Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Luchtverkeersleiding scherpt gedragscode sociale media aan na klacht

Schiphol bij nacht, verkeerstoren

foto: Rita Candeias via Unsplash

4.4
(158)

De luchtverkeersleiding legt de eigen medewerkers strengere regels op voor het gedrag op sociale media. Dit gebeurt nadat een verkeersleider op Rotterdam Airport voorzitter Alfred Blokhuizen van SchipholWatch voor leugenaar uitmaakte.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een brief die SchipholWatch ontving nadat voorzitter Blokhuizen een klacht had ingediend waarin hij aangaf schade te lijden door de onheuse uitlatingen van de verkeerstorenmedewerker. Tijdens een hoorzitting heeft de klachtencommissie van LVNL uitgebreid de tijd genomen om de grieven aan te horen.

Daarop volgde een gesprek met de verkeersleider waarbij duidelijk is gemaakt dat dergelijk gedrag niet op prijs wordt gesteld door LVNL. Twitter of X zijn niet het goede medium om als LVNL-medewerker discussies te voeren over de toekomst van de luchtvaart, zo meldt de klachtencommissie. “Daarvoor zijn andere podia ingericht, zoals de Maatschappelijke Raad Schiphol of de Commissies Regionaal Overleg.”

De bewuste verkeersleider uit zich op interactieve media vaker negatief richting omwonenden die veel hinder ondervinden van het vliegverkeer. Een bericht waarin de SW-voorzitter werd beticht van het verspreiden van onjuiste informatie schoot Blokhuizen in het verkeerde keelgat.

LVNL biedt excuses aan
Hij diende een klacht in bij LVNL en werd uitgenodigd voor een hoorzitting waarin hij zijn bezwaren kon toelichten. Vorige week ontving hij een officieel schrijven van LVNL waarin zijn klacht gegrond werd verklaard en de organisatie excuses aanbood. Om herhaling in de toekomst te voorkomen is de bewuste verkeersleider op zijn verantwoordelijkheden en op het reglement gewezen waarin LVNL strikte eisen stelt aan uitingen op sociale media.

Het was niet de eerste keer dat een Rotterdamse verkeersleider op het matje werd geroepen bij het management. Enkele jaren geleden kreeg een andere medewerker ook al een berisping wegens wangedrag op wat destijds Twitter heette.

Nu zich opnieuw zo’n voorval voordeed, heeft LVNL besloten de regels voor personeel op sociale media aan te scherpen en belooft de organisatie de regels actiever onder de aandacht te brengen en te houden van het personeel.

“Ik ben blij met deze uitspraak, omdat deze medewerker mij vals beschuldigde van het verspreiden van desinformatie. Dat brengt onterecht mijn geloofwaardigheid in gevaar als voorzitter van de twee grootste bewonersorganisaties voor een betere leefomgeving voor omwonenden van vliegvelden”, aldus Blokhuizen.

Feitenvrije lobby
“Uit de vliegindustrie klinken continu verwijten die niet onderbouwd zijn of die niet worden gestaafd met feiten. Het is integraal onderdeel van de lobby van een industrie die lak heeft aan de omgeving. Door mij verdacht te maken, hoopt de sector de discussie op inhoud te vermijden. Namelijk dat deze sector voor heel veel overlast en vervuiling zorgt”, vertelt de voorzitter.

Ingrijpen van de klachtencommissie van LVNL heeft zichtbaar effect. De eerder betichte verkeersleider heeft zich op sociale media nooit meer laten zien, terwijl de toon van de nu aangesproken medewerker aanmerkelijk verzacht is.

LVNL is een zogenaamd zelfstandig bestuursorgaan. Medewerkers zijn ambtenaren, in dienst van de Nederlandse samenleving. Het geeft geen pas als deze ambtenaren zich ongegrond negatief uitlaten over mensen die strijden voor een betere en gezonde leefomgeving, zoals voorzitter Blokhuizen van SchipholWatch.

“Ik ben prettig verrast door de uitspraak van de klachtencommissie. Vaak is zo’n commissie een wassen neus die slechts het belang van de organisatie behartigt. De commissie van LVNL heeft recht gedaan aan mijn klacht”, aldus Blokhuizen.

NLR geblokkeerd
SchipholWatch ontvangt vrijwel dagelijks ‘fanmail’ van mensen die belang hebben bij groei van de vliegindustrie. Dat varieert van scheldkannonades tot regelrechte bedreigingen.

Onlangs zagen we ons genoodzaakt een IP-adres (een internetadres) af te sluiten vanwege niet-onderbouwde en ronduit grove reacties onder artikelen op de website.

Korte tijd later werden we benaderd door de systeembeheerder van het NLR – een van de organisaties in ons land met grote belangen in de vliegindustrie – waarom het gemeenschappelijke IP-adres van NLR was geblokkeerd. Geen enkele medewerker kon de site van SW meer bezoeken, zo luidde de klacht. Het bleek om hetzelfde adres te gaan als waar de grove reacties vandaan kwamen. Op verzoek van NLR is het adres toen ‘ontblokkeerd’ en het moet gezegd: geen onvertogen woord meer uit die hoek.

Lezers die sociale media frequent bezoeken weten hoe ongenuanceerd en beledigend mensen uit de vliegindustrie zich vaak uiten tegenover bewoners die ernstige overlast ondervinden of zich bezorgd maken over de vervuiling door het vliegverkeer. ‘Zeikerds’ is nog wel de minst grievende term die daarbij regelmatig wordt gebezigd.

Opstellers van dergelijke berichten beseffen kennelijk niet dat zij op deze manier het tanende draagvlak voor de sector nog verder ondermijnen. Heel Nederland leest immers mee.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 158

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    Toch nog iets positiefs om 2024 mee te beginnen. Gefeliciteerd!

    7
  2. Tim Dejong

    Bastards

    7
  3. rrustema

    Altijd ad hominems vermijden! Dat lukt ook deze kant niet altijd.

    10
  4. Rob

    Dat overbetaalde KLM piloten niet blij zijn met SchipholWatch is duidelijk. Er is ook nog andere groep belanghebbenden zoals blijkbaar bepaalde medewerkers bij de NLR. Een instituut dat vaak als ‘onafhankelijke instantie’ wordt ingehuurd door het ministerie. Zelfs bij de TU Delft kun je twijfels hebben aan bepaalde medewerkers waarvan het werk sterk gelieerd is aan de luchtvaartsector, hoewel er daar ook de nodige onafhankelijke denkers zijn. Bij de commerciële adviesbureaus in de luchtvaartsector is het vaak u vraagt wij (ver)draaien. Kan mij ook wel onderzoeken van het NLR herinneren waar sterk gestuurd is door het ministerie op de uitkomsten.

    40
    • Bastiaan

      NLR, is dat semi- overheid ?
      Welke belangen hebben zij?
      Welke invloed hebben zij op de politiek, beleid en vergunningen?
      Door wie worden ze betaald?

      8
  5. Sjors

    Ondanks dat het natuurlijk diep triest is dat er bedreigingen worden geuit, kon ik een glimlach niet onderdrukken toen ik me een voorstelling probeerde te maken van de gesprekken die intern bij NLR gevoerd moeten zijn. Schiphol Watch, jullie zijn geweldig!

    46

Geef een reactie

Translate