ONS RECHT OP EEN GEZOND LEVEN!
Bourree
Aan deze boom hangt al jaren geen fruit meer. Het ligt stinkend en rottend op de grond te creperen. Eerst laaghangend fruit is opportunisme en wordt graag gebruikt als middel om op korte termijn een succesje te behalen. Het doel in deze zou moeten zijn een gezonde en veilige leefomgeving. De overtreders/ verantwoordelijken voor het bewust aangedane leed uit puur economisch belang ter verantwoording roepen.
Honderduizenden mensen in de directe nabijheid van de luchthaven en tegenwoordig ook kilometers ver daarbuiten hebben een twee keer zo groot risico op sterfte aan hartritmestoornissen, het gebruik van medicijnen voor hartaandoeningen en aangeboren afwijkingen. (Onderzoek RIVM & GGGD’s)
Ook blijkt uit het onderzoek dat ultrafijnstof op korte termijn een verhoging van luchtwegklachten bij o.a. kinderen geeft.
Mishandeling = mishandeling Wat mij betreft geen verschil tussen dag en nacht.
Persoonlijk ben blij met de stappen die door Mr Ficq worden ondernomen. Op vliegherrie wordt geklaagd dat er te weinig mensen zijn die zich aanmelden en vragen mensen zich af of het OM iets gaat doen met deze aantallen.
Ik zie dit als een gemiste kans. Ik zie liever honderduizend aangiften tegen dezelfde mensen. Het grote onrecht en het gevaar voor de volksgezondheid door giftige uitstoot en onmenselijk lawaai voor honderduizenden inwoners speelt zeker ook overdag.
Dat de ” focus” door het plukken van al het fruit bij een rechter zou verdwijnen is m.i. onwaarschijnlijk.
Al het fruit is rottende. De boom is ziek. Verziekt. En daar is de uit de krachten gegroeide luchtvaart in Nederland verantwoordelijk voor.
Een banaan heeft geen ruggengraat.
Sterkte met de zaak. Wij, overdag en avond gedupeerden zullen het blijven volgen en waar mogelijk ondersteunen.
Ik trek mij even terug hier…even wat schone lucht happen!
Steun Schipholwatch
Bourree
ir. B. van Marlen
Men moet zich afvragen of die verslechtering al niet is ingezet bij de overgang van de geluidmaat Ke naar Lden. Er zijn argumenten te vinden dat de gekozen gelijkwaardigheid van 35 Ke met 58 dB(A) Lden onterecht in het voordeel van de luchtvaart is gekozen en eigenlijk ca. 55-56 dB(A) had moeten zijn. Sowieso heeft men de etmaalweegfactoren voor Lden lichter voor de avond en ochtend gemaakt, waardoor het aantal vliegbewegingen in de avond en ochtend kon worden (en ook is) opgevoerd. Het hele handhavingsstelsel is een wassen neus gebleken en door Alders ook zo aangepast dat de luchtvaart gewoon zijn gang kon blijven gaan.
Intussen is LVNL bezig met het instellen van ‘optimale vaste routes’ over vele inwoners, wat dit jaar gaat beginnen. Terecht stelt men dat de situatie overdag met honderden jankers over mensen heen ook moet worden gezien als een vorm van mishandeling, want ook dit veroorzaakt een continue stresssituatie. De mensen die straks onder die routes komen te wonen worden als tweederangsburger driedubbel gepakt en opgeofferd voor ‘de economie’ onder het leugenachtige mom van ‘minder hinder’. Ook de LVNL medewerkers moeten ter verantwoording worden geroepen.
De zaak van Ficq en Partners is dan ook volkomen op zijn plaats. Voeg daarbij het stelen van stikstofruimte van vele boeren in dit land en u zult inzien dat dit wanbeleid moet stoppen.
Haes
Jammer dat het alleen om slaapverstoring door nachtvluchten gaat. En wat zijn nu feitelijk “nachtvluchten”? Voor de een loopt de nacht van 10-6, voor de ander van 12- 7 etc. of telt de persoonlijke invulling van “de nacht”? En hoe zit het met de persoonlijke kwetsbaarheid? Voor de een is een verstoring veel schadelijker dan voor een ander… Mijn gezondheid is iig sinds 2015 als hartpatient al zwaar benadeeld door alleen al de dagvluchten! Ik zou nu graag meedoen maar moet vooralsnog door de genoemde beperking afhaken.
JAN
Ik zou zeggen: doe mee;
– definitiekwestie van Nachtvluchten is een academische kwestie
– eerst het “laaghangend fruit” van de nachtvluchten aanpakken
– alles op een hoop gooien, hoe begrijpelijk ook, vermindert de FOCUS en de kans om te winnen.
Sterre
Aangifte tegen Schiphol net gedaan! !
Philip
Wij steunen het initiatief van Meester Ficq, maar doen niet mee. Ten eerste hebben wij overdag veel meer last, en ervaren wij veel fijnstof en roetaanslag. Dus vervuiling door giftige stoffen is een veel groter, sluipend, gevaar.
Overigens sterkte, want tot nu toe is er op geen één uitspraak gehandhaafd.
Chris
Goedendag
Emailadres van Ficq wat er staat klopt niet. Moet het misschien secretariaat zijn ipv secretarieel?
Dirk
Werkt idd niet
mailadres klopt
Het mail adres is wel [email protected]. Het is ons wel gelukt mail te sturen naar dit adres.
Astrid
Ik denk dat we van de term “omwonenden” af moeten. Wij wonen 50 kilometer van Schiphol vandaan. Een natuurgebied met een snelweg vol met vliegtuigen boven ons hoofd. Slapen doe ik met oordopjes in.
Als ik naar de landkaart met meldingen van overlast kijk, zie ik meldingen uit maar liefst zes provincies. “Omwonenden” van Schiphol zou dan passen voor bewoners uit de helft van Nederland.
Ik ga aangifte doen.
Bourree
Volgens strafpleiter Ficq is het geen probleem om aan te tonen dat zware nachtelijke geluidsoverlast aan te duiden is als mishandeling. Hiermee wordt lichamelijk en psychisch leed toegebracht aan de slachtoffers. “Ernstige slaapverstoring benadeelt de gezondheid en dat laatste wordt gelijkgesteld aan mishandeling.”
Dit geldt voor heel veel meer mensen ook overdag en in de avonduren. Het was de bedoeling deze aangifte veel breder te trekken zodat ook de honderduizenden slachtoffers waarbij het lichamelijk en psychisch leed wordt toegebracht zich kunnen aanmelden. Een gezonde en veilige leefomgeving wil je ook maar niet alleen in de nacht.
Als het nog steeds alleen om de nachtvluchten gaat zie ik dit als een gemiste kans mits er bewust in een tweede ronde op korte termijn wordt doorgepakt.
De huisvredebreuk en privacy-schending veroorzaakt door Schiphol/KLM moet
stoppen.
Steun Schipholwatch!
Bourree
JAN
Het lijkt me goed om eerst het “laaghangend fruit” aan te pakken !