Tegen de directies van onder meer KLM, Transavia en Schiphol wordt een aangifte bij Justitie gedaan. Omwonenden stellen dat met name de nachtvluchten hun gezondheid aantasten en daarom als mishandeling moeten worden gezien.
Met de aangifte hopen de omwonenden de verantwoordelijke personen voor de strafrechter te brengen: niet de bedrijven, maar de beslissers over de vliegterreur moeten zich dan voor de rechter verantwoorden voor hun gedrag.
De aangifte is voorbereid door mr Bénédicte Ficq die eerder vergelijkbare aangiftes deed tegen de directies van onder meer de tabaksindustrie, Chemours en Tata Steel. In de laatste twee zaken loopt het strafrechtelijk onderzoek nog.
Volgens de strafpleiter is het geen enkel probleem om aan te tonen dat de nachtelijke overlast door vliegtuigen kan worden gezien als mishandeling. “De herrie benadeelt de gezondheid en dat is hetzelfde als mishandeling.”
Stelselmatig
Vooral het stelselmatige karakter van de vliegherrie en de daarmee gepaard gaande slaaponthouding is belangrijk. “Omwonenden van Schiphol hebben in veel gevallen gezondheidsproblemen als gevolg van het jarenlang verstoren van hun slaap. Steeds maar weer wakker worden, nooit weten wanneer. Het is slopend voor het gestel, de gezondheid, de relaties en de kinderen.”
Volgens Ficq bestaat er geen rechtvaardiging voor de mishandeling. “Het enige doel van de vliegmaatschappijen is het verdienen van geld. Het is niet te geloven dat dit al zo lang wordt getolereerd.”
Het is de omwonenden én advocaat Ficq een doorn in het oog dat de mensen die wonen rond vliegvelden niet kunnen rekenen op de politiek. “Met dit nieuwe kabinet worden eerdere maatregelen – zoals het schrappen van de nachtvluchten – teruggedraaid en staat alles weer in het teken van de groei van de luchtvaart”, aldus Alfred Blokhuizen, voorzitter van SchipholWatch.
Maximaal drie jaar cel
Als de rechter uiteindelijk oordeelt dat de verdachte directeuren schuldig zijn aan de mishandeling, kunnen zij rekenen op maximaal drie jaar cel. “Dat lijkt niet zoveel, maar voor directeuren als Marjan Rintel (KLM) en Marcel de Nooijer (Transavia) is dat toch een lastige onderbreking van hun werkzaamheden”, aldus Blokhuizen.
SchipholWatch is een van de partijen die de aangifte tegen de verantwoordelijken uit de vliegindustrie organiseren. “We hopen met een veroordeling ervoor te zorgen dat er een einde komt aan de nachtelijke vliegterreur. Dat mensen als Rintel, De Nooijer en Van Oord gaan inzien met welke gevolgen zij omwonenden van Schiphol opzadelen”, aldus Blokhuizen.
Advocaat Ficq is niet bang voor het verweer van Schiphol en de vliegfirma’s als zouden zij zich aan de wet houden. “Zij houden zich niet aan de regels. Sterker nog, de regels worden niet gehandhaafd. Het luchtvaartbesluit uit 2008 bepaalt dat de toegebrachte schade niet mag verergeren ten opzichte van de schade die er eerder al was. En dat is wel degelijk gebeurd, zo oordeelde eerder dit jaar ook de civiele rechter”, zo vertelt zij aan het AD.
Meedoen
Omwonenden die zich willen aansluiten bij de aangifte, kunnen een mailtje sturen aan [email protected] met daarin hun volledige naam en adres, de reden van de aangifte, en hoe lang zij al overlast ervaren van nachtvluchten. Uw gegevens worden uiteraard vertrouwelijk behandeld, zoals altijd in het contact tussen advocaat en cliënt. Ook gemeenten kunnen deelnemen aan het strafproces namens hun burgers.
De aangifte is deels geïnspireerd op de thesis van drs Nienke van Baal met als titel Living with toxicity, waarin zij betoogt dat de langdurige overlast en vervuiling door Schiphol kan worden gezien als ‘slow violence’. Zij concludeert dat de slachtoffers machteloos staan tegen een vorm van geweld die is verspreid over de tijd, maar meestal over het hoofd wordt gezien als delict dat de gezondheid van mensen wel degelijk aantast.
Beluister de uitzending van Stand.nl op NPO Radio 1 over dit onderwerp.
Update 10 december 2024 om 16:00 uur
Vanavond schuift onze advocaat Bénédicte Ficq aan bij Bar Laat, de talkshow van BNNVARA, om te praten over de aangifte. Omwonenden zijn ook welkom in het publiek!
HansB
Rechts heeft altijd de mond vol van “hardwerkende Nederlanders” en het “respecteren van de rechtstaat” maar het bijzondere is dat ze deze waarden direct laten varen zodra de belangen van de luchtvaart in het geding komen. Dan hoeven wetten niet nageleefd te worden en mag die “hardwerkende Nederlander” meer dan eens door vliegherrie uit zijn /haar slaap gehaald worden.
Clemens
‘Moord mettertijd’ moet een plek krijgen in het strafrecht
Mr. Bénédicte Ficq doet aangifte tegen Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen op grond van ‘openlijke geweldpleging’. De eerste vraag die opkomt is: waarom gaat het alleen over nachtvluchten? Zijn onze dagen niet minstens zo kostbaar als onze nachten? De tweede vraag is: waarom gekozen voor geweldpleging?
Ik zou een lans willen breken voor een extensie van het begrip ‘moord’. Dat is echt niet zo vergezocht als het lijkt. Stel – we hopen het niet natuurlijk – dat iemand u in één klap van ál uw tijd berooft met een wapen, en niet per ongeluk. Dan is dat moord. Moord is intentionele en integrale diefstal van iemands volledige tijd van leven, van ál iemands uren tot de laatste seconde toe. Dat mag niet. Moord is strafbaar. Maar kijk eens wat er gebeurt als iemand zich elke dag opnieuw vergrijpt aan een deel van uw tijd, bijvoorbeeld door die te vullen met lawaai. Niet alleen kunt u uw eigen uren nu niet meer vrij besteden, maar ook loopt u als gevolg van chronische stress een aangetoond risico op ziekte en voortijdig overlijden.*) In dat geval gebeurt er niets, want dat mag. Dat mag zelfs onbegrensd. De conclusie is dat het geoorloofd is om anderen te beroven van hun kostbaarste bezit, hun onvervangbare tijd van leven, zolang het maar niet in één keer gebeurt. Moorden mag, maar langzaam. Het etiket zou ‘moord mettertijd’ kunnen zijn.
Dát dit in de strafrechtspleging thuishoort, ligt voor de hand. Het is niet van deze tijd dat iemand die uw jas steelt een strafblad riskeert, terwijl iemand die uw tijd steelt vrijuit gaat. Overal zijn modieuze kledingwinkels, u kunt uw jas morgen vervangen. Maar een winkel voor seconden, minuten en uren is er helaas voorlopig nog niet. Dat maakt het ongerijmd dat de luchtvaart, of welke sector dan ook, twaalf uur per dag met een vaart van vijfhonderd knopen door uw huis en uw brein mag scheuren. Goed om er even bij stil te staan dat veel huizen waar dit gebeurt, zoals in het dichtbevolkte Amsterdam Centrum West, daar een paar eeuwen langer staan dan Schiphol.
Behalve ‘geweldpleging’ komt ‘onrechtmatige toe-eigening’ in aanmerking. Diefstal kan tegenwoordig ook betrekking hebben op een ongrijpbaar goed, zoals elektriciteit en computergegevens. Het gaat erom dat de verdachte zich heer en meester van het goed heeft gemaakt door het weg te nemen. Voorwaarde is alleen dat de bestolene kan aantonen dat hij de rechtmatige eigenaar was. Dat zal weinig moeite kosten, we zouden onze tijd anders niet kunnen verkopen in het economisch verkeer.
Onder welke noemer dan ook, laten we vurig hopen dat stelselmatige en intentionele diefstal van tijd, of het nu ‘s nachts gebeurt of overdag, een plaats krijgt in de strafrechtspleging. Het is rechtvaardig. We leven allemaal maar één keer.
*)
https://www.eea.europa.eu/publications/environmental-noise-in-europe
https://www.rivm.nl/ggd-richtlijn-mmk-omgevingsgeluid/gezondheidseffecten-geluid
JdeC
Hartelijk dankjewel voor het verwoorden van de misdaad waar KLM/Schiphol met hulp van de Nederlandse Overheid en bovendien met het belastinggeld van de gewone burger zich mee bezig houdt.
N.a.v. Bar Laat
Bar Laat, wat goed dat jullie gisteren op 10 december in jullie uitzending aandacht besteedden aan het Schiphol Schandaal (voor degenen die het terug willen kijken de datum erbij). Het Schiphol Schandaal is net zo groot als de Toeslagenaffaire en Groningen trouwens! Niet alleen ‘s nachts maar ook overdag.
En chapeau voor jullie die daar zaten en mr. Ficq natuurlijk.
4 reacties op de Bar Laat uitzending:
– jarenlang met oordoppen in slapen is heel pijnlijk voor de oren en abnormaal om te moeten doen natuurlijk.
– oren werken ook met botgeleiding. De achterkant van de schedel verbindt de 2 oren met elkaar. Dus ook al heeft iemand oordoppen in, dan nog hoort diegene door de botgeleiding. Daarom is het overmatige geluid nooit volledig weg te filteren.
– ook al hoort iemand dus niet bewust het geluid tijdens het slapen, dan nog reageert het lichaam met lichamelijke stressreacties door de lange termijn overbelasting door geluid. Daar zijn wetenschappelijke onderzoeken over. En langdurig onder lichamelijke stress (inderdaad cortisol etc.) te staan, geeft op de lange termijn gevaarlijke gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten.
– er bestaan zo wie zo geen oordoppen die 60dB-90dB kunnen wegfilteren. Het geluid wat in de nacht gemaakt wordt.
Een reactie uit de vliegwereld op de aangifte is uitermate bijzonder. Weer totaal geen verantwoordelijkheid nemen voor het door hun veroorzaakte leed en de slachtoffers wegzetten als dader. Omgekeerde wereld!
Zouden ze misschien bang zijn dat ook zij persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden binnen het strafrecht?
Jan Barteld
Heel veel succes met de rechtszaak. Het moet niet zo blijven dat mensen en andere levende wezens zich sociaal, geografisch en genetisch moeten aanpassen aan steeds meer aanvallen op de gezondheid en dat alleen door evolutionaire selectie door eliminatie een gedegenereerd ras overblijft dat bestand is tegen degeneratieve, ziekmakende invloeden van een over het paars getild bedrijfsleven en op de korte termijn gerichte politici zonder lobbybestendige ruggegraat. Heel veel succes toegewenst met rechtszaak, Benedicte Ficq c.s !
Ook volgende generaties hebben heel heel veel belang bij wat wij voor hen achterlaten. Het argument dat luidt: “Maar het volk wil vliegvakanties” krijgt als mijn antwoord: Als dat al zo zou zijn, het volk wil ook gezondheid en minder luchtvervuiling en lawaai. You can’t have your cake and eat it … Voor wat hoort wat.
W Lieverst
Neem nu Tata, er is menige rechtzaak gevoerd. Vandaag is weer naar buitengekomen dat mannelijke medewerkers van het bedrijf korter leven. Ze moeten verduurzamen en daar moet de Nederlandse bevolking aan meebetalen. Ronduit schandelijk.
In het verleden heeft de burger ook al betaald door de aandelen inkoop van de KLM om meer zeggenschap te houden in het bedrijf, dus ook in de gang van zaken op Schiphol. Het moet nu niet zo zijn dat er meer vluchten vervallen en dat de belastingbetaler de vleugellamme zwaan weer in de lucht moet gaan houden.
Er wordt nu door Madlener weer geschermd met een geluidsreductie van uiteindelijk 20 % door ‘terug te gaan’ naar 478.000 vluchten.
Waar logaritme al niet goed voor zijn.
De EU moet hier echter nog even over beslissen. Is dit de volgende worst die de burger wordt voogehouden?
HansB
Ik hoop dat ze ook die vermaledijde vluchten in de “randen van de nacht” aanpakken, een krankzinnig eufemisme uit de koker van politiek Den Haag.
ir. B. van Marlen
Volkomen terecht en eindelijk! Ik heb haar al de nodige achtergrondinformatie gestuurd. Er is sprake van systematische bevoordeling van de luchtvaartsector ten koste van de gezondheid van vele inwoners van dit land. Dit is niet slechts sinds 2008 zo, maar eigenlijk gebeurt dit al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw. Ik heb dit uitgebreid gedocumenteerd en het raffinement zichtbaar gemaakt en u de afgelopen jaren hierover bericht.
De Wet Luchtvaart laat dit onrechtmatig handelen toe en zal dus ook moeten worden aangepast! De private belangen van Schiphol en KLM (en andere luchtvaartmaatschappijen niet te vergeten) mogen niet langer prevaleren.
Naast de geluidsterreur spelen ook de klimaateffecten en de emissies van UFP en ZZS een toenemende rol.
De LV-sector denkt dit met wat SAF en iets minder lwaaiige toestellen te gaan oplossen, maar door de karakteristiek van de geluidsmaten Lden en Lnight zal dit alleen maar leiden tot een toename van de duur van herrie met iets lagere piekwaarden. Voeg daarbij het idee van concentratie over vaste vliegpaden in de Luchtruimherziening en zult inzien dat dit een ware aanslag gaat betekenen voor degenen die daaronder komen te wonen.
De constatering van: jarenlang verschillende keren per nacht uit je slaap gehaald worden, nooit weten wanneer, wat slopend is voor je gestel, je gezondheid, je relatie, je kinderen, en de concentratie op je werk, heb ik aan den lijve meegemaakt!
Inmiddels worden omwonenden door de VNV weggezet als ‘een kleine groep zeikerds die alles in dit land kapot willen maken’. De CEOs spelen het spel mee en denken er weer, met hulp van de PVV ditmaal, mee weg te komen.
Wat een onbeschaamde brutaliteit, die vraagt om een veroordeling! Ik zie ze graag worden gedagvaard. De externe kosten in termen van gezondheid en klimaatschade mogen niet langer worden afgewenteld!
En inderdaad, het gaat niet alleen om de nachtelijke uren, want de frequentie van vliegtuigpassages is bij ons inmiddels opgelopen tot honderden per etmaal.
Aalsmeer
“Omwonenden die zich willen aansluiten bij de aangifte, kunnen een mailtje sturen aan [email protected] met daarin hun volledige naam en adres, de reden van de aangifte, en hoe lang zij al overlast ervaren van nachtvluchten. ….Ook gemeenten kunnen deelnemen aan het strafproces namens hun burgers.” @ Hopelijk sluiten veel gemeenten zich hierbij aan. Samen staan we sterk. Dank jullie wel, Schiphol Watch!
Gerry van der Weele
Vandaag was weer een horrordag. Wind uit het noordoosten betekent: vertrekkende vliegtuigen vanaf de Polderbaan. Binnen in huis is dat te voelen, omdat de grond trilt. Ook de Schiphol++ glazen houden het geluid niet tegen. Alsof het de hele dag onweert. Jammer dat het nu alleen gaat over het geluid. Ik heb geluidsdopjes aangeschaft voor €139,95 bij BeterHoren (beetje cynisch, want ik wilde helemaal niets meer horen), maar waar ik mij het meest zorgen over maak zijn de kankerverwekkende uitstootstoffen. Vandaag stroomden de kerosinedampen mijn huis binnen, ruikbaar, maar hoe zit het met de onruikbare stoffen? ‘s Nachts gedwongen wakker worden is inderdaad een marteling, maar de continue blootstelling aan deze stoffen ervaar ik als een poging tot moord. Op mijn leven. Geboren en getogen in Hoofddorp, onder de rook van Schiphol, zit ik met een afweersysteem dat zich gedraagt als een blinde, schietgrage cowboy.. Leve de gezondheidszorg en de medicijnen! Ik ben wel blij met elk initiatief, dat het opneemt tegen Schiphol. Voor mijn kinderen en kleinkinderen. .
Onzichtbare invloed van LVNL
Terwijl vliegtuigen laag over dorpen razen, blijven sommige beslissers onzichtbaar: LVNL heeft meer invloed op jouw leefomgeving dan je denkt. Zij bepalen vliegroutes, aanvliegroutes en hoogteprofielen, die direct gevolgen hebben voor waar vliegtuigen overkomen en hoeveel geluidsoverlast ontstaat. Veiligheid en luchtruimcapaciteit staan bij hen voorop, maar geluidsoverlast lijkt een sluitpost.
LVNL heeft een grotere invloed op de operationele uitvoering van het vliegverkeer dan veel mensen beseffen. Niet alleen bepalen zij hoe vaak en hoe laag vliegtuigen over bepaalde gebieden komen, maar zij dragen ook beleidsmatig bij aan het systeem. De hinder die zij daarmee veroorzaken, wordt vaak onnodig lang in stand gehouden. Aanpassingen zoals hoger aanvliegen of een andere bocht laten soms jaren op zich wachten. Dit is een vorm van slow violence: sluipende schade die het welzijn en de gezondheid van omwonenden aantast.
Avond- en nachtvluchten zijn misschien niet de directe keuze van LVNL, maar hun besluit om toestellen tot 23.00 uur onnodig laag te laten vliegen, is dat wel. Ook kunnen nachtelijke routes naar buitengebieden veel hoger worden uitgevoerd. Deze vermijdbare hinder – dag in dag uit – is nog een voorbeeld van slow violence.
LVNL verdient respect voor hun complexe taak. Maar als zij echt willen bijdragen aan een betere relatie met omwonenden, moeten zij hinder serieus nemen en sneller handelen. Zonder deze koerswijziging blijft er een dode hoek in hun beleid die onnodig schade toebrengt aan duizenden Nederlanders.
Klaar
Zojuist de mail gestuurd en mij aangesloten bij de rechtszaak.
Wij wonen in Oegstgeest waar de vliegtuigen sinds enkele jaren op 650 m overheen denderen.
Roderick Hakkenbar
Die nachtvluchten vind ik niet zo spannend, ik slaap er persoonlijk doorheen. Wat ik mij enorm aan erger is de onophoudelijke stroom laag opstijgende herriebakken vanaf de Polderbaan tegenwoordig. Zelden heb je met noordenwind 1 minuutje rust hier in Spaarndam. Paar weken terug begonnen ze recht over het dorp heen te vliegen ipv over het Westhoffbos, vanwege onderhoud. Totaal nietsontziend. Geen omgevingsdienst of politiek die het bijhoudt, controleert of überhaupt op reageert! Geen mededogen of excuses van wie of wat dan ook. Wat is dat voor een idioot systeem waarin een miljardenbedrijf compleet vrij spel heeft om de omgeving te terroriseren?! Welke klaphark schrijft een wet waarin dit wordt toegestaan, dit is toch te zot voor woorden!!
Michiel van Parreeren
Je hebt het misschien niet zo bedoeld maar elke dag en nacht van het jaar dat het geen noordenwind is hebben wij die aantallen en frustraties. Ook ‘s nachts.
Ik snap je frustraties want zoveel noordenwind achter elkaar heb ik in de afgelopen 5 jaar in ieder geval niet meegemaakt. Dat ontlast ons meer dan we gewend zijn maar de klap komt des te harder aan als de wind weer draait.
Het moet gewoon stukken minder en ‘s nachts stil zodat het bij elke windrichting minstens een soort leefbaar is.
Gerry van der Weele
Er zijn ook plaatsen die altijd overlast ervaren, Ik woon 3,5 km vanaf de Polderbaan en 4,5 km vanaf de Kaagbaan. Noordenwind betekent: vertrekkende vliegtuigen vanaf de Polderbaan. Onweersgeluiden en kerosinedampen. Zuidenwind betekent: vertrekkende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan. De hele dag onweersgeluiden, maar geen dampen. En hoe ellendig het hier ook is, het is niet te vergelijken met uw situatie. Of met die van de mensen in Aalsmeer of de Bijlmer. Feit is, denk ik, dat het niet uitmaakt waarvandaan de wind waait: de overlast is bovenmatig.
Vrouw
Ik ben de “vrouw” over wie Benedicte het had: na vele dagen achter elkaar 17 uren continu de verschrikkelijke herrie op de Buitenveldertbaan begin/half november kreeg ik vreselijke hartkloppingen en ik ben in het ziekenhuis vervolgens behandeld met de AED.
Of ik het wil of niet, ik kan er niet meer tegen. Het is niet mijn keuze er ziek van te worden.
Om alvast de rechtse reaguurder de wind uit de zeilen te nemen: nee, we woonden hier al eerder dan de lage “glijvluchten” werden ingevoerd en nee, we gaan niet verhuizen en nee, het is niet net als een autoweg langs je deur.
De terreur moet gewoon stoppen. (-k)LM failliet lijkt mij een uitstekende oplossing: al die nutteloze lege heen en weer vliegers om 60 miljoen overstappers op te halen per jaar: 3 per NL’se inwoner, is absurd. Het is onnodige hinder en luchtvervuiling. Alle bestemmingen worden ook bevlogen door de maatschappijen uit hun eigen land.
De dooie zwaan is volstrekt overbodig.
Sara
Sterkte: het is zo herkenbaar!
Gerry van der Weele
Inderdaad te zot voor woorden. Ik woon iets dichter bij de Polderbaan dan u, (milieubaan, hoe konden ze het verzinnen) , en ervaar dit beleid ook als terrorisme. Al een aanval op je leven. Maar het gaat om geld
toch? Zolang mensen kunnen verdienen, is het leven van anderen niets waard.
Hopelijk slapen zij na deze aangifte ook niet meer goed
Mr. Ficq (en SW natuurlijk) wat ontzettend fijn dat u deze aangifte wil gaan doen!
Ik hoop dat ook de vele gemeentes waar slaapverstoring is en hun bewoners te kort slapen zich aansluiten.
Naar mijn mening weten die directeuren al lang dat wat ze doen niet klopt. Daar is deze aangifte niet voor nodig. Maar wel dat hun soort daden consequenties hebben in een rechtsstaat. Hopelijk werkt deze aangifte ook als stok achter de deur. Zij nachtvluchten tussen 22:00-08:00 uur (ook voor onze kinderen), laten vallen, dan kan deze aangifte ook vervallen.
Iedereen weet dat een mens voldoende slaap nodig heeft.
Iedereen weet dat en weet ook dat toen ze baby’s hadden hoe killing die gebroken en korte nachten waren voor hun gezondheid en hun functioneren.
Die directeuren tuigen willens en wetens dingen op waardoor het decennia lange tekort aan slaap verdoezeld wordt. NOMOS metingen die het heel vaak niet doen of niet onder de vliegpaden staan, maar ver weg. BAS die veelmelders uit de statistieken houdt (>500 meldingen pj terwijl veel mensen 500 vliegtuigen per dag en nacht over zich heen krijgen). Dingen als “aan de randen van de nacht vliegen” verzinnen, terwijl dat gewoon midden in de nacht is wanneer mensen slapen. Vrachtvliegtuigen die omwomenden met onnoemelijk veel geweld uit hun slaap rukken. Oude contourenkaarten om aan te geven waar hoeveel geluid is binnen die contour gebruiken waar hele steden en dorpen op missen. Gemiddelde geluidsniveaus berekenen (niemand heeft last van gemiddelden). Geluid berekenen in (geheime) modellen. Doen of 50% stillere vliegtuigen enorm gaan helpen, terwijl die 3dB wat dat echt is niet te horen is. En last but not least, bijna alles op de preferente banen (dag en nacht) proppen, zodat die van 05:00-01:30 bevlogen worden (ja, ruim 20 uur van de 24 uur per dag!) en dan tussen 01:30-05:00 ook nog een aantal lawaaimakers eroverheen sturen.
Enz.
Ze weten het. Het is een hele bewuste strategie van verdoezelen, doorduwen, níet luisteren en bewust feiten verdraaien en de waarheid geweld aan doen. En op die manier over de gezondheid van omwonenden hun riante salaris op te strijken. En zij slapen er geen minuut minder om.
Roland
👍🏻
Bourree
Aan het ongestoord ad libitum 🙂 blijven doorgroeien van de luchtvaart heeft gelukkig ook grenzen. Omwonenden die al jaren worden geschoffeerd door de KLM en Schiphol en vooral buiten de media werden gehouden als vervelende zeurders krijgen nu de publiciteit die het verdiend en broodnodig is voor veranderingen ten behoeve van bewoners, leefomgeving, natuur en milieu. Het blijft natuurlijk absurd dat er vanuit de overheid geen enkele bescherming en handhaving wordt geboden aan de omwondenden. Inzetten op nachtvluchten zou voor mij een begin zijn. Maar…ook overdag elke minuut vliegtuigen op 400 of 500 meter over de huizen laten gieren met 80 tot 100 Db in een verschrikkelijke vlieggoot is onbehoorlijk en onfatsoenlijk. Zolas van Marle het al aangaf…de normen zullen moeten worden bijgesteld. Ze zijn opgesteld om de groei van de luchtvaart mogelijk te maken. De verantwoordelijk persoonlijk aansprakelijk stellen lijkt mij een prima optie. Wat mij betreft mag de KLM ad hoc verdwijnen!!!
Maaike
Dit is weer iets anders dan “zet Schiphol op stil”? Of een eerdere actie waarbij ik mijn mailadres heb achtergelaten? Want dit zou dan de derde keer zijn dat er zo’n proces wordt voorgesteld, maar om steeds gegevens af te geven waarna er niets mee gebeurt, wordt ook storend.
SchipholWatch
Dit is inderdaad wat anders: het gaat hier om een strafrechtelijke aangifte tegen de mensen die de beslissingen nemen om uw nachtrust te verstoren. ‘Zet Schiphol op Stil’ is een civiele zaak om schade te verhalen op de bedrijven en/of de overheid.
rrustema
Het doet me denken aan de ad hominems die je te verduren krijgt van KLM-piloten en andere luchtvaartliefhebbers als je een kritiek formuleert. Hiermee wordt de strijd ook omgekeerd persoonlijk gemaakt, maar dan op een beschaafde juridische manier en puur inhoudelijk.
De ad hominems die je als criticus ontvangt zijn dat niet. Ik heb ze geanalyseerd en gecategoriseerd in:
– je bent een landverrader
– je bent geestelijk ontoerekeningsvatbaar
– elk autoriteitsargument ontkennen (na wat doxxen)
– omdraaien van het argument dat je maakt: ‘ga lekker zelf …’
– je bent onderdeel van een complot
– een fysieke bedreiging
https://rustema.nl/de-ad-hominem-als-norm/
rrustema
Had ik het over ad hominems? De luchtvaartsector reageert op dit initiatief met een ad hominem “Totaal doorgeslagen waanzin. Een narcistisch initiatief van een hele kleine minderheid”, vindt BARIN-voorzitter Marnix Fruitema.” volgens Luchtvaartnieuws.
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/slag-om-schiphol-gaat-hardere-fase-in-aangifte-totaal-doorgeslagen-waanzin
Hoe kan een organisatie, laat staan meerdere organisaties tegelijk, lijden aan een psychologische aandoening? “Een diagnose hiervoor kan volgens de DSM pas worden gesteld, wanneer het dagelijks functioneren van de persoon zelf er hinder van ondervindt.” lees ik over narcisme. Als het dus al kan lijkt me juist het tegenovergestelde het geval. Want narcisme wordt:
“gekenmerkt door een overmatige focus op de eigen persoon en het eigen imago, egoïsme, fantasieën over invloed en macht, een niet-realistisch zelfbeeld en een gebrek aan gemeende empathie.”
Het lijkt me juist dat deze organisaties wel en de luchtvaart geen empathie voor omwonenden kent. Een overmatige focus op de eigen persoon (kan dus niet) en het eigen imago (wie zijn deze clubs, meeste mensen weten het niet) ook niet.
En zoals de advocaat al zegt, ze zouden het niet doen als het niet realistisch was.
Bourree
Wat kun je verwachten? “Marnix Fruitema is als Barinvoorzitter immers belangenbehartiger van alle 48 luchtvaartmaatschappijen die vanuit, naar en binnen Nederland vliegen. Dus ook van Air France-KLM, dat zich bij monde van president-directeur Marjan Rintel fel keerde tegen overheidsplannen voor onder meer inperking van het aantal vliegbewegingen en invoering van een extra taks op de ticketprijs.”