Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Ondanks eerdere toezeggingen krijgt Schiphol weer vrij baan voor groot onderhoud

handhavingspunten Schiphol

Handhavingspunten Schiphol (illustratie: ILT)

Getting your Trinity Audio player ready...
(leestijd circa 2 minuten)
4.7
(129)

Volgend jaar krijgen de binnenstad en het stadsdeel Oud-Zuid van Amsterdam het voor de kiezen. De vliegherrie zal minstens verdubbelen ten opzichte van het afgelopen jaar als gevolg van maandenlang groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een tijdelijke ontheffing die de minister van Infrastructuur Barry Madlener wil verlenen aan het vliegveld. De staat vraagt belanghebbenden op dit moment zienswijzen – een eufemisme voor bezwaarschriften – in te dienen.

Begin dit jaar kwam het ministerie al tot de conclusie dat het te laat was gestart met de zienswijzeprocedure en dat er daarom niets meer kon worden gewijzigd aan de plannen om meer geluidsruimte voor Schiphol te creëren vanwege het groot onderhoud aan de Kaagbaan. De tijdelijke regeling werd dan ook gewoon ingevoerd en bewoners rond de Aalsmeer- en Buitenveldertbaan kregen in 2024 dan ook veel meer vliegherrie te verduren.

Wel beloofde de minister toen dat in de toekomst Schiphol niet langer hoefde te rekenen op automatische vrijstellingen en het verruimen van de geluidsgrenzen zonder compensatie voor de omwonenden.

Twee keer zoveel herrie
Maar ook voor het komend jaar wil de minister de geluidsruimte voor Schiphol weer enorm oprekken. Met name Amsterdam-Noord, het centrum en Oud-Zuid kunnen deze zomer rekenen op minstens twee keer zoveel herrie van de vliegtuigen. Dat komt omdat de geluidsruimte voor met name handhavingspunt 20 met drieënhalve decibel is opgehoogd. Dat is meer dan twee keer zoveel herrie als normaal al is toegestaan.

De gemeente wacht dan ook een barre zomer, want van compenserende maatregelen door Schiphol blijkt helemaal niets uit de documenten die zijn in te zien via de internetconsultatie. Wel blijkt dat het aantal gehinderde woningen stijgt van 192.000 naar 227.000 ofwel zo’n 20 procent. Het aantal ernstig gehinderden neemt toe van 92.600 naar 103.700 mensen.

Ook Aalsmeer en Uithoorn de sjaak
Maar ook de toch al ernstig gehinderde regio rond Aalsmeer en Uithoorn kan volgend jaar nog meer herrie verwachten, vooral ‘s nachts. De bestaande nachtsluiting wordt immers gedurende het groot onderhoud opgeheven zodat deze bewoners ook middenin de nacht herrie kunnen verwachten.

Die overlast wordt nog verergerd vanwege het feit dat de Aalsmeerbaan de Buitenveldertbaan kruist en tijdens het onderhoud aan laatstgenoemde dus niet volledig kan worden gebruikt. Dit betekent dat er uitsluitend intersectiestarts vanaf de Aalsmeerbaan kunnen plaatsvinden en die leiden tot vier keer zoveel herrie dan normale starts.

Tot slot zullen vliegtuigen lager komen aanvliegen gedurende het testen van het nieuwe hoogfrequente landingssysteem op de Buitenveldertbaan. Dat leidt in een periode van zes weken juist weer tot nog meer overlast voor Amsterdam Buitenveldert, Amstelveen en de Bijlmer.

Het indienen van een bezwaarschrift kan via het internet tot en met 26 januari 2025. Hou er rekening mee dat de minister uiteindelijk niets zal doen met uw bezwaar en wederom tot de conclusie zal komen dat hij te laat is gestart met het zienswijzetraject. Of met een andere smoes komt.

 

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 129

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Maaike

    Als de NAVO top er is, kunnen vluchten ineens wel opgeschort worden: https://nos.nl/artikel/2549708-kwart-minder-vluchten-op-schiphol-rond-navo-top-in-juni

    3
  2. David van Moppes

    Ik heb net een reactie geplaatst op de internetconsultatie. Mocht iemand de tekst willen gebruiken dan plaats ik die hier graag. Uiteraard te bewerken naar eigen voorkeur enzo. Hoe meer mensen reageren hoe beter (zei hij hoopvol…).

    7
    • Maureen

      Graag, ik heb net al de aangifte die mevrouw Benedicte Fique gaat doen voor omwonenden opgesteld en zat te puzzelen wat een goede tekst zou zijn voor dit bezwaarschrift. Dus als u dit wilt plaatsen?

      1
  3. SK

    Voor Schiphol kwam dit onderhoud blijkbaar dus ineens uit de lucht vallen!

    Waarschijnlijk ook omdat het de eerste keer is dat ze baanonderhoud plegen.

    Tsja dan is het natuurlijk ook onmogelijk en zeer begrijpelijk dat je te laat kan beginnen aan je verplichtingen mitigerende maatregelen te nemen c.q. je beloftes niet na kan komen dat er vanaf 2025 geen extra ruimte kan worden verleend tot oprekking van geluidsgrenzen, vrijstellingen zonder dan ook maar 1 maatregel te nemen dan kan je rustig je gang gaan.

    Een triester voorbeeld van onmetelijke ongeloofwaardigheid, betrouwbaarheid, arrogantie van Schiphol en minister Madlener en partners in crime is niet te bedenken.

    Aan de andere kant is het wederom een prachtig bewijs dat er totaal 0 wordt geluisterd naar omwonenden (dichtbij en verder weg – die ook last hebben van steeds lager aanvliegen)

    Wellicht lijkt het nu een “overwinning” maar is het eigenlijk een hele domme zet, schieten ze zichzelf in de voet en graven ze steeds meer hun eigen graf.

    Als ze zich straks moeten verantwoorden wat ze allemaal voor maatregelen ze genomen hebben om omwonenden te beschermen staan ze wel met 10-0 achter.

    https://pointer.kro-ncrv.nl/rechter-staat-beschermt-omwonenden-onvoldoende-tegen-geluidshinder-schiphol

    11
    • rrustema

      Als je Schiphol om een lange termijnplanning van het baanonderhoud vraagt krijg je vast een schema gebaseerd op het gebruik van 2008 ofzo. Immers, dat is op papier het aantal vluchten. Maar hee, ondertussen zijn het er (veel) meer en moet er vaker onderhoud worden gepleegd! Tsja, dat is onvoorzien…

      10
      • Noobody-b.bsky.social

        Maar voor Eindhoven Airport kwam het als een donderslag bij heldere hemel dat de enige startbaan onderhoud nodig had…
        Paniek! Overheid, jullie schuld, doe iets!
        Kuch.

        #ondernemersrisico

        2
  4. Jaap de groot

    Als de grenswaarden voor geluid opgerekt kunnen worden zodra ze beginnen te knellen verliezen deze grenswaarden elk bestaansrecht. Dat is een ernstige aantasting van de rechtszekerheid van de omwonenden, die toch al niet veel voorstelt.
    Het baanonderhoud is een terugkerend fenomeen en geen eenmalige gebeurtenis die uitzonderingen rechtvaardigt. De maximale capaciteit van Schiphol moet daarom zodanig verlaagd worden, dat dit onderhoud binnen de geldende wet- er regelgeving kan plaatsvinden. Dus zonder ophoging van grenswaarden.
    Dan worden de omwonenden van Schiphol niet aan onnodige en ziekmakende herrie blootgesteld; hoeven ze zich niet door een enorme berg aan documentatie door te worstelen die bij de zienswijze hoort en worden ze niet verleid tot het indienen van een zienswijze waarvan ze van te voren al weten dat er toch niets meer gedaan wordt.

    15
  5. Geert

    Precies in het voorjaar en gedurende de zomer overdag en nu ook ‘‘s nachts volop terreur.
    De ene belofte na de andere wordt geschonden,onbegrijpelijke dat er geen wet is die verhinderd dat zoveel honderdduizend mensen ondanks allerlei rechtszaken nog steeds getreiterd en gepest worden.
    De scholen moeten alert zijn op treiteren en pesten vanwege de psychische problemen die men daardoor krijgt.
    Voor onze regering en diverse directieleden geldt dit kennelijk niet.

    12
  6. David van Moppes

    Hoe meer mensen toch eens zienswijze indienen, hoe luider de stem om dit niet door te laten gaan, al acht ik de kans ook zeer klein. 4 maanden vol gebruik van de Oostbaan kan toch niet? De rechter heeft ook bepaald dat belangen van omwonenden stelselmatig ondergeschikt zijn gemaakt aan die van Schiphol en de maatschappijen, dan moeten ze zich daar toch ook aan houden? Dus ik vul een document in.

    9
    • Maureen

      Graag, ik heb net al de aangifte die mevrouw Benedicte Fique gaat doen voor omwonenden opgesteld en zat te puzzelen wat een goede tekst zou zijn voor dit bezwaarschrift. Dus als u dit wilt plaatsen?

  7. Rich

    Snap niet dat een rechter hier niets aan kan doen dit is pure terreur en mishandeling

    10
    • Ap Schuitemaker

      Ik denk dat de periode van hoor en GEEN wederhoor voorbij is.en de mensen zich moeten gaan realiseren dat het tijd wordt voor serieuze actie…….

      11
  8. Anton

    Ik kan met de gedachte van Sil wel leven. Hoe meer tegengeluid hoe beter. Overigens Amsterdam heeft al flink last. Moet nog veel meer worden, staan we volgend jaar misschien met een paar honderd duizend man op Schiphol te protesteren.

    9
  9. Paul

    Uithoorn is mega de lul , ik weet niet waar je het over hebt hierboven, bedankt voor het bagatelliseren , bizar dat dit allemaal kan , wat een bananenrepubliek

    23
    • Philip

      Dikke neus naar bewoners. Maar ja, Nederland heeft gekozen. O.a. voor Madlener. De Schiphol lobby draait op volle toeren. Dove en reukgestoorden vliegen er lustig op los naar bestemmingen die een steenworp ver zijn, en degenen die in de luwte wonen, en flink van de overheidssubsidie meevreten lachen zich suf.
      Volgens voorjaar zijn er (weer) gemeenteraads verkiezingen. Eens zien wat rechts ons uit de koektrommel voor gaat houden.
      Welterusten.

      16
      • Ap

        Nou niet zozeer voor Madlener…..onze vorige man op deze post liet zich ook door iedereen ringeloren en heeft uiteindelijk niets maar dan ook niets bereikt….

        5
  10. Bourree

    In plaats van de vreselijke veroorzakers van al dit leed te bestrijden hebben veel mensen blijkbaar zoveel frustratie dat zij het nodig vinden om anderen het leed dat zij wordt aangedaan te gunnen. Lekker puh naar Amsterdam en Uithoorn. Nee mensen, misschien wel begrijpelijk hoor maar op deze manier lacht er maar 1. En dat is de KLM. De boemerang van dit soort treurige uitspraken komt vanzelf weer naar jullie terug en verdeeld ons zodat er erg gemakkelijk over jullie geheerst kan worden.

    Steun Schipholwatch en iedereen die slachtoffer is van het onmenselijke verdienmodel van Schiphol.

    82
    • Sil

      Als u doelt op mijn reactie dan is die denk ik verkeerd overgekomen.
      Ik gun niemand deze terreur!
      Maar ik hoop dat er een partij met wat meer macht, invloed, leverage of hoe je het ook noemen wil zich hiermee gaat bemoeien.
      De mensen die geen enkel probleem met overlast en vervuiling ervaren zijn de mensen die de beslissingen nemen, de mensen die onder een vliegroute wonen zijn degene die morgen weer voor de klas of in de winkel staan te werken.

      30
  11. Eef van Haastrecht

    Ik ben zonder te verhuizen op Schiphol komen wonen en woon al twintig jaar in hetzelfde huis in Kaag en Braassem.

    Alles voor de herrie en fossiel.

    Twee banen op zee is meer dan genoeg.

    23
  12. Sil

    Het spijt me maar ik ben blij dat Amsterdam het voor z’n kiezen krijgt in plaats van al de kleinere dorpen en steden rondom schiphol.
    Amsterdam is veel meer in staat een vuist te maken en een luide stem te laten horen.
    Dus laat schiphol maar lekker Amsterdammers gaan irriteren en ik hoop dat daar wat ministers, bestuurders en beroemdheden wonen die er gek van worden, misschien komt er dan wat meer beweging in!

    32
    • Overal moet de vliegherrie halveren

      Het is voor iedereen erg die vliegherrieoverlast, maar inderdaad bv Uithoorn heeft normaal geen herrie tussen 23:00-06:00, want dan vliegt alles bij de Polderbaan en de Kaagbaan omdat daar net wordt gedaan alsof er geen mensen wonen. Bij die 2 banen is altijd per 24 uur meer dan 20 uur vliegtuigherrie. Overdag en ‘s nachts. Altijd. Zonder enige respijt tijd.

      Het moet overal naar de helft van het huidige vliegbewegingen toe.

      28
    • rrustema

      Sil heeft wel een punt. Als Amsterdam overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken. Ze worden er dan vaker aan herinnerd. Er wonen ook meer mensen die toegang hebben tot een publiek. Voor de camera, microfoon, in het theater of schrijvend. Ik hoop meer van dat soort opiniemakers gaan roepen dat de tijd erop zit voor KLM en dat die tent gesloten kan worden door politiek Den Haag.

      14
      • Bourree

        Zeker geen punt!!! Meer slachtoffers dus meer actie in uw ogen. ! M.i. verkeerd perspectief! In deze redenatie zou het goed zijn dat meer andere mensen overlast moeten ondervinden om dan te hopen dat zij in actie zullen komen. Minder vliegen te bereiken door meer overlast in andere gebieden.

        “Als Amsterdam overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken. ” Ja zo kunnen we nog even doorgaan.

        Als Utrecht overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken.

        Als de Veluwe overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken.

        Als Lelystad overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken.

        Als Den Haag overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken.

        Als heel Nederland overlast ondervindt dan zullen de bewoners meer gemotiveerd zijn om het probleem aan te pakken.

        Dit is niet mijn manier van problemen oplossen en de KLM en Schiphol fatsoensnormen bij te brengen.
        Steun Schipholwatch
        Krimp KLM, Krimp Schiphol, krimp de hele vliegindustrie.

        31
        • rrustema

          Mijn punt is dat die inwoners van Amsterdam meer bij machte zijn om de publieke opinie te beïnvloeden. Daarnaast zijn dat ook volgens de statistieken degenen die meer vliegen dan andere Nederlanders.

          Ik herinner me nu ook een groepje toeristen op de Dam die verstijfd van schrik bleven staan toen er een enorm vliegtuig belachelijk laag over het Paleis vloog met veel gedonder. Dat zoiets kan en mag hoorde ik ze roepen.

          Dus vanuit het principe ‘de vervuiler betaalt’ meer vliegtuigen over Amsterdam heen, dan zijn we er eerder van verlost.

          Overigens woon ik zelf in Amsterdam. Ik merk dat ik meer op SchipholWatch actief ben als er meer vliegtuigen overkomen.

          Als er een keertje een vliegtuig neerdondert op het Vondelpark zal Schiphol snel krimpen.

          6
          • NOOBODY-B.BSKY.SOCIAL

            Alleen een ramp zal echt wat oplossen. Stilletjes is ook de veiligheid rond Schiphol verslechterd maar het krijgt nauwelijks aandacht.

            Overigens was de opening van de Oostbaan voor zwaar verkeer boven Amsterdam destijds niet erg genoeg om een opstand te veroorzaken. Misschien nu wél, nu Amsterdam niet langer aan de leidraad van Schiphol en IenW loopt.

        • Sil

          Dan heb ik u mijn punt blijkbaar niet duidelijk kunnen maken.
          Waar ik op doel is dat er in amsterdam meer mensen met macht, een spreekbuis en de juiste relaties wonen dan op de Veluwe of Lelystad en zij dus beter als breekijzer kunnen fungeren dan de dorpjes die nu vakkundig tegen elkaar opgezet worden.
          Als u meer voor elkaar krijgt dan ik geef ik graag het woord aan u, als een aantal mensen op de grachtengordel gaat klagen geef ik hen graag een podium!
          Hun stem zal waarschijnlijk zwaarder dragen dan de onze.
          Sterker nog, eerlijk gezegd denk ik dat uw opmerking over den haag nog het meeste effect zou hebben! Dan hebben de beleidsmaatregelen en letterlijk zelf last van.

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate