Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie, Update

Volgend jaar tot twee keer zoveel nachtvluchten boven Aalsmeer en Uithoorn

nachtvluchten

Komend jaar veel meer nachtvluchten boven Amsterdam en Amstelveen (foto: Danilo Bueno via Pixabay)

4.5
(150)

Vanwege onderhoud aan de Kaagbaan komt het Ministerie van Infrastructuur weer met een tijdelijke regeling die Schiphol toestaat nog meer herrie te veroorzaken boven dichtbevolkte woonwijken. Dit keer zijn met name Amstelveen, Amsterdam, Aalsmeer en Uithoorn de klos.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een internetconsultatie waarbij eenieder zijn mening kan spuien over de voorgenomen maatregelen om de geluidsgrenzen opnieuw op te rekken. Overdag leidt dit vooral tot veel meer vliegverkeer boven Buitenveldert, maar ook boven Amsterdam-Centrum en Rijsenhout.

Het is het zoveelste jaar op een rij dat de minister komt met opgerekte geluidsgrenzen om Schiphol alle ruimte te geven ten koste van de gezondheid en nachtrust van omwonenden. En zelfs die ruimere grenzen worden jaar na jaar overschreden.

Cryptische documentatie
De papieren bij de internetconsultatie zijn zo cryptisch mogelijk opgesteld. Daar zijn ellenlange tabellen opgenomen met daarin de nieuwe grenswaarden. De gemiddelde omwonende kan slechts met grote moeite achterhalen wat die cijfers betekenen voor de eigen situatie.

De nieuwe tijdelijke regeling in beeld. Hoe groter de rode cirkel, des te verder de geluidsgrens wordt opgerekt volgend jaar. Klik op de illustratie voor een groter formaat (illustratie: SchipholWatch Research)

Analyse van de tabellen toont echter aan dat het nachtverkeer dat normaal via de Kaagbaan wordt geleid vooral zal gaan plaatsvinden op de Aalsmeerbaan. Dat leidt tot bijna een verdubbeling van het aantal nachtvluchten boven het gebied ten zuiden van Schiphol.

Het verzwaarde nachtregime voor 2024. Vooral extra overlast in Uithoorn en Aalsmeer (illustratie: SchipholWatch Research)

Grenswaarden in de nieuwe regeling lopen op tot boven de 53 decibel gemiddeld over de hele nacht. Dat is bijna twintig keer zoveel herrie als de Wereldgezondheidsorganisatie WHO nog acceptabel vindt.

De nieuwe regeling moet ingaan vanaf februari en loopt tot diep in het voorjaar, richting begin van de zomer. Het grootste deel van die periode is de Kaagbaan gesloten voor groot onderhoud, waarbij onder meer apparatuur wordt geïnstalleerd die nog intensiever gebruik van die baan mogelijk maakt.

Volop nachtvluchten dwars over Amsterdam
De Kaagbaan is naast de Polderbaan de meest gebruikte baan van Schiphol. Tijdens de sluiting wordt het landend verkeer richting de Oostbaan geleid, in de volksmond ook wel de Vondelparkbaan genoemd. Deze baan is in de afgelopen jaren in alle stilte geschikt gemaakt voor zelfs de grootste vliegtuigen. De aanvliegroute loopt via het centrum van Amsterdam, over Oud-Zuid via de Bosbaan naar Schiphol.

Startend verkeer gaat in deze periode via de Buitenveldertbaan, in zowel oostelijke als westelijke richting. Dat laatste is nieuw, normaal gesproken wordt de westelijke richting niet gebruikt vanwege het verkeer op de Kaagbaan. Inwoners van Hoofddorp en bijvoorbeeld Hillegom gaan zo een geheel nieuwe ervaring tegemoet.

In mei van volgend jaar sluit de Buitenveldertbaan een weekje en zal veel nachtverkeer dwars over Amsterdam worden geleid. In juni volgt een ruime week sluiting van de Zwanenburgbaan en zijn Aalsmeer en Uithoorn extra de sjaak.

Nog maar drie weken voor bezwaar
Omwonenden kunnen bezwaar maken tegen deze nieuwe ophoging van de geluidsgrenzen via de website internetconsultatie.nl. Dat kan slechts tot 16 januari 2024, drie weken vanaf nu.

Het ministerie stelt Schiphol verzocht te hebben om met een pakket maatregelen te komen om de extra overlast te verminderen. Die lijst staat niet bij de documenten van deze consultatie en het is dus allerminst duidelijk of Schiphol gehoor geeft aan het verzoek. De eenvoudigste maatregel zou zijn het beperken van het aantal vluchten zodat het totaal binnen de wettelijk vastgelegde geluidsgrenzen blijft.

Volgens een onderzoek van ingenieursbureau Witteveen+Bos naar het geplande onderhoud, heeft Schiphol onvoldoende onderbouwd waarom het project zo lang moet duren. En dus waarom omwonenden zo lang met extra herrie worden geconfronteerd.

Update 20 december 2023, 20:15 uur
Er is een illustratie toegevoegd aan dit artikel die het oprekken van de geluidsgrenzen in beeld brengt.

Update 22 december 2023, 19:00 uur
Illustratie toegevoegd waarin de oprekking van de geluidsgrenzen in de nacht is gevisualiseerd. Titel artikel aangepast, omdat nachtvluchten vooral toenemen boven de lijn Aalsmeer-Uithoorn en verder, niet zoals eerder gemeld Amstelveen en Amsterdam. We hadden even gemist dat ‘s nachts andere handhavingspunten gelden als overdag.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 150

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ed

    Onderhoud is te voorzien en te plannen en hoort bij de normale operatie van een luchthaven. Er is dan ook geen sprake van een uitzonderingssituatie, maar van een normale operatie. Schiphol dient dit gewoon binnen de bestaande (reeds veel te ruime) grenzen uit te voeren. Dit betekent dat het aantal vluchten zal moeten worden aangepast. Moeilijker is het niet.

    10
  2. Jan Barteld

    overheid, schijt aan de Schepping, schijt aan de Mensheid
    Vandaag meldde de krant dat de overheid en overheden
    op allerlei manieren de mensenrechten hebben overtreden op het
    gebied van de volkshuisvesting.VN-rapporteur: ‘Wooncrisis door slechte beleidskeuzes overheid’
    De huisvestingscrisis in Nederland is geen migratiecrisis, maar ‘het gevolg van een reeks slechte beleidskeuzes’ van de overheid. Dat zei de speciale VN-rapporteur voor het recht op goede huisvesting donderdag tijdens een persconferentie in Den Haag. ,,Huisvesting is een mensenrecht, geen economisch product of iets dat afhangt van de liefdadigheid van de regering.”

    o.a. dagblad “De Stentor” vandaag:
    VN-rapporteur Balakrishnan Rajagopal bezocht Nederland tussen 11 en 21 december. Hij sloot zijn bezoek donderdagmiddag af met een persconferentie. ,,Ik heb vastgesteld dat de huisvestingcrisis in Nederland te wijten is aan het feit dat huisvesting niet vanuit de mensenrechten wordt benaderd.” Ook is er volgens hem ‘een versplintering van beleid tussen ministeries en gemeenten’ en worden woningcorporaties ‘op gebrekkige wijze bestuurd’.
    Ook de leesprestaties van kinderen zijn door toedoen van de overheid op die van de kinderen in Griekenland na de slechtste van Europa. 35% Van de kinderen is niet meer in staat om teksten goed te lezen. Het toeslagenschandaal, de gasschandalen in Groningen, de teloorgang van de natuur door stikstof- en gifschandalen, het PFAS schandaal, de macht van de overheidswappies/ frequentieontkenners ( ook bij Groen Links/PVDA) die de vele wetenschappelijke inzichten uit het raam smijten die aantonen dat ook bepaalde specifieke frequenties onder de RIVM stralingsnorm gevaarlijk kunnen zijn voor levende wezens zoal;s mensen( Lees het boek “Straling van alle kanten bekeken” die alle Tweede Kamerleden van het Wetenschapsplatform Electromagnetische Velden ( WPEN) hebben ontvangen er maar op na …. en ga zo maar door, wat heeft de samenleving – buiten een aantal grote bedriojven en hun aandeelhouders – aan zo’n steeds meer schade blijven veroorzakende wetsovertredende overheid … WIR HABEN ES NICHT GEWUSST zal de overheid later zeggen als het kalf verdronken is.

    8
  3. A. Dokter

    De milieuregels gelden maar voor 1 bepaalde groep en dat zijn de boeren.

    9
    • W Lieverst

      Om goedkoop landbouw grond te bemachtigen worden de boeren afgeserveerd en de grond daarna duur verkopen als bouwgrond. Er wordt door de politiek vergeten dat er ook nog gegeten moet worden van niet met fijnstof (vliegtuigen) besmeurde grond.

      4
  4. De maatregelen

    “ Het ministerie stelt Schiphol verzocht te hebben om met een pakket maatregelen te komen om de extra overlast te verminderen. Die lijst staat niet bij de documenten van deze consultatie en het is dus allerminst duidelijk of Schiphol gehoor geeft aan het verzoek. ”

    Ik vermoed dat er ongeveer dit staat in de maatregelen:

    “1. Zeg dat je met stillere vliegtuigen vliegt en breng dat zoveel mogelijk in de media.
    (3dB stiller is helemaal niet te horen voor het menselijk oor maar vertel dat er niet bij. Ook niet dat van elk nachtelijk vliegtuig iedere omwonende wakker wordt omdat ze veel te luid zijn en met teveel).
    2. Wees doof voor klagende omwonenden overal rondom Schiphol. Dan lijkt het leed niet te bestaan.
    3. Lig niet wakker van alle omwonenden bij alle banen die je ziek maakt en wakker houdt. Dat omwonenden wakker liggen en ziek worden is onbelangrijk.
    4. Heb geen empathie voor omwonenden. Doe alsof ze er niet zijn.
    5. Neem een voorbeeld aan Groningen en de Toeslagenaffaire. Rekken, rekken, rekken tot zolang het kan.
    6. Wees trots op jullie bedrijfscultuur die schijt heeft aan omwonenden, klimaat, natuur, biodiversiteit en toekomstige generaties. Het Ministerie van I&W doet met jullie mee!

    Ervanuit gaande jullie genoeg geholpen te hebben met deze extra maatregelen, verblijven wij in onze stille huizen waarin we gewoon 8 uur kunnen slapen zonder tussentijds gewekt te worden. “

    16
  5. Peter Bockweg

    Het is weer te gek voor woorden, om moedeloos van te worden.
    Wordt er overigens nog formeel bezwaar gemaakt door een officiele instantie?

    11
  6. Anton

    Amsterdam de volle laag maar daar zijn ze ook aandeelhouder voor 20% en nu krijgen ze 100% dividendherrie. Mogen ze toch niet mopperen.
    Hoofddorp krijgt een ook een koekje als vriend van Schiphel.
    Nu begrijp ik waarom de regering in Den Haag zetelt. Misschien kan Rotterdam The Hague Airport daar wat aan doen. Een uitvliegroute over het Binnenhof ? Moet kunnen met alle listen, leugens en bedrog die overheid op dit gebied hanteert.

    14
  7. ad

    “twintig keer zoveel herrie als de Wereldgezondheidsorganisatie WHO aanbeveelt” Ik meen dat de WHO geen enkele herrie aanbeveelt, hooguit normen waar je onder zou moeten blijven.
    Blijf wel blij hoor met Schipholwatch en jullie nieuwsbrieven van klasse!

    17
  8. W Lieverst

    Transavia is per definitie nachtvluchten. Anders is hun verdienmodel weg.

    16
    • SK

      Een grote farce! De zgn ‘tijdelijke’ regelingen waar de minister (volksvertegenwoordiger???) zich keer op keer achter verschuilt zijn allang niet meer tijdelijk, laat staan een uitzondering. Het zijn standaard regels die te pas en onpas worden aangewend als excuus om ‘legaal’ en met voorbedachte rade, heel bewust, dagelijks honderdduizenden omwonenden, natuur en milieu, te terroriseren, hun leefomgeving te verzieken en te vergiftigen. Schaamteloze arrogantie en volksverlakkerij voeren hier de boventoon!

      26
      • Chris

        Als er één moment is om een nachtsluiting te starten is dat nu wel. Schiphol zelf wil een nachtsluiting, Amsterdam wil een nachtsluiting, minister Harbers vindt een nachtsluiting een goede optie (beweert hij). Waarom wordt de nachtsluiting niet als experimenteerregeling aangehouden? Dan is iedereen, behalve KLM en Transavia, tevreden. Overheid pak je verantwoordelijkheid en kom op voor de belangen van omwonenden. Kan de MRS dit voorstellen? Experimenteerregeling = Schiphol ‘s nachts dicht tijdens groot onderhoud van de Kaagbaan

        34
  9. W Lieverst

    De Flevopolders zijn door minister Albers aangewezen om noodlandingen te oefenen door de burgerluchtvaart. De toestellen kunnen dalen tot 30 meter boven de grond. In het midden van de beoogde locaties ligt – heel toevallig – Lelystad lystad Airport. Ik voorzie een sombere toekomst.

    14
  10. Rob

    Mooi dat medeleven met alle omwonenden van de extra getroffen gebieden, wij in spaarndam hebben deze overlast niet een paar extra weken maar 24/7 365 dagen per jaar. Het is gekmakend de terroriserende herriemakers die dag en nacht over komen. En nog erger is dat er steeds meer mensen kanker oplopen in deze omgeving door alle fijnstof en kanker verwekkende stoffen die ook dood leuk door klm Transavia gefaciliteerd door Schiphol 24/7 alle dagen van het jaar over ons uitgestort worden.
    Gister avond vond men het nodig om vanaf 23:00 tot 01:00 non stop nog cargo en vakantie vluchten te laten vertrekken, in slaap vallen was onmogelijk, en dan vanaf 05:00 weer volgas de dag beginnen hè Transavia. Bedankt nog voor jullie veel stillere en mega schone nieuwe toestellen, daar zijn we ontzettend blij mee als omgeving, ook de mededing van uw directie dat men nog meer nacht vluchten wil laten vertrekken van Schiphol want dat kan op Frankfurt ook stelt ons zeer gerust.

    34
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Het is ons bekend. En het is schandalig. We hopen dat een van de komende rechtszaken echt iets gaat betekenen. Voor álle omwonenden.

      30
    • GEZONDHEID

      Ook hier in de Gemeente Nieuwkoop zijn wij de laatste weken geconfronteerd met schrikbarend veel nieuwe meldingen van Kanker en andere immuun ziekten. Als je ergens lang woont en de Gemeente is betrekkelijk klein en je weet waar de goten lopen dan kun je geen andere conclusie trekken dan dat Schiphol de veroorzaker is!

      Is het een idee om zelf via de bewonersverenigingen een kankeratlas te gaan maken? Geen enkel vertrouwen in de overheid om dit in beeld te brengen!

      11
  11. Peter van Weel

    Wel mooi dat de 20% aandeelhouder die altijd zo graag veel geld wilde verdienen met groter, groter en groter een koekje van eigen deeg krijgt. Dat zal ze misschien eens laten afvragen hoe ze hun inwoners zo hebben kunnen uitleveren aan Schiphol, de KLM, ministerie IenW en ILT.

    31
  12. Maaike

    Ik hoop toch zo dat die rechtszaak van de RBV eens korte metten maakt met dit soort geneuzel. Er wordt toch gewoon helemaal NIETS in het voordeel van de omwonenden besloten. Keer op keer laten politiek en luchtvaart zien dat ze lak hebben aan mensen, milieu en wetgeving. Ik hoop echt dat het resultaat van die rechtszaak eenduidige en rechtvaardige spelregels oplevert waar iedereen zich aan te houden heeft!

    66
  13. rrustema

    In mijn reactie schreef ik dat KLM het probleem en de oplossing is. Aangezien de staat aandeelhouder in KLM is kan het de druk op Schiphol verlichten door haar eigen bedrijf minder te laten vliegen. Kan dat niet, dan heeft het ook geen zin om aandeelhouder te zijn. Als staat neem je immers een aandeel omdat het goed is voor de belangen van haar ingezetenen.

    43
  14. Werner

    Bijzonder dat de grenswaarden voor het al _lopende_ gebruiksjaar worden aangepast. Wat is dat nu voor rechtsbescherming?!

    34
    • Josje

      Rechtscherming à la Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze truc is al eerder toegepast. Normen zijn cijfertjes op papier waar je naar believen aan kunt morrelen om het gewenste aantal vluchten te kunnen uitvoeren. Eerder dit jaar riep Harbers in de media dat het kabinet nachtvluchten wil afbouwen. Doet het altijd goed bij het grote publiek, zo’n sympathieke uitspraak, net als een term als ‘balans met de omgeving’. Maar wat een uitermate treurige schertsvertoning: alweer een groot onderhoud als excuus om nu al zwaar getergde omwonenden nog erger te belasten. Grenzen, normen ter bescherming van burgers? Daar hebben ze totaal lak aan.

      43
    • Winnie Lieverst

      De bevolking heeft geen recht van spreken. Zie de luchtvaartnota’s. De regering dramt maar door. Minister Albers belooft de bevolking krimp van Schiphol en hanteert achter de rug van de bevolking om een heel andere agenda. Het nieuw te vormen kabinet gaat hierin ook geen soelaas bieden. Allen zien alleen maar economische groei en laten een onleefbaar land achter, helemaal volgeplempt met windmolens, vliegtuigen in de lucht, overal dozen voor distributie en data, AZC’s en mensen in kleine op elkaar gepropte huizen. Gezien mijn leeftijd heeft het geen zin meer om te emigreren. Mijn kinderen moeten hier helaas mee dealen.

      13
    • Peter H

      Eens. En wat zijn die grenswaarden überhaupt waard als ze jaarlijks naar behoefte opgerekt worden vanwege “groot onderhoud”.

      3
  15. Oscar

    Al die tijdelijke regelingen ook. Het worden er wel heel erg veel in het voordeel van alles wat vliegt.

    35
    • Lenie

      “Niets is zo blijvend als het tijdelijke”, grapte een Aalsmeerse aannemer regelmatig en zo werden noodwoningen op den duur permanent bewoond. Ik vrees hier echter het ergste voor alle omwonenden van Schiphol.

      4

Geef een reactie

Translate