Met een uitstoot van 12 miljard kilogram CO2 per jaar is Schiphol met stip de grootste vervuiler van Nederland.
Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het CBS geeft aan dat er in 2019 bijna 4 miljard kilogram kerosine werd verkocht op de Nederlandse vliegvelden.
Het verstoken van die hoeveelheid brandstof levert 12 miljard kilogram CO2 op. Dat is ruim meer dan de nummers één, twee en drie: Tata Steel (10,4 miljard kilogram), Shell (7 mld) en Chemelot (4,6 mld).
Zeven procent van alle CO2
In heel Nederland wordt volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 180 miljard kilogram CO2 uitgestoten. De luchtvaart in ons land verzorgt dus bijna 7 procent van het totaal. Dat is drieënhalf keer de 2 procent waarmee de sector zelf schermt.
Deskundigen van onder meer het toonaangevende Inergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) schatten bovendien de negatieve klimaateffecten van de luchtvaart in op een factor twee tot drie hoger dan alleen de effecten vanuit CO2-uitstoot. Dat heeft te maken met de vorming van vliegtuigstrepen en met de uitstoot van andere kwalijke stoffen.
Ook kankerverwekkende stoffen
Naast de kooldioxide-emissies is Schiphol ook verantwoordelijk voor de uitstoot van ruim 3,5 miljoen kilogram NOx, 240.000 kilogram zwaveldioxide, meer dan 5 ton van het kankerverwekkende benzeen en zelfs 36.000 kilogram van het eveneens kankerverwekkende formaldehyde.
Daar bovenop komt nog eens meer dan 400.000 kilogram NMVOS. Een deel van die ongedefinieerde uitstoot is ook al kankerverwekkend.
Ondanks de verbijsterende getallen komt Schiphol niet voor in het rijtje met grootste vervuilers van tv-programma Zembla. De reden is dat de luchtvaart hier voor zichzelf weer een uitzonderingspositie heeft weten te regelen: de uitstoot van schadelijke stoffen boven de 900 meter wordt niet toegerekend aan de sector.
Dat wil niet zeggen dat die uitstoot er niet is. Die is er wel degelijk en wordt zelfs voor een belangrijk deel uitgestoten in een kwetsbaar gedeelte van onze atmosfeer, op 10 kilometer hoogte.
Schiphol bagatellisseert de uitstoot graag door te stellen dat het zelf niet verantwoordelijk is voor de uitstoot omdat het geen vliegtuigen inzet. Daarbij gaat het vliegveld voorbij aan het feit dat zonder vliegveld er geen vliegtuigen zouden opstijgen en landen in de polder van Haarlemmermeer.
KLM alleen 8,6 mld kilogram CO2
De grootste klant van Schiphol is KLM. Het Frans-Chinese bedrijf heeft een marktaandeel van circa 50 procent op het vliegveld.
Aannemende dat het daarmee ongeveer ook de helft van de verkochte kerosine verbruikt, is KLM in zijn eentje goed voor twee miljard kilogram kerosineverbruik en zes miljard kilogram CO2-uitstoot vanuit de in Nederland aangekochte vliegtuigbrandstof. Dat is evenveel als alle activiteiten van Shell in Pernis.
KLM tankt echter ook nog brandstof in het buitenland. Onderzoeksbureau CE Delft rekende eerder al eens uit dat KLM in totaal goed is voor 8,6 miljard kilogram CO2-uitstoot. Daarmee komen die emissies uit op dezelfde omvang als die van Chemelot in Zuid-Limburg en Dow Chemical in Zeeland samen.
Henk Visser
Twee onduidelijkheden in dit artikel.
”Dat is ruim meer dan de nummers één, twee en drie: Tata Steel (10,4 miljard kilogram), Shell (7 mld) en Chemelot (4,6 mld).’’ En Schiphol staat op 1 ??????
KLM Frans-Chinees? Dan mogen de subsidies wel weer teruggehaald worden.
Jan Willem ter Balkt
Invoeren die kerosine tax, eerst continentaal en dan wereldwijd. Benzine wordt al jaren zwaar belast, dit is oneerlijke concurrentie, ook het treinvervoer wordt benadeeld. Schiphol en de reizigers moeten nu financieel bijdragen. Ook de ‘internationale’ lucht wordt vervuild. Deze kun je als land niet negeren of afschuiven en dient meegenomen te worden in de berekeningen.
Berto
Heerlijk om te lezen dat dit de grote vervuilers zijn en een keertje niet de boeren die voor ons veilige voedsel zorgen. Top pak ze tot de bodem aan.
Mike
Regelmatig komen verschillende onderzoeken hier aan bod en dan vraag je je af, hoe het mogelijk is dat dit zo door kan gaan.
Maar waarom pakt de media dit alles niet op, zoals de kranten en ook een Zembla. Juist met onze linksgeoriënteerde omroepenstelsel, zou je dit toch ook mogen verwachten.
Want vaak : pas als een dergelijk artikel geheel tot in detail in de media verschijnt, komen er plots Kamervragen.
Het niet aanrekenen van de luchtvaart, omdat het ‘hun’ vliegtuigen niet zijn heeft enige logica. Als ik een huis zou verhuren, ben ik ook niet verantwoordelijk voor de uitstoot van mijn huurders. Echter meer huizen = meer huurders = meer uitstoot. Dus help ik wel om deze uitstoot veelvuldig mogelijk te maken. (PS. Ik verhuur geen huizen.)
Dan vraag ik mij iets af over deze 900 meter.
Komt uiteindelijk niet een heleboel uitstoot van ons boven de 900 meter terecht door verdamping en wind om elders weer op de bodem te dalen via o.a. regen ? Als Schiphol deze manier van rekenen toe mag passen, mag volgens mij iedereen in Nederland dit.
En net als met Schiphol is dit nauwelijks controleerbaar.
Pieter Kroon namens DFA Airport
KLM Frans-Chinees?
M.
En onze eigen overheid geeft ook nog eens vele miljarden aan steun aan een sector die moet krimpen voor klimaatdoelen.
Jan Griese
SCHRIKBAREND ! OPSTUREN AAN TWEEDE KAMER SVP
H G Jan Griese
E van e
We kunnen niet met economie door het dak blijven gaan ten koste van alles. Rutte steunt alle grote vervuilers. Als we niks doen wereldwijd en niet innoveren is het einde zoek ook de F35 vervuilt extreem en was een veel schoner en minder luid alternatief!