Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetenschap

Studie: ‘Schiphol pleegt puur geweld tegen omwonenden’

geweld

foto: Engin Akyurt via Pixabay

De onophoudelijke vervuiling en geluidsoverlast door Schiphol is een vorm van geweld tegen de mensen in de omgeving, zo betoogt drs Nienke van Baal van de Universiteit van Utrecht in de recent gepubliceerde thesis ‘Living with toxicity‘.

Dit geweld heeft langdurige sociale, milieu- en gezondheidseffecten op de mensen en kan worden geschaard onder het concept van ‘slow violence’ (traag geweld) zoals in 2011 door Harvard University-professor Rob Nixon gedefinieerd in het onderzoek ‘Slow Violence and the Environmentalism of the Poor‘.

In het onderzoek probeert Van Baal inzicht te geven in wat het betekent te leven in een vergiftigde omgeving en toont zij aan dat de vervuiling een daad van geweld is door de vliegindustrie. Bewoners zijn het slachtoffer en staan vrijwel machteloos tegenover de sector.

Misdaad verspreid over de tijd
Nixon definieert traag geweld als “een vorm van geweld die geleidelijk en uit zicht plaatsvindt, een misdaad die is verspreid over tijd en ruimte en meestal niet wordt gezien als geweld”.

Door gesprekken met tientallen omwonenden onderzocht Van Baal hoe mensen omgaan met dit geweld, of zij begrijpen wat er gebeurt en hoe zij reageren op de overlast en vervuiling.

“Eén overvliegend toestel zal door vrijwel niemand worden gezien als gewelddadig, maar juist het grote aantal vliegtuigen en de korte periodes van rust ertussen maakt het vliegverkeer gewelddadig richting de omgeving”, aldus Van Baal.

Op de langere termijn leidt dit tot gezondheidsproblemen, volgens de wetenschapper “een gewelddadige, uitgestelde vorm van schade toebrengen aan het menselijk lichaam”.

Schade aan sociaal leven
Behalve dit fysieke geweld, levert de luchtvaart schade op aan het sociale leven van mensen. Dat begint bij het niet kunnen voeren van een gesprek in de eigen tuin tot het vermijden van bezoekers in de eigen omgeving. Het leidt bij de onderzochte personen tot stress, frustratie en zelfs schaamte voor de eigen leefomgeving.

Het trage geweld door Schiphol leidt meer dan eens tot directe gevolgen, zoals omwonenden die zich ‘s ochtends ziekmelden bij de baas omdat zij nauwelijks konden slapen door de vliegherrie. Andere deelnemers aan het onderzoek werden gehinderd in het thuiswerken omdat zij geen digitale meetings konden bijwonen vanwege het lawaai. Dit leidt rechtstreeks tot verminderde prestaties op het werk en tot verlies aan productiviteit voor werkgevers van omwonenden.

Als gevolg van de continue blootstelling aan vliegtuiglawaai en -vervuiling gaan mensen hun levens aanpassen, zo viel Van Baal op. Zij isoleren hun huis deels of geheel, houden ramen en deuren gesloten – ook op warme dagen. “Dat lijkt klein bier, maar de mensen ervaren het zelf als opgesloten zitten in hun eigen huis.”

Overheid medeschuldig
De verantwoordelijkheid voor het geweld dat de regio Schiphol wordt aangedaan, ligt niet louter bij het vliegveld, zo betoogt Van Baal. Ook de Nederlandse overheid heeft een belangrijke rol in deze ‘delicten’. Immers heeft de overheid een direct belang in Schiphol en KLM en verzaakt zij haar plicht om bewoners te beschermen.

“Schiphol en de overheid werken samen in een complexe structuur, waardoor het extreem moeilijk is op te staan tegen dit ‘trage geweld’. Het geeft omwonenden gevoelens van onmacht die worden versterkt door de hele cultuur van gebroken beloftes, uitgesteld onderzoek, manipulatie, leugens en het verdraaien van feiten.”

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 190

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

18 Reacties

  1. Stein

    Het lijkt erop dat onderzoeksjournalist T. Hofman deze site (o.a.) goed heeft bekeken en daar vervolgens een verrassend to the point item over heeft gemaakt.Met veel
    genoegen bekeken,vooral het interview met Dick (what’s in a name)Benschop….
    https://www.npostart.nl/pak-de-macht/28-08-2022/BV_101408009

    3
  2. Sanne

    Van wie is de lucht???

    -Overheid ?
    -Schiphol ?
    -mens dier natuur ?

    9
  3. Madelon

    Toevoeging: het valt zo op dat geen enkele gemeente opkomt voor zijn bewoners.
    Ze liggen allemaal op apegapen als het over de vliegterreur gaat.
    Schandalig vind ik dat, echt een grote schande.
    Als je een ambtenaar, wethouder of partij er op aanspreekt in een mailtje dan krijg je niet eens antwoord.

    20
    • Woppenkamp

      Wij wonen 30 kilometer van Schiphol en ervaren hier ware herrie terreur van 6:50 tot 22:30. Ik hen de gemeenteraad van Wijdemeren recentelijk met alle bewijzen van de BAS schriftelijk geïnformeerd.

      4
  4. Madelon

    Toevoeging: het valt zo op dat geen enkele gemeente opkomt voor zijn bewoners.
    Ze liggen allemaal op apegapen als het over de vliegterreur gaat.
    Schandalig vind ik dat, echt een grote schande.
    Als je een ambtenaar, wethouder of partij er op aanspreekt in een mailtje dan krijg je niet eens antwoord.

    3
  5. Jaap de Groot

    “Eén overvliegend toestel zal door vrijwel niemand worden gezien als gewelddadig, maar juist het grote aantal vliegtuigen en de korte periodes van rust ertussen maakt het vliegverkeer gewelddadig richting de omgeving”, aldus Van Baal.
    Kernachtiger kan het probleem niet onder woorden worden gebracht. En daar past maar één oplossing bij.

    27
  6. Haes

    @ marc hay en anderen: reactie uit het hart gegrepen! Ik beschouw schiphol en verantwoordelijke bestuurders als zware criminelen. Dat ben je nl als je zoveel mensen in veiligheid, gezondheid en rust bedreigt zonder je aan de geldende wetten te houden. Angstzaaierij, dat is wat ze doen. Wat onderscheidt hen nog terroristen? Die doen dat toch ook?

    25
  7. Marc Hay

    Ik beschouw Schiphol en de beleidsbepalers daaromheen ook als een criminele en terroristische organisatie. Daar valt niets aan te bagatelliseren. Er wordt over de ruggen van omwonenden maar beslist hoe de (dagelijkse) vliegroutes zijn. Op minder dan 500 meter boven iemands huis vliegen, terwijl er een zee in de buurt is, is crimineel. Het doet wat met je gezondheid. Het kan je tot waanzin drijven, zodanig dat je zelfs hoopt dat die vliegtuigen in zee neerstorten. En een overheid die deze lawaaiterreur moedwillig toestaat mogen ze levenslang opsluiten. Deze overheid laat alles maar op zijn beloop. We gaan van crisis naar crisis. Je ziet bv. de energiecrisis en woningcrisis al ruim 15 jaar aankomen. Maar onze carrière politici steken hun kop in het zand, want over 4 jaar hebben ze toch een lucratief baantje elders en mag een ander het uitzoeken. En die doet ook niets. Behalve als een rechter de overheid terug fluit. Ik hoop dat ook dat RBV de rechtszaak wint. Dat is het enige dat helpt.
    Ik kon het niet langer aanzien en ben verhuisd vanwege Schiphol. En dat is me goed bevallen. Ik ben tot rust gekomen, ook al vliegen hier ook wel eens vliegtuigen, maar niet zo crimineel laag als Amsterdam Nieuw-West. Zorg dat je niet afhankelijk bent van de overheid, want je hebt er niks aan.
    En Schiphol mag van mij ineen storten. Ze hadden het vliegveld allang naar zee moeten verplaatsen toen het financieel nog kon. Ik heb het jaren geroepen, maar de overheid luistert niet naar burgers. Nu zie ik het niet meer gebeuren met de huidige inflatie. Ik lag me kapot over de huidige chaos. Die kan me niet groot genoeg zijn.

    32
    • SK

      verplaatsen naar zee is ook geen oplossing net zo min om vluchten te verspreiden over meerdere luchthavens. Het zal de overlast van geluid en vervuiling alleen maar verspreiden en doen toenemen over het hele land en de zee. Het punt is dat Schiphol /kabinet/ KLM de hubfunctie koste wat kost wil behouden en daarvoor zijn minimaal 440.000 vliegbewegingen voor nodig (privé en helikopter vluchten niet meegerekend). Alleen het opgeven van de hub functie zal zoden aan de dijk zetten. Nederland is en blijft te klein voor zoveel vliegbewegingen. Schone en stille vliegtuigen bestaan niet.

      10
  8. Adrie

    Ja ik vind het herhalend vlieglawaai gewoon poging tot moord. Vluchtverkeersleiders bepalen de route van die bakken (aldus opgave) dus hun zijn in mijn ogen de grootste criminelen. Zij beschikken dus over leven en dood, als een soort god. En daarom wil ik ze aangeven. Ben dus bezig met namen te verzamelen. Niet dat ik de illusie heb dat het wat gaat opleveren, maar het is weer een prikje.

    34
  9. Rob

    Heel goed verwoord en exact hoe wij ons voelen

    25
  10. Els Lehr

    Ja ! Ben zo opgelucht dat het eindelijk zo benoemd wordt ! Ik noem het lawaai al langer huisvredebreuk en huiselijk geweld. Op basis van dit rapport zouden huishoudens aangifte kunnen doen. Je zet ook geen dieselgeneratoren met het vermogen van vliegtuigmotoren in (als die al bestaan) in of nabij de bebouwde kom. Is er een jurist die hier werk van zou kunnen maken ? Stel je voor dat bewoners eindelijk, massaal aangifte zouden kunnen doen.

    54
  11. Anita Twisk

    Heel herkenbaar stuk als ik het lees:
    ‘Studie: ‘Schiphol pleegt puur geweld tegen omwonenden’. Al jaren geluidsoverlast en nog meer, van de vele vliegtuigen die achter elkaar boven ons hoofd vliegen.
    Het is ook werkelijk ongelooflijk en zeer frustrerend dat de overheid haar burgers niet beschermd voor deze vlieg-ellende maar vooral Schiphol, KLM de hand boven het hoofd houdt.
    Het wordt tijd dat hier werkelijk verandering in komt. Krimpen met het aantal vliegtuigen!!
    Bescherm de mens ipv het kapitaal

    58
  12. Ed

    De beslissing of ik van thuis werk of op kantoor werk wordt bij mij inderdaad vrijwel volledig bepaald door de windrichting. Bij wind uit noordelijke en oostenlijke richting wordt er geland op de Kaagbaan en is thuis werken onmogelijk. Dan verkies ik de (verre van ideale) kantoortuin boven m’n zolderkamer. In alle andere gevallen werk ik zoveel mogelijk van thuis. Een eigen huis vluchteling en kantoor nomade. Zo ver is het dus gekomen.

    45
    • Pieter

      Ja, dat ken ik. Noordenwind betekent hier een continue stroom aan landende vliegtuigen over Nieuwkoop, richting Aalsmeerbaan. Dit levert steeds een korte, hevige, frequente herrie op. Stijgen vanaf de Kaagbaan bezorgt hier bij westenwind veel overlast, want dan komen er meer vliegtuigen voorbij, en die hoor je dan minder heftig, maar weer langer. Zuidenwind betekent dat er vanaf de Aalsmeerbaan over Nieuwkoop gestegen wordt, maar dan draaien er, in tegenstelling tot bij de landers, ook vliegtuigen weg over Uithoorn. De conclusie is dat dit minst ongunstige situatie is. Maar eigenlijk is er vaak geen peil op te trekken, vanwege veranderende windrichtingen, maar ook vanwege de grillen van LVNL. De conclusie is vaak dat thuiswerken, in de huidige situatie, veelal een slechtere optie is dan naar kantoor gaan.

      7

Geef een reactie

Translate