De vliegindustrie probeert onder aanvoering van KLM in te breken op het hoger beroep dat de Staat instelde tegen het vonnis over de schending van mensenrechten van omwonenden. De Zuidas-advocaten slijpen hun messen alvast.
Dit meldt het NRC vandaag in een opzienbarend artikel van journalist Jan Benjamin. Volgens de krant zal het proces hiermee veel langer gaan duren. Dat is niet per se ongunstig, omdat het hoger beroep uitvoering van het vonnis van 20 maart jongstleden niet uitstelt.
Het is wel duidelijk dat de vliegindustrie doodsbenauwd is dat de Staat ook dit hoger beroep gaat verliezen. KLM, Transavia, Martinair, TUI en Corendon (van oud-staatssecretaris Gunay Uslu) willen zich voegen in het proces, samen met KLM-partner Delta Airlines en de lobbyclub Air Transport Association for America.
Vonnis zou niet deugen
Gezamenlijk hebben deze partijen een verzoek ingediend bij het gerechtshof, zo meldt NRC. Ze zijn van mening dat het vonnis van 20 maart 2024 niet deugt en vinden dat er in het verleden juist wel sprake was van een zorgvuldige afweging van alle belangen.
Daarmee doelen ze ongetwijfeld op het overleg dat plaatsvond aan de Alderstafel en de Omgevingsraad Schiphol – de voorloper van de huidige MRS. Daarin zagen vrijwilligers uit bewonersorganisaties zich steevast geconfronteerd met een groot overtal aan duurbetaalde vertegenwoordigers uit de vliegindustrie.
Bewoners mochten slechts aanhoren wat de sector te vertellen had en mochten bijvoorbeeld niet eigen gespreksonderwerpen agenderen. Dat overleg stond steeds in het teken van het kunnen plaatsen van een ‘groen vinkje’ bij het hoofdstuk ‘bewonersparticipatie’. Van daadwerkelijke participatie was geen sprake.
Geen enkele empathie
Dat nep-overleg wil de sector nu inzetten als argument bij de rechter om ‘aan te tonen’ dat er wel degelijk sprake was van een goede belangenafweging. De vliegindustrie wendt zich met deze stap compleet af van de bewoners die al tientallen jaren te kampen hebben met veel meer geluidsoverlast en slaaponthouding dan de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert.
Marjan Rintel (baas van KLM) en de haren schamen zich er niet voor. Mede dankzij miljarden euro’s aan jaarlijkse subsidies en fiscale vrijstellingen zijn ze in staat peperdure advocaten in de arm te nemen om het op te nemen tegen een stichting die vrijwel volledig privaat wordt gefinancierd via donaties van omwonenden.
De Staat financiert met de fiscale douceurtjes en via de eigen inzet van de eveneens peperdure landsadvocaat het juridische steekspel tegen de eigen burgers. Burgers die nachtenlang wakker liggen van de herrie en die door de zich nu meldende procespartijen worden gezien als collateral damage van hun onhoudbare verdienmodellen.
20 maart blijft deadline
De nieuwste stap van de vliegindustrie tegen de buren is niet per se slecht nieuws. Mochten de partijen worden toegelaten tot het hoger beroep, dan vertraagt dit een uitspraak aanzienlijk. Maar de minister heeft vooralsnog slechts de tijd tot maart volgend jaar om de bestaande wetgeving te handhaven en op de proppen te komen met een betere rechtsbescherming voor omwonenden. Het hoger beroep schort die verplichting niet op.
Minister Barry Madlener kiest voor een bijzondere route om invulling te geven aan het vonnis. Hij heeft zich daarbij volledig laten inpakken door het gereutel van KLM en consorten over stillere vliegtuigen, maar zal met die tactiek niet in staat blijken de bijna 100.000 illegale vluchten op Schiphol te legaliseren.
Afgelopen week nog stelde de Commissie MER nadrukkelijk dat niet het gedoogde aantal van 500.000 vluchten gold als juridische werkelijkheid, maar een aantal van maximaal 420.000 vluchten dat volgt uit de jongste vergunning van Schiphol – het Luchthavenverkeersbesluit uit 2008.
Geen vertrouwen in landsadvocaat
Uit deze nieuwe manoeuvre van de luchtvaartsector blijkt wel duidelijk dat ze bang zijn voor de uitkomsten van het hoger beroep en dat zij de peperdure landsadvocaat Pels Rijcken niet vertrouwen. Er dreigt nu een nieuwe galavoorstelling van een rechtszaak waarin straks zoveel advocaten aanwezig zijn dat er geen plek meer zal zijn voor pers en publiek.
Wat ook duidelijk is, is dat de sector volledig blind is voor de schade die wordt aangericht aan de leefomgeving van honderdduizenden Nederlanders. Het maatschappelijk draagvlak voor deze industrie verdwijnt als sneeuw voor de zon en de kans is groot dat bij een volgende reddingsoperatie die KLM nodig heeft, er geen politieke meerderheid voor te vinden zal zijn.
Voorman Jan Boomhouwer van de stichting RBV ziet het vooralsnog zonnig in. “We hebben een ijzersterke zaak. Wel zal er wéér meer geld nodig zijn om dit traject tot een goed einde te brengen.”
Doneren aan RBV kan via de website.
ir. B. van Marlen
U kunt het meedoen door de luchtvaartsector in de rechtszaak van RBV vergelijken met het participeren van de tabaksindustrie in rechtszaken over de negatieve gezondheidseffecten van roken. Hier klopt werkelijk niets van.
En wat betreft de zgn. zorgvuldige afweging van alle belangen en consuktatie van alle betrokkenen, óók omwonenden, bij de besluitvorming over Schiphol. Als u de stukken zou bestuderen, dan zou u erachter komen dat van werkelijke inspraak geen enkele sprake is geweest en de belangenafweging altijd in het voordeel van de luchtvaart uitpakte.
PVV en VVD staan er garant voor dat de luchtvaart weer volledig zijn zin krijgt! Alleen de rechter kan ons nog redden.
Zijn er geen anderen die zich kunnen voegen aan de kant van RBV?
Volgens mij is alleen het lezen van de notulen en stukken uit de tijd van de ORS genoeg om aan te tonen dat er ook toen niets met de klachten/ problemen van de omwonenden is gedaan.
Alleen toehoren is iets anders dan een vinkje kunnen zetten bij bewonersparticipatie.
Zijn er geen anderen die zich kunnen voegen aan de kant van RBV? Bijvoorbeeld
De MRS? (met oude kennis vanuit de ORS, bv Matt Poelmans)
XR?
De 60 organisaties tegen nachtvluchten?
Milieudefensie en Natuur & Milieu (geluidsoverlast is ook killing voor dieren)
Amnesty (voor mensenrechten)
MOB (inzake de Natuurvergunning)
Ik zeg maar wat. Ik hoop dat ze opstaan voor het geluid van de omwonenden en de natuur. We zijn al te lang overstemt.
Wilfried
Er zou iemand uit de Tweede Kamer resoluut naar voren moeten treden om zich in dit onderwerp als een Pitbull vast te bijten. Geen softe vragen meer stellen zoals jarenlang gebeurde, nee als een olifant in een porseleinen kast de druk gigantisch opvoeren. Zoals Pieter Omtzigt en Renske Leyten dat 5 jaar geleden deden met het Toeslagenschandaal.
Rich
Het vreemde is dat de staat Schiphol niet geprivatiseerd heeft zoals ze met alles doen .
Zorg geprivatiseerd wat een fiasco is en steeds duurder wordt
Energie geen grip op maar waarom wel zo vast houden aan Schiphol
Dit is dan toch ook weer vreemd dat die luchtvaartsector zich hier mee gaat bemoeien.
Net of een grote broer zijn kleine broertje moet redden.
Omdat hij gepest wordt
Of twee buren die ruzie hebben en een derde zich ermee wil bemoeien dan zeg je toch ook tegen die derde weg wezen .
Maar ze willen de suikerzoete politieke leugens van de luchtvaartsector aan de rechter vertellen en hopen dat hij er intrapt
Sebastiaan
Op ons kunnen jullie rekenen met een donatie. 💪🏼
Rob
Vliegen is liegen en bedriegen
KLM is een dood verdien model. Alleen afwachten hoe lang ze nog door staat infuus in leven worden gehouden.
Rintel is onwetend en blind voor omwonenden en tegen geluid
Op naar 20 maart 2025!
Inbreuk op de rechtsgang door beroepslobbyist Rintel en haar kornuiten. Het zou niet gekker moeten worden.
En ja, zij zijn wel een soort van belanghebbende in de rechtszaak, want zonder haar vervuilende en lawaaiige vliegtuigen zou er überhaupt geen rechtszaak nodig zijn geweest.
En dat op Prinsjesdag waarop ook bekend werd dat de subsidies voor fossiele energie omhoog gaan in plaats van omlaag. Lang leve dit populistische en rechtse kabinet.
Gelukkig hebben we de rechter en diens uitspraak nog! Op naar 20 maart 2025!
Gênante vertoning
Wat een gênante vertoning van de luchtvaartindustrie. In plaats van eens oprecht open te staan voor de ervaringen en ideeën van omwonenden, keren ze zich nog verder tegen hen. Ze hebben tot nu toe altijd gewonnen en hun zin gekregen, en toch hoor ik niks meer dan geklaag uit die hoek. Helaas ben ik bang wij als omwonenden altijd aan het kortste eind zullen trekken. Met dit kabinet, het ingeprente idee dat de luchtvaart goed is voor de economie (en groei van de economie gelijk staat aan welzijn) en het enorme leger aan dikbetaalde advocaten tbv de luchtvaart, maken we weinig kans. Gelijk hebben betekent in deze maatschappij waarbij de sterkste en rijkste lobby wint niet gelijk krijgen. Nederland zou zo veel mooier zijn als welzijn en gezondheid weer op de eerste plaats zouden staan. Schone lucht, natuur, rust en stilte doet elk mens goed, alleen weten we dat blijkbaar niet meer.