Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Misser in planning Schiphol zorgt deze zomer maandenlang voor extra herrie

onderhoud Schiphol

foto: Marjon Besteman via Pixabay

4.6
(142)

Bewoners onder de uitvliegroutes van de Buitenveldert- en Kaagbaan moeten deze zomer rekening houden met veel extra vliegherrie. Reden: Schiphol begint pas eind augustus met het inregelen van nieuwe landingsapparatuur.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit het recent aangepaste schema baanonderhoud en werkzaamheden. Vanaf 17 juni gaat de Zwanenburgbaan twaalf dagen dicht voor onderhoud. Landend verkeer wordt dan via de Buitenveldertbaan, Ooostbaan en Kaagbaan geleid.

Tijdens het onderhoud wordt gewerkt aan het instrument landing systeem (ILS), apparatuur om piloten te assisteren bij het aanvliegen en landen. Normaal gesproken wordt dat systeem direct na het onderhoud ingeregeld, meestal met een vliegtuigje van bureau NLR.

Te laat inmeten
Maar in dit geval wordt er pas op 26 augustus gestart met de meetvluchten, twee maanden na het onderhoud. In die hele periode krijgen de bewoners onder de Kaag- en Buitenveldertbaan meer vliegtuigen over hun dak. Met name bij slecht zicht zullen de twee banen vaker worden ingezet.

Bovendien kan gedurende deze periode niet parallel worden geland op Zwanenburg- en Polderbaan, zodat ook daardoor veel extra overlast ontstaat richting Buitenveldert-, Oost- en Aalsmeerbaan. De Oostbaan wordt ook wel de Vondelparkbaan genoemd, omdat vliegtuigen die daar willen landen dwars over het historisch centrum van Amsterdam, via het Vondelpark en over de Bosbaan naar Schiphol vliegen.

Pas op 26 augustus start Schiphol vervolgens met het inregelen van het ILS. Ook dan is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar. De meetvluchten moeten nog worden ingepland, aldus de website van Schiphol.

Het inregelen duurt tot 16 september, maar ook daarna komt de Zwanenburgbaan niet volledig beschikbaar. Schiphol wil dan minstens een maand kijken of het systeem goed werkt. Uiteindelijk is de baan pas in de loop van november volledig beschikbaar.

Loze belofte
Tijdens een bewonersbijeenkomst in Uithoorn stelde ex-directeur Ruud Sondag in gesprek te zijn met het ministerie van Infrastructuur om tijdens onderhoud de capaciteit van Schiphol tijdelijk terug te schroeven. Het bleek de zoveelste loze belofte aan omwonenden.

Vorig jaar was de Zwanenburgbaan ook al maandenlang afgesloten wegens groot onderhoud. De toch al ruime planning liep vervolgens met een extra maand uit. Nu, krap een jaar later moet er weer maanden worden gesleuteld, sluit de planning niet aan en ondervinden mensen onder de aanvliegroutes naar de andere banen een zomer lang meer vliegherrie dan nodig zou zijn.

Zo gooit Schiphol voor de zoveelste keer de eigen problemen over de schutting in de tuin van de buren. En weer zal een zomer lang de herrie niet te pruimen zijn in de verre omtrek van het vliegveld. Lekker in de tuin of op het balkon zitten, komt er deze zomer niet van. Had u maar niet in een straal van zestig kilometer rond Schiphol moeten gaan wonen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 142

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Peter

    Als bewoner onder de Zwanenburgbaan ben ik zelf blij met de tijdelijke rust.
    Door jarenlang gestuntel en amateurisme met de polderbaan hebben we het ook welerg zwaar gehad. En soms meerdere nachten, zo ook gister en vorige week 3 nachten gaat de secundaire Zwanenburgbaan gewoon de hele nacht open met allemaal rotsmoesjes waarom de Polderbaan dan weerdicht is.
    Toen ik 20 jaar geleden onder de Oostbaan woonde was deze altijd dicht. Nu is deze heel vaak open, misschien helpt het eindelijk in de publieke opinie omtrent liegend en amateuristisch Schiphol..

    4
  2. Nic

    Het valt me op dat de reacties op de tweede internetconsultatie vooral van ‘voorstanders’ van Schiphol zijn. Ik vind dat opvallend. Is er een soort standaard zinnige reactie om te plaatsen waarin alle relevante punten van de ‘tegenstanders’ goed zijn verwoord?

    14
  3. Maaike

    Niet geheel dit onderwerp, maar waren jullie reeds op de hoogte van deze internetconsultatie: https://www.internetconsultatie.nl/wijziging_regeling_burgerluchthavens_rekenvoorschrift_geluid/b1
    En:
    https://www.internetconsultatie.nl/aanvullende_raadpleging_ba/b1

    Vooral de tweede kan belangrijk zijn, alhoewel ik me afvraag waarom er een consultatie nodig is aangezien ze bij de overheid allang weten dat ze doekjes voor het bloeden bieden.

    12
  4. W Lieverst

    Ik woon ruim 60 kilometer van Schiphol en hoor ze nog, zowel inkomend als stijgend verkeer en het lijkt wel of het steeds erger wordt.

    29
    • Mien

      Kom eens op visite in gemeente Nieuwkoop onder de Aalsmeerbaan, je kunt geen normaal gesprek voeren buiten. Werd al om 7.45 uur bed uitgebulderd en raam dicht, oordoppen en deken over je hoofd….niets heplt.

      29
      • rrustema

        Er zou een app moeten komen die een geluidssimulatie kan maken voor elke lokatie rondom Schiphol.

        Bij een overleg legt elke bewoner zijn smartphone op tafel die het geluid thuis dan simuleert.

        Ook leuk voor tijdens een demonstratie, met honderden tegelijk.

        Of als je naast een KLM’er in het ov zit. Voor het ‘thuisgevoel’, leg je dan uit: “uit solidariteit met mijn partner die nu thuis is.”

        15
        • Loek

          Dat is leuk bedacht, maar het aantal vluchten over je huis is dan niet uit te drukken. De irritatie die ontstaat door eindeloos herhalend gefluit en gezeur over je woonwijk, zelfs bij vrij lage dB, is alleen in bloeddrukwaarde , verminderd prestatievermogen, slaapgebrek of of chagrijnlevel weer te geven.

          13
          • rrustema

            Ik denk dat iemand naast je in het ov binnen een paar minuten al behoorlijk boos is. Conversation starter.

            6
          • Johan

            De herrie is normaal al niet te pruimen voor onze oren .liggen regelmatig wakker vanaf 0600 om twee uur inkomende vliegtuigen te horen hier in Bodegraven, zou mooi zijn als de transit luchthaven van Dubai opengaat dan kunnen ze de helft van Schiphol overnemen dat gaat rust geven .Ja dat kost werkgelegenheid maar daar kun je al op inspelen door niet meer uit te breiden

            5
        • Maaike

          Had ik ook al eens aan gedacht, aan zo’n geluidssimulatie. Eentje die elke 2 minuten random herrie nabootst in de range van 70 tot 100 dB waarbij eenmaal gestart onbekend is hoelang dat doorgaat maar minimaal 30 minuten. En dan op ware geluidssterkte bij elk luchtvaartoverleg, zeker de openbare overleggen van de tweede kamer, mensen laten meegenieten van hoe een gemiddelde dag voor omwonenden is. Want empathie is in deze discussies ver te zoeken.

          16
          • rrustema

            Liefst het geluid van verschillende vliegtuigen. Zodat je kan zeggen: “Ah, een 747 vrachtboeing” of “Ah, een modern stil vliegtuig, dat scheelt toch enorm heh?” of “Ah, eentje veel mensen erin, maakt per passagier minder geluid, fijn heh?”

            9
  5. Rob

    Er is langdurig onderhoud aan de ILS, maar er is vervangende satellietnavigatie. Daar kan gebruik van gemaakt worden. Dat is afgelopen December, toen er ook al weer onderhoud was aan ILS niet gedaan. Dit omdat de LVNL de procedures niet heeft afgerond. Zou voor de komende zomer wel gedaan zijn.

    Zie ook onderstaande reactie van minister op advies van de MRS. Eventuele vertragingen mogen niet afgewenteld worden op de omgeving. Volgens Schiphol en ministerie.

    ¨Het vervangen van het ILS is opgenomen als onderdeel van de werkzaamheden
    baanonderhoud 2024. Deze ILS-werkzaamheden staan gepland vanaf 1 juli en
    nemen ongeveer 3 maanden in beslag. Schiphol is er in het informatiedocument
    vanuit gegaan dat het vervangen van het ILS geen probleem oplevert voor het
    baangebruik. Het ministerie doelt dan met name op het parallel naderen op zowel
    de Polderbaan als de Zwanenburgbaan. Het ministerie lijkt dit een goed
    uitgangspunt gelet op beperking van impact op de omgeving.
    LVNL werkt op dit moment aan een RNP-procedure (Required Navigation
    Performance Approach) voor naderingen op de Zwanenburgbaan zonder ILS.
    Hierdoor mag in de periode waarin nog geen ILS beschikbaar is op de
    Zwanenburgbaan toch parallel geland blijven worden. De ILT zal deze procedure
    moeten goedkeuren. LVNL is op dit moment druk bezig om haar verkeersleiders te
    trainen voor deze bijzondere naderingsprocedure op de Zwanenburgbaan. Het
    ministerie legt het risico dat de datum van 1 juli niet wordt gehaald neer bij de
    sector door in de regeling geen verdere uitzonderingen op te nemen. Zowel
    Schiphol als het ministerie gaan ervan uit dat de datum zal worden gehaald en is
    het met de MRS eens dat eventuele vertraging niet mag worden afgewenteld op
    de omgeving.¨

    https://maatschappelijkeraadschiphol.nl/adviezen/

    26
    • Adriana

      Het lijkt er toch niet op: https://bezoekbas.nl/nieuws/zwanenburgbaan-tussen-juni-en-september-beperkt-inzetbaar/
      De Buitenveldertbaan krijgt nu al de volle laag (non stop inzet afgelopen week) en dit zal dus in ieder geval tot september zo doorgaan. Hoe is het mogelijk dat dit getolereerd wordt?

      10
      • Marc

        Omdat er steeds hetzelfde kleine groepje mensen klaagt. De rest weet niet wat ze moeten doen, of zijn er niet gevoelig voor en vliegen zelf 3-4 keer per jaar ergens heen. Van de ILT moet je het helemaal niet hebben, want die kunnen niet op tegen deze complexe spelletjes. In het Nieuwe Normen en Handvaving Stelsel staat duidelijk hoeveel onderhoud er is . 1x groot onderhoud van 1 baan per jaar. Het onderhoud van Zwanrnburgbaan wordt verkocht als normaal klein onderhoud (17-28 juni) maar is groot onderhoud want duurt nog 2 maanden langer. En dan hebben ze weer slim opzetje, want dan is die slechts beperkt inzetbaar. En dat telt even niet mee…

        4

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate