De vereniging van omwonenden van Rotterdam Airport BTV dient een klacht in wegens het stelselmatig afwijken van voorgeschreven vliegroutes. De luchtverkeersleiding probeerde de bezwaren eerder af te wimpelen, maar moet de zaak nu serieus in behandeling nemen.
Volgens de BTV wijken piloten onnodig duizenden keren per jaar af van de routes die ontworpen zijn om de overlast van het vliegverkeer te minimaliseren. Daarmee veroorzaken ze overbodige extra overlast voor de omwonenden met als enige argument het winstbejag van vliegbedrijven.
Kortgeleden publiceerde de luchtverkeersleiding (LVNL) nog een filmpje waarin werd gesteld dat slechts bij uitzonderlijke omstandigheden van de routes mag worden afgeweken, bijvoorbeeld als vliegtuigen elkaar wegens drukte in de weg zitten of als er sprake is van slecht weer.
Maar uit een informatieverzoek dat de BTV deed bij de Inspectie Leefomgeving & Transport blijkt nu dat er juist veelvuldig en structureel wordt afgeweken van de geoptimaliseerde routes. Dat gebeurt steeds op het verzoek van individuele piloten.
Geluidsopnamen
Uit geluidsopnamen in de opgevraagde informatie bleek dat er in geen enkel geval sprake was van een afwijking wegens drukte of slecht weer. Het ging uitsluitend om het afsnijden van bochten, waarmee tijd en brandstof werd bespaard – puur financiële belangen.
Het gevolg van de afwijkingen is dat de vliegtuigen zeer laag over stadscentra en dichtbevolkte woonwijken vliegen. Daarmee is niet alleen sprake van extra en onnodige overlast, maar komt ook de veiligheid van bewoners in het geding, zo meldt BTV. “De meeste ongelukken gebeuren immers bij het opstijgen en landen.”
BTV wil dat LVNL een einde maakt aan het klakkeloos voldoen aan de verzoeken van de piloten die geen rekening wensen te houden met omwonenden. “Als piloten een routeafwijking aanvragen, staat LVNL dit vrijwel altijd standaard toe. Daarbij verliest de verkeersleiding de eigen richtlijnen uit het oog. ILT kan hier niet tegen optreden, omdat LVNL bevoegd is routeafwijkingen zelfstandig toe te staan of te verbieden.
“Maar het niet voldoen aan de eigen en gecommuniceerde regels is wat ons betreft een klacht waardig.”
Te lichtvaardig
Volgens de vereniging gaat de luchtverkeersleiding veel te lichtvaardig om met de eigen regels, ten koste van omwonenden.
Eerder wilde LVNL niet in gesprek met BTV over de belastende werkwijze en verwees het de vereniging naar het regionaal overleg inzake het vliegveld. Daar heeft BTV echter geen zetel en mag het geen vragen stellen of gesprekspunten agenderen.
“Ons rest nu niets anders dan officieel een klacht in te dienen. We hopen dat LVNL medewerkers zo instrueert dat onnodige routeafwijkingen niet langer worden getolereerd.”
Mike
‘Men’ vind het gewoon dat men overal kan vliegen waar men wilt en ongeacht de hoogte. De LVNL bevat -volgens mij- puur mensen die van vliegtuigspotten hun werk hebben gemaakt en vinden elke vliegbeweging ‘mooi’. Even een ombochtje om mooi rond de toren te komen, ja doe maar !
Als je als bezorgde burger vragen stelt krijg je steevast te horen dat het mag.
Zelfs als op een bevrijdingsdag een specifiek toestel het luchtruim in wordt gelaten en deze met 100..150 meter plotseling met de neus naar beneden komt in de woonwijk tot 50 meter hoogte om dan weer op te trekken (waarbij je de piloten hard ziet lachen), krijg je slechts de reactie dat men daar mag vliegen. De toegepaste capriolen bestaan niet, want die ziet men niet. Men mag daar vliegen -punt uit-.
En als er weer een toestel in een weiland ligt of op een snelweg dan begrijpt men niet hoe dat kan gebeuren !
ONTBREKENDE GEZAGSVERHOUDING
Vanmorgen om 10:13 maakte de 777 UAL968 de bocht een kilometer te ruim en vloog pal over de meeste huizen in deze straat om te landen op de Aalsmeerbaan.
Ook vele KLM toestellen snijden regelmatig de bocht af om eerder op de Aalsmeerbaan te zijn.
De route ligt over de weilanden!
Naar aanleiding daarvan reageer ik nu alsnog. Die piloten doen maar? Of stuurt de verkeersleiding die toestellen juist over melders? Weten de piloten precies waar de melders wonen?
Al ruim voor het ontstaan van Vliegherrie, was en is hier sprake van pestgedrag. Ook gemeld bij ILT.
Stel nu dat zo’n toestel neerstort? Wie is dan verantwoordelijk? Of blijft zo’n dossier voor altijd gesloten?
Uit alles blijkt dat de juiste gezagsverhouding tussen luchtverkeersleiding en luchtvaartmaatschappijen ontbreekt, evenals tussen ILT en het ministerie!
John
Inderdaad, alles draaid om de poen geen enkel begrip voor omwonende ,ook vlieghoogtes kloppen vaak niet van de gegevens op Bas met de visuele waarneming en lawaai . Met B. Matlener wordt het er niet beterop gezien zijn plan, goed vind voor de luchtvaart en omwonenden .,hoezo!!!!
June Schram
In de terugkoppeling van BAS op mijn meldingen zijn de afstanden altijd verkeerd. Zij geven aan dat opstijgende vliegtuigen vanaf baan 9 op nog geen 500 meter hoogte over de Poel zouden vliegen. Dat is NIET waar. Veelvuldig vliegen ze precies boven onze Doorzon woning. Ik heb daar meerdere foto’s en filmpjes van.
Herrie
Bij het opstijgen vanaf de Kaagbaan richting het zuiden buigen ze ook veel te vroeg af van de normale route en vliegen ze over Rijsenhout i.p.v. om Rijsenhout heen vliegen, zonder dat er slecht weer in de buurt is of om uit te moeten wijken voor ander vliegverkeer. En dat wil dan een goeie buur zijn. Het zal allemaal nog erger worden. Minister Madness (minister Madlener) wil Schiphol helemaal niet laten krimpen. Dus alleen maar nog meer herrie. Stelletje ellendelingen.
Erik H.
Nog een voorbeeld is landen op de Kaagbaan in westelijke richting, dit is zelfs niet opgenomen in het LIB / LVB, vergelijkbaar met een snelweg oprijden via een afgesloten afrit.
Dit zorgt er ook voor de buurtschap Nieuwe Meer 3 (drie) landingsbanen (Buitenveldertbaan, Schiphol Oost baan en dus Illegaal de Kaagbaan) over haar dak heeft, waarschijnlijk tot het een keer fout gaat. 😞
Dan gaat het goed fout toutch down is ter hoogte van mega kerosine opslag.
Rob
Exact hetzelfde met stijgen vanaf de Polderbaan. Ook elke keer weer te vroed afbuigen ipv bakens volgen. Hierbij extra overlast gevend in Spaarndam
Ook met mooi weer zonder wind en wolken en zonder ander vlieg verkeer in de buurt. Pure willekeur van lvnl die zich geheel niets van omwonenden aan trekken in hun ivoren toren.
Roderick Hakkenbar
Ik woon in Spaarndam en sluit mij hier volledig bij aan! Echt waardeloos dat er geen handhaving of controle is op dit bullebakken gedrag!
HansB
Citaat: “Het gevolg van de afwijkingen is dat de vliegtuigen zeer laag over stadscentra en dichtbevolkte woonwijken vliegen.” Daar weten we hier, op 25 km van Schiphol, alles van. Het vliegverkeer richting Kaagbaan en Aalsmeerbaan terroriseert regelmatig onze regio. Vanochtend vroeg begon het alweer. Gebrul, gegier en gefluit op zo’n 500 m boven onze wijk, de een na de ander. We moeten er volgens “Den Haag” maar aan wennen. Het standpunt van onze minister van Infrastructuur en Waterstaat is namelijk: “Overlast van Schiphol is er nu eenmaal”………..
HansB
Toelichting: Den Haag wordt vanwege Prinsjesdag keurig netjes ontweken. Het mag toch niet opvallen om hoeveel lawaai het eigenlijk gaat: https://www.flightradar24.com/data/flights/kl1420#3723a655
HansB
Bovenstaande was geen toevallige manoeuvre. Alle vliegtuigen die normaliter de hele Randstad overvliegen (met overlast vanaf zeg de Nieuwe Waterweg tot voorbij Abbenes) maken nu een opvallende omweg: https://www.flightradar24.com/data/flights/kl1920#3723ac58
Jesse Jager
Het zou ook een kunnen zijn dat er ivm de veiligheid om aanslagen te voorkomen een no-fly zone was.
Den Haag is stil
Ja in Den Haag zitten ze goed, daar wordt stelselmatig met een grote boog omheen gevlogen over de zee. Iets met slapende honden.