Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Jongste peiling De Hond rampzalig voor omwonenden vliegvelden: ga stemmen!

Let's vote

foto: Manny Becerra via Unsplash

4.3
(97)

De jongste peiling van Maurice de Hond pakt rampzalig uit voor omwonenden van vliegvelden. Hoewel de meerderheid van ons land tegen groei van de luchtvaart is, komt de PVV – voorstander van een Schiphol met 800.000 vluchten – op gelijke hoogte met de VVD.

Deel op XDeel op Linkedin

De winst van vijf zetels van de PVV ten opzichte van een week eerder gaat ten koste van Nieuw Sociaal Contract, de partij van Pieter Omtzigt. Het zijn vijf zetels die verschuiven van krimp naar groei van Schiphol.

Politiek commentatoren wijten het stuivertje wisselen aan het chaotisch verlopen verkiezingsdebat dat voor het weekend werd uitgezonden door SBS6. Daarin maakte Wilders goede sier met gevatte oneliners en een laaghartige aanval op de persoon van GroenLinks/PvdA-voorman Frans Timmermans.

Het geeft aan hoe vluchtig de Nederlandse politiek inmiddels is geworden. Een tv-optreden dat door een grote groep mensen kennelijk als geslaagd wordt gezien, ontaardt in een kleine aardverschuiving in de politieke verhoudingen.

De inhoud van de boodschap doet er dan niet meer toe. Hoewel de PVV tal van punten in het programma heeft staan die door iedere rechter zullen worden teruggedraaid, zijn er kennelijk vele landgenoten die geloven dat de gevatheid van Wilders zal leiden tot oplossingen voor Nederland.

Vrije hand voor de vliegindustrie
Een coalitie van VVD met PVV en één of twee andere partijen zal een nieuwe periode van wetteloosheid inluiden voor de vliegindustrie. Hoewel 71 procent van de leden van de VVD onlangs instemde met de krimp van Schiphol zoals ingezet door demissionair VVD-minister Harbers, zal deze partij bij de minste of geringste mogelijkheid verdere groei van de vliegvelden omarmen.

Zij aan zij met de PVV – met luchtvaartknuffelaar Dion Graus als woordvoerder in het Schiphol-dossier – betekent dat een hernieuwde impuls voor de ongebreidelde groei van Schiphol, zoals vastgelegd in de Luchtvaartnota door voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen.

Dat wordt des te gevaarlijker door de draai die BBB heeft gemaakt nadat ex-Forum- en ex-Ja21-lid Derk Jan Eppink is toegetreden tot de partij van Caroline van der Plas. Van tegenstander van groei van de luchtvaart omdat deze sector stikstofruimte rooft van haar achterban, is de partij plots gewisseld naar uitgesproken pro-luchtvaart met een vast geloof in ‘schoner en stiller vliegen’.

Zo’n coalitie betekent op termijn een Schiphol met 800.000 vluchten, grofweg twee keer het huidige aantal.

Hopelijk meer dan mooie woorden alleen
Hoewel we de afgelopen jaren steeds meer politiek draagvlak zien voor een minder uitbundig Schiphol, zijn de meeste voorstanders van krimp van recente of zelfs zeer recente datum.

Een CDA, dat inmiddels ook achter krimp staat, was onder partijleider Wopke Hoekstra nog volop bezig Schiphol – en vooral KLM – optimaal te faciliteren. Of dat de komende periode echt anders wordt onder Henri Bontenbal is te hopen, maar moet nog worden bezien.

Eenzelfde geldt voor de twee andere coalitiepartijen, D66 en ChristenUnie. Beiden nu in het kamp van minder luchtvaart, maar de praktijk moet nog uitwijzen of het niet blijft bij mooie woorden alleen. In de samenwerking met de VVD liepen de twee in stemgedrag grotendeels netjes aan de lijn van Rutte.

Hoopvol zijn de standpunten van nieuwkomer NSC (Omtzigt) die duidelijk stelling neemt voor krimp van Schiphol. Maar ook deze woorden moeten nog worden omgezet in daden. Het risico bestaat dat krimp van de luchtvaart als wisselgeld wordt ingezet in onderhandelingen over beter bestuur of meer bestaanszekerheid – beide onderwerpen die hoger op Omtzigts agenda staan dan de vliegtuigoverlast en -vervuiling.

20.000 voorkeursstemmen nodig
Vanuit onze dagelijkse praktijk, waarin SchipholWatch probeert contacten te onderhouden met politici van alle partijen, zien we veruit de meeste inzet van Lammert van Raan (nummer 6 bij de PvdD) en Suzanne Kröger (GL/PvdA).

Naar verluidt laat Kröger het luchtvaartdossier na de verkiezingen van 22 november over aan een partijgenoot, zodat Van Raan straks het enige Kamerlid is met substantiële kennis van het dossier, gekoppeld aan een actieve houding om de overlast en vervuiling terug te dringen. Daarvoor moet zijn Partij voor de Dieren dan wel minstens zes zetels halen. Of hij moet zelfstandig zo’n 20.000 voorkeursstemmen halen.

Kamerverkiezingen zijn altijd een tombola met nieuwkomers, oudgedienden en leden die afscheid nemen. De verkiezingen van 22 november zijn voor omwonenden van vliegvelden echter uitzonderlijk precair. Want hoewel het debat over de luchtvaart definitief is gekanteld, bepalen andere poltieke twistpunten – bestaanszekerheid, woningen, asiel, zorg – in belangrijke mate de verhoudingen voor de komende vier jaar. En dat stemt niet hoopvol als we Maurice de Hond mogen geloven.

Ga stemmen!
Als stichting die opkomt voor de belangen van alle omwonenden van vliegvelden, geven wij uit principe geen stemadviezen. Links of rechts, alle omwonenden hebben te maken met de overlast en vervuiling van het vliegverkeer. Onze achterban heeft dan ook niet één kleur.

Maar één advies willen we wel geven: ga stemmen. Uw stem doet ertoe. Wie nu stil blijft, houdt herrie.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.3 / 5. Aantal stemmen: 97

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. E.C. Lehr

    Wilders mag dan de grootste partij hebben in de Kamer, hij heeft géén meerderheid; niet in de Kamer en niet in Nederland. Hebben jullie al iets vernomen over voorkeursstemmen, Schipholwatch ? Ik kan er nog niets over vinden ?

    3
  2. Het is tijd.

    Het is tijd om in te grijpen.
    Niet protesteren, niet aardig handtekeningetjes verzamelen niet meer weggezet worden door de rechtste kliek.
    Ingrijpen. Hardhandig. We worden uitgelachen, bespot en dag en nacht geterroriseerd.
    Continu. 80-90 dB.
    Het is tijd voor hard ingrijpen als we het willen overleven.

    7
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Daarom hebben we binnen SW ook besloten ons meer te richten op juridische procedures. Zoals het uitstel van de krimp aantoont, hoeven we van de politiek niet veel te verwachten. Hopelijk kan de rechter meer voor ons allemaal betekenen. De luchtvaart overtreedt immers aantoonbaar regelgeving. Op dit moment lopen er of zijn er procedures in voorbereiding op het gebied van geluid, milieuvervuiling en stikstof. RBV is bovendien bezig met de zaak over mensenrechten en een andere organisatie met het terugbrengen van de CO2-uitstoot van de luchtvaart in het verlengde van de klimaatafspraken uit Parijs. Het zijn langdurige procedures, maar er wordt intensief aan gewerkt.

      11
  3. Annet de Jager

    Als we nu met zijn allen over de hele wereld niet meer vliegen voor de fun dan krimpt het vanzelf, gooi het er maar even in met alle risico’s van dien. We vliegen ook volgend jaar gewoon weer naar de zon en om er een schepje bovenop te doen, blijven we rijden met de auto naar ons werk, er zijn er die niet anders kunnen, maar er toch een keus om deels thuis te werken of werktijden aan te passen waardoor minder vervuilend filles en verkeerslawaai want vergeet niet wat dat voor lawaai met zich meebrengt. Helaas Nederland is te vol en zitten als ratten in de val en je weet wat ratten dan doen ! Gelukkig schijnt de zon vandaag!

    6
  4. Maaike

    En de natuur huilde.

    10
  5. Bedankt hoor Rutte

    Rutte wordt bedankt, 13 jaar alle nutsvoorzieningen afgebroken en grote vervuilende bedrijven en grootbanken geen strobreed in de weg gelegd en mega winsten bezorgd en als laatste scheet nog de Rusland/Hongarije minnende Wilders in het zadel geholpen.
    Treurig landje.

    12
  6. ad

    Laten we eens beginnen met stemmen niet alleen te tellen maar ook te wegen. Niet heel moeilijk lijkt me, een stuk of tien multiple-choice vragen beantwoorden om te testen hoe goed je bent geïnformeerd.
    Laten we voor elke partij ook een minimaal aantal zetels vaststellen wat je moet halen voor je in de 2e kamer mag. Twee of drie zetels is al een stuk redelijker dan slechts ééntje.

    1
  7. Haes

    Vergeet svp niet dat de huidige bende rond schiphol het resultaat is van tientallen jaren politiek wanbeleid: dwz tegen beter weten in de belangen van een kleine groep laten prevaleren boven burger en omgeving. Ook wel korte termijn politiek genaamd… opportunistisch gesjoemel, frauduleus gerommel, burgers negeren en achterkamertjes gelobby. Allemaal gebeurd met partijen als vvd, pvda, cda, d66, chu die hadden kunnen ingrijpen maar ze hebben het gewoon laten gebeuren. Wat ik wil zeggen is: vergeet de politiek svp als het gaat om het aanpakken van de schipholbende. Wie hier nog over twijfelde, weet hoop ik na de recente aktie van harbers wel beter. Niets van te verwachten. Schaamteloze belangenbehartiging van de schipholkliek ten koste van de burger, dat is het waar het uiteindelijk om draait. De pvv windt daar geen doekjes om, maar het is wel erg naief om te denken dat al die anderen het “dus” beter zullen doen…. Alle mooie praatjes ten spijt… die horen we al jaaaaren…. Laat je niet langer schiphollen!
    De rechter is de enige uitweg en dat zal nog de nodige moeite kosten. Het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat de rechten van de mens erbij moeten komen om in onze “rechtsstaat” aan je burger recht te komen? Wat is dat voor “rechtsstaat”?

    21
  8. HansB

    De politiek in Nederland staat bol van het populisme. Het is volledig geaccepteerd om prachtige vergezichten te schetsen en angsten in te boezemen die gebaseerd zijn op onwaarheden en drijfzand. De kiezer wil de realiteit niet meer zien, die wil mooie verhalen horen. Het populisme wil geen relatie leggen met het verleden (oorzaak en gevolg), zij willen ons collectief geheugen wissen en alleen vooruit kijken. “Keuzes voor een optimistische toekomst” om er maar eentje te citeren. Het gaat niet meer om de inhoud maar om zieltjes winnen. Debatten wordt gedomineerd door nauwkeurig manoeuvreerwerk om maar zoveel mogelijk stemmen binnen te halen. Politieke partijen die wèl de zaken objectief proberen te bekijken, verliezen stemmen. Vandaag, 22 november, wordt de dag van het onderbuikgevoel. We zullen zien waar we morgen staan. Volgens een analyse van de NRC is de kans op stabiliteit na de verkiezingen niet erg groot.

    9
  9. Amstelveen

    Tijdens een bijeenkomst in Amstelveen hield ik het de 10 aanwezigen voor: alleen Lammert van Raan zet steeds de vliegoverlast op de agenda in de Tweede Kamer.
    De reacties waren “ik vind die mevrouw van de PvdD zulke enge ogen hebben”.
    Op mijn vraag of ze dan het partijprogramma gelezen hadden was het stil. Niemand leest partijprogramma’s.
    Men zit hier schaapachtig en gedwee 17 uren per etmaal in de herrie en de stank.
    De wal moet het schip keren en hopelijk gebeurt dat snel.

    22
    • Annet de Jager

      Gaat echt niet gebeuren ook niet met alle politieke partijen in Nederland die er een fiets van hebben gemaakt. Allemaal boter op het hoofd. Je ziet na de laatste berichten dat Amerika ook invloed heeft op vluchten, die zeggen gewoon als we bij jullie niet mogen landen dan ook bij ons niet en weer laten we de oren hangen en doen niets, economisch belang heet dat geloof ik. Er zijn meer problemen op te lossen in Nederland, we zullen zien.

      1
  10. rrustema

    Stem in ieder geval niet strategisch, dat is altijd een teleurstelling.

    8
  11. Henk Visser

    Op het moment van dit schrijven staan we aan de vooravond van een doomsday scenario dat 13 jaar neoliberale sociale ontwrichting van Nederland in de schaduw zet van wat komen kan. Nu zijn peilingen nooit een betrouwbare graadmeter. 10 tot 20% van het electoraat ‘zweeft’ nog, en dat zijn miljoenen kiezers. Die geven op 22 november de doorslag. Niet zozeer in welke partij de grootste wordt maar welke coalities er mogelijk zijn.
    Slechts één factor is zeker: het CDA wordt gedegradeerd tot de marge en is politiek uitgespeeld. En niet velen onder ons zullen daar rouwig om zijn. Hoe invloedrijk een debat op een commerciële zender kan zijn, vlak voor de verkiezingen, zal morgen blijken. Wilders heeft zijn strategie afgekeken bij zijn idool Donald Trump, bij wiens inhuldiging de VVD afvallige in 2016 aanwezig was in Washington. Helaas is het merendeel der PVV kiezers dat allang weer vergeten, als het al een twijfel op had kunnen roepen. We hebben gezien in Brazilië met Bolsonaro wat een vernietigend effect een Trump cultvolger teweeg kan brengen.
    In elke verkiezing kunnen we het electoraat onder verdelen in drie groepen.
    1: De harde kern. Deze kiezers gaan altijd stemmen op hun voorkeur partij. En die stemmers vinden we met name bij de christelijke partijen en de VVD. De een uit religieuze verplichting, de ander omdat ze het financieel goed hebben en in de regel goed tot hoger opgeleid. Maar ook de PvdD (anno 2002) heeft een sterke kern. In tegenstelling tot de godsvruchtige machtshongerigen doet deze partij geen concessies.
    In een coalitievorming wordt niks uitgeruild. De partij staat voor wat het beloofd.
    2: De zwevende kiezer. De 10 tot 20% die wel enigszins betrokken is bij het kiesproces maar de inhoudelijke standpunten tot in de diepte van het partijprogram niet kent en focust op de main issues die in de TV debatten steevast herhaald worden.
    Zich laten paaien door stevige woorden en one-liners. Of nog erger; een leuk smoeltje. Wijlen mijn eigen moeder als voorbeeld. NCRV, CNV, de Trouw, de kerk op zondag, vond Hans Wiegel (VVD) zo’n leuke man. Oh gruwel! Stemgerechtigden die vallen op smoeltjes. Die zou het stemrecht ontnomen moeten worden.
    3: Het percentage dat alle hoop in de politiek heeft verloren en ook geen moeite doet zich ook maar enigszins te informeren. De maatschappelijke onderlaag. De mensen die het hardst getroffen zijn door liberalisering en globalisering. Die niet mee kunnen komen in de participatie maatschappij. Terwijl juist hún belang door de linkse partijen worden vertegenwoordigd.
    Zo werkt een democratie. Door regeringsakkoorden in achterkamertjes bekokstoofd waaruit dan eens een notitie lekt: ‘Omtzigt, functie elders’.
    Hoe groot de opkomst ook is, als de coalitie partners elkaar hebben gevonden, veel water bij de wijn is gegoten en een regeer akkoord is geformuleerd worden we opgezadeld met vier jaar dictatuur van de meerderheid. Dat hebben we de afgelopen 13 jaar ervaren.
    Ik denk dat u, net als ik, met spanning de uitkomst van de verkiezing tegemoet ziet.
    Gaat er iets rigoureus veranderen in het luchtvaartbeleid? Nee. Daarvoor moet Nederland eerst weer haar soevereiniteit herwinnen. Opstaan tegen Amerika. Het recht herwinnen zelf over onze gezondheid rond Schiphell te kunnen beslissen.
    Wij zijn Nederland. Niet de 51ste staat van de USA.

    22
  12. E.C. Lehr

    .. “Zodat Van Raan straks het enige Kamerlid is met substantiële kennis van het dossier, gekoppeld aan een actieve houding om de overlast en vervuiling terug te dringen. Daarvoor moet zijn Partij voor de Dieren dan wel minstens zes zetels halen. Of hij moet zelfstandig zo’n 20.000 voorkeursstemmen halen”, Schipholwatch.
    Mijn commentaar: een betere bondgenoot in de 2e Kamer voor een leefbaarder leven rond Schiphol en in de rest van Nederland is er niet. [PvdD een kleine partij ? Daarom die deskundige, grootste bondgenoot in de 2e Kamer verliezen ? Ze hebben als kleine partij een ongelofelijke inbreng, met succes. Zoek Lammert van Raan op, op google, en u ziet zijn overtuigende staat van dienst]. PS ik heb nooit eerder zo’n oproep gedaan, nu wel !! Dít is strategisch stemmen.
    (Niet voor mij, ik ben lid geworden van de partij en stem overtuigd op Lammert van Raan).

    28
  13. Winny lieverst

    Gisteravond kreeg ik het idee om de rust die ik heb in de Noordoostpolder op te nemen middels mijn mobiel. Dit gaat helaas veranderen. De vlucht voor het lawaai van de Buitenveldertbaan is voor niets geweest.

    15
  14. Waar blijft groen rechts?

    Ik vind al jaren dat er een partij ontbreekt die aansluit bij mijn wensen. Natuurlijk stem ik morgen op PvdD, want voor mij is natuur het belangrijkst. Geen twijfel dus over waar mijn stem heen gaat. Maar ik vind tegelijkertijd ook dat er te veel gelukzoekers nederland inkomen en gratis van alles worden voorzien, ten koste van de welvaart en de veiligheid van nederlanders. De migrantenstroom en ont-nederlandsing is iets dat bij veel mensen heel hoog zit, het is niet raar dat een PVV daarom veel stemmen krijgt. Ook van mensen die het klimaat belangrijk vinden maar net iets minder belangrijk dan hun eigen omgeving en kansen. Zo jammer dat er geen partij is die lief voor de natuur is en wat minder lief voor mensen. Als die er was dan werd dat zeker weten een groot succes.

    17
  15. DOMME GEERT

    De meeste gelukszoekers komen via Schiphol het land in!!
    Meer vluchten, nog veel harder dweilen met de kraan open?

    11
  16. B. van Marlen

    Inhoud doet er in de politiek blijkbaar minder toe dan geslepen debattechnieken en one-liners.
    Welnu, laat mij dit gedrag dan maar kopiëren met de volgende aangepaste bijdrage:

    Dankzij Schiphol Groep, KLM, I&W, VVD, JA21 en PVV, heel dit land naar de ratsmodee!

    28
    • E.C. Lehr

      ‘t Is nog net geen pakjesavond, mijnheer van Marlen, maar de avond voor de verkiezingen 🙂 Melig geworden van de debatten ? Ga er morgen voor staan en kies Lammert van Raan !

      9
  17. Ronald

    En de rechter zal constateren dat er verdragen zijn die moeten worden nageleefd. Icao, EU, Open Skies, etc.
    Verdragen gaan vóór nationale wetgeving. Daarom is het ook via de rechter niet zomaar geregeld. Integendeel.

    7
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Begin volgend jaar gaan we zien wat belangrijker is, de rechten van de mens, zoals vastgelegd in het EVRM, of de financiële belangen van de vieze vliegindustrie. Op 30 januari vanaf 9:30 uur wordt de rechtszaak van de stichting RBV tegen de Staat inhoudelijk behandeld.

      32
    • Verdragen doen er toe

      U bedoelt het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens neem ik aan?

      11
    • SK

      En als het geen verdragen zijn, dan zijn het wel de investeringen die Schiphol(groep), KLM/Air France de laatste jaren, tijd hebben afgesloten die zullen worden aangevoerd dan bij krimp contractbreuk (faillissement) zal ontstaan met tot gevolg: kapitaalvernietiging, werkgelegenheid. Ofwel er zal door de betrokken partijen (volledig ondersteund door overheid/kabinet (want Staat 67,99 % aandeelhouder) worden aangevoerd dat er zich een ‘economische ramp zal voordoen die zijn weerga niet kent’.(ondanks dat aangetoond is dat krimp nauwelijks effect op de economie heeft bron 23/1/23 Schipholwatch). En daarom kunnen ze gewoon doorgaan. Men weet immers dat ze gedekt worden door het (VVD) kabinet die niet vies is om voorkennis of het verspreiden van desinformatie te gebruiken om hun doel om de grootste te zijn te bereiken (of het nou uitkoop boeren, niet handhaven, wegkijken tig rapporten die aantonen dat de luchtvaart zeer schadelijk is voor mens, milieu en natuur, illegale Polderbaan, Schiphol miraculeus van plek 2 verdwenen als piekbelaster stikstof uit de lijst van 3000 etc.etc. Het gegeven dat er tig rechtszaken lopen tegen genoemden maakt pijnlijk duidelijk dat deze zaak riekt en niet alleen naar kerosine! Met die wetenschap heeft de overheid, volledig in de ban van de luchtvaart lobbyistenclub Schiphol(groep) en hub groot grossierder KLM/Air France, een carte blanche gegeven. Waardoor men er rustig op los kon blijven investeren zonder zich zorgen te hoeven maken wie de rekening zal moeten betalen (de belastingbetaler). Omdat ze bij Mark Harbers- I & W totaal ongevoelig zijn voor de schadelijke gevolgen en men inmiddels bereidt is om zelfs over lijken te gaan, is de hoop nu gevestigd op de rechter. Hopelijk doorziet deze dat, naast het niet uitvoeren van de regelgeving en illegale praktijken, het uiteindelijk Schiphol(groep, KLM/Air France, I & W ZELF is geweest die de beslissing (gok) heeft genomen om zonder wettelijke zekerheid op zo’n grote grote schaal op de pof is gaan leven. Niemand anders dan zijzelf zijn hier volledig verantwoordelijk voor. Schiphol airport is met zijn hubfunctie verworden tot het grootste Europse Koekoeksnest waar KLM/Air France en menig andere luchtvaartmaatschappij voor een schijntje de lusten krijgt en zich niet bezig hoeft te houden met de lasten.

      1
  18. Thomas

    Wat er ook uit de verkiezingen gaat komen, volgens mij is er maar één weg die naar een betere leefomgeving leidt en dat is via de rechter. Helaas.

    23

Geef een reactie

Translate