Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

‘Verbod nachtvluchten Brussels Airport levert 400 miljoen euro gezondheidswinst op’

Zaventem

foto: Brussels Airport

4.7
(108)

Een limiet op het aantal vluchten van en naar vliegveld Zaventem plus een verbod op nachtvluchten levert een gezondheids- en milieuwinst op van 400 miljoen euro. De maatregelen hoeven nauwelijks banen te kosten.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit een rapport van Transport & Mobility Leuven, een onafhankelijk onderzoeksbureau van de Katholieke Universiteit in Leuven.

In België is zojuist het traject gestart voor een nieuwe omgevingsvergunning van het vliegveld. De exploitant van Brussels Airport wil groeien en doorgaan met nachtvluchten. Omwonenden zien dat niet zitten.

“De regering moet de gezondheid van omwonenden en werknemers stellen boven de private winsten van de Brussels Airport Company”, aldus de Bond Beter Leefmilieu die de Leuvense universiteit opdracht gaf voor het onderzoek.

Meer dan 100.000 ernstig gehinderden
Uit de jongste milieueffectrapportage over vliegveld Zaventem blijkt dat 109.000 omwonenden ernstige hinder ondervinden van het vliegverkeer en dat er maar liefst 50.000 mensen zijn met een sterk verhoogd risico op hart- en vaatziekten als gevolg van de herrie en vervuiling.

Ook blijkt dat de vertrekkende vliegtuigen voor meer stikstofdepositie zorgen dan alle bedrijven in de Antwerpse haven bij elkaar en stoten ze meer broeikasgassen uit dan bij de verwarming van een miljoen huizen. Ter illustratie: Zaventem kende op zijn hoogtepunt 238.000 vluchten, nog niet de helft van Schiphol. De schade door Schiphol is dus ruim twee keer zo groot.

De Bond Beter Leefmilieu (BBL) liet onderzoeken wat de effecten zouden zijn van een limiet van 220.000 vluchten, zes procent minder dan vóór corona, en van een verbod op nachtvluchten – in Brussel vooral gebruikt door pakjesbezorger DHL.

Ongefundeerde bangmakerij
In België is de vliegindustrie evenmin voorstander van beperkende maatregelen die de gezondheid van omwonenden ten goede komen. En ook daar wordt geschermd met het werkgelegenheidsargument. Maar die bangmakerij blijkt helemaal niet te kloppen, zo blijkt uit het onderzoek van de universiteit.

“Een verbod op nachtvluchten heeft vooral impact op de cargobedrijven. Maar DHL kan prima beslissen om een groot deel van de cargovluchten overdag in te plannen. Dat biedt nachtrust voor omwonenden én werknemers. Hun fysieke en mentale gezondheid lijdt zwaar onder het nachtwerk, opgelegd door het schadelijke 24/7-pakjesmodel”, aldus Jasper Wouters van de BBL.

Uit de studie blijkt klip en klaar dat door het nieuwe maximum aantal vluchten plus een verbod op nachtvluchten ten hoogste 0,2 procent van de banen zou verdwijnen. Dat levert geen enkel probleem op, mede omdat ook in België de arbeidsmarkt krap is en vertrekkende medewerkers makkelijk elders aan het werk komen.

BBL pleit ook voor het vervangen van vluchten onder de 600 kilometer met treinreizen. “Dat levert zelfs extra werkgelegenheid op, omdat het spoor per passagierskilometer meer mensen in dienst heeft dan de luchtvaart.”

Stillere vliegtuigen helpen niet
Cardioloog Marc Goethals maakt zich ernstige zorgen over de negatieve impact van het nachtelijke vliegverkeer op de gezondheid van omwonenden. “Tot ver rond het vliegveld wordt de slaap van mensen systematisch verstoord. Een goede nachtrust is een basisbehoefte, net als voedsel en zuurstof. De zogenaamde nieuwe ‘stille’ vliegtuigen zorgen dan wel voor een lichte daling van het jaargemiddelde, maar de geluidspieken blijven dermate hoog dat de slaap van omwonenden verstoord blijft. Enkel een verbod op nachtvluchten heeft een wezenlijk effect.”

BBL wil de discussie over de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussel Airport voeren op basis van feiten. “Volgens dit rapport van de universiteit van Leuven kunnen we de werkgelegenheid en verbinding van ons land met de rest van de wereld op niveau houden én rekening houden met de gezondheid van omwonenden.”

De bond gaat het rapport inbrengen in het openbaar onderzoek voor de nieuwe vergunning. “Want het is duidelijk dat de luchthavenexploitant alleen de belangen van zijn buitenlandse aandeelhouders wil bedienen”, besluit BBL-voorman Wouters. Vliegveld Zaventem is voor slechts 25 procent in handen van de overheid, de rest van de aandelen is in het bezit van commerciële bedrijven.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 108

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Pascal

    “maar de geluidspieken blijven dermate hoog dat de slaap van omwonenden verstoord blijft. Enkel een verbod op nachtvluchten heeft een wezenlijk effect.”

    Dit geldt net zo goed voor overdag!
    Afschaffen van nachtvluchten met evenveel ellende overdag is zeker geen hele oplossing voor omwonenden. Afschaffen hubfunctie en terug naar 280.000. Dat zijn nog steeds 767 vluchten\verstoringen per dag

    10
  2. Schiphol halveren als onderdeel van een toekomstbestendig beroepsbevolkingsbeleid

    Stel: 4 jonge oudergezinnen met hun kinderen, hun 4 middelbare ouders die nog niet met pensioen zijn en hun 4 grootouders die tegen de 80 lopen. Ze wonen allemaal verspreid over Nederland. De jonge ouders en hun 4 ouders hebben allemaal een drukke baan. Er is nu al te merken dat de personeelstekorten en het werk zich opstapelen, vacatures zijn niet of moeilijk te vervullen. Collega’s vallen al door overbelasting uit met ziekte. De grootopa’s en grootoma’s beginnen ongeveer tegelijk te kwakkelen. Die hebben steeds meer hulp nodig (mantelzorg). De grootopa’s en grootoma’s kunnen niet naar bejaarden/ verzorgingstehuizen want die zijn opgeheven. Het mantelzorgen naast een fulltime baan en het oppassen op de kleinkinderen is te zwaar en qua flexibiliteit te onhandig. De ouders zeggen daarom het oppassen af en gaan daarnaast veel minder werken. De jonge ouders moeten ergens kinderopvangplekken vinden, die er niet zijn door de personeelstekorten. Dus ze moeten het zelf oplossen door minder te gaan werken. Dan moet één oma ook de mantelzorg voor opa op zich nemen, hij kan niet meer werken en zij raakt langzaam overbelast omdat er geen extra hulp meer is vanuit de overheid/ gemeente of vrijwilligers die er ook niet meer zijn. Het begint ook die generatie te raken. Iedereen in deze familie helpt elkaar naast hun werk en de kleinkinderen waar het kan, maar het begint steeds meer en zwaarder te wringen.

    De overheid en werkgevers hebben hier allemaal geen oplossingen voor. Behalve roepen “iedereen moet fulltime gaan werken” (kan niet met zoveel mantelzorg en een tekort aan kinderopvang) of “blijf na je pensioen doorwerken” (ze zijn blij dat ze eindelijk na de extra belasting en mantelzorg met pensioen kunnen gaan, dus bedanken voor langer doorwerken).
    Tijdens de personeelscrisis die al aan de gang is, gaat ons land vastlopen door de tekorten en het extra ziekteverzuim in zorg, onderwijs, kinderopvang, IT, techniek, openbaar bestuur (bv politie, brandweer, ambulancemedewerkers) en begrafenisondernemers. Toch vindt onze overheid het heel normaal dat Schiphol ervoor zorgt dat er niet genoeg aantal uren dag- en nachtrust is, waardoor zo’n 1,2 miljoen mensen rondom Schiphol nóg sneller ziek zullen uitvallen. In dit artikel is er weer een cardioloog die de gezondheidseffecten van de vliegtuigherrie beschrijft. Ook in België (en de EU) zijn personeelstekorten.

    Onze economie gaat echt niet vastlopen als er de helft minder gevlogen kan worden door de hub én de vluchten in de slaapuren af te schaffen. De economie gaat vastlopen omdat het belang van een behapbare mentale- en fysieke belasting voor de werkende bevolking en de gevolgen van overbelasting structureel worden onderschat. De overheid zou zich moeten richten op het ontwikkelen van een toekomstbestendig beroepsbevolkingsbeleid incl. aanverwante problemen. Voordat er te veel mensen omvallen en het domino-effect niet meer te stoppen is.

    38
    • Philip

      Des te vreemder is dat Amsterdam eindelijk inziet dat er iets moet gebeuren, maar eerst nog moet “onderzoeken” hoe dat personeeltechnisch gaat. De stad claimt dat veel mensen in Amsterdam e.o. afhankelijk zijn van de Luchthaven.

      15
      • De focus klopt niet, nl. kijkend vanuit Schiphol

        Dat is inderdaad vreemd. Want mensen zijn afhankelijk van een baan, niet van de luchthaven. En de stad is personeelstechnisch pas echt afhankelijk van mensen in cruciale beroepsgroepen.

        Met een goed plan, kan iedereen (misschien met enige om- of bijscholing) beter ingezet worden op andere plaatsen in de stad. Douanemedewerkers bv als politieagenten, technici die zich bv bezig houden met het oplossen van verzakkingsproblemen van huizen. Noem maar op. Qua arbeidsomstandigheden/ volksgezondheid ook veel betere werkomgevingen. En is dat ook niet een punt van Amsterdam?

        16
        • Jonathan de B

          Stewardessen als conductrices want daar is een tekort aan
          Luchtverkeersleiders als trein verkeersleiders want daar is een tekort aan
          Bagagesjouwers worden postbode of koerier want daar is een tekort aan
          Luchtvaart incheckbalie medewerkers worden baliemedewerkers bij bedrijven want daar is een tekort aan
          Technisch onderhoudspersoneel gaat werken bij Rijkswaterstaat want daar is een tekort aan onderhoudspersoneel bij bruggen en viaducten
          Douanepersoneel gaat weken bij de politie want daar is een tekort aan menskracht
          Piloten worden buschauffeur of treinmachinist want daar is een tekort aan
          Ooh wat zou halvering van de luchtvaart een hoop knelpunten in de arbeidsmarkt kunnen verminderen.
          Ik zou zeggen DOEN!

          21
  3. G

    Dit zal voor schiphol niet anders zijn.
    Weg met de natuur vergunning.

    22

Geef een reactie

Translate