Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Rechtszaken, Update

Doe mee met de aangifte tegen Rintel, De Nooijer en Van Oord

gevangenis

foto: NakNakNak via Pixabay

Getting your Trinity Audio player ready...
(leestijd circa 3 minuten)
4
(145)

Omwonenden die regelmatig wakker liggen van het vliegverkeer kunnen zich aanmelden in de strafklacht tegen de directies van KLM, Schiphol en Transavia.

Deel op XDeel op Linkedin

Deelname is gratis omdat onder meer SchipholWatch de kosten voor zijn rekening neemt. Door deel te nemen geeft u de aangifte extra gewicht en krijgt u de mogelijkheid uw eigen situatie te zijner tijd in de rechtszaal toe te lichten. Overigens zijn donaties meer dan welkom om de kosten te helpen dragen.

Zoals eerder deze week bekend werd, heeft SW de bekende strafadvocaat Bénédicte Ficq in de arm genomen om de aangifte te begeleiden. Zij werkt op dit moment aan de juridische onderbouwing, waarin directeuren van onder meer KLM en Transavia zullen worden beschuldigd van mishandeling.

Verantwoordelijk voor gezondheidsproblemen
Het zijn immers deze mensen die de beslissingen nemen om de nachtvluchten voort te zetten, ondanks grote en terechte bezwaren van de mensen uit de regio. In onze optiek zijn ze daarmee eindverantwoordelijk voor de aantasting van de gezondheid van tienduizenden of zelfs honderdduizenden omwonenden.

Mede-aangever worden kan door uw volledige naam, adres en geboortedatum en de aard van uw gezondheidsklachten door te geven via [email protected]. Ook dient u aan te geven hoe lang u al te maken heeft met de verstorende nachtvluchten.

Na het versturen van uw mail wordt u opgenomen op een lijst van aangevers en houdt Bénédicte Ficq u op de hoogte van de procedure. Zij verwacht in februari de aangifte af te ronden en deze in te dienen bij het Openbaar Ministerie.

Bewoners spannen rechtszaak aan tegen Schiphol/KLM/Transavia wegens mishandeling.

Bron: BNNVARA, “Bar Laat” Uitzending 10 december 2024 Aflevering 62 Kijk terug: https://npo.nl/start/serie/bar-laat/seizoen-1/bar-laat_62/afspelen

Beoordeling officier van justitie
De officier van justitie zal de aangifte dan beoordelen en kijken of er strafvervolging kan worden ingezet. De kans is groot dat dit het geval is, omdat er voldoende wetenschappelijk bewijs is van de negatieve effecten op de gezondheid van slaapverstoring door nachtvluchten.

Mocht de officier onverhoopt negatief beslissen en niet tot vervolging overgaan, dan kunnen we de rechter vragen alsnog opdracht te geven om de strafzaak te starten.

Vervolgens zal het Openbaar Ministerie een strafrechtelijk onderzoek starten wegens mishandeling. Op dit misdrijf staat een gevangenisstraf van maximaal drie jaar. SW hoopt dat een veroordeling de managers uit de vliegindustrie zal bewegen om voortaan meer rekening te houden met de schade die zij andere mensen toebrengen.

Felle reacties uit de sector
Op de aangifte wordt fel gereageerd door vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen. Zo noemde voorman Marnix Fruitema van branchevereniging Barin de stap “totaal doorgeslagen waanzin” en “een narcistisch initiatief van een hele kleine minderheid”.

Het geeft wel aan dat deze nieuwe procedure gevoelig ligt binnen de sector en dat het van belang is u aan te sluiten om aan te tonen dat het hier niet gaat om slechts een handjevol mensen. Het dedain van Fruitema richting omwonenden verdient een duidelijk weerwoord.

Schade al jarenlang bekend
Sinds 2008 is onomstotelijk vastgesteld dat nachtvluchten inbreuk maken op de gezondheid van mensen die rond vliegvelden wonen. In dat jaar publiceerde dr Lars Jarup en zijn team van het Imperial College in Londen een onderzoek naar 5000 omwonenden van onder meer Heathrow, Berlin Tegel en Schiphol.

De studie toonde aan dat nachtvluchten zorgen voor een onmiddellijke verhoging van de bloeddruk bij slapende mensen, zelfs als zij niet wakker worden van het geluid. Ontdekt werd dat zo’n 14 procent van de omwonenden lijden onder structureel verhoogde bloeddruk en dat dit leidt op een verhoogde kans op hartproblemen en zelfs een vroege dood. Een Duits onderzoek bevestigde dat twee jaar later en toonde ook een hogere kans op kanker aan.

Al met al reden genoeg om de verantwoordelijken voor de rechter te brengen en zich te laten verantwoorden voor hun beslissingen. Het kan immers niet zo zijn dat puur voor economisch gewin uw en onze gezondheid op het spel wordt gezet.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4 / 5. Aantal stemmen: 145

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bee VV

    Toevoeging.
    Het gaat inderdaad niet alleen om de nachtrust!
    In de tuin zitten, telefoon gesprek voeren, ramen of deuren open wanneer jíj het wilt, het constant opgejaagd voelen door het lawaai wat maar niet verdwijnt; je gaat eraan kapot! En dan die stank van kerosine….
    Had mijn vorige huis graag aangeboden om te wonen aan Rintel en haar bondgenoten.
    Wij konden nu verhuizen vanwege pensionering, maar je laat alles wat je opgebouwd hebt achter. Geen makkelijke keuze. Geeft wel aan hoe nodig het was. Gun mijn kinderen en kleinkinderen ook een gezondere omgeving. Maar die hebben hun werk daar.

    8
  2. ir. B. van Marlen

    Ik kan het niet vaak genoeg herhalen en zal dat ook blijven doen. Er was en is nog steeds sprake van systematisch bevoordelen van de luchtvaart ten koste van de gezondheid van steeds meer mensen in dit land. Argument was en is nog: ‘de economie’, maar wiens economie? Die van de KLM–top? Van de piloten? Gevolg: een idiote groei en gewenning aan veel te lage prijzen, resulterend in egoïstisch en hedonistisch gedrag van de vliegconsument. Niet alleen door KLM, de prijsvechters zijn de voorlopers geweest in deze foute ontwikkeling! Natuurlijk werd ermee verdiend, maar veel minder dan vaak wordt voorgesteld. De enorme negatieve externe kosten geschat op 4 miljard € jaarlijks worden nu nog steeds afgewenteld op de maatschappij.

    Het geknutsel met geluidsstelsels heeft geresulteerd in het stellen van grenswaarden in zgn. ‘handhavingspunten’. Echter veel te weinig en zodra ze begonnen te knellen onderuitgehaald door ‘meesterpolderaar’ Alders met zijn ‘geluidspreferente inzet’ van banen (lees: ordinaire verplaatsing van herrie naar het buitengebied).

    Dit proces van besodemieteren begon al in de jaren 60 van de vorige eeuw toen een groot deel van de herrie gewoon niet werd meegerekend in de Ke-norm (met de afkap van 65 dB(A)!). Dit kwam er gewoon op neer dat overal met lawaai tot 65 dB(A) overheen mocht worden gevlogen, zonder dat dit meetelde! De resultaten hiervan ondervinden we nu nog, want de latere normen Lden en Lnight werden zo ingesteld dat er een ‘gelijkwaardige’ situatie zou gelden, met etmaalweegfactoren, die veel meer vluchten toelieten in de vroege ochtend en de (late) avond! De luchtvaart mocht niet worden belemmerd.

    De situatie waar we nu inzitten is dus heel duidelijk het gevolg van een bewust gekozen strategie en niet van een autonome of toevallige ontwikkeling. Het gevolg van: te lage prijsstelling, van advertenties voor goedkope vliegvakanties, van het bevorderen van ‘droomhuizen’ in het buitenland, waar de verwende Nederlander een paar keer per jaar naar toe mag vliegen, van de idiotie dat men kinderen naar Spanje of Portugal laat vliegen voor een eindexamenfeestje wat een paar tientjes kostte, van politici die beweerden dat het te zot is voor woorden dat men zich druk maakt over het vliegen boven weilanden (VVD-er, u weet nog wel wie ik hiermee bedoel), van Schiphol CEOs die beweerden, dat ‘er in dit land teveel naar het milieu wordt gekeken’, van partijen die KLM bestempelen als ‘onze nationale trots’, van types als Fruitema die spreken over een doorgeslagen waanzin vanuit een kleine groep mensen, enz., enz..

    Recent onderzoek liet zien dat slecht 25% van de vliegconsumenten meer dan drie maal per jaar vliegt, maar wel zorgt voor ca. 50% van de vluchten, terwijl 70% van deze groep aangeeft het vlieggedrag niet te willen aanpassen. Voor deze lieden zitten wij in de eeuwige herrie! Het zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die graag op X laten weten, dat ‘we het hadden kunnen weten, want je woont nu eenmaal bij een vliegveld, dat er al 100 jaar is’, of ‘dan maar moeten verhuizen’, of je gewoon voor gek verklaren, zodat ze hiermee gewoon door kunnen blijven gaan!

    De sector wringt zich in allerlei bochten om de volgende fase in te gaan, het afwentelen van extreme voortdurende herrie boven een iets kleinere groep mensen (dit wordt netjes de Luchtruimherziening genoemd, gericht op : ‘optimale hinder beperkende routes’, vermindering van CO2 uitstoot door vermijden van ‘onnodig omvliegen’ en verbeterde efficiëntie.’)

    Met veel fanfare worden nieuwe ‘stille en zuinige’ vliegtuigen binnengehaald door KLM en Transavia. Mijn recent onderzoek laat zien dat dit niet geheel gelogen is, zei het dat het verschil van enkele dB’s toch beperkt en nauwelijks hoorbaar is en de deur openzet naar een nog sterkere groei binnen gelijke waarden van Lden en Lnight. Omwonenden gaan er dus niet op vooruit, zeker niet in het buitengebied (Polder- en Kaagbaan). De berekeningen gaan straks wel aangeven dat het totaal aantal ernstig gehinderden afgenomen is, omdat Lden (en misschien Lnight) wat zijn afgenomen. Deze geluidsmaten zeggen helaas niets over de duur van de herrie, die alleen maar toeneemt tot een werkelijk gek makende frequentie van passages, urenlang en veelal over dezelfde mensen, onze ‘nieuwe Groningers’, zeg maar. Dit is het geniep van deze metrieken, waar ik u ook al lang op wijs. Het lijkt me stug, dat men dit bij de sector en MinIenW niet donders goed weet, maar omdat die hoogfrequente vliegpaden ook ‘met succes’ in de VS zijn doorgedrukt, verwacht men dit in Europa ook te kunnen gaan doen. Kans van slagen onder een Trump bewind met toenemende dreiging van Rusland: 100%.

    Dus als u mij vraagt: Is er sprake van mishandeling?, dan is mijn antwoord: JA! Is dit opzettelijk in de zin dat men dit bewust nastreeft?, misschien niet. Kon men en kan men de gevolgen van te voren inschatten: 100% JA.

    23
  3. Gezondheidsenquete

    Een idee?
    de politiek heeft een motie voor een gezondheidsonderzoek over de impact op vliegen voor omwonenden geblokkeerd.

    Misschien kan SW samen met mr Ficq een eigen onderzoek voor de aangifte doen (de gegevens kunnen misschien ook door RBV gebruikt worden in hun rechtzaak)?
    Dit is laagdrempeliger dan een aangifte doen, wat misschien niet iedereen wil. Maar op deze manier wordt deze groep wel gehoord.

    Ik denk aan het mailen van een enquete aan de 30.000 lezers van deze nieuwsbrief. Dat lijkt me toch een representatieve steekproef! In plaats van de verwijten uit de vliegindustrie dat het maar om een paar mensen zou gaan die overlest ervaren. Trouwens, dat er een paar mensen actief zijn, betekent nooit dat het maar om een paar mensen gaat die overlast ervaren. Kijk naar andere dossiers/ zaken die leven in de samenleving, er zijn altijd maar enkele activisten die het voortouw nemen.

    Voor het onderzoek/ de enquete denk ik aan vragen als:
    1. Hoeveel uren slaapt u per nacht?
    2. Is dit het aantal uur dat u zou willen slapen per nacht?
    3. Zo nee bij vraag 2, hoeveel uur zou u willen slapen per nacht?
    4. Wordt u uitgerust wakker ‘s ochtends?
    5. Zo nee bij 4, hoe komt dat?
    6. Heeft u gezondheidsklachten die u of uw (huis)arts wijt aan het te kort aan nachtrust?
    7. Nav 6, zo ja, welke?
    8. Wat doet te weinig slaap met u?
    9. Op welke vlakken van uw leven merkt u invloed van te weinig slaap? Privé/ werk/ relatie/ sociaal leven/ anders, ……

    Kinderen van 16 jaar en ouder zouden de enquete zelf kunnen invullen, voor kinderen onder de 16 jaar kunnen de ouders dat doen.

    Ik zou het kort en to-the-point houden, want wéér iets op je bord krijgen terwijl je al uitgeput bent, is lastig. En aan omwonenden wordt al veel gevraagd met de diverse initiatieven. Die trouwens allemaal voor diezelfde omwonenden door enkelingen worden gedaan. Ik zie daar de laatste tijd wat negatieve reacties op. Wéér een initiatief lees ik dan. Maar we moeten het met elkaar doen om uiteindelijk onze dag- en nachtrust weer terug te krijgen op een normaal niveau. Niet elk initiatief werpt meteen vruchten af, maar op de langere termijn weet ik zeker dat al die dingen bij elkaar opgeteld het verschil gaan maken.

    PS het verwerken van enquetes kost ook veel tijd. Wellicht kan een student die een onderzoek moet doen voor de studie hier een rol in spelen. Vroeger werden gegevens in computersysteem SPSS (denk ik me te herinneren) verwerkt, geen idee of dat nog zo is.

    10
    • Maaike

      Een partij zou ook het CBS kunnen vragen een integraal onderzoek te doen naar vliegtuigoverlast in een straal van, zeg, 50 km rondom Schiphol. Dan kan niemand er meer omheen.

      9
  4. HansB

    Nachtvluchten zijn rampzalig. Het uitermate treurige in deze zaak vind ik dat de Nederlandse overheid de belangen van de luchtvaart laat prevaleren boven die van de Nederlandse burger. De burger heeft het nakijken en moet zijn recht halen via rechtszaken. De wereld op zijn kop.

    Afgezien van nachtvluchten veroorzaakt de luchtvaart op overige uren ook veel overlast. Dat moeten we van “Den Haag” maar normaal vinden, die overlast “is er nou eenmaal” in de woorden van onze minister van Infrastructuur en Waterstaat.

    Ik werk vandaag thuis (25 km ten zuidwesten van Schiphol) en hoor bijna permanent vliegtuigen over komen, op weg naar de Zwanenburgbaan. De hele ochtend al. Op zomerse dagen moet ik het raam sluiten, anders is een Teams-vergadering niet mogelijk. Als ik op flightradar24 kijk zie ik dat deze vliegtuigen heel west Nederland overvliegen (met dus overal veel overlast): een vlucht zonet uit Dubai gaat eerst dwars over Amsterdam, dwars over Heemstede, dwars over Leiden, dwars over Alphen aan den Rijn en dan richting Zwanenburgbaan.

    Onze regio had al veel overlast van de Kaagbaan (dalen en stijgen) maar daar is de laatste jaren aanvliegen op de Zwanenburgbaan (en soms ook Aalsmeerbaan) bijgekomen. Dus is het bijna altijd “prijs”.

    In geval van noordenwind lijkt er een verzamelpunt nabij Zandvoort gekomen te zijn waarna alle vliegtuigen eerst naar het zuiden vliegen. Richting Leiden (en bij drukke momenten tot regio Gouda) om vervolgens af te buigen naar het noorden richting Schiphol. Heel het “Groene” Hart zit in de herrie.

    Vliegherrie is een “normaal” omgevingsgeluid geworden als ware het een mutatie in het Nederlandse vogelbestand. Het is het eerste geluid wat ik hoor als ik thuis kom.

    We moeten het er maar mee doen. Om de woorden van onze minister nog eens te herhalen: “overlast van Schiphol is er nou eenmaal”. Isoleren en “slim” bouwen is het devies. De belangen van de luchtvaart staan voorop.

    17
  5. Loek

    Vraagje. Wij wonen in omgeving Leiden. Voor mijn kinderen begint de nacht niet om 00:00 uur maar om 9:00 uur en het komt vaak voor dat zij tot 22:45 naar laag overscherende vliegtuigen liggen te luisteren. Voor mij eindigt de nacht om 7:00 uur en niet om 6:35 uur, de tijd waarop de vliegtuigen vaak al overkomen. Voor Corona was dat overigens nooit eerder dan 7:00 uur en niemand heeft ooit verklaard waarom dat daarnaa werd vervroegd. Mijn vraag: kunnen wij hier toch aan meedoen?

    13
  6. Paul Van Der Maesen

    Met de slachtoffers van de terreur van Schiphol leef ik zeer mee maar ik vraag me ook af of dit niet een zaak moet worden tegen de overheid in plaats van tegen Schiphol, analoog met de zaak-Shell.
    Mijn standpunt is dat de overheid vliegschade door burgers moet beperken door een progressieve tax in te voeren waardoor veelvliegen wordt beteugeld. Niet-vliegers moeten juist worden beloond. Inkomsten uit die tax moeten niet naar vliegmaatschappijen zoals ze zelf willen (want verduurzaming van vliegen zal niet lukken of niet snel genoeg maar naar duurzaam vervoer, m.n. trein.
    Mijn ideeën over de oplossing staan op https://www.mooiewereldwaarbenje.nl/luchtvaart/vliegen-aan-banden/korte-samenvatting en andere pagina’s.

    8
  7. dirk

    Goed te zien dat er actie word ondernomen, het is alleen te hopen dat de rechtelijke macht hier in mee gaat en zich weer niet laat suf praten of laat omkopen door het grote geld, ook wij rond utrecht hebben heel veel last van de vlieg roetes die recht over mijn woning lopen, zowel dag als nacht 24-7 , rustig buiten in de tuin zitten of buiten zijn kan niet meer, de hele dag gebulder van vliegtuigen die laag stijgen of landen, het lijkt wel of heel nederland 1 grote luchthaven is geworden, en dit zal alleen nog maar erger gaan worden als schiphol zijn zin krijgt met de 4 en 5 baan, de enige manier om s’nachts nog een beetje rustig te kunnen slapen is met oordoppen in, ook niet gezond want dit geeft otd irritatie aan de oorwegen, en dan niet te spreken over de vervuilling die moet willig over ons uitgestrooid word, en de overheid maar volhouden dat we gezond moeten leven, hoe dan? Het wordt hoog tijd dat een einde komt aan deze ellende die veroorzaakt wordt door schiphol, klm en vliegtuig industrie, maar het bleikt wel dat we alles zelf moeten doen want aan de overheid hebben we niets, dus nederland schrijf je eigen massaal in en laat de verandwoordelijke bloeden.

    16
  8. Philip

    Wij hebben in Uithoorn oost (🤔) wel last van geluid, maar wat jammer is dat de constante uitstoot van giftige stoffen, vaker aangehaald door SW, in het geheel niet wordt meegenomen. Geluid is is erg, maar de onzichtbare sluipmoordenaar moet ook verminderen

    30
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      In samenspraak met Bénédicte Ficq hebben we besloten dat het handiger is ons te richten op deze vorm van mishandeling. Het is een juridische afweging, waarmee we denken de beste kans te maken.

      23
      • Bourree

        Vraag: Aangifte verandert in het persoonlijk aansprakelijk stellen en bekijken of er persoonlijke strafvervolging kan worden ingezet op basis van wetenschappelijk bewijs van de negatieve effecten op de gezondheid in het algemeen? Geluidsoverlast en de belasting van de omgeving met gevaarlijke uitstoot voor de volks gezondheid?

        Als het niet blijft bij ” mishandeling door slaapgebrek als oorzaak nachtvluchten” zal de groep van aangifte-ondersteuners enorm stijgen. Half Nederland heeft te maken met de gevolgen van het schimmenspel rond de uitstoot van de luchthaven en haar vliegtuigen. Berekende modellen waarbij belangrijke gegevens niet worden gemeten of weggemoffeld ten behoeve van het vooropgestelde doel: meer vliegen.

        In mijn ogen valt de kwalijke geluidsoverlast ook onder de uitstoot van gevaarlijke stoffen. De trillingen, al dan niet waargenomen hebben effect op het menselijk brein en lichaam.

        Fijn om te horen dat er flink aan de boom zal worden geschud. Dat de machteloosheid van omwonenden omgezet kan worden in strijdvaardigheid tegen een bedrijf dat het verdienmodel heeft uitgerold dat ingaat tegen elke vorm van menselijkheid en fatsoen. DE KLM!

        Hard werkende mensen uit hun slaap houden, de leefomgeving van kinderen en burgers ongevraagd iedere minuut vervuilen, hun privacy schandelijk schenden zodat het voelt als huisvredebreuk en ook is… Ach, jullie weten het zelf, maar zijn niet geinteresseerd in de omgeving waar mensen al woonden voordat de overlast van nog meer en nog meer groei, ondraaglijk werd.

        Maar…..wij hebben zoveel geinvesteerd in schoner en stiller……bla bla bla
        Dat had je ook twintig jaar geleden kunnen bedenken en doen met ons gegeven belastinggeld.
        Pas als de rechter in beeld komt wordt er aan de omgeving gedacht en pakken we weer een goocheldoos om iedereen op het verkeerde been te zetten. ” De leugen” rintelt bij elk televisieprogramma. Om kotsmisselijk van te worden.

        Wordt vervolgd,

        Bourree

        36
  9. Geert

    Wij hebben hier geen last van nachtvluchten in ieder geval niet de moeite.
    Maar ik sluit mij wel aan bij de mening van sommigen hier dat e.e.a. breed getrokken zou moeten worden.
    Maar ben het volkomen eens met SW.
    Daarom een donatie de komende dagen.

    22
  10. JAN Rooijakkers

    Volgens mij prima om nu te beginnen met de nachtvluchten. Ook bij rechtszaken is het goed om focus te houden en het is al ingewikkeld genoeg. Eerst het “laaghangende fruit” en daarna verder ? Veel succes… ik woon te ver weg om zelf mee te kunnen doen.

    23
  11. Pieter

    Eigenlijk zou dit breder moeten worden getrokken dan alleen nachtrustverstoring. Mag er dan wel een forse inbreuk zijn op mijn dagelijkse activiteiten? Thuiswerken, in de tuin zitten, met de kinderen op gras voetballen, in de aanwezigheid van continue vliegherrie? Oftewel een continue inbreuk in mijn persoonlijke levenssfeer of huisvredebreuk!

    52
  12. Bourree

    Hopende dat er veel aanmeldingen zullen komen vind ik het toch wel heel jammer dat het alleen gaat over de slaapverstoringen in de nacht. Honderduizenden mensen worden op dezelfde geschonden in hun privacy en krijgen te maken met een vreemde vorm van huisvredebreuk. De KLM bepaalt het ritme van de dagen. Hoe laat je wakker mag worden en hoe laat mensen waaronder vele kinderen kunnen gaan slapen. En dan nog de mensen die de hele dag knettergek worden van de overlast en moeten vluchten uit de huizen maar nergens meer heen kunnen.

    En….hoeveel bewoners zijn er inmiddels al verhuisd? Ik denk heel veel meer dan verwacht. En arme mensen die hier om welke reden dan ook niet toe in staat zijn. Welke rol kunnen zij nog spelen?
    Blij met de documentatie verstuurd door Dhr van Marlen. Dan weet je zeker dan je goed beslagen ten ijs komt. Hulde!
    Steun Schipholwatch…

    Bourree

    72
    • Bee vV

      Wij zijn verhuisd puur alleen om de steeds meer toenemende en ondraaglijk wordende vliegtuig herrie! Na 30 jaar op een mooie plek gewoond te hebben, nu op 120 km af van de kinderen en kleinkinderen! Nu merken we weldegelijk wat het lawaai doet met een mens. Daar wen je nooit aan. Nu komen we tot rust en gaat het beter met onze gezondheid wat dat betreft.
      Iets wat je ieder zou wensen.

      6

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate