Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Update, Vliegtuiglawaai

Gemeenteraad Aalsmeer roept Schiphol-baas Van Oord op het matje

Raadzaal Aalsmeer

De raadzaal van de gemeente Aalsmeer (foto: aalsmeer.nl)

Getting your Trinity Audio player ready...
(leestijd circa 3 minuten)
4.6
(212)

De gemeenteraad van Aalsmeer is boos op Schiphol-baas Pieter van Oord. Zijn aanvraag voor ruimere geluidsnormen vanwege het onderhoud aan de Buitenveldertbaan is “cynisch en maatschappelijk onverantwoord”.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit stelt voorzitter Ronald Fransen van de commissie luchtvaartzaken in een brief die hij gisteren stuurde aan het adres van de Schiphol-directie. De gemeente Aalsmeer is klaar met de overlast en vervuiling door Schiphol en heeft daarom een speciale commissie opgericht om alle ontwikkelingen rond het vliegveld in de gaten te houden.

Van Oord stuurde op 4 oktober jongstleden een verzoek aan minister Barry Madlener van Infrastructuur met de vraag om “vrijstelling te verlenen voor het gebruik van alternatieve banen in de nacht tijdens het groot onderhoud aan de Buitenveldertbaan en tijdens normale onderhoudswerkzaamheden aan de andere start- en landingsbanen. Deze vrijstelling is noodzakelijk om het vliegverkeer af te kunnen handelen”.

Ook vraagt Van Oord om “een vervangende set grenswaarden voor de geluidsbelasting en handhavingspunten vast te stellen”.

Verkeerde keelgat
Dat is de commissie in het verkeerde keelgat geschoten, aldus de brief van Fransen. “De vraag om vrijstelling voor het gebruik van alternatieve banen om het vliegverkeer af te kunnen handelen, is wat ons betreft een veel te gemakzuchtige manier van eenzijdig afwentelen van de gevolgen van het baanonderhoud. Door simpelweg de vluchten te verplaatsen en daarvoor de regels op te rekken, danwel tijdelijk niet toe te passen, legt u de gevolgen van het baanonderhoud één op één bij onze inwoners.”

“De vraag om een vervangende set grenswaarden voor de geluidsbelasting is wat ons betreft zelfs cynisch en maatschappelijk onverantwoord”, zo merkt de commissie op. “Een hele zomer, sterker nog, bijna een halfjaar lang, zullen onze inwoners worden overspoeld met extra vluchten en extra geluidshinder. [..] Opnieuw zullen zij ervaren dat luchthaven Schiphol lak aan hen en hun gezondheid heeft.”

Andere gemeenteraden blijven doodstil
De brief is een verademing, vooral vergeleken bij het gebrek aan reacties vanuit andere gemeenteraden in de regio. Zo blijft de gemeenteraad van Amstelveen al jarenlang doodstil als vanwege het onderhoud de vliegoverlast weer eens omslaat in regelrechte vliegterreur – vaak maanden achtereen. Behalve Aalsmeer stelt alleen Amsterdam zich actief op als het gaat om het weer binnen te grenzen van de wet brengen van Schiphol.

Commissievoorzitter Fransen uit Aalsmeer wijst Van Oord er op dat zijn gevraagde vrijstellingen van regelgeving haaks staan op de uitspraak van de rechter in de zaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV). “De rechter heeft duidelijk aangegeven dat er meer aandacht moet komen voor de belangen van omwonenden. Uw verzoeken aan de minister zijn een schrijnend schoolvoorbeeld van het onvoldoende meewegen van die belangen.”

Minderen in plaats van verplaatsen
Aalsmeer spreekt de Schiphol-baas rechtstreeks aan op zijn verantwoordelijkheden. “We hopen daarom dat u het besluit neemt om tijdens het onderhoud minder vluchten uit te voeren in plaats van die vluchten te verplaatsen. En de kosten daarvoor zelf te dragen zoals het een maatschappelijk verantwoorde onderneming betaamt.”

Fransen, tevens fractievoorzitter van GroenLinks, referereert hier fijntjes aan de verplichting van staatsdeelnemingen zoals Schiphol om zich maatschappelijk verantwoord te gedragen. Dat houdt onder meer in dat zij zich ruimhartig aan de wet dienen te houden (en dus onder meer geen mensenrechten schenden), en een voortrekkersrol moeten spelen op het gebied van milieu en klimaat. Dat gebeurt hier overduidelijk niet door te mikken op ruimere milieugrenzen in een regio waar juist die mensenrechten al jarenlang met voeten worden getreden.

Opnieuw belofte gebroken
De rücksichtslose handelswijze van Schiphol druist in tegen beloftes die de vorige minister op 16 februari van dit jaar nog deed aan de Maatschappelijke Raad Schiphol. Toen reageerde hij op de onvrede die was ontstaan na het langdurig onderhoud aan de Kaagbaan met de belofte dat hij het gesprek zou aangaan met Schiphol en de luchtverkeersleiding.

Zoals blijkt uit zijn brief, kon Schiphol er niet van uitgaan dat het opnieuw vervangende grenswaarden of vrijstellingen zou krijgen bij de volgende keer groot onderhoud, vooral niet als de directie niet voor compenserende maatregelen zou zorgen. We gaan zien of het ministerie al dan niet een ruggengraat als een banaan heeft.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 212

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Winny Lieverst

    Het planbureau voor de leefomgeving heeft al aangegeven dat Nederland de klimaatdoelen van 2030 niet gaat halen. Straks gaat de EU weer mekkeren, terwijl ze wel maximaal 500.000 vluchten toestaan van vliegveld ‘Dood en Verderf’ in de Haarlemmermeer. Sterkte iedereen die weer de dupe zijn van alleen al het baanonderhoud.

    24
  2. Winny Lieverst

    De aanvliegroute van Heatrow ligt zelfs boven Winsor Castle, dus de royals in Engeland hebben er ook last van.

    7
  3. Dirk

    We zijn mega de lul onder de Aalsmeerbaan…. Kijk op Bas …. Aalsmeerbaan is een primaire boven de Kaagbaan …. Ga de makelaar maar bellen , het verschil mag naar Schiphol wat je huis minder op gaat brengen !!!!!
    NOOT: In verband met de preferentievolgorde na UDP (ondergang zon) is de preferentie 5b van kracht, hetgeen betekend dat de Aalsmeerbaan (18L) meer preferent is dan de Kaagbaan (24). Zie ook: Waarom wordt, nu in het najaar de dagen korter worden, in de ochtend en in de avond tijdens de landingspieken de Aalsmeerbaan (18L) vaker als enige startbaan ingezet, in plaats van de Kaagbaan (24) bij wind uit zuidelijke richtingen? – BAS

    15
  4. Edwin Dieperink

    Schiphol neemt meer en meer van onze leefomgeving af. Wij wonen achter de Aalsmeerbaan en horen het starten luid en duidelijk, maar het komt niet over mijn hoofd zoals bij de andere kant.
    Nog meer lawaai? Een mensonterende situatie!

    16
  5. Jaap

    Hoe doen ze het onderhoud op Heathrow? Daar zijn maar twee banen, een voor vertrekkend en een voor aankomend verkeer, die de hele dag vol bezet zijn. Plegen ze daar het onderhoud soms ‘s nachts?

    17
  6. Amstelveen borrelt liever

    Ja in Amstelveen staan de notabelen liever op de vlieghaven te borrelen met de hotemetoten dan iets voor de inwoners te doen aan de vliegterreur.
    Ze denken dat Amstelveen ‘belang’ heeft bij deze kankerverwekkende industrie.

    43
  7. Math

    Tja als je wilt blijven vliegen met elkaar, en dat willen we! Dan zou er toch onderhoud gepleegd moeten worden en dat kan dan even wat overlast geven. Immers als je een badkamer gaat verbouwen moet je ook even ongemakken accepteren. Dit soort reacties zijn boter op het hoofd de hele regio profiteert ervan.

    3
    • Paul

      Goed verhaal !
      Badkamer verbouwen .. wat een vergelijking , even ongemakken 😂 eerst kaagbaan -> Aalsmeerbaan, nu Buitenveldertbaan -> Aalsmeerbaan… iknweet wel wie er hier boter op zijn hoofd heeft 👍🏻 doe de groeten aan je collega’s op Schiphol 👋🏻👋🏻

      55
    • Philip

      Maar u legt niet uit waar de hele regio van profiteert. Wij merken alleen geluid toename en nog erger, gif over ons hoofd. Over boter gesproken.

      37
      • Jan Barteld

        We willen niet blijven vliegen, Math. Spreek svp alleen namens jezelf. Goddank is er een gemeente die zijn nek boven het msaiveld uitsteekt en het meedogenloze beleid van de overheid betreffende Schipholoverlast helder aan de kaak stelt en daarmee voor zijn bewoners en dieren en planten en bidem opkomt in plaats van, ruggegraatloos, aan de leiband van bedrijven te blijven lopen.

        31
    • Mike

      Ooit van “overstappers” gehoord ?
      types die niet hier vandaan komen, hier wel de boel vervuilen en vervolgens niets extra’s achterlaten om de rotzooi op te ruimen.

      Oh en we “willen” met z’n alle vliegen omdat een retour Antalya 35 euries kost, wanneer worden de ECHTE kosten eens doorberekend, er wanneer word er eens NORMAAL belasting geheven over deze rotte appel ?

      27 vierkante kilometer woningbouw zou een stuk meer welvaart brengen denk ik zo

      48
    • Jan Barteld

      We willen niet blijven vliegen.

      24
    • Maaike

      Dat is geen vergelijk aangezien IK last zou hebben van de verbouwing van MIJN badkamer, niet de buren.

      22
  8. Déjà Vu

    Vorige minister: “Ik heb uiteraard begrip voor de teleurstelling over het uitblijven van significante hindermitigatie rondom het baanonderhoud van de Kaagbaan. In de toekomst moet deze situatie niet meer kunnen ontstaan. Om die reden wordt het gesprek met Schiphol (en LVNL) aangegaan, waarbij het uitgangspunt is dat bij toekomstige capaciteitsdeclaraties er niet van kan worden uitgegaan dat voor
    groot baanonderhoud vervangende grenswaarden of vrijstellingen worden
    verleend zonder passende mitigerende maatregelen. ”

    Bron: Brief aan MER met kenmerk IENW/BSK-2024/63441

    Gaat de nieuwe minister zich houden aan deze belofte ?

    61
    • Correctie bronvermelding

      Het is niet MER maar MRS, Maatschappelijke Raad Schiphol. De inhoud van de brief is inmiddels bekend bij de redactie van Schipholwatch en meegenomen in bovenstaand artikel.

      2
  9. Saskia

    Ik heb de gemeente uithoorn een hele boze brief gestuurd over de verloedering van uithoorn!
    En ook over die stomme enquete Schiphol waar ze niks mee doen, ben het zo verschrikkelijk zat wat een K.T gemeente om je dood te schamen!!!!
    Het is hier verschrikkelijk onleefbaar en wordt eerder erger dan beter!!!!

    59
    • Caitlin

      Het is een waardeloze gemeente , Uithoorn is zo narcistisch als de pest , een wethouder Hoekstra die alleen maar praatjes heeft en NIETS doet , de kinderen , gezinnen , sporten,wonen, recreatiegebied, alles in lawaai, kankerverwekkende stoffen ….. de wethouder blijft ‘ in gesprek ‘ , maak je geen illusies, de burgemeester en wethouder Hoekstra zitten er vooral voor zichzelf , en maken goede sier met een rotonde en Legmeerbos betaald door Schiphol….. momenteel worden we weer VOLLEDIG kapot gebeukt en snuiven we heerlijk kankerverwekkende stoffen op..

      Uithoorn ga je schamen dat je zo met je inwoners omgaat !!

      Wanneer gaat de WOZ weer omhoog of afvalstoffen heffing ? Of blijven jullie hierover ook in gesprek?

      Wellicht allemaal stoppen met gemeentelijke belastingen betalen totdat de gemeente een keer voor de inwoners gaat staan ?

      44
      • Melissa

        Ik ben het helemaal met u eens, typtijger Hoekstra doet geen ene rot moer. Wil idd alleen maar het gesprek aan gaan. Hoevaal jaar moet dat nog duren? Zo kan je nog 20 jaar het “gesprek” aangaan. Uithoorn word bestuurd door incapabele bestuurders, die zich even makkelijk door Schiphol laten afkopen met een speeltuintje of stom schipholbos. Ik raad iedereen aan bij de volgende gemeente raad verkiezingen serieus te gaan stemmen. Want Uithoorn verloederd mega! Of het nou de overlast van vliegtuigen is of de groenvoorziening.

        Hopen dat Hoekstra vervangen wordt voor iemand die serieus werk levert. UITHOORN sluit je aan bij Amsterdam en Aalsmeer. Dan pas is de gemeente serieus te nemen.

        42
    • MVA

      “Je wist toen toch waar je ging wonen?’
      Nee, het kwam niet eens in me op dat alsmeerbaan plotseling in constant gebruik gaat zijn, waarom zou het? En het wordt meetbaar (!) alleen erger, ongeacht dat 20-3-2025 nu al zo dichtbij is. Stopt dit ooit? Er staan toch achternamen hierachter van mensen die nu al criminelen zich kunnen noemen.

      18
  10. Frans

    In welk jaar is er eigenlijk geen (groot) onderhoud aan een van de banen geweest?
    Daar moet je dan m.i. gewoon rekening mee houden en niet de lasten telkens op de omwonenden afwentelen.
    Aalsmeer zou naar de rechter moeten stappen.

    Als Lelystad Airport opengaat en over 10 jaar 3 maanden dicht moet voor groot onderhoud, zoals bij vliegveld Eindhoven binnenkort, dan zie ik ze in staat al die tienduizenden vluchten van Lelystad gewoon weer op Schiphol er bij te proppen tijdens het onderhoud.

    “Dat kon je toch weten als je daar ging vliegen”?

    36
    • Math

      Jeetje wat een heftige reacties allemaal, ik zal mijn bericht daarom even toelichten. Het was niet de bedoeling jullie boos te maken ofzo. Via mijn nieuwsfeed kwam ik dit bericht tegen en wilde reageren om wat nuance aan te brengen. Zelf woon ik totaal niet in de buurt van Schiphol. Zou ik ook niet willen want ik hou niet van de randstad. Wel woon ik in de buurt van Schinveld en heb ik last van AWACS en geloof me een jumbojet is er niets bij. Wel veel minder vaak als bij jullie natuurlijk maar wel op de meest bizarre tijden dat ze een missie uitvoeren ook in de nacht. Maar je kan je dood ergeren maar ik zie het als de sound of freedom het is mij wel wat waard dat defensie actief is ons te beschermen. Wel zijn er mensen in de buurt die letterlijk honderden klachten per jaar via het nummer van Defensie doen. Ik hoorde dat een hand vol mensen verantwoordelijk is voor 90% van de klachten. Hoe zuur ben je dan? Kies dan eieren voor je geld want dat is zonde van je leven. Nu Schiphol. Ja Nederland en de wereld vliegt graag dat is wel duidelijk. Zelf vlieg ik eens per 5 jaar voor vakantie en om de maand voor mijn werk, ideaal zo veel bestemmingen die ik kan bereiken. Ik ga dan met mijn auto (wel EV hoor) naar Schiphol parkeer daar vaak met een hotel overnachting en vlieg dan naar waar ik moet zijn. Teams kan niet want moet vaak met mijn handen ergens aan zitten. Mijn strekking is dat ik economisch bijdraag aan Nederland en de wereld en dat jullie daar een deel last van hebben. Andersom heb ik last van defensie jullie veiligheid. Bagatelliseer ik het. Ja in het vorige bericht misschien wel maar onbedoeld sorry. En het is een mindset als je leven erdoor laat verzuren ga iets ondernemen en verhuis naar een prachtig ander deel van het land. Onze verbindingen met trein, auto en vliegtuig zijn super in ons land! Geniet! Gr Math

      • Wilfried

        De mensen maar verhuizen in NL? Waar heeft u het in vredesnaam over. Laat asjeblieft Schiphol maar eens hier uit een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa vertrekken. Veel beter. Levert nog woningen op ook. Bovendien, er zijn al heel veel mensen verhuisd die eindelijk verlost van de herrie dachten te zijn, maar de overlast heeft zich als een inktvlek al over praktisch heel NL verspreid en hebben diezelfde mensen toch weer vliegoverlast….

        12
      • Winny Lieverst

        Ik ben verhuisd en ze komen me weer achterna.

        9
      • Mad

        Ik vind dat u er werkelijk niets van begrijpt.
        Iedere 90 seconden 80-90 dB en dat 17 uren per etmaal is gewoon ernstige terreur en niets anders.
        De 100.000den mensen die daar dagelijks last van hebben laten verhuizen kan niet in een land met een tekort aan huizen dat nog nooit zo hoog is geweest.
        Van dit soort reacties moet ik echt overgeven. U snapt blijkbaar niet dat de (-k)lm dagelijks volkomen onnodig leeg heen en weer vliegt op tientallen stadjes met “lijndiensten” om toeristen op te halen die liever met hun eigen maatschapij (zoals de SAS) vliegen en wij dus deze volkomen nutteloze vliegtoko in stand houden met ons belastinggeld (3 miljard euro per jaar). Dat geld had besteed kunnen worden aan onderwijs en cultuur.
        Dan is er nog de ernstige kankerverwekkende uitstoot door de 13 miljoen liter verbrande kerosine per dag vol met benzeen, tolueen, formaldehyde, lood, ammoniak, ultrafijnstof, etc.
        Al deze kankerverwekkende stoffen komen in de natuur, in ons drinkwater en in onze neuzen terecht. Ik ben inmiddels helemaal klaar met mensen zoals u die het doodnormaal vinden ons het gif te laten happen met hun lullige vliegtripjes en er lekker luchtig over doen in plaats van in de trein te stappen. Vliegen is niet stoer, vliegen is laf en smerig. Altijd de smoesjes “voor mijn werk” en zo, stop er gewoon mee, 1 op de 2 mensen krijgt inmiddels kanker dus dat bent u of uw partner ook.

        12
  11. ir. B. van Marlen

    Hulde voor deze duidelijke brief! Het probleem van baanonderhoud blijft natuurlijk, zeker met het toenemend gebruik ervan. Wij hebben dat onder de Polderbaan ook ervaren, de hele zomer een voortdurende en gekmakende takkeherrie. Men zal in het kader van ‘netwerkkwaliteit en veiligheid’ er alles aan doen om de geluidsgrenzen (tijdelijk?) op te rekken. Dit laat zien hoe Schiphol de leefomgeving steeds verder verziekt ondanks alle mooie praatjes. En dit verzieken gaat straks nog over een veel groter gebied gelden als men Lelystad Airport gaat doordrukken.

    Nederland gaat de klimaatdoelen voor 2030 niet halen bleek uit de analyse van het Plan bureau voor de Leefomgeving (PBL), maar intussen kijkt men de andere kant op en gaat men de noodzakelijke krimp tegenwerken. U kunt bedenken, dat dit niet goed gaat komen, maar intussen kan men zijn zakken blijven vullen en de rekening naar de toekomst verschuiven. Want een ding is zeker: die rekening gaat komen!

    De handelswijze van KLM en Schiphol druist tegen alle fatsoen in en is strijdig met Art. 21 van onze Grondwet en het Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden (EVRM).

    68
  12. Hans Keuper

    Dank weer voor dit prima artikel!
    Hulde aan de Gemeente Aalsmeer. Hopelijk doet dit goede voorbeeld goed volgen.
    Ik wens het de inwoners van de (vele) door Schiphol en trawanten getroffen inwoners toe!

    Ondertussen in de Provincie Flevoland >https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/401842/minister-madlener-10-000-vliegbewegingen-mogelijk-maximum-voor-lelystad-airport > waar nota bene een BBB (!)-Gedeputeerde, de op-en-top draaikont Jan Klopman, bij PVV-minister Madlener (in het Engels ‘Mad Leaner’?) enthousiast vóór de opening van Lelystad Airport lobbyt …..

    37
    • Madlener

      U zit met een Engelse vertaling een beetje verkeerd: Madlener betekent “Gekkenhuis” in het Duits.
      Logisch toch?

      2
  13. Mad World

    Hulde voor gemeente Aalsmeer voor deze actie. Een goed voorbeeld voor andere gemeenten om voor je bewoners op te komen !
    Gisteravond de vergadering gevolgd van commissie luchtvaart Tweede Kamer. De minister bagatelliseert bewoners. Zijn waanbeeld is dat democratie hem het recht geeft om een minderheid te terroriseren.

    55
  14. paul

    Waar is de gemeente Uithoorn ????

    Deze gemeente praat en praat, maar doet helemaal niet voor haar inwoners, enquêtes, overleg, peilingen, metingen, zienswijze, met droge ogen moet je lezen dat raadsleden met droge ogen beweren dat Uithoorn leefbaar is en een prachtig dorp , dit is het meest onbehoorlijke bestuur in de omgeving .

    Misschien als je blind en doof bent , dan leef je heerlijk , het enige wat er dan nog overblijft is het inademen van kankerverwekkende stoffen .

    https://www.meerbode.nl/krimp-schiphol-noodzakelijk-als-je-de-omgeving-serieus-neemt/

    Weer een enquete , heel veel praten en niets ondernemen , GEMEENTE UITHOORN : sluit je aan bij de rechtzaak , trek samen op met Nieuwveen en Aalsmeer en zorg ervoor dat de inwoners veilig zijn en met veel plezier wonen , schijnbaar hoef je als inwoner niet te rekenen op steun vanuit de gemeenteraad.

    UIthoorn kom een keer in ACTIE !!

    52
    • Sjors

      In 2006 ben ik inderdaad verhuisd. De herrie en kerosine stank werden me teveel.
      Ik woon nu op de Veluwe.
      En ja, precies onder een van de beoogde laagvliegroutes.
      Verhuizen maar weer? Of zou het, gezien de maatschappelijke kosten van het vliegverkeer, een tandje minder kunnen?

      10

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate